Lettres et Langues
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Lettres et Langues by Title
Results Per Page
Sort Options
-
ItemA Call to Apply Lab Rotation Blended Learning Model for Teaching Pronunciation. Case study: First year EFL students of Chadli Bendjedid University(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) Slimani Rehab ; Rihel FatihaThe present study submits a new idea of teaching pronunciation. An implementation of lab rotation blended learning. It is a hybrid model that rotates between traditional and technology environments that contributes in teaching learning process and enhances students’ pronunciation. This study aims at applying digital gadgets such as computer programs and different software into oral expression courses with the feedback of the teacher in charge, and make sure that students have an intelligible pronunciation. The study’s theoretical framework consisted of Mayer’s cognitive theory of multimedia learning and The Lingua Franca Core. This work is conducted in university of Chadli Bendjedid, it has been hypothesized that oral expression teachers and EFL students are willing to deal with technology for teaching purposes and will adopt the lab rotation blended learning as a reliable model for enhancing the students’ pronunciation. To confirm the hypothesis, we investigated the case of 36 first year EFL students using a descriptive method supported by an online questionnaire for both teachers and students. The results showed that both teachers and students supported the idea of applying the lab rotation blended learning model into oral expression courses. تُقدم هذه الدراسة فكرة جديدة لتدريس النطق، وهي تطبيقٌ لنموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري. وهو نموذج هجين يجمع بين البيئات التقليدية والتكنولوجية، مما يُسهم في عملية التعليم والتعلم ويُحسّن نطق الطلاب. تهدف هذه الدراسة إلى تطبيق الأدوات الرقمية، مثل برامج الحاسوب والبرمجيات المختلفة، في دورات التعبير الشفهي، مع مراعاة تغذية راجعة من المعلم المسؤول، والتأكد من أن الطلاب يتمتعون بنطق واضح. يتكون الإطار النظري للدراسة من نظرية ماير المعرفية للتعلم متعدد الوسائط، ومنهجية "اللغة المشتركة". أُجري هذا العمل في جامعة الشاذلي بن جديد، وافترض أن معلمي التعبير الشفهي وطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية مستعدون للتعامل مع التكنولوجيا لأغراض التدريس، وسيعتمدون نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري كنموذج موثوق لتحسين نطق الطلاب. لتأكيد هذه الفرضية، قمنا بدراسة حالة 36 طالبًا من طلاب السنة الأولى في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، باستخدام منهج وصفي مدعوم باستبيان إلكتروني لكل من المعلمين والطلاب. أظهرت النتائج أن كلًا من المعلمين والطلاب يؤيدون فكرة تطبيق نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري في دورات التعبير الشفهي.
-
ItemA Descriptive Study of Problems Hindering students Reading Comprehension A Case Study of First Year Students of English(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2018) Kilani FadilaReading comprehension skill is considered as one of the four fundamental Language skills that an EFL learner must perform. This study aims at figuring out the most reading comprehension problems in English the study was conducted at Chadli Bendjidid University, as it dealt forty-eight students. The sample of the study has chosen randomly. A descriptive method was applied in the study .To achieve the stated aims, two research questions were raised to carry out the investigation; and hence, in order to confirm or reject the formulated hypotheses, two data gathering tools were used: a questionnaire and an interview.A questionnaire was carried out with the first year EFL students during the second semester, and an interview: administered to eight EFL teachers of different modules during the academic year of 2017-2018.The results show that most of EFL students experienced most of reading problems in the areas of linguistics in which 63% of the participants considered unfamiliar vocabulary and reading habit were their major problem in reading. In the light of the findings of the study, the researcher recommended holding training courses for the teachers to provide them with sufficient experience to teach their students reading in a right way. reading skills should put as a module n its own تُعتبر مهارة فهم المقروء إحدى المهارات اللغوية الأساسية الأربع التي يجب على متعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية إتقانها. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أكثر مشاكل فهم المقروء في اللغة الإنجليزية شيوعًا. أُجريت الدراسة في جامعة الشاذلي بن جديد، حيث شملت ثمانية وأربعين طالبًا. اختيرت عينة الدراسة عشوائيًا. وطبق المنهج الوصفي في الدراسة. ولتحقيق الأهداف المذكورة، طُرح سؤالان بحثيان لإجراء البحث؛ وبالتالي، لتأكيد أو رفض الفرضيات المُصاغة، استُخدمت أداتان لجمع البيانات: استبيان ومقابلة. أُجري استبيان مع طلاب السنة الأولى من مُتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية خلال الفصل الدراسي الثاني، ومقابلة مع ثمانية مُعلمي لغة إنجليزية كلغة أجنبية من وحدات دراسية مُختلفة خلال العام الدراسي 2017-2018. أظهرت النتائج أن مُعظم طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية واجهوا مُعظم صعوبات القراءة في مجالات اللغويات، حيث اعتبر 63% من المُشاركين أن المفردات غير المُألوفة وعادات القراءة تُمثل مُشكلتهم الرئيسية في القراءة. في ضوء نتائج الدراسة، أوصى الباحث بعقد دورات تدريبية للمعلمين لتزويدهم بالخبرة الكافية لتعليم طلابهم القراءة بطريقة صحيحة. ينبغي وضع مهارات القراءة كوحدة دراسية مُستقلة.
