Lettres et Langues
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Lettres et Langues by Title
Results Per Page
Sort Options
-
ItemA Call to Apply Lab Rotation Blended Learning Model for Teaching Pronunciation. Case study: First year EFL students of Chadli Bendjedid University(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) Slimani Rehab ; Rihel FatihaThe present study submits a new idea of teaching pronunciation. An implementation of lab rotation blended learning. It is a hybrid model that rotates between traditional and technology environments that contributes in teaching learning process and enhances students’ pronunciation. This study aims at applying digital gadgets such as computer programs and different software into oral expression courses with the feedback of the teacher in charge, and make sure that students have an intelligible pronunciation. The study’s theoretical framework consisted of Mayer’s cognitive theory of multimedia learning and The Lingua Franca Core. This work is conducted in university of Chadli Bendjedid, it has been hypothesized that oral expression teachers and EFL students are willing to deal with technology for teaching purposes and will adopt the lab rotation blended learning as a reliable model for enhancing the students’ pronunciation. To confirm the hypothesis, we investigated the case of 36 first year EFL students using a descriptive method supported by an online questionnaire for both teachers and students. The results showed that both teachers and students supported the idea of applying the lab rotation blended learning model into oral expression courses. تُقدم هذه الدراسة فكرة جديدة لتدريس النطق، وهي تطبيقٌ لنموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري. وهو نموذج هجين يجمع بين البيئات التقليدية والتكنولوجية، مما يُسهم في عملية التعليم والتعلم ويُحسّن نطق الطلاب. تهدف هذه الدراسة إلى تطبيق الأدوات الرقمية، مثل برامج الحاسوب والبرمجيات المختلفة، في دورات التعبير الشفهي، مع مراعاة تغذية راجعة من المعلم المسؤول، والتأكد من أن الطلاب يتمتعون بنطق واضح. يتكون الإطار النظري للدراسة من نظرية ماير المعرفية للتعلم متعدد الوسائط، ومنهجية "اللغة المشتركة". أُجري هذا العمل في جامعة الشاذلي بن جديد، وافترض أن معلمي التعبير الشفهي وطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية مستعدون للتعامل مع التكنولوجيا لأغراض التدريس، وسيعتمدون نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري كنموذج موثوق لتحسين نطق الطلاب. لتأكيد هذه الفرضية، قمنا بدراسة حالة 36 طالبًا من طلاب السنة الأولى في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، باستخدام منهج وصفي مدعوم باستبيان إلكتروني لكل من المعلمين والطلاب. أظهرت النتائج أن كلًا من المعلمين والطلاب يؤيدون فكرة تطبيق نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري في دورات التعبير الشفهي.
-
ItemAn Analysis of Medical Students Needs for English Language Case of 6th and 7th years in Annaba University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2020) Abidat ArefIn the last chapter, the research questions were discussed. Students‟ learning demands for medical topics and extra material, relationship between medical topics and vocabulary, and the highlight on the four major skills are all accordant with previous literature and other studies. Suggestions and recommendations for future research were provided. An Analysis of Medical Students Needs for English Language
-
ItemAnalyse sémio-linguistique des caricatures de Dilem Ali(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2019) Mademoiselle Mansouri HindLa caricature est importante dans la presse écrite. Elle remplit plusieurs fonctions. Considérée comme une arme redoutable dans la dénonciation des faits vécus par les Algériens, dans tous les domaines : politique, idéologique, social, économique. Elle représente une réalité amère par la transmission des messages significatifs en utilisant des symboles, des codes iconiques et linguistiques. Elle présente d’autres aspects tels que l’humour, le ridicule. Son interprétation s’avère complexe et énigmatique. Elle se base également sur la sémiologie. A travers les caricatures étudiées de Dilem, nous avons découvert l’importance de la caricature dans la presse écrite. La majorité des lecteurs préfèrent en premier lieu explorer les énigmes de la caricature et passent beaucoup de temps à la déchiffrer. Notre recherche constitue un travail de vulgarisation et de synthèse
-
ItemAnalysis The Role of Artificial Intelligence in Adaptive Learning(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Larabi Khaoula ; Mahfoudi IkramThe application of artificial intelligence (AI) in education has gained significant traction , particulary in the domain of adaptive learning . This study employs a mixed-method approach to investigate the role of artificial intelligence (AI) in adaptive learning and its impact on personalized learning experiences for students . Among students and teachers of English language Departement at Chadli ben Djdid University . The study addresses two hypotheses. H1:suggests that the use of AI in adaptive learning will result in improved personalized learning experiences for students .While H2:proposes that integrating AI into adaptive learning systems will enhance student engagement and learning outcomes.The research design includes a quantitative research approach .by administering a survey to students and a qualitative research approach by distributing a questionnaire to teachers .The findings from both data collection methods provide comprehensive insights into the effectiveness of AI in adaptive learning and its implications for enhancing students learning experiences لقد حظي تطبيق الذكاء الاصطناعي في التعليم بجدلية كبيرة، خاصة في مجال التعلم التكيفي، تعتمد هذه الدراسة على منهج وصفي لاستكشاف دور الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي و تأثيره على تجارب التعلم الشخصية للطلاب بين الطلاب و المدرسين في قسم اللغة الانجليزية في جامعة الشاذلي بن جديد. تتناول الدراسة اثنتين من الفرضيات الاولى تقترح ان استخدام الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي سيسؤدي الى تحسين تجارب التعلم الشخصية للطلاب بينما تقترح الثانية ان دمج الذكاء الاصطناعي في انماط التعلم التكيفي سيعزز انخراط الطلاب و نتائج التعلم. يتضمن تصميم البحث نهجا كميا، من خلال اجراء استطلاع للطلاب، و نهجا كيفيا يتم من خلال توزيع استبيان على المدرسين. تقدم النتائج من كلا الطريقتين في جمع البيانات رؤى شاملة حول فعالية الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي وتأثيراته على تعزيز تجارب تعلم الطلاب.
