Sciences de Gestion
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Sciences de Gestion by Title
Results Per Page
Sort Options
-
ItemISO14001 دور نظام الادارة البيئية وفقا للمواصفة في تحسين الاداء الاستراتيجي للمؤسسة الاقتصادية دراسة حالة مؤسسة انفاميديس(جامعة الشادلي بن جديد, 2024) شعابنة عبد السالم ; ملوك سيد احمدThis study aims to shed light on the role played by the Environmental Management System according to ISO 14001 in enhancing the strategic performance of the organization, using Enfamedis as a case study. The research problem posed was: How does the implementation of the Environmental Management System based on ISO 14001 affect the strategic performance of Enfamedis? To achieve the study objectives, the IMRAD method was employed, combining descriptive-analytical approaches in both theoretical and practical aspects. A case study methodology was adopted for the practical side, utilizing a questionnaire distributed to a random sample of 30 respondents, which was processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS),Through this study, we found a statistically significant positive impact (α = 0.05) of implementing the Environmental Management System according to ISO 14001 on improving the strategic performance of Enfamedis. This system enables organizations to achieve tangible improvements in resource efficiency and environmental cost reduction, thereby enhancing profitability and sustainability تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور نظام الإدارة البيئية وفقًا للمعيار ISO 14001 في تعزيز الأداء الاستراتيجي للمنظمة، وذلك باستخدام شركة Enfamedis كدراسة حالة. وتمثلت مشكلة البحث في: كيف يؤثر تطبيق نظام الإدارة البيئية وفقًا للمعيار ISO 14001 على الأداء الاستراتيجي لشركة Enfamedis؟ ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام منهج IMRAD، الذي يجمع بين المنهج الوصفي التحليلي في الجانبين النظري والعملي. أما في الجانب العملي، فقد تم اعتماد منهجية دراسة الحالة، باستخدام استبيان وزع على عينة عشوائية من 30 مستجيبًا، وتمت معالجته باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). وقد توصلت هذه الدراسة إلى وجود أثر إيجابي ذي دلالة إحصائية (α = 0.05) لتطبيق نظام الإدارة البيئية وفقًا للمعيار ISO 14001 على تحسين الأداء الاستراتيجي لشركة Enfamedis. يتيح هذا النظام للمؤسسات تحقيق تحسينات ملموسة في كفاءة الموارد وخفض التكاليف البيئية، وبالتالي تعزيز الربحية والاستدامة.
-
ItemThe role of talent management in developing organizational innovation -Case study(جامعة الشادلي بن جديد, 2024) شيماء دزيديThis study aimed at explaining the role of talent management in developing organizational innovation. Talent management was operationalized in three dimensions: talent attraction, talent development and talent retention. Organizational innovation was also operationalized into: originality, fluency, sensitivity to problems, risk- taking and flexibility. A case study was conducted at Wood Conversion Foundation. The questionnaire was distributed over a sample of 35employees in the organization. After analyzing the field results using SPSS v.26, findings showed that talent management contributes to the development of organizational innovation. هدفت هذه الدراسة إلى توضيح دور إدارة المواهب في تطوير الابتكار التنظيمي. وُضعت إدارة المواهب في ثلاثة أبعاد: جذب المواهب، وتطويرها، والاحتفاظ بها. كما وُضع الابتكار التنظيمي في أبعاد: الأصالة، والانسيابية، والحساسية للمشكلات، والمخاطرة، والمرونة. أُجريت دراسة حالة في مؤسسة وود كونفيرشن. ووُزع الاستبيان على عينة من 35 موظفًا في المؤسسة. وبعد تحليل النتائج الميدانية باستخدام برنامج SPSS الإصدار 26، أظهرت النتائج أن إدارة المواهب تُسهم في تطوير الابتكار التنظيمي.