-
ItemAI-powered language learning apps: Enhancing EFL students' engagement Case study: Master one students of English(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2025) Tachouche FadiaAs the world is evolving with digital innovation, Artificial Intelligence (AI) has been a game-changing element in the education domain, and language learning is no different. The present study investigates the impact of AI-powered language learning apps on the experience and language learning process of English as a Foreign Language (EFL) learners. It aims to explore three inherent aspects: (1) beliefs of EFL students on AI-powered language learning apps towards improved involvement, (2) most significant factors impacting the level of students' involvement with such apps, and (3) engagement with AI-powered apps and improved EFL students' language learning achievements. In order to answer the questions above, a mixed-methods research design was applied through a guided questionnaire face-to-face and online to a sample of 38 EFL students enrolled in the Department of English Language, ELTAREF University. Findings indicate an overall positive attitude of students towards the interactive nature of AI-powered apps attributing to their interactivity, personalized feedback, and gamification settings as drivers for learning. In addition, student engagement level was substantially impacted by factors like app usability, relevance of content, real-time interactive participation, and feedback quality. Continuous interaction with AI-powered software was also strongly correlated with observable improvement in speaking, vocabulary, and grammar, which are language skills. Taking these results into consideration, the study recommends utilizing AI-powered software to language instruction and pedagogy to facilitate more interaction and improved learning for EFL students تتناول هذه الدراسة تأثير تطبيقات تعلم اللغة المدعومة بالذكاء الاصطناعي على مشاركة، ودافعية، وأداء متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL). وباتباع منهج بحثي مختلط يجمع بين الاستبيانات الكمية والتأملات النوعية، تحلل الدراسة مواقف المتعلمين وأنماط استخدامهم، وما يحبونه أو لا يحبونه تجاه أدوات قائمة على الذكاء الاصطناعي مثل Duolingo وElsaSpeakوHelloTalkوتشير النتائج إلى أن هذه التطبيقات تسهم بشكل كبير في تعزيز استقلالية المتعلم، وزيادة دافعيته، وتحسين استخدامه للغة، خصوصاً في المهارات الإنتاجية كالكتابة والتحدث. وتُعدّ الميزات مثل التغذية الراجعة الفورية، والتلعيب (gamification)، والتعرف على الكلام، ومسارات التعلم المخصصة ذات أهمية خاصة لما توفره من بيئة تعليمية تفاعلية، مثيرة للاهتمام، ومنخفضة التوتر. ومع ذلك، فإن الدراسة تشير أيضاً إلى وجود بعض أوجه القصور في هذه التطبيقات، منها ضعف الذكاء العاطفي، وتكرار المحتوى، والتغذية الراجعة المتسرعة، وعدم الكفاءة في تسهيل الجوانب اللغوية أو السلوكية المعقدة. وعلى الرغم من مطالبة الطلاب بأن تُمكّن أدوات الذكاء الاصطناعي المهارات وتُعزز التفاعل، فإنهم أبدوا تحفظاً تجاه اعتمادها كبديل كامل عن المعلمين البشريين. وبدلاً من ذلك، يقترحون نموذجاً تكاملياً تُكمل فيه أدوات الذكاء الاصطناعي أساليب التعليم التقليدي، من خلال تقديم تجارب تعليمية تكيفية، مرنة، وغنية تواصلياً. وباختصار، تؤكد الدراسة على الوعد الثوري الذي تحمله حلول التعليم القائمة على الذكاء الاصطناعي، لكنها في الوقت نفسه تقرّ بالحاجة إلى مزيد من الابتكار لتحقيق التفاعل العاطفي، والثراء البيداغوجي، والملاءمة السياقية. ومع تطور العالم الرقمي، أصبح الذكاء الاصطناعي عنصراً مغيراً لقواعد اللعبة في مجال التعليم، ولم يكن تعلّم اللغات استثناءً. وتتناول هذه الدراسة أثر تطبيقات تعلم اللغة المدعومة بالذكاء الاصطناعي على تجربة متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) وعملية تعلمهم للغة. وتهدف إلى استكشاف ثلاثة جوانب رئيسية: (1) معتقدات طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حول تطبيقات تعلم اللغة المعتمدة على الذكاء الاصطناعي فيما يتعلق بتحسين المشاركة، (2) أبرز العوامل المؤثرة في مستوى مشاركة الطلاب مع هذه التطبيقات، و(3) العلاقة بين استخدام التطبيقات وتحسين تحصيل الطلاب في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وللإجابة على هذه الأسئلة، تم استخدام تصميم بحثي مختلط من خلال استبيان موجه تم تطبيقه وجهاً لوجه وعبر الإنترنت على عينة مكونة من 42 طالباً من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الطارف. وتشير النتائج إلى وجود مواقف إيجابية بشكل عام من قِبل الطلاب تجاه الطبيعة التفاعلية لهذه التطبيقات، حيث يُعزى ذلك إلى التفاعل، والتغذية الراجعة المخصصة، وخاصية التلعيب كعوامل محفّزة للتعلم. كما أن مستوى مشاركة الطلاب تأثر بشكل كبير بعوامل مثل سهولة استخدام التطبيق، وملاءمة المحتوى، والمشاركة التفاعلية في الوقت الحقيقي، وجودة التغذية الراجعة. وقد أظهر التفاعل المستمر مع البرمجيات القائمة على الذكاء الاصطناعي ارتباطاً قوياً بتحسين ملحوظ في مهارات التحدث، والمفردات، والقواعد، وهي من المهارات اللغوية. وبناء على هذه النتائج، توصي الدراسة باستخدام البرمجيات المدعومة بالذكاء الاصطناعي في تعليم اللغة وتعزيز التفاعل وتحسين تعلّم اللغة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.