-
ItemAnalyzing the Effectiveness of Gamification in Promoting Motivation and Engagement in Language Learning(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Djeffal Haroune ; Ghersi AmirThis descriptive study aims to investigate the effectiveness of gamification on motivation and engagement in language learning on second year students of English as a foreign language (EFL) at Chadli Bendjedid University. In order to answer the main research questions which are: does gamification increase motivation and engagement? Do students have experience with it? are there any the negatives of it? .And confirm the research hypotheses. A questionnaire was handed to ten teachers and another to 45 second year EFL students at the aforementioned university. The analysis of the results revealed that gamification of education does indeed increase the students’ motivation and engagement, which means that it could be a good way to involve students in their learning. It has also been found that student did experience gamification and it was an overall positive learning experience. Besides, the findings revealed that gamification can backfire when not applied correctly. We also have found different ways of applying gamification from the data gathered and provided them. تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في فعالية التحفيز من خلال الألعاب على الدافعية والانخراط في تعلم اللغة لدى طلاب السنة في جامعة الشاذلي بن جديد. للإجابة على سؤال البحث الرئيسي وهو: هل يزيد التحفيز من الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية خلال الألعاب من الدافعية والانخراط؟ وتأكيد فرضيات البحث، تم توزيع استبيان على عشرة معلمين وآخر على 45 طالباً من طلاب السنة الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجامعة المذكورة. كشفت نتائج التحليل أن التحفيز من خلال الألعاب في التعليم يزيد بالفعل من دافعية الطلاب وانخراطهم، مما يعني أنه يمكن أن يكون وسيلة جيدة لإشراك الطلاب في تعلمهم. كما تبين أن الطلاب قد جربوا التحفيز من خلال الألعاب وكانت تجربة تعليمية إيجابية بشكل عام. بالإضافة إلى ذلك، كشفت النتائج المختلفة لتطبيق أن التحفيز من خلال الألعاب يمكن أن يكون له تأثير عكسي إذا لم يتم تطبيقه بشكل صحيح. كما وجدنا طرقاً للتحفيز من خلال الألعاب من البيانات التي تم جمعها وقدمناها.
-
ItemApprentissage du français langue étrangère et éducation à l’environnement par le biais du texte explicatif(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2019) Nebbache OmarOur research work was carried out with the aim of solving the following question: what is the effect of the explanatory text on learning French as a foreign language and environmental education? According to this problem and in order to reach our research objective, we have formulated the hypotheses: -That the explanatory text would allow learners not only to use a lexicon related to the theme, but also to be involved in the development of their environment. -Our methodology is based on the writings of high school students. We analyzed its copies, we found that the explanatory text would allow learners on the one hand to appropriate a lexicon on the theme, and on the other hand it encourages them to get involved in the development of their environment, since the environmental-themed scientific texts motivate learners and helpers to develop their language skills, which led us to deduce that our initial assumptions have been confirmed.