-
Itemاثر ادارة المعرفة على تنمية راس المال البشري دراسة حالة(جامعة الشادلي بن جديد, 2024) قداش زين الدين ; مانع منيةThis study aims to identify the role and importance of knowledge management processes in developing human capital in an economic institution, considering knowledge as the essential intangible presence whose role has grown in the success of business organizations and which has led to the transformation of the business environment from a traditional economy to a modern economy based on the knowledge present in The minds of its individuals through their experiences and abilities that can be obtained from the surrounding environment through the processes it covers of generating, storing, distributing and applying knowledge. The study reached the following results: There is a strong correlation between knowledge management as a modern method and human capital development. Accordingly, knowledge management with its components is considered one of the most important and successful administrative methods for forming, training and developing the human resource with the aim of optimally exploiting the resource’s cognitive energies in order to achieve the highest levels of efficiency and job satisfaction and thus achieve competitive advantage. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد دور وأهمية عمليات إدارة المعرفة في تنمية رأس المال البشري في المؤسسة الاقتصادية، باعتبار المعرفة حضورًا أساسيًا غير ملموس، تعاظم دوره في نجاح منظمات الأعمال، مما أدى إلى تحول بيئة الأعمال من اقتصاد تقليدي إلى اقتصاد حديث قائم على المعرفة الكامنة في عقول أفرادها من خلال خبراتهم وقدراتهم المكتسبة من البيئة المحيطة، من خلال العمليات التي تشملها من توليد وتخزين وتوزيع وتطبيق. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: هناك علاقة وطيدة بين إدارة المعرفة كمنهج حديث وتنمية رأس المال البشري. وعليه، تُعتبر إدارة المعرفة بمكوناتها من أهم وأنجح الأساليب الإدارية في تكوين وتدريب وتطوير الموارد البشرية، بهدف الاستغلال الأمثل للطاقات المعرفية للمورد، بما يحقق أعلى مستويات الكفاءة والرضا الوظيفي، وبالتالي تحقيق الميزة التنافسية.
-
Itemاثر ادماج الخدمات الالكترونية الجديدة على رضا العملاء -دراسة حالة البنوك الجزائرية(جامعة الشادلي بن جديد, 2020) لافي محمدCette étude vise à identifier l'impact des nouveaux services électroniques, représentés dans le chèque électronique, le crédit documentaire électronique, le transfert d'argent électronique, la monnaie électronique, les cartes bancaires électroniques à la satisfaction des clients des banques algériennes, en répondant aux questions soulevées dans la problématique où la notion de services a été abordée. Les services bancaires et bancaires électroniques qui sont fournis par voie électronique, à travers lesquels les banques cherchent à atteindre un niveau maximal de satisfaction de la clientèle, car on peut dire que le développement des moyens de communication et le progrès technologique ont conduit à un changement dans la façon dont les services bancaires sont fournis. La population étudiée est constituée de clients qui bénéficient de services électroniques dans les banques algériennes, et nous avons utilisé l'approche descriptive et analytique où nous avons utilisé un questionnaire comme moyen d'obtenir des réponses à partir de l'échantillon d'étude composé de 100 clients auprès de différentes banques algériennes, où le questionnaire était composé de 3 axes avec un total de 26 paragraphes à la lumière Les données ont été collectées et analysées à l'aide du programme statistique SPSS, et après avoir analysé les réponses, nous avons conclu qu'il existe une relation entre les services électroniques fournis et la satisfaction des clients dans les banques algériennes
-
Itemاثر استراتيجيات التسوسق الالكتروني على الاداء بالتطبيق على القطاع البنكي الجزائري دراسة حالة البنك الوطني الجزائري(جامعة الشادلي بن جديد, 2021) حسيني صورية ; هاجر حليمي
-
Itemاثر التحول الرقمي على بيئة الاعمال دراسة حالة شركة(جامعة الشادلي بن جديد, 2024) بوقرن يوسف ; بونادر راضيةThe world is witnessing a massive technological revolution known as "digital transformation", which is impacting various aspects of life, including the business environment. Digital transformation refers to the comprehensive adoption of digital technology in all processes and activities of business organizations. The study aims to study the impact of digital transformation on the business environment in an effort to identify the journey of digital transformation as one of the innovations of information and communication technology, and to reveal the most important changes that this transformation brings about in the digital business environment. The study included a review of the concepts of digital transformation, the motives of digital transformation, the requirements for the success of digital transformation, the most important technologies that support digital transformation, and the strategies used to achieve this transformation. The study also included the general framework of the business environment and the most important factors that interact in the business environment, methods of analyzing the business environment, and identifying the impact of digital transformation on the business environment in three variables: business models, customer experience, and competition environment. يشهد العالم ثورة تكنولوجية هائلة تُعرف بـ"التحول الرقمي"، والتي تؤثر على مختلف جوانب الحياة، بما في ذلك بيئة الأعمال. ويُشير التحول الرقمي إلى التبني الشامل للتكنولوجيا الرقمية في جميع عمليات وأنشطة منظمات الأعمال. تهدف الدراسة إلى دراسة تأثير التحول الرقمي على بيئة الأعمال، سعيًا للوقوف على رحلة التحول الرقمي كأحد ابتكارات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، والكشف عن أهم التغييرات التي يُحدثها في بيئة الأعمال الرقمية. وتضمنت الدراسة استعراضًا لمفاهيم التحول الرقمي، ودوافعه، ومتطلبات نجاحه، وأهم التقنيات الداعمة له، والاستراتيجيات المُستخدمة لتحقيقه. كما تضمنت الدراسة الإطار العام لبيئة الأعمال، وأهم العوامل المتفاعلة فيها، وطرق تحليلها، وتحديد أثر التحول الرقمي عليها في ثلاثة متغيرات: نماذج الأعمال، وتجربة العملاء، وبيئة المنافسة.
