Browsing by Author "* مرايـسيـة سـامـي"
Results Per Page
Sort Options
-
Itemالتسويق الالكتروني كآلية لدعم و تطوير المؤسسات الناشئة (عرض نماذج رائدة)(جامعة الشادلي بن جديد, 2024) * مرايـسيـة سـامـي ; ضـيافي بـسـمـةvi E-marketing plays an important role in supporting emerging entreprises in their journey towards achieving success and development, representing an essential part of the business strategy to ensure their survival, successfully achieve their goals and enable them to remain the competitive momentum. This study aims to highlight the role that electronic marketing plays in supporting and developing emerging entreprises by shedding light on the theoretical aspect of each the two variables of the study, describing the relationship between them theoretically, and then presenting success stories of some emerging entreprises which have adopted the e-marketing. As it has become an imperative necessity for emerging e-marketing institutions to achieve their success and development, and the descriptive analytical approach has been followed.relying on digital statiscal data and informations to adress this issue. This study reached a set results, the most prominent of which are : the fight between emerging entreprises in the field of electronic marketing reflects notticeable transformations in the world of business and how to have a successful presence through internet platforms. Electronic marketing also played a role in an important role in supporting and developing the emerging institutions under study. The study also presented a number of recommendations and suggestions, the most prominent of which are : benefiting from lessons learned from experiences leading and following suit يلعب التسويق الإلكتروني دورًا هامًا في دعم المؤسسات الناشئة في مسيرتها نحو النجاح والتطور، إذ يمثل جزءًا أساسيًا من استراتيجية الأعمال لضمان بقائها وتحقيق أهدافها بنجاح، وتمكينها من الحفاظ على زخم المنافسة. تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التسويق الإلكتروني في دعم وتطوير المؤسسات الناشئة، من خلال تسليط الضوء على الجانب النظري لكل من متغيري الدراسة، ووصف العلاقة بينهما نظريًا، ثم عرض قصص نجاح بعض المؤسسات الناشئة التي اعتمدت التسويق الإلكتروني. ونظرًا لأنه أصبح ضرورة ملحة للمؤسسات الناشئة التي تعتمد التسويق الإلكتروني لتحقيق نجاحها وتطورها، فقد تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي، بالاعتماد على البيانات والمعلومات الإحصائية الرقمية لمعالجة هذه المسألة. توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أبرزها: أن المنافسة بين المؤسسات الناشئة في مجال التسويق الإلكتروني تعكس تحولات ملحوظة في عالم الأعمال، وكيفية تحقيق حضور ناجح عبر منصات الإنترنت. كما لعب التسويق الإلكتروني دورًا هامًا في دعم وتطوير المؤسسات الناشئة محل الدراسة. وقدمت الدراسة أيضًا عددًا من التوصيات والمقترحات، أبرزها: الاستفادة من الدروس المستفادة من التجارب الرائدة والمتبعة.