-
ItemBoosting Students’ Oral Performance via the Utilisation of Positive Self-talk The Case of Second Year Students at the Department of English, Chadli Ben Djedid University(Chadli Ben Djedid University, 2020) Ghada ZAIMI ; Nawel MERABETThroughout the made-up analysis from the data gathered from the questionnaires (teachers and students), it has become clear enough that positive self-talk plays an important role in bolstering the speaking skill. Therefore, students are required to adopt positive self-talk as a cognitive strategy to foster their academic performance in general and their speaking proficiency in particular. Additionally, it is noteworthy from the results that the students believe that using some self management strategies as positive self-talk (PST) is a key to be successful. The results also show the importance of adopting PST strategy during the process of speaking. Consequently, the present research’s hypothesis has been ensured about the functional impact of using PST strategy to enhance student’s speaking skill. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير إستراتيجية الحديث الايجاب ي الذاتي في تعزيز الكفاءة الشفهية للطلبة. تم افتراض أن استعمال إستراتيجية الحديث الايجابي الذاتي من طرف الطلبة من شأنه أن يعزز و يطور قدراتهم الشفهية. حيث اجري هذا البحث مع 31 طالبا من طلاب السنة الثانية للغة الانجليزية كلغة أجنبية في جامعة الشاذلي بن جديد الطارف و 09 أساتذة من نفس الجامعة. كما تم تقديم استبيانين لكل من الأساتذة و الطلاب لجمع البيانات المطلوبة من خلال طريقة البحث الوصفي لهذه الدراسة. وقد أظهرت النتائج التي تم جمعها من هذين الاستبيانين أن استخدام إستراتيجية الحديث الايجابي الذاتي تعزز كفاءة الطلاب في الأداء الشفهي أمام الحضور و التغلب على الصعوبات التي تعيق أدائهم الشفهي مثل: القلق، الخجل، استخدام اللغة الأم... الخ. يوصى الأساتذة بتحفيز طلابهم على استعمال الحديث الايجابي الذاتي بهدف مساعدتهم على استبدال الأفكار السلبية إلى أفكار ايجابية، والتي بدورها تحفزهم لأداء شفهي أفضل خلال عملية تعلمهم.
-
ItemBridging the Gap between Theory and Practice: An attempt to Boost Creativity in EFL classroom The case of Algerian EFL Secondary School Teachers in the Region of Skikda(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2019) BOUTEINA NakibThe central issue addressed in this study is the place creative practice hold in EFL classroom. More specifically, a questionnaire and interviews were designed to investigate teachers practice for creative and critical thinking strategies regarding their importance in bridging the theory practice gap in EFL teaching. The obtained results revealed that teachers implement creativity in their teaching. Most of them reacted positively to the importance creative teaching has in relation to the process of teaching and learning. This study enabled us to draw significant conclusions regarding the creative teaching skills in the Algerian secondary schools. To this regard, a great work is still to be done to make the implementation of creative environment as fruitful as expected and to make the conditions for better education more favorable. The finding revealed that the implementation of well creative and critical thinking needs creative teachers who are required to widen their knowledge about creativity and how to be a creative person. It is surely that classroom practice is very important to creative teachers because teaching requires both proficiency and creativity. Unlike the tradition method where it was expected from teachers to be the central of their own teaching neglecting creativity. If we consider our self to be one of those who hold this opinion, our work has been a modest attempt to prove it. Yet, in the field of education and scientific research the reader remains the best judge. This research hoped to give a clearer view on how creativity employed all in all in EFL teaching. The importance of creative practice that has been stressed by the teachers and inspectors help progressive education to manage more practice in nearly future and to expand creativity to every teaching and learning classroom.
-
ItemCollaborer pour une bonne prise en charge de l’écriture des textes explicatifs en FLE(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2023) Kherif KhaoulaLa présente recherche a pour objectif de montrer l’effet du travail collaboratif sur la réécriture d’un texte explicatif en français langue étrangère. Pour répondre à nos principales hypothèses de recherche, nous avons réalisé une étude comparative qui consiste à comparer les écritures réalisées individuellement et en collaboration. Les résultats obtenus montrent que le travail collaboratif aide les apprenants de 4ème année moyenne à produire des textes explicatifs de meilleure qualité aussi bien sur le plan sémantique que morphosyntaxique. The objective of this research is to show the impact of collaborative work on the rewriting of an explanatory text in French as a foreign language. To address our key research assumptions, we conducted a comparative study comparing individual and collaborative entries. Results show that collaborative work helps learners in 4th year averaged to produce explanatory texts of better quality both semantic and morphosyntactic plan. الهدف من هذا البحث هو اظهار تأثير العمل التعاوني على إعادة كتابة نص توضيحي باللغة الفرنسية. من أجل معالجة افتراضاتنا الرئيسية لهذا البحث، أجرينا دراسة مقارنة والتي تتمثل في مقارنة الكتابات الفردية و التعاونية. متوسط إلى إنتاج أفضل نصوص توضيحية سواء من الناحية 4 تظهر النتائج أن العمل التعاوني يساعد المتعلمين للسنة الدلالية أو من حيث الجودة.