-
Itemاثر الترويج على تموقع العلامة التجارية بالمؤسسة(جامعة الشادلي بن جديد, 2021) موقاس امال ; بوغابة ايناسDans cette étude, nous avons traité de l'impact de la promotion sur le positionnement de la marque, où la marque est la carte d'identité de l'entreprise, elle reflète l'image de l'institution et ses orientations vis-à-vis du client, et met en évidence l'importance de la marque pour être l'un des outils marketing importants comme l'esprit d'association avec le produit chez le consommateur, et un facteur assistant dans le développement de la production et l'augmentation des investissements, en plus d'être d'une importance vitale pour la stratégie de l'entreprise, et le bon choix de la marque et de la le recours à diverses méthodes promotionnelles pour la consolider dans l'esprit du client est important pour son succès et sa notoriété, et cette dernière contribue de manière significative au positionnement de la marque, il faut également s'appuyer sur des moyens de promotion efficaces pour rappeler la marque d'une part et de la présenter d'autre part. Le choix par l'entreprise de son mix promotionnel et son utilisation pour positionner la marque garantissent sa position sur le marché en donnant à sa marque son droit à la notoriété et au succès L’étude de cas Coca-Cola a également abordé la recherche du rôle des éléments du mix promotionnel dans le positionnement de la marque Coca-Cola. La contribution de ces éléments, en particulier ce qui est mis en évidence par la publicité, et les tâches que la promotion des ventes accomplit, et ce que les relations publiques incarnent et ce que la vente personnelle se traduit De transactions, car l’exploitation optimale de ces éléments augmente le pourcentage d’impact sur les fonctions marketing, ce qui conduit à augmenter ses performances marketing, réalisant ainsi le mix promotionnel de la société Coca-Cola, une augmentation du volume des ventes et une augmentation de la part de marché, en plus de gagner de nouveaux clients et de maintenir la satisfaction et la fidélité de la clientèle afin de brosser un bon tableau de l’entreprise في هذه الدراسة، سنتعرف على تأثير الترويج على موضعه العلامة التجارية، أو العلامة التجارية هي بطاقة هوية المؤسسة، وهي تعكس صورة المؤسسة وتوجهاتها تجاه العميل، وتؤكد أهمية العلامة التجارية في وجودها إحدى الأدوات التسويقية المهمة مثل روح الارتباط بالمنتج الذي تريده مستهلك وعامل مساعد في تطوير الإنتاج وآخرون زيادة الاستثمارات بالإضافة إلى وجود أهمية حيوية لاستراتيجية الشركة والاختيار الجيد للعلامة التجارية والموارد المتنوعة طرق تعتبر العروض الترويجية لتوطيد روح العميل أمرًا مهمًا لنجاحه ونجاحه الشهرة، وهذه آخر مساهمة في كيفية تحديد موضعها العلامة التجارية، يجب أيضًا استخدام طرق الترويج الفعالة لموسيقى الراب علامة الجزء ومقدم الجزء الآخر. Le choix par l'entreprise de son mix الترويج واستخدامه من أجل تحديد موضع العلامة التجارية لضمان موضعها على السطح Marché en donnant à sa marque هو صاحب السمعة الطيبة والنجاح
-
Itemاثر التسويق بالعلاقات في تنمية الميزة التنافسية(جامعة الشادلي بن جديد, 2022) بوروبة وئام ; بوطبة نورهانThis study aimed to identify the impact of relationship marketing in achieving the competitive advantage in Algeria Telecom Corporation, a field study of Algeria Telecom Company, El Tarf branch, in order to know the extent to which the institution under study embodies the concept of relational marketing on reality, and to know the most important pillars it adopts to strengthen its relations with customers and maintain them and to be able to enhance their satisfaction. Therefore, a field study was carried out and a number of the institution’s employees were questioned, using a questionnaire, where 30 questionnaires were distributed to the study sample, on the subject of relationship marketing as an explanatory variable represented by (service quality, continuous improvement, strengthening the relationship with the customer, studying customer complaints, internal marketing). Competitive advantage