-
ItemAIChatbotsasVirtualTutors:BenefitsandChallengesforEFLLearners CaseStudy: ThirdYearEFLStudentsofChadliBendjedidUniversity-ElTaref.(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2025) DouaaRahmaniArtificial Intelligence (AI) has become increasingly integrated into educational contexts, offering new opportunities for autonomous and personalized learning. This study investigates the use of AI chatbots as virtual tutors in English as a Foreign Language (EFL) learning. It aimstoexamineboththeir potentialbenefitsandthechallengesthey poseforlearners, aswell as to assess their overall impact on language acquisition. The research was conducted with third-year students from the Department of English at Chadli Bendjedid University. A mixed- method approach was employed, combining a questionnaire answered by 20 students and interviews conducted with 8 participants. The analysis of both questionnaire and interview data revealed that AI chatbots offer various benefits for EFL learners, including instant feedback, language practice, and increased motivation. However, learners also face notable challenges such as technical difficulties, occasional lack of contextual understanding, and limitations in deep conversation. Despite these issues, most learners perceived AI chatbots as effective virtual tutors that contribute positively to their English language development. The collected data also revealed that most learners view AI chatbots positively and find them helpful in improving various language skills, particularly vocabulary and writing. Participants highlighted benefits such as immediate responses, constant availability, and interactive engagement. However, the study also identified several drawbacks, including misunderstandings of complex expressions, lack of emotional or human-like communication, and occasional technical issues. Despite these concerns, learners expressed enthusiasm for continuingtouseAIchatbots,providedtheyareimprovedtobettermeet userneeds.Basedon these findings, the study concludes with several pedagogical recommendations aimed at improving the use of AI chatbots in EFL contexts and enhancing their effectiveness as virtual tutors. أصبحت تقنيات الذكاء الاصطناعي تندمج بشكل متزايد في السياقات التعليمية، مما أتاح فرصًا جديدة للتعلّم الذاتي والموجّه وفق احتياجات المتعلّم. تهدف هذه الدراسة الوصفية إلى استكشاف استخدام روبوتات المحادثة المدعومة بالذكاء الاصطناعي كمدرّسين افتراضيين في تعلّم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، من خلال التركيز على الفوائد المحتملة التي تقدمها، إضافةً إلى التحديات التي قد تواجه المتعلمين، مع تقييم أثرها العام على اكتساب اللغة. أُجريت الدراسة على طلبة السنة الثالثة من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد، باستخدام منهجية تعتمد على الدمج بين الطريقتين الكمية والنوعية، وذلك من خلال استبيان شمل 20 طالبًا، ومقابلات أُجريت مع 8 مشاركين. وقد أظهرت النتائج أن معظم الطلبة ينظرون بإيجابية إلى استخدام روبوتات المحادثة ويعتبرونها مفيدة في تحسين مهاراتهم اللغوية، لاسيما المفردات والكتابة. كما أشار المشاركون إلى ميزات مثل الردود الفورية، وتوفّر الخدمة في أي وقت، والتفاعل الجذّاب. ومع ذلك، تم تسجيل بعض السلبيات، من بينها عدم فهم بعض التعبيرات المعقّدة، وغياب الطابع الإنساني في التفاعل، إضافة إلى بعض المشكلات التقنية. وعلى الرغم من هذه التحديات، عبّر المتعلمون عن رغبتهم في مواصلة استخدام هذه الأدوات، شرط تحسين أدائها لتلائم احتياجاتهم بشكل أفضل. وتُختتم الدراسة بجملة من التوصيات البيداغوجية التي من شأنها تعزيز فعالية روبوتات المحادثة في سياقات تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
-
ItemAlgerian EFL Students’ Perceptions of British and American Accents. A Case of Study of Second year EFL Students at Chadli Bendjedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2017) .Imen Kheireddine ; Messaouda FnidessThe current study investigates the attitudes of Chadli Bendjedid university EFL students, towards the British and the American accents and dialects, what urges to conduct this research is to examine the progress of learners speaking and writing abilities, and their capacity to distinguish the regional varieties of English. The present study investigates the attitudes of fifty students and five teachers from the department of English at Chadli Bendjedid University at el Tarf this issue has been explored through a questionnaire which was carefully designed to serve the purpose. The findings revealed the teachers’ awareness of the necessity of acquainting Algerian university students with both British and American varieties. Nonetheless, some teachers remain reluctant to the consideration of the latter. تبحث هذه الدراسة في مواقف طلبة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة الشاذلي بن جديد تجاه اللهجات والنُّطقين البريطاني والأمريكي. والدافع لإجراء هذا البحث هو دراسة تطور قدرات المتعلمين في مهارتي التحدث والكتابة، ومدى قدرتهم على التمييز بين التنوعات الإقليمية للغة الإنجليزية. تتناول الدراسة آراء خمسين طالبًا وخمسة أساتذة من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد بالطارف. وقد تم استكشاف هذه القضية من خلال استبيان صُمِّم بعناية لخدمة أهداف البحث. كشفت النتائج عن وعي الأساتذة بضرورة تعريف طلبة الجامعات الجزائرية بكلٍّ من الصيغتين البريطانية والأمريكية للغة الإنجليزية، ومع ذلك، لا يزال بعض الأساتذة متحفظين تجاه اعتماد الصيغة الأمريكية
-
ItemAmeliorating Students’ Participation through Dialogic Teaching Case Study: Second Year LMD English Students at Chadli Bendjedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2018) Abir HakimeThis study deals with how to Ameliorate Students’ Participation through Dialogic Teaching, this investigation was carried out in University of Chadli Bendjedid. Moreover, it aims to examine the role of dialogic teaching to enhance the English as Foreign Language students’ participation. In order to confirm or reject the two hypotheses: the different difficulties that EFL students face in participation, also the importance of Dialogic Teaching in ameliorating their participation, we went through descriptive method in which we used: a questionnaire for both teachers and students. Since they are second year EFL students they are intending to prepare their selves and their oral skills, and also to boot, enhance and empower their productive skills as well as their receptive skills, because they will get their bachelor degrees. So, some of them are facing some difficulties during participation. Results revealed that Dialogic Teaching will superpowery help them in ameliorating their oral skill and participation inside classroom at first and outside classroom. تتناول هذه الدراسة كيفية تحسين مشاركة الطلاب من خلال التدريس الحواري، وقد أُجريت هذه الدراسة في جامعة الشاذلي بن جديد. كما تهدف إلى دراسة دور التدريس الحواري في تعزيز مشاركة طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. ولتأكيد أو دحض الفرضيتين: الصعوبات المختلفة التي يواجهها طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المشاركة، وأهمية التدريس الحواري في تحسين مشاركتهم، اتبعنا المنهج الوصفي، حيث استخدمنا استبيانًا لكل من المعلمين والطلاب. ونظرًا لكونهم طلابًا في السنة الثانية في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، فإنهم يعتزمون إعداد أنفسهم ومهاراتهم الشفهية، بالإضافة إلى تعزيز وتمكين مهاراتهم الإنتاجية ومهاراتهم الاستقبالية، لاستعدادهم للحصول على درجة البكالوريوس. لذلك، يواجه بعضهم بعض الصعوبات أثناء المشاركة. وكشفت النتائج أن التدريس الحواري سيساعدهم بشكل كبير في تحسين مهاراتهم الشفهية ومشاركتهم داخل الفصل الدراسي في المحاضرات الأولى والخارجية.
