Sciences Sociale
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Sciences Sociale by Author "اوهيبة خولة"
Results Per Page
Sort Options
-
Itemانعكاسات عملية الادماج المهني على المردود داخل المؤسسة العمومية الجزائرية دراسة ميدانية بإبتدائيتن ببلدية الشط " ولاية الطارف"(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) اوهيبة خولة ; بلخيري سلوىتتناول هذه المذكرة موضوع انعكاسات عملية الادماج المهني على المردود داخل المؤسسات العمومية الجزائرية ، و ذلك في اطار سوسيولوجيا التنظيم و العمل ، حيث تهدف الى تحليل العلاقة بين ادماج فئة حاملي الشهادات ضمن اجهزة التشغيل المؤقتة و بين جودة الاداء المهني داخل المؤسسات من خلال طرح الاشكالية التالية : ماهي انعكاسات عملية الادماج المهني على المردود داخل المؤسسات العمومية الجزائرية ؟ و اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ، و تم جمع البيانات من خلال ادوات ميدانية مثل الاستبيان و المقابلة وجهت الى موظفين مدمجين ، و قد اظهرت النتائج ان الادماج المهني يمكن ان يشكل اضافة نوعية للمؤسسات العمومية من حيث تنمية الكفاءات و تحقيق نوع من التوازن في توزيع المهام شرط ان يرافق بسياسات واضحة في تكوين التحفيز و تثبيت المناصب و ضمن الحقوق المهنية و في المقابل ابرزت الدراسة وجود بعض العراقيل مثل غموض المسار المهني ، ضعف التحفيز ، غياب الترقية ما قد يؤثر سلبا على المردود داخل المؤسسة، و في الختام تؤكد الدراسة على ضرورة مراجعة اليات الادماج المهني بما يضمن انتقال فعليا من التشغيل المؤقت الى التوظيف المستدام بما يعزز الاداء داخل المؤسسات العمومية و يضمن استغلال امثل للموارد البشرية. This memo examines the impact of professional integration on performance within Algerian public institutions, within the framework of the sociology of organizations and labor. It aims to analyze the relationship between the integration of university graduates through temporary employment programs and the quality of professional performance in these institutions, by posing the following research question: What are the implications of professional integration on performance in Algerian public institutions? The study employed a descriptive and analytical methodology, and data was collected using field tools such as questionnaires and interviews conducted with integrated employees. The findings revealed that professional integration can represent a qualitative asset to public institutions by enhancing competencies and promoting a balanced distribution of tasks—provided it is supported by clear policies regarding training, incentives, job stabilization, and the protection of professional rights. Conversely, the study identified several obstacles, including ambiguous career trajectories, low motivation, and a lack of promotion opportunities, all of which negatively impact institutional performance. In conclusion, the study underscores the necessity of revising professional integration mechanisms to ensure a genuine transition from temporary employment to sustainable recruitment. This, in turn, would enhance institutional performance and promote optimal utilization of human resources.