as a responsive variable, and the study variables were subjected to a set of statistical methods, the most important of which are: simple linear regression to know the effect of relationship marketing in achieving competitive advantage هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التسويق بالعلاقات في تحقيق الميزة التنافسية في مؤسسة اتصالات الجزائر، دراسة ميدانية لشركة اتصالات الجزائر فرع الطارف، وذلك لمعرفة مدى تطبيق المؤسسة المدروسة لمفهوم التسويق بالعلاقات على أرض الواقع، ومعرفة أهم الركائز التي تعتمدها لتعزيز علاقاتها مع العملاء والمحافظة عليهم وتعزيز رضاهم. لذلك، أجريت دراسة ميدانية، وتم توجيه أسئلة لعدد من موظفي المؤسسة، باستخدام استبيان، حيث تم توزيع 30 استبيانًا على عينة الدراسة، حول موضوع التسويق بالعلاقات كمتغير تفسيري يتمثل في (جودة الخدمة، التحسين المستمر، تقوية العلاقة مع العميل، دراسة شكاوى العملاء، التسويق الداخلي). والميزة التنافسية كمتغير مستجيب، وقد خضعت متغيرات الدراسة لمجموعة من الأساليب الإحصائية، من أهمها: الانحدار الخطي البسيط لمعرفة أثر التسويق بالعلاقات في تحقيق الميزة التنافسية
-
Itemاثر التمكين الاداري على السلوك الابداعي للموارد البشرية دراسة حالة(جامعة الشادلي بن جديد, 2024) مصدق بشرىهدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر التمكين الإداري على السلوك الإبداعي للموظفين بمديرية الضرائب بولاية الطارف فرع بوحجر، وقد طبقت الدراسة على عينة عشوائية بسيطة قوامها 32 موظفًا، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث الاستبيان لجمع البيانات، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستبيان باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) بالاعتماد على المتوسطات الرياضية والانحرافات المعيارية ومعاملات الارتباط وتحليل الانحدار المتعدد، وخلصت الدراسة إلى عدد من النتائج، من أهمها وجود اهتمام نسبي بتمكين الموظفين في المؤسسة محل الدراسة، وأن تنظيم مديرية الضرائب بولاية الطارف فرع بوحجر موضوع الدراسة الميدانية يتميز بارتفاع نسبي في الاهتمام بتمكين الموظفين .This study aimed to investigate the impact of administrative empowerment on the creative behavior of employees, at of the Tax Directorate of the State of Taref, Bouhjar Branch ,The study was applied to a simple random sample of 32 employees, and to achieve the objectives of the study, the researcher used the questionnaire to collect data, and the data contained in the questionnaires were analyzed by using the statistical package for social sciences (Spss) by relying on the mathematical averages, standard deviations, correlation coefficients, multiple regression analysis, and the study concluded a number of results, most importantly that there is relatively high interest in empowering employees in the institution under study, and that the In the organization of the Tax Directorate of the State of Taref, Bouhjar Branch, the subject of the field study.
-
Itemاثر التمكين في مقاومة التغيير التنظيمي(جامعة الشادلي بن جديد, 2022) بونوالة إيمان ; سنان بشرةThis study aimed to highlight the impact of administrative empowerment and its dimensions in resiting organizational change in the Algeria telecom Company in El Tarf. A various statistical methods were used to analyze the study data including five-point Likertscal. The study concludedwith a set of important findings and suggestions , the most prominenr of whichis the need for Algeria Telecom Company to pay attention to the dimensions of administrative empowerment because of itsgreat importance in resisting organizational change in the organization, in order to ensure the continuity of businedd and good progress of performing tasks in the company. هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أثر التمكين الإداري وأبعاده في مواجهة التغيير التنظيمي بشركة اتصالات الجزائر بالطارف. وقد استُخدمت أساليب إحصائية متنوعة لتحليل بيانات الدراسة، منها مقياس ليكرتسكيل الخماسي. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والمقترحات المهمة، أبرزها ضرورة اهتمام شركة اتصالات الجزائر بأبعاد التمكين الإداري لما له من أهمية بالغة في مقاومة التغيير التنظيمي في المنظمة، بما يضمن استمرارية العمل وسير العمل في الشركة.
