Langue Arabe
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Langue Arabe by Author "أميرة منذر"
Results Per Page
Sort Options
-
Itemدور اللّسانيات العصبية في تنمية مهارات القراءة لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط(جامعة الشاذلي بن جديد–الطارف-, 2025) شروق بضياف ; أميرة منذرالبنية العصبية للإنسان، مم يسهم في تطوير فهم أعمق للغة من حيث التعليم والتشخيص والعلاج اللغوي، كما تكمن أهمية دمج هذا العلم في ممارسات التعليم الحديث لما يقدمه من أدوات تحليل دقيقة لسلوك المتعلم اللغوي ومها ا رته اللغوية )السمع والق ا رءة(، فسلامة الحواس والوظائف العصبية لها دور مهم في فعالية العملية التعليمية. وهنا يبرز دور الكتاب المدرسي كمورد تربوي أساسي، بالإضافة إلى التخطيط التربوي والنشاط الصفي في تنمية الكفاءات اللغوية، مع التركيز على إش ا رك المتعلم في العملية التعليمية. Summary: Neurolinguistics represents an important cognitive intersection between language and the brain, revealing the nature of linguistic processes in the human neural structure. It contributes to developing a deeper understanding of language in terms of education, diagnosis, and language therapy. The importance of integrating this science into modern educational practices lies in the tools it provides for precise analysis of the learner's linguistic behavior and linguistic skills (hearing and reading). The integrity of the senses and neural functions plays an important role in the effectiveness of the educational process.Here, the role of the textbook emerges as a primary educational resource, in addition to educational planning and classroom activities in developing linguistic writing, with an emphasis on involving the learner in the educational process