Langue Arabe
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Langue Arabe by Author "آسيا بن صغير"
Results Per Page
Sort Options
-
Itemدور الفيلم الوثائقي القصير في حفظ التراث الشعبي الجزائري(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) آسيا بن صغير ; سميرة جدايديالجزائري، وصلنا إلى مجموعة من النتائج المهمة و التي نوردها كما يلي: ظهور تقنيات حفظ التراث التكنولوجية وخاصة الفيلم الوثائقي القصير بطرق - محتشمة ومتأخرة في الدول العربية ومنها الجزائر مما أدى إلى ضياع جزء كبير من تراثنا بذهاب حامليه. ساهم "الفيلم الوثائقي القصير" بشكل كبير في التعريف بالموروثات الشعبية - المختلفة المادية واللامادية )المعنوية( وحفظها وتوثيقها حيث عرفتنا بالعديد من العادات والتقاليد المتنوعة والمختلفة . تصور يعض الأقلام حضور بعض العادات الدخيلة على المجتمع الجزائري، وهي - عادات مستحدثة نتيجة الاطلاع على ثقافة الآخر والتأثر بها، كعادات و طقوس الأعراس. تصور الأفلام الوثائقية القصيرة في ميدان الفنون الشعبية والثقافة المادية رغم قلتها - زخما فكريا وفنيا وإبداعيا هائلا تزخر به بلادنا منذ عصور قديمة، انطلاقا من الصناعات اليدوية والحرف التي تعكس خبرة الحرفيين والمبدعين الشعبين كالأواني الفخارية المختلفة ا ولز رابي التقليدية و تقطير الو ر ود والأعشاب، و الألبسة التقليدية..... سلط الفيلم الوثائقي القصير الضوء على جزء هام من التراث الشعبي الذي يعاني - خطر الاندثار، كما بين ما تعانيه هذه الصناعات والحرف التقليدية من صعوبات ومشاكل جمة أثرت بشكل كبير في انتشارها على نطاق واسع. فيما يخص المباني الأثرية في بلادنا، فتح الفيلم الوثائقي القصير المجال للحديث - عن أنواع كثيرة بنيت في حقب زمنية مختلفة، وبمواد متنوعة، كالمباني في مدينة ميزاب الذي خاتمة 186 يكتسي طابعا خاصا لا يوجد في أي منطقة أخرى، ومواد البناء مازالت نفسها مستعملة إلى اليوم، هذا إضافة إلى الهندسة المعمارية الفريدة التي تتناسب وطبيعة المناطق الصحراوية Algerian, we have reached a set of important findings, which we present as follows: The emergence of technological heritage preservation techniques, especially short documentary films, in modest and backward ways in Arab countries, including Algeria, has led to the loss of a large portion of our heritage, with the passing of its bearers. The short documentary film has contributed significantly to introducing, preserving, and documenting popular heritage—both tangible and intangible (intangible)—as it has introduced us to many diverse and varied customs and traditions. Some writers have depicted the presence of some customs alien to Algerian society. These are newly introduced customs resulting from exposure to and influence by other cultures, such as wedding customs and rituals. Despite their scarcity, short documentary films in the field of popular arts and material culture depict the tremendous intellectual, artistic, and creative momentum that our country has enjoyed since ancient times. These include handicrafts and crafts that reflect the expertise of popular artisans and creators, such as various pottery vessels, traditional rabi, rose and herb distillation, and traditional clothing. The short documentary film sheds light on an important part of popular heritage that is at risk of extinction. It also highlights the difficulties and problems these traditional industries and crafts face, which have significantly impacted their widespread spread. Wide. Regarding the historical buildings in our country, the short documentary film opened the door to discussing the many types built in different eras and with diverse materials, such as the buildings in the city of M'zab, which Conclusion 186 have a unique character not found in any other region, and the same building materials are still used today. This is in addition to the unique architecture that is in keeping with the nature of desert regions.