-
ItemAn Analysis of Medical Students Needs for English Language Case of 6th and 7th years in Annaba University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2020) Abidat ArefIn the last chapter, the research questions were discussed. Students‟ learning demands for medical topics and extra material, relationship between medical topics and vocabulary, and the highlight on the four major skills are all accordant with previous literature and other studies. Suggestions and recommendations for future research were provided. An Analysis of Medical Students Needs for English Language
-
ItemAn Investigation on the Use of Vocabulary Learning Strategies on Developing the Speaking Fluency (Case Study :Second Year Students Department of English, Chadli Bendjdid University El Tarf)(جامعة الشاذلي بن جديد-الطارف, 2016) BENYOUNES Amina ; SAHIA ChaimaThe present work aims at investigating the effect of using vocabulary learning strategies (VLS) on developing foreign language learners' speaking fluency in order to improve their oral ability. This subject matter is opted for investigation because speaking is considered to be one of the most difficult skills to master. In fact, students' speaking skill may be improved if they use a set of strategies to enrich their vocabulary reservoir. In order for this speculation to be checked, a questionnaire is addressed to fifty second year LMD students of English at Chadli Bendjdid University - El Tarf- , in order to gather information about the effect of the use of VLS on developing the students’ speaking skill. The analysis of the data reveals that the students use some strategies to boost their vocabulary in order to speak. In fact, the findings show that the majority of the students use dictionaries (bilingual / monolingual) as a primary tool to acquire new words. Furthermore, students showed preference in using English language media. On the basis of what have been discussed, a list of recommendations has been suggested to raise students’ awareness towards the most effective strategies to promote their speaking. Cette étude vise à dévoiler l’effet et l’importance de certaines stratégies d’apprentissage du vocabulaire sur le développement des compétences linguistiques chez les étudiants de la langue étrangère pour améliorer leurs capacités orale. Ce sujet a été choisi en raison de la difficulté qui entrave la maîtrise de la compétence évoquée. En effet, l’application d’une série de stratégies peut améliorer l’oral en enrichissant le bagage linguistique des apprenants. Pour vérifier cette hypothèse, un questionnaire a été présenté aux étudiants de la deuxième année de langue anglaise LMD au niveau de l’université de Chadli BENDJEDIDd El-Tarf . Ce questionnaire sert à collecter des informations sur l’effet de l’utilisation de différentes stratégies d’apprentissage de vocabulaire pour le développement des compétences linguistiques des apprenants. Cinquante étudiants ont répondu à notre questionnaire. L’analyse des données nous a permis de prouver que les étudiants optent pour l’application de diverses stratégies qui renforcent leur vocabulaire réservé à l’oral. Les résultats prouvent également que la majorité des étudiants s’appuient sur des dictionnaires (bilingues, monolingues) comme première solution. En outre ils préfèrent les medias en langue anglaise. Sur la base des résultats discutés, une batterie de propositions a été soumise afin de faire connaitre les stratégies les plus efficaces aux étudiants afin de les mieux orienter et de renforcer leur capacité de communiquer. تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير وأهمية بعض استراتيجيات تعلم المفردات على تطوير المهارات اللغوية لدى طلاب اللغة الأجنبية من أجل تحسين قدراتهم الشفوية. وقد تم اختيار هذا الموضوع بسبب الصعوبة التي تعيق التمكن من المهارة المذكورة. في الواقع، فإن تطبيق مجموعة من الاستراتيجيات يمكن أن يحسن المهارات الشفوية من خلال إثراء المخزون اللغوي للمتعلمين. للتحقق من هذه الفرضية، تم تقديم استبيان لطلاب السنة الثانية في تخصص اللغة الإنجليزية LMD على مستوى جامعة شاذلي بن جديد الطارف. ويهدف هذا الاستبيان إلى جمع المعلومات حول تأثير استخدام استراتيجيات تعلم المفردات المختلفة على تطوير المهارات اللغوية للمتعلمين. وقد أجاب خمسون طالبًا على استبياننا. وقد سمح لنا تحليل البيانات بإثبات أن الطلاب يفضلون تطبيق استراتيجيات متنوعة تعزز مفرداتهم المخصصة للكلام. كما تثبت النتائج أن غالبية الطلاب يعتمدون على القواميس (ثنائية اللغة، أحادية اللغة) كحل أول. بالإضافة إلى ذلك، يفضلون وسائل الإعلام باللغة الإنجليزية. استنادًا إلى النتائج التي تم مناقشتها، تم تقديم مجموعة من المقترحات لتعريف الطلاب بأكثر الاستراتيجيات فعالية لتوجيههم بشكل أفضل وتعزيز قدرتهم على التواصل.