-
ItemE-learning in EFL classrooms : Investigating Students’ Performance and Attitude The Case of First Year Students at the Department of English, Chadli Ben Djedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2021) Douniazed Frikh ; Oumaima BenzanaThis chapter was based on a case study in which the questionnaire was selected as a research tool to collect and analyses data. From the questionnaires (teachers and students), it has become clear enough that E-learning affects first year students’ performance and attitude positively and negatively.Also the majority of students argued that E-learning is better than face to face method while all teachers not argueed on the same point which is the opposit of our hypothesis.Finally, the major challenges argued by the two sample of students and teachers are less interaction with teachers and students, Mental health, stress, isolation, Difficulty with technology for coursework and personal motivation.
-
ItemEFL Student’s Cultural Awareness and its Interference on their Oral Performance. Case Study: Second year English Students at Chadli Ben Djedid University.(University of Chadli Ben Djedid – El Tarf, 2020) Yaqoub Saker ; Said ZaarouriCurrent research involves the influence of cultural awareness on speech production. The core of this research is to investigate the effectiveness of social and cultural knowledge of foreign languages in improving the oral performance and reducing the difficulty of second level students of English in the Department of Foreign Language at Chadli Ben Djedid El-Tarf University's. The first chapter is devoted to the theoretical aspects of cultural concepts and oral skills. First, we introduced the unique cultural concepts proposed by different researchers, and while considering the cultural elements that determine the social and cultural knowledge shared by a given human group, we discussed their characteristics. In addition, we clarified the connections that exist between culture, communication and language. We also analyzed some important concepts, such as culture shock and acculturation. However, the second part deals with the various components of EFL speaking. We have started with the definition of spoken language skills and identified its different functions and characteristics. Then, we introduced the linguistic and non-linguistic knowledge required to produce successful speech. This chapter has discussed and explained the concept of speaking ability. Finally, we considered the problems of the EFL oral class and the activities in the classroom to reduce these problems. The analysis of the data obtained from the responses of students and teachers draws four main points. First of all, LMD English learners in the second year realize the importance of cultural background knowledge in EFL learning, but their ability in this important part of the language is very limited. as well, because they do not understand the social and cultural aspects of the language, they often misunderstand and abuse certain vocabulary and sublingual features related to English culture; they even misread certain words and expressions. Besides that, improving the cultural awareness of LMD students can improve their speech skills and reduce their speech barriers. On the other hand, the teaching culture in the Departement of Foreign Languages at El Chadli Ben Djedid University faces certain teaching and material problems. In the end, these results confirmed our research hypothesis. Therefore, our research goal was achieved. However, we should realize that our research work is limited to Algerian EFL students from Arab and Tamazite cultural backgrounds. In addition, due to time constraints and a large number of second-year students, the research sample was deliberately limited to simple choices.
-
ItemEFL Teachers’ Use of Humor to Increase Students’ Motivation and Understanding(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) Amani Benchana ; Souaki AbirIn this chapter, a conclusion was drawn from the discussion of the results. Besides some implications were presented. Based on the implications and conclusion, a set of recommendations and pedagogical suggestions were provided by the researchers to pave the way for a successful implementation of humor in order to provide a positive, motivating, understandable learning environment at classrooms at chadli Bendjedid University
-
ItemEnhancing EFL Learners’ Oral Proficiency Through Teachers’ Positive Feedback Case Study: First Year EFL Students’ at Chadli Ben Djedid University El-Tarf(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2019) Sameh AMER MEDJAN ; Moufida BAHRThis study aims at investigating the importance of teachers' positive feedback in enhancing students’ oral proficiency. We hypothesized that teachers' positive feedback develops learners’ oral performances. Thus, we conducted this research with 30 first year students of English as a foreign language (EFL) at Chadli Ben Djedid University EL_ Tarf and nine(09) teachers from the same university. We administered two questionnaires for both teachers and students to gather the required data through descriptive research method for this study. Therefore, the results collected from those questionnaires showed that using teachers' positive feedback fosters learners' disposition to perform orally in front of audience and overcome the difficulties that affect their oral production such as: Anxiety, shyness, mother tongue use.... etc. It is recommended that teachers could provide students with the appropriate feedback to guide, correct and motivate them for promoting better oral productions throughout their learning process.
