Langue Arabe
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Langue Arabe by Author "أنور السادات ضروي"
Results Per Page
Sort Options
-
Itemظاهرة الاقتراض في الكتاب المدرسي المرحلة الابتدائية أنموذجا – نماذج مختارة –(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) تومي وفاء ; أنور السادات ضرويتناول هذا البحث ظاهرة الاقتراض في الكتاب المدرسي للمرحلة الابتدائية في الجزائر .حيث قمنا فيها بالتطرق إلى مفهوم المرحلة الابتدائية و أهدافها. إضافة إلى التطرق إلى مفهوم الكتاب المدرسي ,مواصفاته ودوافع تطويره.أما لب الدراسة فتمحور حول ظاهرة الاقتراض في الكتاب المدرسي ,مفهومه و أنواعه مركزين على دوافعه و عوامل نشوءه ,وكانت أهم النتائج المتوصل إلييا ,شيوع نوعان من أنواع الاقت ا رض في الكتاب المدرسي وىما المعرب و الدخيل , وذلك ا رجع لخصوصية المادة التعميمية التي يقدميا الكتاب المدرسي,وكذا الطور المعني. لذا نرى أنو يستوجب عمى الباحثين والقائمين عمى تأليف الكتاب المدرسي وجميع الييئات و المنظمات أن تسخر كل الإمكانات التي تزخر بيا المغة العربية و التي امتازت باتساعيا و احتوائيا عمى مف ا ردات من مختمف المغات, لما لو من حس ذاتي في جوىرىا ووظيفتيا. This research dealt with the phenomenon of borrowing in the textbook for the primary stage in Algeria. In it, we addressed the concept of the primary stage and its objectives. In addition to addressing the concept of the textbook, its specifications and the motives for its development. The core of the study revolved around the phenomenon of borrowing in the textbook, its concept and types, focusing on its motives and factors of emergence. The most important results reached were the prevalence of two types of borrowing in the textbook, namely parsing and parsing. This is due to the specificity of the educational material provided by the textbook, as well as the stage in question. Therefore, we believe that it is necessary for researchers, those responsible for writing the textbook, and all bodies and organizations to harness all the capabilities that the Arabic language abounds in, which is distinguished by its breadth and its containment of vocabulary from various languages, due to its sense of self in its essence and function. Keywords: linguistic borrowing - textbook - primary stage.