-
ItemAn Investigation on the Use of Vocabulary Learning Strategies on Developing the Speaking Fluency (Case Study :Second Year Students Department of English, Chadli Bendjdid University El Tarf)(جامعة الشاذلي بن جديد-الطارف, 2016) BENYOUNES, Amina ; SAHIA, ChaimaThe present work aims at investigating the effect of using vocabulary learning strategies (VLS) on developing foreign language learners' speaking fluency in order to improve their oral ability. This subject matter is opted for investigation because speaking is considered to be one of the most difficult skills to master. In fact, students' speaking skill may be improved if they use a set of strategies to enrich their vocabulary reservoir. In order for this speculation to be checked, a questionnaire is addressed to fifty second year LMD students of English at Chadli Bendjdid University - El Tarf- , in order to gather information about the effect of the use of VLS on developing the students’ speaking skill. The analysis of the data reveals that the students use some strategies to boost their vocabulary in order to speak. In fact, the findings show that the majority of the students use dictionaries (bilingual / monolingual) as a primary tool to acquire new words. Furthermore, students showed preference in using English language media. On the basis of what have been discussed, a list of recommendations has been suggested to raise students’ awareness towards the most effective strategies to promote their speaking. Cette étude vise à dévoiler l’effet et l’importance de certaines stratégies d’apprentissage du vocabulaire sur le développement des compétences linguistiques chez les étudiants de la langue étrangère pour améliorer leurs capacités orale. Ce sujet a été choisi en raison de la difficulté qui entrave la maîtrise de la compétence évoquée. En effet, l’application d’une série de stratégies peut améliorer l’oral en enrichissant le bagage linguistique des apprenants. Pour vérifier cette hypothèse, un questionnaire a été présenté aux étudiants de la deuxième année de langue anglaise LMD au niveau de l’université de Chadli BENDJEDIDd El-Tarf . Ce questionnaire sert à collecter des informations sur l’effet de l’utilisation de différentes stratégies d’apprentissage de vocabulaire pour le développement des compétences linguistiques des apprenants. Cinquante étudiants ont répondu à notre questionnaire. L’analyse des données nous a permis de prouver que les étudiants optent pour l’application de diverses stratégies qui renforcent leur vocabulaire réservé à l’oral. Les résultats prouvent également que la majorité des étudiants s’appuient sur des dictionnaires (bilingues, monolingues) comme première solution. En outre ils préfèrent les medias en langue anglaise. Sur la base des résultats discutés, une batterie de propositions a été soumise afin de faire connaitre les stratégies les plus efficaces aux étudiants afin de les mieux orienter et de renforcer leur capacité de communiquer.
-
ItemAnalyse contrastive des expressions idiomatiques en langue française et arabe(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2017) TOUMI SelmaCe travail présente une comparaison entre une trentaine d’expressions idiomatiques françaises et leurs équivalents respectifs en arabe en se basant sur une analyse contrastive. Après la recherche des équivalences, nous avons essayé de traduire ces expressions et identifier le degré d’équivalence. Cette convergence culturelle, linguistique, pragmatique et sociolinguistique reflète le rapprochement historique et culturel de la France et l’Algérie. Il ne s’agit jamais de faire une traduction exacte ; celle de « mot à mot », mais de traduire le sens de l’expression et chercher l’équivalent qui convient dans la langue maternelle avec un autre lexique, une autre image métaphorique et d’autres figures de style. Donc, c’est la tâche du traducteur qui doit maitriser les deux langues, la façon de penser, la culture et la religion des deux pays, etc. Son travail consiste à traduire les expressions en question sans en masquer le sens et son efficacité. يعرض هذا العمل مقارنة بين ثلاثين من العبارات الاصطلاحية الفرنسية و نظيراتها في اللغة العربية استنادا إلى تحليل تقابلي. بعد البحث عن قرائن العبارات الفرنسية حاولنا في مقطع أخر ترجمها و تحديد درجة التكافؤ. هذا التقارب الثقافي و اللغوي العملي الاجتماعي و الثقافي يعكس التقارب التاريخي و الثقافي بين فرنسا و الجزائر. إنها ليست أبدا مسالة ترجمة دقيقة أو حرفية «كلمة بكلمة» و لكن ترجمة معنى العبارة و البحث عن العبارة النظيرة المناسبة في اللغة الأم بمعجم أخر و صورة مجازية أخرى. لذلك فان مهمة المترجم الذي يجب أن يتقن اللغتين الثقافتين و طرق تفكير البلدين... هي ترجمة التعابير دون إخفاء المعنى و فعاليته.
-
ItemAnalyse du fonctionnement linguistique de l humour chez Mohamed fellag dans le spectacle d" un bateau pour l Australie"(جامعة الشاذلي بن جديد-الطارف, 2016) Hamdaoui islemOn peut faire tout avec les mots, il se suffit de combinés ces unités lexicales entre eux pour réalisé un but quelconque ou adressé n’importe quelle message. Ainsi l’humour est le fruit de cette combinaison lexical mais aussi du métissage linguistique, des jeux des mots et surtout de la créativité lexicale. Par ailleurs, l’humour noir utilisé par Mohamed fellag est un bon exemple qui montre cette force des mots dont il présente dans son fameux spectacle d " un bateau pour l’Australie " la souffrance de la société algérienne ; ce peuple unique et magnifique avec tout ces particularités spécial. We can do anything with words, like lexical units we just combine theme to get such aim, or to send a message. Humor is a result of this lexical combination and crossbreeding linguistic, words games and lexical creativity .moreover, dark humor using by fellag is in his spectacle «un bateau pour l’Australie" is a good example that present sufferance of the Algerian society. This unique and magnificent people with all here special particularities. يمكننا فعل أي شيء بالكلمات، مثل الوحدات المعجمية التي نجمعها معًا لتحقيق هدف معين، أو لإرسال رسالة. الفكاهة هي نتيجة لهذا الجمع المعجمي والتزاوج بين الألعاب اللغوية والإبداع المعجمي. علاوة على ذلك، الفكاهة السوداء التي يستخدمها فيلاج في عرضه «سفينة إلى أستراليا» هي مثال جيد يوضح معاناة المجتمع الجزائري. هذا الشعب الفريد والرائع بكل خصوصياته المميزة.