-
Itemاثر الجودة المدركة للاسواق الالكترونية على زيادة رضا وولاء الزبون دراسة حالة السوق الالكتروني للفيسبوك(جامعة الشادلي بن جديد, 2021) إكرامّ عومارThis study aimed to find out the effect of the perceived quality of electronic markets on customer satisfaction and loyalty, and for this purpose, we designed a questionnaire consisting of 41 questions, and then distributed it to an easy sample of users of the Facebook market place application that included 150 customers and then retrieved 119 valid questionnaires. For analysis, we analyzed it through the statistical program Spss.22, and the results of the study were as follows: Perceived quality positively affects customer satisfaction;Perceived quality positively affects customer loyalty; Customer satisfaction positively affects his loyalty هدفت هذه الدراسة إلى معرفة تأثير الجودة المُدركة للأسواق الإلكترونية على رضا العملاء وولائهم، ولهذا الغرض، صممنا استبيانًا مكونًا من 41 سؤالًا، ثم وزعناه على عينة مُيسّرة من مستخدمي تطبيق فيسبوك ماركت بليس، شملت 150 عميلًا، ثم استخرجنا 119 استبيانًا صالحًا. ولتحليلها، استخدمنا البرنامج الإحصائي Spss.22، وكانت نتائج الدراسة كما يلي: الجودة المُدركة تؤثر إيجابًا على رضا العملاء؛ الجودة المُدركة تؤثر إيجابًا على ولاء العملاء؛ رضا العملاء يؤثر إيجابًا على ولائهم
-
Itemاثر الدكاء الاستراتيجي على عملية اتخاد القرارات في المؤسسة دراسة حالة(جامعة الشادلي بن جديد, 2024) راحمّ جواهر ; حموديّ سولافThis study aims to identify the impact of strategic intelligence on the decision making process in the organisation, by applying it to the Algeria Telecom corporation _Al tarf_, relying on the dimensions of strategic intelligence (foresight, future vision, systematic thinking, motivation, partnership), as an independent variable and the decision making process as a dependent variable تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الذكاء الاستراتيجي على عملية اتخاذ القرار في المؤسسة، وذلك بتطبيقه على شركة اتصالات الجزائر الطرف، بالاعتماد على أبعاد الذكاء الاستراتيجي (استشراف المستقبل، الرؤية المستقبلية، التفكير المنهجي، التحفيز، الشراكة) كمتغير مستقل، وعملية اتخاذ القرار كمتغير تابع.
-
Itemاثر أنماط القيادة على السلوك الابداعي للعاملين دراسة حالة صندوق الضمان الاجتماعي الطارف(جامعة الشادلي بن جديد, 2023) لعــــــــــشب رشيـــــــــــدة ; لعــــــشــــب سعــــــــــادThis study aims to identify the impact of the leadership style adopted by the management on the creative behavior of its employees related to the Social Security Fund in El Tarf.It was based on a questionnaire that included 59 samples distributed to various management workers, including chiefs and subordinates in the institution under study, which consists of, and for the purpose of analyzing data and testing hypotheses, the SPSS program was used. Therefore, depending on the arithmetic means, standard deviations and correlation coefficients, we have reached through our study a set of results, the most important of which is the existence of a positive correlation between the transformational and democratic leadership style on creative behavior, while there is no relationship between the free style and creative behavior تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر أسلوب القيادة الذي تتبعه الإدارة على السلوك الإبداعي لموظفيها في صندوق الضمان الاجتماعي بالطرف. وقد اعتمدت الدراسة على استبيان شمل 59 عينة موزعة على مختلف العاملين الإداريين، من رؤساء ومرؤوسين في المؤسسة محل الدراسة، ولتحليل البيانات واختبار فرضياتها، تم استخدام برنامج SPSS. وبناءً على المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ومعاملات الارتباط، توصلنا من خلال دراستنا إلى مجموعة من النتائج، أهمها وجود علاقة ارتباط موجبة بين أسلوب القيادة التحويلي والديمقراطي على السلوك الإبداعي، بينما لا توجد علاقة بين الأسلوب الحر والسلوك الإبداعي.