-
ItemEnhancing EFL Students’ Writing Skill through Brainstorming Case study: 2nd Year LMD Students of English at Chadli Bendjedid University El Tarf(University of Chadli Ben Djedid El Tarf, 2020) Boukafa Anouar ; Abd El Krim KhouloudWriting is a means of communication that allows students to express their ideas and thoughts through written forms. This skill can be enhanced by using various strategies such as brainstorming. The current research aims to study the concept of brainstorming, its types and rules and how it boosts EFL learners’ writing skill. Indeed, it has been hypothesized that brainstorming enhances students’ writing skill, and EFL students’ consider brainstorming as an effective method that can enhance their writing skill. In order to confirm the content of these hypotheses and bring up validity to this study, we conducted a questionnaire for second year students of English language at CHADLI BENJDID University so as to realize their perceptions about the effectiveness of using brainstorming in reinforcing their writing skill. Meantime, a questionnaire has been distributed to teachers of written expression. After the analysis and the interpretation of the collected data, the results confirm our hypotheses; brainstorming enhances EFL students’ writing skills. We finished our study by highlighting some suggestions and recommendation for both students and teachers with a view about the difficulties that learners may face in writing skill and how teachers can overcome these problems. الكتابة وسيلة تواصل تُمكّن الطلاب من التعبير عن أفكارهم وآرائهم كتابيًا. ويمكن تعزيز هذه المهارة باستخدام استراتيجيات مُختلفة، مثل العصف الذهني. يهدف البحث الحالي إلى دراسة مفهوم العصف الذهني وأنواعه وقواعده، وكيف يُعزز مهارة الكتابة لدى مُتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. في الواقع، طُرح افتراض مفاده أن العصف الذهني يُعزز مهارة الكتابة لدى الطلاب، ويرى طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أن العصف الذهني أسلوب فعال يُمكن أن يُعزز مهارة الكتابة لديهم. ولتأكيد مضمون هذه الفرضيات وإثبات صحة هذه الدراسة، أجرينا استبيانًا لطلاب السنة الثانية في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد، وذلك لمعرفة آرائهم حول فعالية استخدام العصف الذهني في تعزيز مهارة الكتابة لديهم. وفي الوقت نفسه، وُزّع استبيان على مُعلمي التعبير الكتابي. بعد تحليل البيانات المُجمعة وتفسيرها، أكدت النتائج فرضيتنا؛ وهي أن العصف الذهني يُعزز مهارات الكتابة لدى طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. واختتمنا دراستنا بتسليط الضوء على بعض الاقتراحات والتوصيات لكل من الطلاب والمعلمين فيما يتعلق بالصعوبات التي قد يواجهها المتعلمون في مهارة الكتابة وكيف يمكن للمعلمين التغلب على هذه المشكلات.
-
ItemEnhancing English Language Proficiency among Young Learners in Algerian Primary Schools: Strategies and Adaptation(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) GHANES.Narimen ; SENNAOUI.KamiliaThe global dominance of English as a language of communication (lingua franca) has prompted many developing countries, including Algeria, to integrate English language instruction into their primary school curriculum. This shift aims to equip young learners with the necessary skills to navigate the increasingly interconnected world. However, effectively implementing such programs presents unique challenges. Studies suggest that teacher training, access to appropriate resources, and adapting methodologies to suit young learners' cognitive development are crucial factors for successful English language acquisition at the primary level. For instance, research by Larsen-Freeman (2003) highlights the importance of teachers having a strong understanding of child development and employing age-appropriate teaching methods to cater to young learners' specific learning styles and cognitive abilities. Additionally, access to engaging and culturally relevant resources can significantly enhance student motivation and language acquisition. This study explores the strategies and adaptations employed by Algerian primary school teachers to enhance English language proficiency among young learners. Employing a mixed-methods approach, the research involved observing one teacher's practices and distributing questionnaires to ten teachers from various