Browsing by Author "-نواري سارة"
Results Per Page
Sort Options
-
Itemمعوّقات الاتصال البيداغوجي في العمليّة التّعليمية لدى تلميذ المرحلة الابتدائية -دراسة ميدانية ببعض مدارس بلدية الطارف-(جامعة الشاذلي بن جديد الطار, 2025) -نواري سارةيعدّ الاتصال البيداغوجي محرك وركيزة أساسية في العملية التعليمية فهو وسيلة للتفاعل والتفاهم، إلا أن هناك عراقيل وعوائق تواجه عملية الاتصال مما تؤدي إلى الفشل في الوصول إلى الغايات والأهداف وتسبب في معاناة التلميذ من مشكلات الاستيعاب والفهم وغيرها من المشاكل والتي تحد من جودة وفاعلية العملية التعليمية، ومن هنا جاءت الدراسة للكشف عن موضوع معوقات الاتصال البيداغوجي في العملية التعليمية لدى التلميذ الابتدائي. ومنه تبلورت مشكلة الدراسة الحالية في سؤال الانطلاق التالي: -ما هي معوقات الاتصال البيداغوجي التي تعرقل العملية التعليمية لدى تلميذ المرحلة الابتدائية؟ والذي تفرعت منه الأسئلة التالية: -ما طبيعة المعوقات المتعلقة بالمعلم في عملية الاتصال البيداغوجي؟ -ما طبيعة المعوقات المتعلقة بالمتعلم في عملية الاتصال البيداغوجي؟ -ما طبيعة المعوقات المتعلقة بالرسالة البيداغوجية في الاتصال البيداغوجي؟ واعتمدت على إجراءات منهجية في الدراسة الميدانية حيث تم اِتباع المنهج الوصفي، أما بالنسبة للأدوات المستخدمة في جمع المعطيات الميدانية تم الاعتماد على الملاحظة والاستمارة. وقد تم الاعتماد على عينة عشوائية باختيار مجموعة من أساتذة التعليم الابتدائي ببلدية الطارف. وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج تمثلت في: -إنّ معوقات الا تّصال البيداغوجي المتعلقة بالمعلم تؤثر على العملية التعليمية لدى تلميذ الابتدائي. -إنّ معوقات الا تّصال البيداغوجي المتعلقة بالمتعلم تؤثر على جودة العملية التعليمية فتعيق عملية الا تّصال. -توجد معوقات متعلقة بالرسالة البيداغوجية تؤثر على عملية الا تّصال البيداغوجي فتعيق العملية التعليمية من الوصول إلى أهدافها وغاياتها. Study summary: Pedagogical communication is a fundamental driver and pillar of the educational process. It is a means of interaction and understanding. However, there are obstacles and impediments facing the communication process, which lead to failure to achieve goals and objectives and cause students to suffer from problems of comprehension and understanding, as well as other problems that limit the quality and effectiveness of the educational process. Hence, the study aimed to explore the obstacles to pedagogical communication in the educational process for elementary school students. From this, the problem of the current study crystallized into the following starting question: - What are the obstacles to pedagogical communication that hinder the educational process for elementary school students? From this, the following questions emerged: - What are the teacher-related obstacles in the pedagogical communication process? - What are the learner-related obstacles in the pedagogical communication process? - What are the obstacles related to the pedagogical message in pedagogical communication? The study relied on systematic procedures in the field study, adopting a descriptive approach. The tools used to collect field data were observation and questionnaires. A random sample was selected from a group of primary school teachers in the municipality of El Tarf. The study concluded with a number of results, including: - Teacher-related barriers to pedagogical communication impact the educational process for elementary school students. - Learner-related barriers to pedagogical communication impact the quality of the educational process, hindering communication. - There are barriers related to the pedagogical message that impact the pedagogical communication process, hindering the educational process from achieving its goals and objectives.