Mémoires fin d'étude MASTER et Système classique
Permanent URI for this community
Communauté des mémoires de fin d'étude en Master et système classique
Browse
Browsing Mémoires fin d'étude MASTER et Système classique by Title
Results Per Page
Sort Options
-
Item09-23النظام القانوني لسلطتي ضبط القطاع النقدي والمصرفي في ظل القانون(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) سيليا وشان ; مهدي يوبي
-
ItemA Call to Apply Lab Rotation Blended Learning Model for Teaching Pronunciation. Case study: First year EFL students of Chadli Bendjedid University(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) Slimani Rehab ; Rihel FatihaThe present study submits a new idea of teaching pronunciation. An implementation of lab rotation blended learning. It is a hybrid model that rotates between traditional and technology environments that contributes in teaching learning process and enhances students’ pronunciation. This study aims at applying digital gadgets such as computer programs and different software into oral expression courses with the feedback of the teacher in charge, and make sure that students have an intelligible pronunciation. The study’s theoretical framework consisted of Mayer’s cognitive theory of multimedia learning and The Lingua Franca Core. This work is conducted in university of Chadli Bendjedid, it has been hypothesized that oral expression teachers and EFL students are willing to deal with technology for teaching purposes and will adopt the lab rotation blended learning as a reliable model for enhancing the students’ pronunciation. To confirm the hypothesis, we investigated the case of 36 first year EFL students using a descriptive method supported by an online questionnaire for both teachers and students. The results showed that both teachers and students supported the idea of applying the lab rotation blended learning model into oral expression courses. تُقدم هذه الدراسة فكرة جديدة لتدريس النطق، وهي تطبيقٌ لنموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري. وهو نموذج هجين يجمع بين البيئات التقليدية والتكنولوجية، مما يُسهم في عملية التعليم والتعلم ويُحسّن نطق الطلاب. تهدف هذه الدراسة إلى تطبيق الأدوات الرقمية، مثل برامج الحاسوب والبرمجيات المختلفة، في دورات التعبير الشفهي، مع مراعاة تغذية راجعة من المعلم المسؤول، والتأكد من أن الطلاب يتمتعون بنطق واضح. يتكون الإطار النظري للدراسة من نظرية ماير المعرفية للتعلم متعدد الوسائط، ومنهجية "اللغة المشتركة". أُجري هذا العمل في جامعة الشاذلي بن جديد، وافترض أن معلمي التعبير الشفهي وطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية مستعدون للتعامل مع التكنولوجيا لأغراض التدريس، وسيعتمدون نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري كنموذج موثوق لتحسين نطق الطلاب. لتأكيد هذه الفرضية، قمنا بدراسة حالة 36 طالبًا من طلاب السنة الأولى في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، باستخدام منهج وصفي مدعوم باستبيان إلكتروني لكل من المعلمين والطلاب. أظهرت النتائج أن كلًا من المعلمين والطلاب يؤيدون فكرة تطبيق نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري في دورات التعبير الشفهي.