-
Itemاثر برامج السلامة و الصحة المهنية على اداء العاملين في المؤسسات الاقتصادية(جامعة الشادلي بن جديد, 2020) وناس امينة ; العمري يسرىThis study aimed to know the impact of the application of occupational safety and health on the performance of workers, by knowing the extent of the commitment of the higher departments in the application of these systems in institutions, the successful management must have a safety and security program, as whenever occupational safety and health systems are available, a positive impact on the level of employee performance , As the results showed that the occupational safety and health dimensions (the engineering dimension, the health dimension, the security dimension ...) are important for the success of the process of implementing occupational safety and health systems in raising the level of workers ’performance and protecting them from work accidents and injuries, as this study adopted one of the approaches. Scientific research, which is the descriptive and analytical method. By choosing a hypothetical model and with the difficulty of this period that Algeria went through due to the Corona virus, we could not carry out an applied study that supports this study, so we relied on previous studies that dealt with the same or similar subject of study هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر تطبيق أنظمة السلامة والصحة المهنية على أداء العاملين، وذلك من خلال معرفة مدى التزام الإدارات العليا بتطبيق هذه الأنظمة في المؤسسات، إذ لا بد للإدارة الناجحة من وجود برنامج للسلامة والأمن، فكلما توفرت أنظمة السلامة والصحة المهنية، كان لذلك أثر إيجابي على مستوى أداء العاملين، كما أظهرت النتائج أن أبعاد السلامة والصحة المهنية (البعد الهندسي، البعد الصحي، البعد الأمني...) مهمة لنجاح عملية تطبيق أنظمة السلامة والصحة المهنية في رفع مستوى أداء العاملين وحمايتهم من حوادث وإصابات العمل، حيث اعتمدت هذه الدراسة أحد مناهج البحث العلمي، وهو المنهج الوصفي التحليلي. باختيارنا نموذجًا افتراضيًا، ومع صعوبة هذه الفترة التي مرت بها الجزائر بسبب فيروس كورونا، لم نتمكن من إجراء دراسة تطبيقية تدعم هذه الدراسة، لذا اعتمدنا على دراسات سابقة تناولت نفس موضوع الدراسة أو موضوعات مشابهة.
-
Itemاثر تبني استراتيجية الجودة الشاملة في تحسين الموقف التنافسي للمؤسسات -دراسة حالة مؤسسة فرتيال عنابة(جامعة الشادلي بن جديد, 2024) العرباوي ايناس ; حفصي ايناسهدفت الدراسة إلى اختبار إدارة الجودة الشاملة وأثرها في تحسين الوضع التنافسي من خلال تطبيق الدراسة النظرية على حالة مؤسسة فرتيال عنابة. تم استخدام الاستبيان كأداة للدراسة وتوزيعه على عينة من 35 عاملاً. خلصت الدراسة إلى أن مؤسسة فرتيال عنابة مهتمة بإدارة الجودة الشاملة من خلال أبعادها الأربعة: بُعد التحسين المستمر، بُعد رضا العملاء، بُعد القيادة، وبُعد إدارة الموارد البشرية. وبتأكيد اهتمام المؤسسة بالوضع التنافسي، واختبار توزيع نموذج الدراسة، أكد أن إدارة الجودة الشاملة لها أثر في تحسين الوضع التنافسي The study aimed to test total quality management and its impact on improving the competitiVe position by projecting the theoretical study onto the case of the Fertiel Annaba Foundation , The questionnaire was used as a study tool and distributed to a sample of 35 workers, The study concluded that the Fertial Annaba Foundation is intersted in Total QualitY Managemant through its four dimensions :the dimension of continuos imporevement, the dimension of customer satisfaction, the dimention of leadership, and the dimention of managemant on humain resources, Confirming the organizations interest in the competitive position and testing the distribution of the study model confirmed that total quality managemant has on impact on imporving the comptitive position
-
