Mémoires fin d'étude MASTER et Système classique
Permanent URI for this community
Communauté des mémoires de fin d'étude en Master et système classique
Browse
Browsing Mémoires fin d'étude MASTER et Système classique by Author "Amani Dahmani"
Results Per Page
Sort Options
-
ItemThe Impact of Artificial Intelligence (AI) on English Language Teaching and Learning: Students’ Writing Skills(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Amani Dahmani ; Selma BouachaEducation is one of the significant sectors that is constantly receiving a high degree of concern as it paves the way for future successful individuals. Several trends and emerging technologies are refined and will have an impact on the future of education including Generative Artificial Intelligence (Generative AI). The present study aims at exploring teachers and students’ attitudes towards AI implementation and its impact on teaching/learning writing skills in English as a Foreign Language (EFL) context at Chadli Bendjedid University El-Tarf. Besides, It seeks to highlight the major writing-related difficulties that learners and teachers face and can be solved thanks to AI. It is hypothesized that EFL teachers and students have a favourable attitude towards AI writing tools that positively influence on teaching/learning writing skills. To test these hypotheses, qualitative research design is adopted based on a descriptive approach. Two data gathering tools were designed; an online survey administered to EFL students (N=366) in addition to an online questionnaire addressed to EFL teachers (N=24). The findings indicated that teachers and students perceive writing as a challenging skill; hence, they encounter some problems that impede them from performing their tasks properly. Moreover, the majority of the participants had a positive attitude towards AI writing tools that assist educators in their teaching practices. Nevertheless, it is worth mentioning that some of them remained neutral while a minority expressed a negative attitude regarding AI effectiveness. In light of the obtained results, the aforementioned hypotheses are successfully confirmed. The researchers concluded by providing a set of recommendations and limitations. التعليم هو أحد أهم القطاعات التي تحظى باستمرار بدرجة عالية من الاهتمام، لأنه يمهد الطريق للأفراد الناجحين في المستقبل. هناك العديد من الاتجاهات والتقنيات الناشئة التي يتم تحسينها والتي سيكون لها تأثير على مستقبل التعليم، بما في ذلك الذكاء الاصطناعي التوليدي. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف مواقف الأساتذة والطلاب تجاه تطبيق الذكاء الاصطناعي وتأثيره على تدريس/تعلم مهارة الكتابة باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعة الشاذلي بن جديد - الطارف. إلى جانب ذلك، تسعى هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على الصعوبات الرئيسية المتعلقة بالكتابة التي يواجهها المتعلمون والمدرسون، والتي يمكن حلها بفضل الذكاء الاصطناعي. من المفترض أن يكون لدى أساتذة وطلبة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية موقف إيجابي تجاه أدوات الكتابة بالذكاء الاصطناعي التي تؤثر بشكل إيجابي على تدريس/تعلم الكتابة. وللتأكد من صحة هذه الفرضية، تم اعتماد تصميم البحث النوعي المبني على المنهج الوصفي. تم تصميم أداتين لجمع البيانات: استبيان إلكتروني وُجّه لطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (العدد = 366)، بالإضافة إلى سبر آراء إلكتروني موجه إلى معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (العدد = 24). أشارت النتائج إلى أن الأساتذة والطلاب ينظرون إلى الكتابة على أنها مهارة صعبة، وبالتالي فإنهم يواجهون بعض المشاكل التي تعيقهم عن أداء مهامهم كما ينبغي. إضافة إلى ذلك، كان لدى غالبية المشاركين موقف إيجابي تجاه أدوات الذكاء الاصطناعي التي تساعد المدرسين في ممارساتهم التعليمية. ومع ذلك، تجدر الإشارة إلى أن بعضهم ظل محايدًا، بينما أعربت أقلية عن موقف سلبي فيما يتعلق بفعالية الذكاء الاصطناعي. وعليه، فقد تم تأكيد الفرضيات المذكورة أعلاه بنجاح. واختتم الباحثون بتقديم مجموعة من التوصيات التي تضمن التنفيذ الناجح للذكاء الاصطناعي، واقتراحات لمزيد من البحث.