-
ItemA deep learning-based Botnet detection system(université chadli ben djedid eltarf, 2022) DJELLAL BasmaLes botnets constituent une menace primaire pour la sécurité d’Internet, un botnet est un groupe d’ordinateurs ou de dispositifs sous le contrôle d’un attaquant, utilisés pour mener des activités malveillantes contre une victime ciblée. Dans ce travail, nous présentons une approche d'apprentissage en profondeur pour la détection de botnets basée sur les réseaux de neurones convolutifs (CNN). Notre système de détection de botnet proposé est implémenté en tant que modèle basé sur 1D-CNN qui est testé sur l'ensemble de données de botnet CICIDS2017, qui comprend 191033 trafic bénin et 1966 botnet trafic. Selon nos résultats, nous pouvons détecter les robots avec une grande précision et une faible perte et c’est par le modèle que nous avons proposé. Botnets constitute a primary threat to Internet security, a botnet is a group of computers or devices under the control of an attacker, used to carry out malicious activities against a targeted victim. In this work, we present a deep learning approach for botnet detection based on Convolutional Neural Networks (CNN). Our proposed botnet detection system is implemented as a 1D-CNN-based model that is tested on the CICIDS2017 botnet dataset, which includes 191033 benign traffic and 1966 Botnet traffic. According to our findings, we can detect robots with high accuracy and low loss and this is by the model we have proposed. تشكل شبكات البوتات تهديدًا رئيسيًا لأمن الإنترنت، البوتنت هو مجموعة من أجهزة الكمبيوتر أو الأجهزة تحت سيطرة المهاجم، تُستخدم لتنفيذ أنشطة ضارة ضد ضحية مستهدفة. في هذا العمل، نقدم نهجًا للتعلم العميق للكشف عن شبكات البوتات بناءً على الشبكات العصبية التلافيفية (CNN). نظام الكشف عن البوتات المقترح لدينا مُنفذ كنموذج قائم على 1D-CNN وتم اختباره على مجموعة بيانات CICIDS2017 للبوتنت، والتي تشمل 191033 حركة مرور طبيعية و1966 حركة مرور بوتنت. وفقًا لنتائجنا، يمكننا اكتشاف الروبوتات بدقة عالية وخسارة منخفضة، وذلك باستخدام النموذج الذي اقترحناه.
-
ItemA Descriptive Study of Problems Hindering students Reading Comprehension A Case Study of First Year Students of English(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2018) Kilani FadilaReading comprehension skill is considered as one of the four fundamental Language skills that an EFL learner must perform. This study aims at figuring out the most reading comprehension problems in English the study was conducted at Chadli Bendjidid University, as it dealt forty-eight students. The sample of the study has chosen randomly. A descriptive method was applied in the study .To achieve the stated aims, two research questions were raised to carry out the investigation; and hence, in order to confirm or reject the formulated hypotheses, two data gathering tools were used: a questionnaire and an interview.A questionnaire was carried out with the first year EFL students during the second semester, and an interview: administered to eight EFL teachers of different modules during the academic year of 2017-2018.The results show that most of EFL students experienced most of reading problems in the areas of linguistics in which 63% of the participants considered unfamiliar vocabulary and reading habit were their major problem in reading. In the light of the findings of the study, the researcher recommended holding training courses for the teachers to provide them with sufficient experience to teach their students reading in a right way. reading skills should put as a module n its own تُعتبر مهارة فهم المقروء إحدى المهارات اللغوية الأساسية الأربع التي يجب على متعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية إتقانها. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أكثر مشاكل فهم المقروء في اللغة الإنجليزية شيوعًا. أُجريت الدراسة في جامعة الشاذلي بن جديد، حيث شملت ثمانية وأربعين طالبًا. اختيرت عينة الدراسة عشوائيًا. وطبق المنهج الوصفي في الدراسة. ولتحقيق الأهداف المذكورة، طُرح سؤالان بحثيان لإجراء البحث؛ وبالتالي، لتأكيد أو رفض الفرضيات المُصاغة، استُخدمت أداتان لجمع البيانات: استبيان ومقابلة. أُجري استبيان مع طلاب السنة الأولى من مُتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية خلال الفصل الدراسي الثاني، ومقابلة مع ثمانية مُعلمي لغة إنجليزية كلغة أجنبية من وحدات دراسية مُختلفة خلال العام الدراسي 2017-2018. أظهرت النتائج أن مُعظم طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية واجهوا مُعظم صعوبات القراءة في مجالات اللغويات، حيث اعتبر 63% من المُشاركين أن المفردات غير المُألوفة وعادات القراءة تُمثل مُشكلتهم الرئيسية في القراءة. في ضوء نتائج الدراسة، أوصى الباحث بعقد دورات تدريبية للمعلمين لتزويدهم بالخبرة الكافية لتعليم طلابهم القراءة بطريقة صحيحة. ينبغي وضع مهارات القراءة كوحدة دراسية مُستقلة.