primary schools in El TARF, Algeria. The findings revealed that while teachers hold positive views on the introduction of English and its benefits for young learners, they also face significant challenges such as a lack of teaching materials, limited class time, and large class sizes. The research suggests that improvements and considerations are necessary in the current English language teaching program for Algerian primary schools to maximize student benefits. قد دفعت الهيمنة العالمية للغة الإنكليزية كلغة من لغات الاتصال (اللغة المشتركة) العديد من البلدان النامية، بما فيها الجزائر، إلى إدماج تعليم اللغة الإنكليزية في مناهجها الدراسية الابتدائية. ويهدف هذا التحول إلى تزويد المتعلمين الشباب بالمهارات اللازمة للتنقل في العالم المتزايد الترابط. بيد أن التنفيذ الفعال لهذه البرامج يطرح تحديات فريدة. وتشير الدراسات إلى أن تدريب المعلمين، والحصول على الموارد المناسبة، وتكييف المنهجيات لتلائم التطور المعرفي للتلاميذ الشباب، هي عوامل حاسمة للنجاح في اكتساب اللغة الإنكليزية في المرحلة الابتدائية. فعلى سبيل المثال، تسلط البحوث التي أجراها مركز لارسن فريمان (2003) الضوء على أهمية أن يكون لدى المعلمين فهم قوي لنماء الطفل، واستخدام أساليب تعليمية تتناسب مع العمر لتلبية احتياجات التلاميذ من أساليب التعلم والقدرات المعرفية الخاصة بهم. وبالإضافة إلى ذلك، يمكن أن يؤدي الوصول إلى الموارد القائمة على المشاركة والملائمة ثقافيًا إلى زيادة تحفيز الطلاب واكتسابهم اللغوي. وتستكشف هذه الدراسة الاستراتيجيات والتعديلات التي يستخدمها مدرسو المدارس الابتدائية الجزائرية لتعزيز إتقان اللغة الإنكليزية لدى المتعلمين الشباب. واستحدث البحث منهجًا مختلطًا، وشمل مراقبة ممارسات أحد المدرسين وتوزيع استبيانات على عشرة مدرسين من مختلف المدارس الابتدائية في الطارف. وكشفت النتائج أنه، في حين أن المدرسين لديهم آراء إيجابية بشأن إدخال اللغة الإنكليزية وفوائدها بالنسبة للشباب المتعلمين، فإنهم يواجهون تحديات كبيرة مثل الافتقار إلى المواد التعليمية، وضيق الوقت الدراسي، وضخامة حجم الفصول الدراسية. وتشير البحوث إلى أن التحسينات والاعتبارات ضرورية في البرنامج الحالي لتعليم اللغة الإنكليزية في المدارس الابتدائية الجزائرية من أجل زيادة فوائد الطلاب إلى أقصى حد.
-
ItemEnhancingStudents’Achievements throughTaskBasedLanguage Instruction:TeacherPerspectivesand Practices(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Amira El WafaGUERITI ; RayeneHERCHAThis dissertation examines the use of task-based language teaching to enhance students’ achievements in the English department at Chadli Bendjidid University, which is located in ‘‘El Tarf’’, Algeria. The teachers at this university are the focus of our research. Its initial goal is to determinewhetherTBLT isusedbyuniversityEFL teachers. Additionally, thegoalofthisstudy is to investigate how TBLT enhances learners' academic achievement and language learning outcomes. For collecting data, sixteen (16) online questionnaire were sent to EFL teachers at Chadli Bendjidid University in addition to a questionnaire that was submitted to all of the master's one students at the same university. In terms of data analysis, we have used a mixed- methods approach involving both quantitative and qualitative methods. The rule of three is applied in the descriptive statistical method for analyzing the quantitative data. The Qualitative Content Analysis (QCA) is used to analyze the qualitative ones. According to the results of the onlinequestionnaire,majorityoftheteachers employTBLT toraisetheirstudents’achievement levels. Teachers have positiveattitudetowards implementing task- based language instruction in teaching English as foreign language although they did not attend any training session or workshop on TBLT since it is not affordable. This investigation demonstrates that TBLT enhances students’ achievements through practicing language skills authentically and spotting their learning weaknesses, promoting active learning, critical thinking, problem-solving, communicative skills, and students’ engagement and motivation. Moreover, EFL teachers who adopt TBLI approach report higher levels of job satisfaction and perceived effectiveness in meeting students’ learning needs compared to those using traditional methods. Despite all of thosebenefits,teachersfacemanychallengesinimplementingTBLT suchasfindingappropriate and authentic tasks that align with learning