Itemاثر تطبيق ادارة الجودة الشاملة على امتلاك الميزة التنافسية للمؤسسة(جامعة الشادلي بن جديد, 2023) ساعي نسرين ; غماري رؤياThis study aims to search for ways to achieve competitive advantage in Algerian Companies, depending on the total quality management system. This stydy used the descriptive analytics approach, as 100 questionnaires were distributed to Patients of Ammar Bouzid El Kala Hospital in order to know the role of total quality management in achieving competitive advantage, and some statistical methods available were used to answer the problem of the study and test its hypotheses. The study concluded that there is an impact of total quality management practices in achieving competitive advantage in the BOUZID AMMAR EL KALA HOSPITAL . The study also recommended that the total quality management system should be valued by Companies in a fast and dynamic world in order to gain a competitive advantage, which is considered a winning card for the Companies تهدف هذه الدراسة إلى البحث عن سبل تحقيق الميزة التنافسية في الشركات الجزائرية بالاعتماد على نظام إدارة الجودة الشاملة. واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم توزيع 100 استبيان على مرضى مستشفى عمار بوزيد القالة لمعرفة دور إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية، كما تم استخدام بعض الأساليب الإحصائية المتاحة للإجابة على إشكالية الدراسة واختبار فرضياتها. وخلصت الدراسة إلى وجود تأثير لممارسات إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية في مستشفى عمار بوزيد القالة. كما أوصت الدراسة بضرورة تقييم الشركات لنظام إدارة الجودة الشاملة في ظل عالم سريع وديناميكي لتحقيق ميزة تنافسية، والتي تُعتبر بمثابة ورقة رابحة للشركات.
-
Itemاثر ممارسات الموارد البشرية الخضراء في تحسين اداء المنظمة - دراسة حالة بمؤسسة اتصالات الجزائر الطارف(جامعة الشادلي بن جديد, 2023) غربي نور الهدى ; جبالي ايمانThis study aims to measure the impact of green human resource management practices, including green recruitment, green training and development, green performance assessment, green motivation, and green health and safety management, on improving organizational performance and benefiting from them in dealing with future human resources. It sheds light on the reality of the Algerian Telecommunications Company in El Tarf Province and its level of interest in green human resource management to enhance its performance. Additionally, it raises awareness about the concepts of green human resource practices and organizational performance. The descriptive-analytical method and case study approach were used, focusing on the case of the Algerian Telecommunications Company in El Tarf Province. The questionnaire method was adopted as one of the main research tools for obtaining information, and the statistical package for social sciences (SPSS) version 26 was used for statistical analysis of the questionnaire results تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر ممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء، بما في ذلك التوظيف الأخضر، والتدريب والتطوير الأخضر، وتقييم الأداء الأخضر، والتحفيز الأخضر، وإدارة الصحة والسلامة الخضراء، في تحسين الأداء التنظيمي والاستفادة منها في التعامل مع الموارد البشرية المستقبلية. وتُلقي الدراسة الضوء على واقع الشركة الجزائرية للاتصالات بولاية الطارف ومدى اهتمامها بإدارة الموارد البشرية الخضراء لتحسين أدائها. كما تُسهم في رفع الوعي بمفاهيم ممارسات الموارد البشرية الخضراء والأداء التنظيمي. وقد استُخدم المنهج الوصفي التحليلي ومنهج دراسة الحالة، مع التركيز على دراسة حالة الشركة الجزائرية للاتصالات بولاية الطارف. واعتمدت الدراسة على أسلوب الاستبيان كأحد أدوات البحث الرئيسية للحصول على المعلومات، كما استُخدم برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) الإصدار 26 للتحليل الإحصائي لنتائج الاستبيان.