-
ItemA HYBRID SYSTEM FOR RECOMMENDING BOOKS(université chadli ben djedid eltarf, 2021) BOUFAIDA SOUNDES OUMAIMAThe work presented in this manuscript lies in the area of recommender systems which is often used to ride information overload. Several open source platforms have been made available for the development of RS. The objective of our work is to present the recommender systems, the main recommendation techniques, their problems and their solutions. We also exposed the topic modeling method and their applications in recommendation systems as well as the various research works in this field. We presented our recommendation system based on LDA (Latent Dirichlet Allocation) on a BOOK Depository database. The first step implements the LDA model from the descriptions of books ,we generate the recommendation ,then we integrate the raking method to improve our recommendation system, then we model the recommendation in the form of a graph. A Le travail présenté dans ce manuscrit se situe dans le domaine des systèmes de recommandation qui est souvent utilisée pour sur monter la surcharge d'informations. Récemment, plusieurs plates-formes open source ont été disponibles pour le développement de RS. L’objectif de notre travail est de présenter les systèmes de recommandation, les principales techniques de recommandation, leurs problèmes et leurs solutions. Nous avons également exposé la méthode de topic modeling et leurs applications dans les systèmes de recommandation ainsi que les différents travaux de recherche dans ce domaine. On a présenté notre système de recommandation à base de LDA (Latent Dirichlet Allocation) sur une base de données BOOK .Depository.La première étape implémente le modèle LDA à partir des descriptions des livres la recommandation est ainsi générée , ensuite on a intégré la méthode de raking pour améliorer notre système de recommendation par la suite on a modélisé la recommandation sous forme d’un graphe. Un prototype de ce système de recommandation de livres est réalisé afin d'évaluer l'efficacité de la solution proposée. يكمن العمل المقدم في هذه المخطوطة في مجال أنظمة التوصية والتي تُستخدم غالبًا لمواجهة فائض المعلومات. تم توفير العديد من المنصات مفتوحة المصدر لتطوير أنظمة التوصية. الهدف من عملنا هو تقديم أنظمة التوصية، والتقنيات الرئيسية للتوصية، والمشاكل التي تواجهها والحلول المقترحة لها. كما قمنا بتوضيح طريقة النمذجة الموضوعية وتطبيقاتها في أنظمة التوصية بالإضافة إلى الأعمال البحثية المختلفة في هذا المجال. لقد قمنا بعرض نظام التوصية الخاص بنا القائم على نموذج LDA (تخصيص ديريشليه الكامن) على قاعدة بيانات BOOK Depository. الخطوة الأولى تنفذ نموذج LDA من وصف الكتب، ثم نقوم بتوليد التوصية، وبعد ذلك ندمج طريقة الترتيب لتحسين نظام التوصية لدينا، ثم نقوم بنمذجة التوصية في شكل رسم بياني. تم تحقيق نموذج أولي لهذا النظام التوصية للكتب من أجل تقييم فعالية الحل المقترح. prototype of this book recommender system is realized in order to evaluate the effectiveness of the proposed solution
-
