Mémoires fin d'étude MASTER et Système classique
Permanent URI for this community
Communauté des mémoires de fin d'étude en Master et système classique
Browse
Browsing Mémoires fin d'étude MASTER et Système classique by Author "Amira El WafaGUERITI"
Results Per Page
Sort Options
-
ItemEnhancingStudents’Achievements throughTaskBasedLanguage Instruction:TeacherPerspectivesand Practices(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Amira El WafaGUERITI ; RayeneHERCHAThis dissertation examines the use of task-based language teaching to enhance students’ achievements in the English department at Chadli Bendjidid University, which is located in ‘‘El Tarf’’, Algeria. The teachers at this university are the focus of our research. Its initial goal is to determinewhetherTBLT isusedbyuniversityEFL teachers. Additionally, thegoalofthisstudy is to investigate how TBLT enhances learners' academic achievement and language learning outcomes. For collecting data, sixteen (16) online questionnaire were sent to EFL teachers at Chadli Bendjidid University in addition to a questionnaire that was submitted to all of the master's one students at the same university. In terms of data analysis, we have used a mixed- methods approach involving both quantitative and qualitative methods. The rule of three is applied in the descriptive statistical method for analyzing the quantitative data. The Qualitative Content Analysis (QCA) is used to analyze the qualitative ones. According to the results of the onlinequestionnaire,majorityoftheteachers employTBLT toraisetheirstudents’achievement levels. Teachers have positiveattitudetowards implementing task- based language instruction in teaching English as foreign language although they did not attend any training session or workshop on TBLT since it is not affordable. This investigation demonstrates that TBLT enhances students’ achievements through practicing language skills authentically and spotting their learning weaknesses, promoting active learning, critical thinking, problem-solving, communicative skills, and students’ engagement and motivation. Moreover, EFL teachers who adopt TBLI approach report higher levels of job satisfaction and perceived effectiveness in meeting students’ learning needs compared to those using traditional methods. Despite all of thosebenefits,teachersfacemanychallengesinimplementingTBLT suchasfindingappropriate and authentic tasks that align with learning objectives and students’ interests, providing support and feedback to students, especially when working with a large class or students of varying proficiency levels, and consuming a lot of time. Furthermore, the students’ questionnaire findings show that they are aware of the benefits of TBLT on enhancing and supporting their performance. Additionally, the learners’ experience with it is satisfactory since teachers’ guidanceandsupportiswell,yettheystillfacesomedifficulties. تدرس هذه المذكرة استخدام أسلوب التعليم القائم على المهام لتعزيز تحصيل الطلاب في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة "الشاذلي بن جديد" الواقعة في "الطارف" بالجزائر. يركز بحثنا على أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالجامعة، ويتمثل هدفه الأساسي في تحديد ما إذا كان أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالجامعة يستخدمون أسلوب التعليم القائم على المهام، بالإضافة إلى ذلك يهدف البحث إلى دراسة كيفية عمل أسلوب التعليم القائم على المهام على تعزيز التحصيل الأكاديمي لمتعلمي اللغة ونتائج تعلمهم. لجمع البيانات، تم إرسال 16 استبيانًا عبر الإنترنت إلى أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة "الشاذلي بن جديد"، بالإضافة إلى استبيان تم تقديمه لجميع طلاب الماستر بالجامعة نفسها. فيما يتعلق بتحليل البيانات، فقد استخدمنا منهجية مختلفة تشمل كل من الأساليب الكمية والنوعية. تم تحليل البيانات الكمية باستخدام الأساليب الإحصائية الوصفية مع قاعدة الثلاثة، بينما تم تحليل البيانات النوعية باستخدام تحليل المحتوى النوعي. وفقًا لنتائج الاستبيان عبر الإنترنت، فإن غالبية الأساتذة يستخدمون أسلوب التعليم القائم على المهام لرفع مستوى تحصيل طلابهم، يتمتع الأساتذة بموقف إيجابي تجاه تطبيق أسلوب التعليم القائم على المهام في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، على الرغم من أنهم لم يحضروا أي جلسات تدريبية أو ورش عمل حول أسلوب التعليم القائم على المهام لعدم توفر الإمكانيات المادية. يوضح هذا البحث أن أسلوب التعليم القائم على المهام يعزز تحصيل الطلاب من خلال ممارسة مهارات اللغة بطريقة عملية، واكتشاف نقاط ضعفهم في التعلم، وتعزيز التعلم النشط، والتفكير النقدي، وحل المشكلات، ومهارات الاتصال واندماج الطلاب وتحفيزهم. علاوة على ذلك، أبدى أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية الذين يعتمدون أسلوب التعليم القائم على المهام مستويات أعلى من الرضا الوظيفي والفعالية المتصورة في تلبية احتياجات التعلم للطلاب مقارنة بالذين ينتهجون الأساليب التقليدية. على الرغم من كل هذه الفوائد، فإن الأساتذة يواجهون العديد من التحديات في تنفيذ أسلوب التعليم القائم على المهام، مثل العثور على مهام مناسبة وحقيقية تتماشى مع أهداف التعلم واهتمامات الطلاب، وتقديم الدعم والملاحظات للطلاب، خاصة عند العمل مع فصول كبيرة أو طلاب بمستويات مختلفة، واستهلاك الكثير من الوقت. علاوة على ذلك، تشير نتائج استبيان الطلاب إلى أنهم يدركون فوائد أسلوب التعليم القائم على المهام في تحسين أدائهم ودعمه، بالإضافة إلى ذلك، فإن تجربة المتعلمين مرضية حيث يكون توجيه الأستاذ ودعمه جيدًا، إلا أنهم لا يزالون يواجهون بعض الصعوبات.