Browsing by Author ": بوزيان أنفال"
Results Per Page
Sort Options
-
Item: نوعية المحتوى الذي يقدمه المؤثرون عبر مواقع التواصل الاجتماعي وتأثيره على المتلقي -الانستغرام أنموذجا-(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) : بوزيان أنفال ; بوسعيدي صوفياتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على نوعية المحتوى الذي يقدمه المؤثرون على موقع الإنستغرام وتأثيره على المتلقي وتمحورت على التساؤل الرئيسي التالي: كيف يؤثر المحتوى الذي يقدمه المؤثرون على المتلقي؟ دراسة تحليلية على عينة من المؤثرين على موقع إنستغرام. وقد برز من خلال هذا التساؤل مجموعة من التساؤلات الفرعية: ماهي نوعية المحتوى الذي يقدمه المؤثرون؟ لماذا ينجذب المتلقي للمؤثرون؟ ماهي الأساليب التي يتبعها المؤثرون لإنتاج محتوياتهم؟ ومن خلال التساؤلات الفرعية أردنا الوصول لمجموعة من الأهداف المتمثلة في: التعرف على نوعية المحتوى الذي يقدمه المؤثرون عبر موقع إنستغرام، والتعرف على أنواع الفيديوهات التي يعتمد عليها صناع المحتوى، ومحاولة كشف الأهداف الضمنية التي يصبو المؤثرين إلى تحقيقها، والتعرف على كيفية مساهمة صناع المحتوى في التأثير على المتلقي، ومعرفة الأسباب التي تدفع المتلقين للتأثر بصناع المحتوى، نوعية الأثر الإيجابي أو السلبي من خلال المحتوى الذي يقدمه المؤثرون للمتلقين، ومعرفة ما إذا كان للمتابعة المستمرة للمؤثرين تأثير في سلوكيات المتلقي. ووظفنا بعض المفاهيم الأساسية وهي: مواقع التواصل الاجتماعي، المؤثرين، الإنستغرام، المتلقي، التأثير، والمحتوى. وقد اعتمدنا على المنهج التحليلي وأداة جمع البيانات تمثلت في تحليل المضمون والملاحظة وتقنية سبر الآراء والتي تم الاستعانة بها وتطبيقها على عينة من المؤثرين، وتم اختيارها بطريقة عشوائية. حيث توصلت الدراسة إلى: أن المحتوى الذي يقدمه المؤثرون على مواقع التواصل الاجتماعي، خاصة على منصة إنستغرام، يؤثر بشكل مباشر على المتلقي من حيث السلوك الاستهلاكي، وتشكيل القيم، ونمط الحياة، حيث يسوّق المؤثرون لأنماط مثالية ومادية تؤثر سلبًا على الصحة النفسية، خصوصًا لدى الشباب. كما كشفت النتائج أن أغلب المتلقين يتابعون المؤثرين بدافع الفضول ويتفاعلون معهم عبر القصص اليومية والتعليقات، في حين يعتمد المؤثرون على تقنيات مثل الفلوقات، الرييل، الموسيقى، والأسلوب الإقناعي لجذب الانتباه وزيادة التأثير. Abstract This study aims to identify the type of content presented by influencers on Instagram and its impact on the audience. It revolves around the main research question: How does the content presented by influencers affect the audience? It is an analytical study conducted on a sample of influencers on Instagram. From this main question, several sub-questions emerged: What type of content do influencers present? Why are audiences attracted to influencers? What methods do influencers use to produce their content? Through these sub-questions, the study sought to achieve several objectives, including: identifying the type of content shared by influencers on Instagram, understanding the types of videos used by content creators, uncovering the implicit goals that influencers aim to achieve, exploring how content creators influence their audience, determining the reasons behind the audience’s responsiveness to influencers, assessing the nature of the influence (positive or negative) that influencer content has on audiences, and identifying whether continuous following of influencers affects the audience’s behavior. Several key concepts were employed in the study, including: social media, influencers, Instagram, audience, influence, and content. The study relied on the analytical method, and data collection tools included content analysis, observation, and survey techniques, which were applied to a randomly selected sample of influencers. The study concluded that the content presented by influencers on social media—particularly on Instagram—directly affects the audience in terms of consumer behavior, value formation, and lifestyle. Influencers tend to promote idealistic and materialistic lifestyles that negatively impact mental health, especially among youth. The findings also revealed that most audiences follow influencers out of curiosity and engage with them through daily stories and comments, while influencers rely on techniques such as vlogs, Reels, music, and persuasive styles to attract attention and increase their impact.