ItemA New Approach To Finding The Shortest Path Of a Mobile Robot Based On Artificial Neural Networks( 2021) Aziza MerdaciThe design of artificial systems has undergone an epistemic revolution throughout the past fifteen years. It entailed transcending the traditional dichotomy between the organic and inorganic worlds by attempting to imbue machines with the adaptability and autonomy found in living systems.Evolutionary robotics strives to create devices that can learn new skills on their own in an ever-changing, uncontrollable environment. This technology allowed for the construction of genuine robots with complicated reactive behaviors. On the basis of this observation, Automatic route planning for the robot without collision Environments, have been the subject of a great deal of research in recent years. Over the past twenty years, many planning techniques have been proposed, but None of these techniques is defined as a general method that can be solved Planning problem. In this work, we propose a new technique for robot trajectory planning, which It is based on artificial intelligence methods: intelligent neural networks . The proposed technique consists of environmental modeling Robot with neural networks, simulation results proved ,The proposed neural network path mapping method is accurateand efficient. La conception des systèmes artificiels a connu une révolution épistémique au cours des quinze dernières années. Cela impliquait de transcender la dichotomie traditionnelle entre les mondes organique et inorganique en essayant d'imprégner les machines de l'adaptabilité et de l'autonomie trouvées dans les systèmes vivants. La robotique évolutive s'efforce de créer des appareils capables d'acquérir de nouvelles compétences par eux-mêmes dans un environnement en constante évolution et incontrôlable. Cette technologie a permis de construire de véritables robots aux comportements réactifs compliqués. Sur la base de ce constat, La planification automatique d'itinéraires pour le robot sans collision Les environnements, ont fait l'objet de nombreuses recherches ces dernières années. Au cours des vingt dernières années, de nombreuses techniques de planification ont été proposées, mais aucune de ces techniques n'est définie comme une méthode générale pouvant être résolue. Problème de planification. Dans ce travail, nous proposons une nouvelle technique de planification de trajectoire de robot, basée sur des méthodes d'intelligence artificielle : les réseaux de neurones intelligents. La technique proposée consiste en un robot de modélisation environnementale avec des réseaux de neurones, les résultats de la simulation ont été prouvés. لقد خضع تصميم الأنظمة الاصطناعية لثورة معرفية على مدى الخمسة عشر عامًا الماضية. وقد استلزم ذلك تجاوز الثنائية التقليدية بين العالمين العضوي وغير العضوي من خلال محاولة منح الآلات القدرة على التكيف والاستقلالية الموجودة في الكائنات الحية. يهدف علم الروبوتات التطوري إلى إنشاء أجهزة قادرة على تعلم مهارات جديدة بمفردها في بيئة متغيرة باستمرار وغير قابلة للتحكم. وقد سمحت هذه التكنولوجيا ببناء روبوتات حقيقية ذات سلوكيات تفاعلية معقدة. استنادًا إلى هذا الملاحظة,تمثل التخطيط التلقائي للمسار للروبوت في بيئات خالية من التصادم موضوعًا للكثير من الأبحاث في السنوات الأخيرة. على مدار العشرين عامًا الماضية، تم اقتراح العديد من تقنيات التخطيط، لكن لم يتم تعريف أي من هذه التقنيات كطريقة عامة يمكن من خلالها حل مشكلة التخطيط. في هذا العمل، نقترح تقنية جديدة لتخطيط مسار الروبوت، والتي تعتمد على أساليب الذكاء الاصطناعي: الشبكات العصبية الذكية. تتكون التقنية المقترحة من نمذجة بيئة الروبوت باستخدام الشبكات العصبية، وأثبتت نتائج المحاكاة أن طريقة تخطيط المسار باستخدام الشبكات العصبية المقترحة دقيقة وفعالة. .
