Sciences Sociale
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Sciences Sociale by Author "بوقراجة خلود"
Results Per Page
Sort Options
-
Itemدور العملية الاتصالية في تأهيل الأطفال المسعفين اجتماعيا دراسة ميدانية بمركز الطفولة المسعفة – القالة- -(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) بوقراجة خلود ; ثامر روميساءتسعى هذه الدراسة إلى التعرف على دور العملية الاتصالية في تأهيل الأطفال المسعفين اجتماعيا بمؤسسة الطفولة المسعفة بولاية الطارف، وتهدف في مجملها إلى معرفة أهم الطرق والأساليب التي يتم اعتمادها من قبل المربيات في هذه المؤسسة كونهن المعنيين بالرعاية والاهتمام بالأطفال وجعلهم أفراد صالحين وقادرين على التعايش مع الآخرين، والاندماج والانسجام مع البيئة التي يعيشونها وتحقيق التكامل الاجتماعي لهم، ومحاولة التعرف على أهم الصعوبات والتحديات التي تواجه المربيات داخل المركز. ومن هذا المنطلق تتمحور إشكالية دراستنا للبحث والإجابة عن التساؤل الرئيسي التالي: ما هو دور العملية الاتصالية في تأهيل الأطفال المسعفين اجتماعيا في مركز الطفولة المسعفة؟ ويتفرع عن هذا التساؤل، الأسئلة الفرعية التالية: ما هي الطرق والأساليب التي تعتمدها المربيات في مراكز الطفولة المسعفة؟ حل تساهم العملية الاتصالية داخل مراكز الطفولة المسعفة في تحقيق التكامل الاجتماعي للطفل المسعف؟ ما هي الصعوبات التي تواجه المربيات في تأهيل الطفل المسعف؟ واعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي كونه يتجانس مع موضوع الدراسة معتمدين في ذلك على الاستمارة كأداة رئيسية، والمقابلة والملاحظة لجمع البيانات على عينة تم تطبيقها على 06 مربيات بطريقة المسح الشامل، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: نجد أن المربيات في مركز الطفولة المسعفة يقمن باستخدام طرق وأساليب فعالة تساهم في تحقيق الأهداف الموجودة للرعاية والدعم للأطفال المسعفين. تبين لنا أن العلاقة الاتصالية القائمة بين المربيات والأطفال المسعفين تساهم بشكل كبير في تحقيق التكامل الاجتماعي لهم، حيث تساعد في تطوير مهارات التواصل للطفل المسعف، وبناء ثقته بنفسه، وتحقيق اندماجه في المجتمع بشكل أفضل. تبين لنا أن المربيات في مركز الطفولة المسعفة يواجهن عدة عوائق وعراقيل وتحديات في تأهيلين للأطفال المسعفين وهذا ما يستوجب تعزيز قدرة المربيات على تقديم الرعاية والدعم اللازم للطفولة المسعفة بشكل أفضل. This study seeks to identfy the role of the communication process in the social rehafibitation of paramedic children, at the paramedic hildhood foundation in Al-tarf state this study aims to know the most important methods that are adopted by manies in this institution, because nannies are responsible for caring for children and maing them good individuals who are able to coescist with others and integration and harmony into the environment in which they live and achieving social integration for them, and an attempt to identify the most important difficulties facimg nannies within the centor. Accordingly, the problem of this study come to seek answer to the following central question: - What is the role of the communication process in socially qualifying param edic children ? (Afield study at the paramedic childhood foundation in the municipality of El kala, El Taraf province). This question is divided into the following sub-questions : 1/ What are the methods used by caregivers in equitable childhood centers ? 2/ Does the communication process within child rexue centers contrifute to achieving the social integration of the rescued child ? 3/ What are the difficulties foced by caregivers in rehobilitating rescued children ? In this study, we also relied on the questionnoire as the main tool, observation and interviw, to collect data about the sample, which was applied to 06 nannies using a comprehensive survey method. The study reached the following results : - We find that nanies are at the paramedic childhood centre, they use effective methods and techniques, it contributes to achieving the desired goals of care and support for rescued children. - We found that the communication relationship existing between nonnies and paramedic children contributes greatly to achieving social integration fo them. - It turns out that nannies at the paramedic childhood center face several obstacles, and challenges in preporing tham forparamedic children. This requires strengthening the ability of nannies to better provide the neressary care and support to paramedic children.