-
Itemاثرالادارة الاسرتاتيجية على اداء المؤسسة–دراسة حالة-(جامعة الشادلي بن جديد, 2024) طعم الله زكريا ; طعم الله حسامهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الإدارة الاستراتيجية في شركة موبيليس، وكالة الطرف، بالإضافة إلى معرفة دورها في تحسين أداء المؤسسة محل الدراسة. ولتحقيق هذه الأهداف، أُجريت هذه الدراسة على عينة مكونة من (20) موظفًا إداريًا، واستخدمت المنهج العشوائي، حيث وُزعت الاستبانات من خلال الزيارات الميدانية، وتم الاعتماد على عدة أساليب إحصائية لتحليل البيانات، منها: مقياس الإحصاء الوصفي، وتحليل الانحدار المتعدد، واختبار معامل ألفا كرونباخ، وغيرها. وخلصت هذه الدراسة إلى عدة نتائج، أهمها أن شركة موبيليس، وكالة الطرف، تتمتع بإدارة استراتيجية تُمكّنها من تحقيق ميزة تنافسية وتحسين أدائها. This study aimed to identify the reality of strategic management at Mobilis Corporation, Al-Tarf Agency, in addition to knowing the role of strategic management in improving the performance of the institution under study. To achieve these goals, this study was conducted on a sample of (20) administrative workers, and the random method was used in the study, where questionnaires were distributed through field visits, and several statistical methods were relied upon to analyze the data, including: descriptive statistics scale, multiple regression analysis, Cronbach’s alpha coefficient test, and others. This study concluded with several results, the most important of which is that the Mobilis Corporation is the agency of Al-Tarf. It has strategic management that enables it to have a competitive advantage and improve its performance
-
Itemاستخدام نموذج ماكنزي في تنفيذ إستراتيجية المؤسسة -دراسةميدانية في مديرية التجارة لولاية الطارف-(جامعة الشادلي بن جديد, 2021) نصيب نبلية ; مرزوقي وفاء.Cette étude visait à identifier la disponibilité des facteurs de mise en œuvre stratégiques par modèle (7S) McKinsey dans la Direction du commerce de l’État de Tarf, ainsi qu’à analyser la position de l’environnement interne de Dannone 2018 et Sony 2020 selon le modèle Mc Pour y parvenir, l’approche de l’étude de cas et la méthodologie de l’enquête sur le terrain étaient basées sur un questionnaire distribué à un échantillon de 50 employés de la communauté de l’étude, et à la fin, l’étude a révélé que Dannone et Sony avaient des éléments internes positifs qui ont contribué à renforcer les forces nécessaires à une mise en œuvre réussie. La stratégie a également révélé que le modèle McKinsey joue un rôle important et une contribution efficace dans la préparation de la stratégie de la Direction du commerce de l’État de Tarf, car il définit le cadre général pour absorber l’information et contribuer ainsi efficacement à la préparation de la stratégie, où les résultats ont prouvé que les éléments solides et mous sont disponibles dans une large mesure dans la Direction du commerce, et donc l’étude recommande la nécessité de bénéficier des expériences et des modèles adoptés dans les entreprises internationales prospères en tenant compte des différences culturelles et organisationnelles
-
Itemاستراتجيات التسويق الالكتروني ودورها في تحقيق رضا العملاء دراسة حالة وكالة اتصالات الجزائر بالطارف(جامعة الشادلي بن جديد, 2021) عاتي جيهان ; دويسي وسامCette étude visait à mettre en évidence le rôle des stratégies e-marketing dans l'atteinte de la satisfaction client dans le secteur de l'Agence Algérie Télécom, où l'on constate que l'e-marketing est l'un des sujets les plus populaires en ce moment en raison de plusieurs circonstances, comme elle représente aujourd'hui un symbole de développement, d'ouverture et de continuité, pour tous les besoins qu'elle a apportés aux clients et aux envies, et pour cela nous nous sommes concentrés dans notre étude sur une étude appliquée de la Société Algérie Télécom - Agence El Tarf. L'étude a conclu qu'il existe une relation entre l'e-marketing et l'atteinte de la satisfaction client au niveau d'Algérie Télécom - Agence El Tarf - et cela est confirmé par les résultats de l'outil questionnaire. هذه الدراسة ستساعد في إثبات دور استراتيجيات التسويق الإلكتروني في الاهتمام رضا العميل في قطاع وكالة اتصالات الجزائر، وهو ما يؤكده التسويق الإلكتروني إنها إحدى المواضيع الأكثر شعبية في هذه اللحظة بسبب الظروف الإضافية، مثل إنها تمثل اليوم رمزًا للتطور والانفتاح والاستمرارية لجميع الأشخاص الدعوات التي تناسب العملاء والحسد، ومن أجل ذلك نركز على أنفسنا notre étude sur une étude appliquée de la Société Algérie اتصالات - وكالة الطارف. خاتمة الدراسة حول ما إذا كانت هناك علاقة بين التسويق الإلكتروني واهتمام الرضا عميل على مستوى اتصالات الجزائر - وكالة الطارف - وتم تأكيد ذلك من خلال نتائج الخدمة استبيان.