-
ItemA system for detecting traffic objects and estimating their distance(université chadli ben djedid eltarf, 2024) DOUAOUI RayaneIn recent years, advancements in computer vision have driven the automotive industry to develop driver assistance systems capable of significantly reducing road accidents. This thesis introduces a model designed for detecting road traffic objects and accurately estimating their distances. The proposed model identifies and classifies objects such as cars, trucks, and pedestrians located in front of the vehicle. Deep learning algorithms are employed to precisely determine the nature of each object. Subsequently, the model estimates both the distance between the camera and detected objects, as well as between pairs of objects. Integrating these insights enables drivers to maintain better focus on the road and gain a clearer perception of their surroundings. في السنوات الأخيرة، أدت التطورات في رؤية الحاسوب إلى دفع صناعة السيارات لتطوير أنظمة مساعدة السائق القادرة على تقليل حوادث الطرق بشكل كبير. يقدم هذا البحث نموذجًا مصممًا لاكتشاف أجسام المرور على الطرق وتقدير المسافات بينها بدقة. يقوم النموذج المقترح بتحديد وتصنيف الأجسام مثل السيارات والشاحنات والمشاة التي تقع أمام المركبة. يتم استخدام خوارزميات التعلم العميق لتحديد طبيعة كل جسم بدقة. بعد ذلك، يقوم النموذج بتقدير المسافة بين الكاميرا والأجسام المكتشفة، وكذلك بين أزواج من الأجسام. يتيح دمج هذه المعلومات للسائقين الحفاظ على تركيز أفضل على الطريق والحصول على تصور أوضح لمحيطهم. يستخدم النظام شبكة عصبية تلافيفية (CNN) تعتمد على بنية ResNet-50، مع إضافة طبقات تلافيفية إضافية لتعزيز أداء الاكتشاف. تم التدريب على مجموعة بيانات Pascal VOC 2012، وقدتحقيق دقة بنسبة 95.21٪ وخسارة تصنيف منخفضة باستخدام محلل Nadam. قارننا نموذجنا مع نموذج Faster R-CNN، وقد حقق نموذجنا أداءً أفضل. The system utilizes a Convolutional Neural Network (CNN) based on the ResNet-50 architecture, augmented with additional convolutional layers to enhance detection performance. Training was conducted on the Pascal VOC 2012 dataset, achieving an accuracy of 95.21% and minimal classification loss using the Nadam optimizer. We compared our model with the Faster R-CNN model, and ours achieved better performance.
-
ItemA Trajectory Planning using the Particle Swarm Optimization for an Autonomous Mobile Robot in an Environment with Obstacles(université chadli ben djedid eltarf, 2022) INES BOUTABIAIn our day-to-day lives, we have difficulties functioning perfectly without the interference of robots for they have become an inseparable part of any daily aspect that we have seen for the past two decades. Most of us identify a robot as an entity or object pre-programmed by humans to accomplish a single function. Nonetheless, the researchers are putting more effort into developing an autonomous robot that can absorb knowledge from its surroundings and use it to complete given missions successfully. Like everything in existence, autonomous mobile robots too suffer from problems that lessen their efficiency and performance, the major being navigation, finding the shortest path, and avoiding obstacles. These issues have caused a setback for the evolution and progress of autonomous robots. In this thesis, we addressed these problems with particle swarm optimization, a meta-heuristic bio-inspired approach. We aim to develop a robot able to navigate from a given start point to a given endpoint while avoiding obstacles both stable and especially the moving, with the path traveled being the shortest possible. The PSO functions by analyzing the search environment through consecutive attempts. Then, the location of each particle in the search environment denotes a possible solution to the optimization problem. We applied the PSO and experimented with our algorithm in multiple conditions to view its efficiency and performance. Dans notre vie