objectives and students’ interests, providing support and feedback to students, especially when working with a large class or students of varying proficiency levels, and consuming a lot of time. Furthermore, the students’ questionnaire findings show that they are aware of the benefits of TBLT on enhancing and supporting their performance. Additionally, the learners’ experience with it is satisfactory since teachers’ guidanceandsupportiswell,yettheystillfacesomedifficulties. تدرس هذه المذكرة استخدام أسلوب التعليم القائم على المهام لتعزيز تحصيل الطلاب في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة "الشاذلي بن جديد" الواقعة في "الطارف" بالجزائر. يركز بحثنا على أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالجامعة، ويتمثل هدفه الأساسي في تحديد ما إذا كان أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالجامعة يستخدمون أسلوب التعليم القائم على المهام، بالإضافة إلى ذلك يهدف البحث إلى دراسة كيفية عمل أسلوب التعليم القائم على المهام على تعزيز التحصيل الأكاديمي لمتعلمي اللغة ونتائج تعلمهم. لجمع البيانات، تم إرسال 16 استبيانًا عبر الإنترنت إلى أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة "الشاذلي بن جديد"، بالإضافة إلى استبيان تم تقديمه لجميع طلاب الماستر بالجامعة نفسها. فيما يتعلق بتحليل البيانات، فقد استخدمنا منهجية مختلفة تشمل كل من الأساليب الكمية والنوعية. تم تحليل البيانات الكمية باستخدام الأساليب الإحصائية الوصفية مع قاعدة الثلاثة، بينما تم تحليل البيانات النوعية باستخدام تحليل المحتوى النوعي. وفقًا لنتائج الاستبيان عبر الإنترنت، فإن غالبية الأساتذة يستخدمون أسلوب التعليم القائم على المهام لرفع مستوى تحصيل طلابهم، يتمتع الأساتذة بموقف إيجابي تجاه تطبيق أسلوب التعليم القائم على المهام في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، على الرغم من أنهم لم يحضروا أي جلسات تدريبية أو ورش عمل حول أسلوب التعليم القائم على المهام لعدم توفر الإمكانيات المادية. يوضح هذا البحث أن أسلوب التعليم القائم على المهام يعزز تحصيل الطلاب من خلال ممارسة مهارات اللغة بطريقة عملية، واكتشاف نقاط ضعفهم في التعلم، وتعزيز التعلم النشط، والتفكير النقدي، وحل المشكلات، ومهارات الاتصال واندماج الطلاب وتحفيزهم. علاوة على ذلك، أبدى أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية الذين يعتمدون أسلوب التعليم القائم على المهام مستويات أعلى من الرضا الوظيفي والفعالية المتصورة في تلبية احتياجات التعلم للطلاب مقارنة بالذين ينتهجون الأساليب التقليدية. على الرغم من كل هذه الفوائد، فإن الأساتذة يواجهون العديد من التحديات في تنفيذ أسلوب التعليم القائم على المهام، مثل العثور على مهام مناسبة وحقيقية تتماشى مع أهداف التعلم واهتمامات الطلاب، وتقديم الدعم والملاحظات للطلاب، خاصة عند العمل مع فصول كبيرة أو طلاب بمستويات مختلفة، واستهلاك الكثير من الوقت. علاوة على ذلك، تشير نتائج استبيان الطلاب إلى أنهم يدركون فوائد أسلوب التعليم القائم على المهام في تحسين أدائهم ودعمه، بالإضافة إلى ذلك، فإن تجربة المتعلمين مرضية حيث يكون توجيه الأستاذ ودعمه جيدًا، إلا أنهم لا يزالون يواجهون بعض الصعوبات.
-
ItemEsthétique de la tragédie dans la peste d’Albert Camus(Université Chadli Bendjedid-El Tarf, 2020) Brabti zinebAlbert Camus est l’un des grands écrivains de la langue française, ses œuvres occupent un statut important dans la littérature. Pour étudier l’Esthétique de la tragédie d’Albert Camus nous avons organisé essentiellement notre travail en deux grandes parties, l’une théorique et l’autre pratique. Notre première partie relève du cadre théorique dans laquelle nous avons définis les notions clés de notre mémoire : l’Esthétique et la tragédie, l’analyse structurale et la stylistique. La deuxième partie, c’est la partie pratique est réservée à l’analyse du roman. Elle est composée de Cinque chapitres : présentation et résumer du roman, Analyse du roman, le style tragique du Camus, Analyse au niveau structurale et le dernier le reflet tragique dans le paratexte. Nous avons répondu ainsi à notre problématique de recherche : l’Esthétique de la tragédie dans la Peste d’Albert Camus se manifeste à travers les personnages tragiques du récit, le style de l’écrivain, le ton tragique sans oublie l’utilisation des figures de style. L’auteur utilise la peste pour expliquer sa révolte et l’injustice de l’occupation Allemande en France, le roman fait partie de l’absurde aussi, On marque que la date de la publication du roman reflète la Seconde Guerre mondiale.