-
ItemAnalyse sémio-linguistique des caricatures de Dilem Ali(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2019) Mademoiselle Mansouri HindLa caricature est importante dans la presse écrite. Elle remplit plusieurs fonctions. Considérée comme une arme redoutable dans la dénonciation des faits vécus par les Algériens, dans tous les domaines : politique, idéologique, social, économique. Elle représente une réalité amère par la transmission des messages significatifs en utilisant des symboles, des codes iconiques et linguistiques. Elle présente d’autres aspects tels que l’humour, le ridicule. Son interprétation s’avère complexe et énigmatique. Elle se base également sur la sémiologie. A travers les caricatures étudiées de Dilem, nous avons découvert l’importance de la caricature dans la presse écrite. La majorité des lecteurs préfèrent en premier lieu explorer les énigmes de la caricature et passent beaucoup de temps à la déchiffrer. Notre recherche constitue un travail de vulgarisation et de synthèse
-
ItemAnalyse sémiotique de la caricature Cas de trois journaux algérien : la liberté, El-Watan, les débats sur l’austérité(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2017) BOUDJEDIRA LAMIALa caricature dans la presse écrite est considérée comme un singe révélateur. de la réalité en représentant des phénomènes. et des évènements. Qui touchent les domaines suivants : culturel, social, économique, édiologique , et surtout politique, son but est de mettre à nous tous les vices et les injustices. Puisque elle fait de la présentation une dénonciation. Ce qui la rend une arme redoutable. La caricature fonctionne. Dans une double dimension la première touche l’aspect humoristique (ridicule ; amusant…) la deuxième reflète la réalité. Dans une forme symbolique complexe, parfois énigmatique. Notre mémoire constitue plus un travail. De vulgarisation et de synthèse, et de comparaison. Par l’analyse sémiotique des caricatures. Et toutefois les différents lectures techniques et littéraires appliqués sur les composantes des deux. Codes de la caricature sont jugées importantes ainsi l’intervention de la sémiologie est d’une opportunité. Primordiale.
-
ItemAnalyse sociolinguistique des pratiques d’étudiants de français dans la sphère familiale(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2022) Bouchair AmiraCe mémoire de master s’inscrit dans le champ de la sociolinguistique des pratiques langagières. Il cherche à rendre compte des différentes langues utilisées par les étudiants en langues françaises dans la sphère familiale en prenant en considération les divers facteurs qui influencent le choix de langue dans une situation de communication dans le foyer. Cette recherche a pour objectif d’analyser les répertoires verbaux de cinq étudiants et de déterminer ce qui impactent le choix de langue dans le cadre d’une analyse de discours faite à partir d’une approche qualitative par le biais d’entretiens transcrits. Cette analyse débouche sur des pratiques caractérisée par un statut plurilingue principalement dominée par l’arabe dialectal et le français et qui différent selon l’individu avec lequel l’échange est entrepris This Master's thesis is part of the field of sociolinguistics of language practices. It seeks to account for the different languages used by French language students in the family sphere by taking into consideration the various factors that influence the choice of language in a communication situation in the home. The aim of this research is to analyse the verbal repertoires of five students and to determine what impacts on language choice through a discourse analysis based on a qualitative approach using transcribed interviews. This analysis leads to practices characterised by a plurilingual status mainly dominated by dialectal Arabic and French and which differ according to the individual with whom the exchange is undertaken. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) تقع أطروحة الماستر هذه في مجال علم اللغة الاجتماعي للممارسات اللغوية. يسعى إلى حساب اللغات المختلفة التي يستخدمها طلاب اللغة الفرنسية في المجال الأسري، مع مراعاة العوامل المختلفة التي تؤثر على اختيار اللغة في حالة الاتصال في المنزل. يهدف هذا البحث إلى تحليل الذخيرة اللفظية لخمسة طلاب وتحديد ما يؤثر على اختيار اللغة في إطار تحليل الخطاب المصنوع من نهج نوعي من خلال المقابلات المكتوبة. يؤدي هذا التحليل إلى ممارسات تتميز بوضع تعددية اللغات يغلب عليه اللهجة العربية والفرنسية ويختلف باختلاف الفرد الذي يتم التبادل معه
-
ItemAnalysis The Role of Artificial Intelligence in Adaptive Learning(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Larabi Khaoula ; Mahfoudi IkramThe application of artificial intelligence (AI) in education has gained significant traction , particulary in the domain of adaptive learning . This study employs a mixed-method approach to investigate the role of artificial intelligence (AI) in adaptive learning and its impact on personalized learning experiences for students . Among students and teachers of English language Departement at Chadli ben Djdid University . The study addresses two hypotheses. H1:suggests that the use of AI in adaptive learning will result in improved personalized learning experiences for students .While H2:proposes that integrating AI into adaptive learning systems will enhance student engagement and learning outcomes.The research design includes a quantitative research approach .by administering a survey to students and a qualitative research approach by distributing a questionnaire to teachers .The findings from both data collection methods provide comprehensive insights into the effectiveness of AI in adaptive learning and its implications for enhancing students learning experiences لقد حظي تطبيق الذكاء الاصطناعي في التعليم بجدلية كبيرة، خاصة في مجال التعلم التكيفي، تعتمد هذه الدراسة على منهج وصفي لاستكشاف دور الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي و تأثيره على تجارب التعلم الشخصية للطلاب بين الطلاب و المدرسين في قسم اللغة الانجليزية في جامعة الشاذلي بن جديد. تتناول الدراسة اثنتين من الفرضيات الاولى تقترح ان استخدام الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي سيسؤدي الى تحسين تجارب التعلم الشخصية للطلاب بينما تقترح الثانية ان دمج الذكاء الاصطناعي في انماط التعلم التكيفي سيعزز انخراط الطلاب و نتائج التعلم. يتضمن تصميم البحث نهجا كميا، من خلال اجراء استطلاع للطلاب، و نهجا كيفيا يتم من خلال توزيع استبيان على المدرسين. تقدم النتائج من كلا الطريقتين في جمع البيانات رؤى شاملة حول فعالية الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي وتأثيراته على تعزيز تجارب تعلم الطلاب.
