Langue Arabe
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Langue Arabe by Author "اسماعيل شرقي"
Results Per Page
Sort Options
-
Itemأثر اللسانيات العرفانية في تعليمية اللغة العربية – مهارة القراءة نموذجًا(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) اسماعيل شرقيتهدف هذه المذكرة إلى دراسة أثر اللسانيات العرفانية في تعليمية اللغة العربية، من خلال التركيز على مهارة القراءة باعتبارها فعلًا إدراكيًا يتجاوز الفهم السطحي للنص إلى بناء المعنى انطلاقًا من التمثلات الذهنية والمعرفية للمتعلم. تقوم الدراسة على توظيف مفاهيم عرفانية أساسية مثل الجسدنة، الخطاطة، البنية التصورية، والأفضية الذهنية، وذلك لفهم كيف يمكن لهذه المفاهيم أن تعيد تشكيل الممارسة الصفّية وتثري المقاربة البيداغوجية في تدريس النصوص. انطلقنا أولًا من تأطير نظري عام للّسانيات العرفانية من حيث المفهوم، النشأة، المبادئ والأسس النظرية، ثم انتقلنا إلى تحليل تطبيقي لنصّين من المقررات المدرسية: «بطاقتي المدرسية» و«رفاق المدرسة»، وذلك من منظور عرفاني، بهدف الوقوف على أبعاد المعالجة الإدراكية داخل النص، ثم تقديم مقترحات بيداغوجية تُترجم المفاهيم النظرية إلى ممارسات صفّية قابلة للتنفيذ. وقد خلصت الدراسة إلى أن تعزيز فهم المتعلم للنصوص لا يكون فقط عبر الشرح اللغوي التقليدي، بل من خلال مراعاة التمثلات الإدراكية للمعنى، وربط النص بالتجربة الحسية والذهنية للمتعلم، مما يعمّق الفهم ويجعل القراءة نشاطًا معرفيًا منتجًا لا مجرد تلقي سلبي. ✦ Abstract This dissertation aims to examine the impact of Cognitive Linguistics on the teaching of Arabic, with a particular focus on the reading skill as a cognitive act that goes beyond surface-level comprehension to constructing meaning through the learner's mental and conceptual representations. The study is based on the application of key cognitive concepts such as embodiment, schema, conceptual structure, and mental spaces, in order to explore how these notions can reshape classroom practices and enrich pedagogical approaches to reading instruction. We began by providing a theoretical framework for Cognitive Linguistics, addressing its definitions, origins, principles, and foundational theories. We then proceeded to conduct a cognitive linguistic analysis of two texts from the school curriculum: “My School Card” and “School Companions”, aiming to uncover the underlying cognitive mechanisms involved in meaning-making. This was followed by pedagogical suggestions that translate these theoretical insights into practical, classroom-based strategies. The findings suggest that enhancing learners’ reading comprehension is not solely achieved through traditional linguistic explanation, but rather by considering the cognitive representations of meaning and linking the text to the learner’s sensory and mental experience. This approach fosters deeper understanding and transforms reading into an active, knowledge-producing process rather than passive reception.