-
ItemEtude sémiotique des caricatures. Cas du Hirak algérien 2019(Uniiversiité Chadllii Bendjediid-Ell Tarf, 2020) Rahmani KamiliaNotre recherche prend place dans le domaine de la sémiotique plus précisément la sémiotique de l’image. Les caricatures qui présentent l’événement du Hirak en Algérie étaient notre objet d’étude. Notre objectif était de repérer les différents signes et dévoiler leurs significations une fois réunis dans la caricature. Nous avons alors collecté vingt (20) caricatures publiées dans les journaux quotidiens : Liberté et El Watan. Mais nous avons choisi seulement dix caricatures qui nous semblent les plus représentatives. Ce nombre forme notre corpus d’étude. Pour analyser notre échantillon, nous nous sommes inspirée de la méthode de Peirce et de celle de Roland Barthes. Nous avons suivi alors ces étapes : nous avons tout d’abord commencé par une description générale de la caricature ; ensuite, nous avons ressorti les types de signes, par la suite la signification de chaque signe et nous avons terminé l’analyse par le lien existant entre le texte et l’image. Ces étapes nous ont permis d’arriver aux résultats suivants : Toutes les caricatures (de Dilem et du HIC) se caractérisent par la mise en scène des événements. Dans les caricatures de Dilem (caricatures : 1, 2, 3, 4, 5) il y a parfois : un seul personnage (caricature 4 et 3), deux(2) personnages (caricature 2) et plus de deux personnages (caricature 1 et 5) tandis que dans toutes les caricatures du Hic (caricatures 6, 7, 8, 9, 10), il existe seulement deux (2) personnages.
-
ItemEtude sémiotique des graffitis. Cas du Hirak algérien 2019(Uniiversiité Chadllii Bendjediid-Ell Tarf, 2020) Bouhanichi IbtissemEn Algérie, les murs de plusieurs villes et quartiers sont marqués par la présence d’un phénomène social dit « graffiti » dès le début du soulèvement populaire le 22 Février 2019. Ceci nous a incité à étudier ce phénomène. Cette étude s’inscrit sûrement dans le domaine de la sémiotique étant donné que le graffiti est un message mixte. Pour analyser les graffitis, objet de notre étude, nous avons recours à la typologie des signes chez le sémioticien américain Charles Sander Peirce tout en appliquant la méthode du sémiologue français Roland Barthes pour dévoiler la richesse de ces supports en termes de signification. L’analyse de notre échantillon contenant huit (08) graffitis nous a permis d’aboutir à des résultats intéressants. Tag (graffiti 05) ou graffs (graffitis 02 et 04) ou graffitis ordinaires ont des messages à transmettre. Le graff donne une importance majeure à ce qu’il montre « la liberté » (graffiti 04), « ELCHA3B » (graffiti 02) tandis que le tag met l’accent sur le soulèvement ou le Hirak. Ce type d’images se caractérise par l’identité algérienne ou l’Algerianité du Hirak qui se voit clairement à travers la présence du drapeau Algérien (les graffitis 05, 07 et 08) ou les couleurs (les signes plastiques) du drapeau algérien : rouge, verte et blanche (les graffitis 02 et 03). Aussi l’origine tamazight des algériens est mise en valeur dans le graffiti 03 en choisissant les deux couleurs du drapeau kabyle (rouge et vert) accompagné du symbole tamazight (ⵣ) qui signifie l’homme libre. Ces graffitis traitent les sujets suivants : le peuple, la liberté, el Harraga en utilisant des signes iconiques, linguistiques, symboliques et indiciaires. Le peuple algérien est évoqué en utilisant les signes linguistiques, « le seul héros le peuple » (les graffitis 01et 08). Aussi ce peuple est connu par sa solidarité « Afus g fus anbedel thamurt » (graffiti 03) qui veut dire « la main dans la main nous transformerons notre pays ». En utilisant des signes iconiques, Ce même peuple est connu par son amour, sa loyauté envers son pays (graff 03 : une main tenant une rose), son engagement (graffiti 06 : le grand nombre des empreintes, les signatures par nom, prénom et pseudonyme) lors de leur soulèvement et sa victoire (graffiti 01 : les mains levées avec une chaine brisée). Enfin, en choisissant le graff ECHA3B (02), ce même peuple a une valeur majeure. 52 Les réalisateurs des graffitis revendiquent la liberté en
-
ItemEvaluation didactique du nouveau manuel scolaire de FLE de la 4 AM en Algérie.(Université Chadli Bendjedid ElTarf, 2020) Ferhani AhlemSur la base de l'évaluation du nouveau manuel, plusieurs remarques peuvent être formulées à l’égard des différents aspects de ce manuel. Ces aspects sont ceux précisés dans les grilles sur lesquelles nous nous sommes appuyées, pour analyser ce manuel d’une façon objective du manuel scolaire de français dans sa « forme » et son « contenu ». D'un point de vue esthétique, le nouveau manuel 4AM est beau. Il peut mieux expliquer et favoriser la compréhension. En termes de contenu, à l'exception de certaines connaissances difficiles à comprendre et qui ne coexistent pas avec le niveau de l'élève, les autres contenus sont très clairs. Alors, on peut dire que le manuel scolaire aide l’élève à avoir une culture générale ouverte susceptible de forger leur personnalité, aussi il suscite la curiosité des apprenants et leur envie de lire