-
ItemAnalyzing the Effectiveness of Gamification in Promoting Motivation and Engagement in Language Learning(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Djeffal Haroune ; Ghersi AmirThis descriptive study aims to investigate the effectiveness of gamification on motivation and engagement in language learning on second year students of English as a foreign language (EFL) at Chadli Bendjedid University. In order to answer the main research questions which are: does gamification increase motivation and engagement? Do students have experience with it? are there any the negatives of it? .And confirm the research hypotheses. A questionnaire was handed to ten teachers and another to 45 second year EFL students at the aforementioned university. The analysis of the results revealed that gamification of education does indeed increase the students’ motivation and engagement, which means that it could be a good way to involve students in their learning. It has also been found that student did experience gamification and it was an overall positive learning experience. Besides, the findings revealed that gamification can backfire when not applied correctly. We also have found different ways of applying gamification from the data gathered and provided them. تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في فعالية التحفيز من خلال الألعاب على الدافعية والانخراط في تعلم اللغة لدى طلاب السنة في جامعة الشاذلي بن جديد. للإجابة على سؤال البحث الرئيسي وهو: هل يزيد التحفيز من الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية خلال الألعاب من الدافعية والانخراط؟ وتأكيد فرضيات البحث، تم توزيع استبيان على عشرة معلمين وآخر على 45 طالباً من طلاب السنة الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجامعة المذكورة. كشفت نتائج التحليل أن التحفيز من خلال الألعاب في التعليم يزيد بالفعل من دافعية الطلاب وانخراطهم، مما يعني أنه يمكن أن يكون وسيلة جيدة لإشراك الطلاب في تعلمهم. كما تبين أن الطلاب قد جربوا التحفيز من خلال الألعاب وكانت تجربة تعليمية إيجابية بشكل عام. بالإضافة إلى ذلك، كشفت النتائج المختلفة لتطبيق أن التحفيز من خلال الألعاب يمكن أن يكون له تأثير عكسي إذا لم يتم تطبيقه بشكل صحيح. كما وجدنا طرقاً للتحفيز من خلال الألعاب من البيانات التي تم جمعها وقدمناها.
-
ItemApprentissage du français langue étrangère et éducation à l’environnement par le biais du texte explicatif(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2019) Nebbache OmarOur research work was carried out with the aim of solving the following question: what is the effect of the explanatory text on learning French as a foreign language and environmental education? According to this problem and in order to reach our research objective, we have formulated the hypotheses: -That the explanatory text would allow learners not only to use a lexicon related to the theme, but also to be involved in the development of their environment. -Our methodology is based on the writings of high school students. We analyzed its copies, we found that the explanatory text would allow learners on the one hand to appropriate a lexicon on the theme, and on the other hand it encourages them to get involved in the development of their environment, since the environmental-themed scientific texts motivate learners and helpers to develop their language skills, which led us to deduce that our initial assumptions have been confirmed.
-
ItemApproche sémio linguistique de la UNE d’un journal Étude comparative de deux journaux: Le Quotidien d’Oran et le Monde français(Université Chadli Bendjedid, 2017) Mademoiselle KAFI HEDDI.Notre mémoire s’intitule : Approche sémio linguistique de la Une d’un journal, Etude comparative de deux journaux « le Quotidien d’ORAN et le Monde Français ». La une d’un journal c’est la bonne première page, c’est la page la plus importante est avant tout, une page qui fait vendre pour attirer l’attention du lecteur. C’est un support d’informations exposées aux lecteurs, il faut les accrocher par une image, un titre afin qu’ils achètent le journal au premier coup d’oeil. Les titres et les images permettent aux lecteurs d’avoir une vision rapide et efficace du contenu du journal. L’objectif de notre travail de recherche c’est une étude comparative de la page « une » de deux journaux « le Quotidien d’Oran » de la presse écrite Algérienne et « le Monde » de la presse écrite Française. Nous avons analysés la « une » de deux journaux à la maniére de la sémiologue Française MARTINE JOLY puisque sa théorie semble plus claire, plus globalisante et méthodique. Notre travail est structuré de la façon suivante : Une introduction (domaine, problématique, hypothèses, objectif, but), une partie théorique où sont exposés les notions fondamentales de la sémio linguistique générale moderne (les stratégies scripturales (les titres) et les stratégies visuelles (les images) et une partie pratique où sont appliqués quelque présupposés de la sémio linguistique (description, comparaison, analyse), enfin une conclusion générale avec question ouverte. Summary Our dissertation is entitled: Semio linguistic approach to the front page of a newspaper, Comparative study of two newspapers "The Daily of ORAN and the French World". One of a newspaper is the right page, the most important page is, first of all, a page that sells to attract the attention of the reader. It is a medium of information exposed to readers, they must be hung by an image, a title so that they buy the newspaper at first glance. The titles and images allow readers to have a quick and effective view of the newspaper's content. The objective of our research work is a comparative study of the page "one" of two newspapers "Le Quotidien d'Oran" of the Algerian written press and "Le Monde" of the French written press. We have analyzed the "one" of two newspapers in the way of the French semiologist MARTINE JOLY since his theory seems clearer, more global and methodical. Our work is structured as follows: An introduction (domain, problem, hypotheses, objective, goal), a theoretical part where the fundamental notions of modern general linguistic semantics (scriptural strategies (titles) and visual strategies (images) Are applied some presuppositions of the linguistic semio (description, comparison, analysis), finally a general conclusion with open question.
