(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024)
العابــــــد أمينـــــة
تعد القراءة واحدة من اهم المهارات الدراسية لدى التلاميذ في مختلف المراحل التعليمية فهي غذاء للفكر من خلالها يتعلم الفرد كيف يقرا ويفهم ويحلل ويتخيل ، الا اننا نلاحظ بعض المشكلات القرائية عند بعض التلاميذ رغم انهم يتميزون بذكاء عادي ، لذلك ارتئينا القيام بهذا البحث بهدف التعريف بصعوبة تعلم القراءة عند تلاميذ السنة الثالثة إبتدائي حيث انها من اكثر صعوبات التعلم الاكاديمية انتشارا بين هذه الفئة ، بالاضافة الى تحديد اهم الاسباب المؤديه لها ، وكذلك توضيح كيفية تشخيصها من ثم ايجاد الحل والعلاج المناسب لها
The Reading is one of the most important academic skills for students at various educational stages. It is food for thought, through which the individual learns how to read, understand, analyze and imagine. However, we notice some reading problems among some students even though they are characterized by normal intelligence, so we decided to conduct this research with the aim of defining this difficulty. Teaching reading to third-year primary school students, as it is one of the most widespread academic learning difficulties among this group, in addition to identifying the most important causes that lead to it, as well as clarifying how to diagnose it and then find the appropriate solution and treatment for it.