quotidienne, nous avons des difficultés à fonctionner parfaitement sans l'interférence des robots car ils sont devenus une partie inséparable de tout aspect quotidien que nous avons vu au cours des deux dernières décennies. La plupart d'entre nous identifient un robot comme une entité ou un objet préprogrammé par l'homme pour accomplir une seule fonction. Néanmoins, les chercheurs s'efforcent davantage de développer un robot autonome capable d'absorber les connaissances de son environnement et de les utiliser pour mener à bien des missions données. Comme tout ce qui existe, les robots mobiles autonomes souffrent également de problèmes qui réduisent leur efficacité et leurs performances, les principaux étant la navigation, la recherche du chemin le plus court et l'évitement des obstacles. Ces problèmes ont causé un revers pour l'évolution et le progrès des robots autonomes. Dans cette thèse, nous avons abordé ces problèmes avec l'optimisation des essaims de particules, une approche méta-heuristique bio-inspirée. Nous visons à développer un robot capable de naviguer d'un point de départ donné à un point final donné tout en évitant les obstacles à la fois stables et surtout en mouvement, avec le chemin parcouru le plus court possible. Le PSO fonctionne en analysant l'environnement de recherche à travers des tentatives consécutives. Ensuite, l'emplacement de chaque particule dans l'environnement de recherche dénote une solution possible au problème d'optimisation. Nous avons appliqué le PSO et expérimenté notre algorithme dans de multiples conditions pour voir son efficacité et ses performances. في حياتنا اليومية، نواجه صعوبات في الأداء بشكل كامل دون تدخل الروبوتات، فقد أصبحت جزءًا لا يتجزأ من أي جانب من جوانب حياتنا اليومية على مدى العقدين الماضيين. معظمنا يعرف الروبوت على أنه كيان أو جهاز مبرمج مسبقًا من الإنسان لأداء وظيفة واحدة فقط. ومع ذلك، يبذل الباحثون المزيد من الجهد لتطوير روبوت ذاتي قادر على امتصاص المعرفة من محيطه واستخدامها لإتمام المهام الموكلة إليه بنجاح. مثل كل شيء موجود، تعاني الروبوتات المتنقلة الذاتية أيضًا من مشاكل تقلل من كفاءتها وأدائها، وأهمها الملاحة، وإيجاد أقصر طريق، وتجنب العقبات. وقد تسببت هذه المشاكل في تأخير تطور وتقدم الروبوتات الذاتية. في هذا البحث، تناولنا هذه المشاكل باستخدام أسلوب تحسين سرب الجسيمات، وهو نهج ميتاهيوريستي مستوحى من الطبيعة. نحن نهدف إلى تطوير روبوت قادر على التنقل من نقطة بدء محددة إلى نقطة نهاية محددة.الوصول إلى نقطة نهاية معينة مع تجنب العقبات سواء الثابتة أو المتحركة بشكل خاص، مع جعل المسار المقطوع الأقصر ممكن. تعمل خوارزمية PSO عن طريق تحليل بيئة البحث من خلال محاولات متتالية. بعد ذلك، يرمز موقع كل جسيم في بيئة البحث إلى حل محتمل لمشكلة التحسين. قمنا بتطبيق PSO وتجريب خوارزمينا تحت ظروف متعددة لمراجعة كفاءته وأدائه.
-
ItemAbondance de la faune du sol dans des ripisylves au niveau du Park National d’El Kala (Wilaya d’El Tarf)( 2025) Denine Sirine ; Zatout ManelRésumé Cette modeste recherche est l’étude de la pédofaune de quatre ripisylves : la ripisylve du lac Oubeira, de Oued Laaroug (Brabtia), du lac Mellah et de Oued Messida dans la région d'El Kala (Wilaya d’El Tarf, Algérie). Afin, d’inventorier les invertébrés du sol, on a prélevé dix échantillons sur chaque site, pendant l’hiver et le printemps. Dans cette étude, nous avons analysées la composition et la distribution verticale de la faune dans trois horizons successifs : litière, horizon F et horizon H, sous dix arbres matures. Les résultats obtenus ont permis d’identifier 16 taxons pendant les deux saisons. Une comparaison de l’abondance des invertébrés en hiver et au printemps sur les quatre sites d’étude révèle une différence significative de densité animale. La densité la plus élevée a été observée au printemps, dans la ripisylve du lac Oubeira, suivie de celle de l'oued Bouarrouq, tandis qu'elle diminue significativement en hiver. La densité la plus faible est