-
ItemArtificial Intelligence and Gamification: Enhancing Motivation in EFL Learning The Case Study of Master one EFL Students at Chadli Bendjedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2025) Nour EL-Houda Taif ; Amel BoualiaEnglish language proficiency possesses a recognizably capitalized role in the contemporary globalized era, which necessitates addressing the enduring challenge of sustaining student motivation in English as a Foreign Language (EFL) learning. This research endeavors to explore the influence of implementing cutting-edge educational technologies, specifically the amalgam of artificial intelligence (AI) and gamification on energizing learner enthusiasm along with examining the transformative potential of such pedagogical instruments to significantly enhance learner engagement, self-efficacy, and crucially, motivation in EFL contexts .Seizing the opportunity presented by this potent approach, the current research aims settings affects leaners motivation, with the primary objective of evaluating AI’ to personalize EFL gamified experiences ; and analyzing the subsequent influence of combining AI-driven personalization with gamification on EFL learners proficiency. A mixed-methods approach was employed with 27 Master one students of English at Chadli Bendjedid University in the department of English language to accomplish the established objectives. Data collection procedures comprised the distribution of questionnaires to the targeted population. Complementary, semi-structured interviews with EFL teachers at the aforementioned institution were conducted to gather nuanced insights on their perspectives and observations regarding the potential of AI and gamification in language learning, and any obstacles or opportunities they foresee. The findings revealed that the adaptation of AI and gamification offer a remarkably positive avenues to bolster EFL learners’ motivation and persistence. The results suggest that strategically incorporating AI and gamification holds considerable promise for consolidating EFL students' motivation, as the engaging orientation of such confluence can induce more productive and stimulating learning experiences, ultimately leading to optimized language mastery. L'acquisition de la maîtrise de la langue anglaise joue un rôle prépondérant et reconnu à l'ère mondialisée contemporaine, ce qui exige de relever le défi constant de maintenir la motivation des étudiants dans l'apprentissage de l'anglais comme langue étrangère (ALE). Cette recherche vise à explorer l'impact de l'application de technologies éducatives avancées, spécifiquement la combinaison de l'intelligence artificielle (IA) et de la gamification, sur la stimulation de l'enthousiasme des apprenants, en plus d'examiner le potentiel transformateur de ces outils éducatifs pour améliorer l'engagement des apprenants, leur auto-efficacité, et, plus important encore, leur motivation dans les contextes d'apprentissage de l'ALE. Saisissant l'opportunité offerte par cette approche robuste, la présente recherche vise à évaluer comment les environnements d'apprentissage de l'ALE influencent la motivation des apprenants, avec l'objectif principal d'évaluer la capacité de l'IA à personnaliser les expériences d'apprentissage de l'ALE basées sur la gamification ; et d'analyser l'impact subséquent de la combinaison de la personnalisation pilotée par l'IA et de la gamification sur l'efficacité des apprenants d'ALE. Une méthodologie mixte a été utilisée avec 27 étudiants de Master 2 en langue anglaise du département de littérature et langues anglaises de l'Université Chadli Benjedid pour atteindre les objectifs spécifiés. Les procédures de collecte de données quantitatives ont inclus la distribution de questionnaires au groupe cible. En complément, des entretiens structurés ont été menés avec des enseignants d'ALE de l'institution susmentionnée afin de recueillir des informations qualitatives précises sur leurs points de vue et observations concernant le potentiel de l'IA et de la gamification dans l'apprentissage des langues, ainsi que les obstacles ou opportunités qu'ils anticipent. Les résultats ont révélé que l'adaptation de l'IA et de la gamification offre des moyens significativement positifs d'améliorer la motivation et la persévérance des apprenants d'anglais. Les résultats indiquent que l'intégration stratégique de l'IA et de la gamification est très prometteuse pour renforcer la motivation des étudiants en ALE, car l'orientation attrayante de cette convergence peut conduire à des expériences d'apprentissage plus productives et stimulantes, menant finalement à une maîtrise optimale de la langue.
-
ItemBest Strategies for Effective Listening in Teaching EFL Classes The Case of First Year Middle School Teachers of English in Algeria(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2017) Ain-Souia Sabrin ; Bouchereb Chaima ; Djellab ImenListening in foreign language classes is an active process, which requires attention. Learners, who listen carefully during listening lessons or activities, are expected to reach their aims in listening comprehension; to do so, the instructors should be familiar with the most effective strategies to be used in the listening process, and base their teaching on authentic materials, which helps the learners to engage in the social communication outside the classroom, in which the main goal of teaching a foreign language is to be used in real life situation. In order to present a successful listening lesson, it should be organised and prepared according to arranged stages. It is obvious that learners face some problems during their learning of listening, the teachers’ role, in this case, is to facilitate their learning and help them to overcome these problems.