observée dans la ripisylve du lac Mellah et de l'oued Messida en hiver, et augmente légèrement au printemps. Mots-clés : pédofaune, ripisylves, densité, El Kala, wilaya El Tarf, Algérie Abstract This modest research study is a study of the soil fauna of four riparian forests: the riparian forest of Lake Oubeira, Oued Laaroug (Brabtia), Lake Mellah, and Oued Messida in the El Kala region (El Tarf Province, Algeria). In order to inventory the soil invertebrates, ten samples were taken from each site during the winter and spring." In this study, we analyzed the composition and vertical distribution of the fauna in three successive horizons: litter, F horizon, and H horizon, under ten mature trees. The results obtained allowed the identification of 16 taxa during both seasons. A comparison of invertebrate abundance in winter and spring at the four study sites reveals a significant difference in animal density. The highest density was observed in spring in the riparian forest of Lake Oubeira, followed by that of Wadi Bouarrouq, while it decreased significantly in winter. The lowest density was observed in the riparian forest of Lake Mellah and Wadi Messida in winter, and increased slightly in spring. Keywords: Soil fauna, riparian forests, density, El Kala, El Tarf-Algeria ملخص هذه الدراسة البحث ةٌ المتواضعة ه دراسة لح وٌانات التربة ف أربع غابات نهر ةٌ: الغابة النهر ةٌ لبح رٌة أوب رٌة، ووادي العروج )برباط ةٌ(، وبح رٌة الملاح، ووادي المس دٌة ف منطمة المالة )ولا ةٌ الطارف، الجزائر(. ولحصر اللافمار اٌت ف التربة، جُمعت ع نٌتان من كل مولع، واحدة ف الرب عٌ وأخرى ف الشتاء. ف هذه الدراسة، لمنا بتحل لٌ ترك بٌ وتوز عٌ تحت عشر أشجار ناضجة. سمحت النتائج ، H والأفك ، F الح وٌانات عمود اًٌ ف ثلاثة آفاق متتال ةٌ: الفضلات، والأفك الت تم الحصول عل هٌا بتحد دٌ 61 نوعًا خلال كلا الموسم نٌ. تكشف ممارنة وفرة اللافمار اٌت ف الشتاء والرب عٌ ف موالع الدراسة الأربعة عن اختلاف كب رٌ ف كثافة الح وٌانات. لوحظت أعلى كثافة ف الرب عٌ ف الغابة النهر ةٌ لبح رٌة أوب رٌة، تل هٌا تلن الموجودة ف وادي بوعروق، ب نٌما انخفضت بشكل ملحوظ ف الشتاء. لوحظت أدنى كثافة ف الغابة النهر ةٌ لبح رٌة الملاح ووادي المس دٌة ف الشتاء، وزادت لل لٌاً ف الرب عٌ. الكلمات المفتاحية: ح وٌانات التربة، الغابات الضفاف ةٌ، الكثافة، المالة، ولا ةٌ الطارف، الجزائر
-
ItemAbondance des invertébrés du sol dans la chênaie de Brabtia et le maquis de Djebel El Korci PNEK El Kala (El Tarf( 2023) Boudebza Ferdous ; Nemcha RachaRésumé Le présent travail concerne l’étude des peuplements édaphiques dans deux habitats forestiers Subéraie et Maquis de la région d’El Kala (Algérie). Il faut noter l'importance des invertébrés dans le sol, car ils sont des indicateurs de bonne qualité des sols et représentent une ressource pour l'amélioration des écosystèmes. Cette étude montre, en terme d'abondance et la répartition spatiale de la faune du sol dans deux forêts différentes : une forêt incendiée à Barabtia depuis 10 mois et un maquis de Djebel korci incendié depuis 10 ans. Dans cette étude, nous avons prélevé trois profondeurs à savoir : la litière, l’Horizon F et l’horizon H, sous dix sujets d’arbres adultes durant la saison du printemps. Une fois entrés dans le laboratoire, les échantillons de sol prélevés sont triés à l'oeil nu, et la technique Berlése-Tullgren est utilisée. Les résultats obtenus nous ont permis d'identifier 11 taxons et 212 invertébrés. En comparant l'abondance des invertébrés dans les deux régions, le maquis apparaît plus élevé en effectif que la subéraie. Cette comparaison montre qu’il y a une différence entre les peuplements dans la densité de la faune. La densité la plus faible se rencontre dans La subéraie dix mois après incendie. Mots clés : faune du sol, impact d’incendie, richesse taxonomique, subéraie de Brabtia, Maquis de Djebel Korci, El Tarf VI Summary This work concerns the study of edaphic stands in two forest habitats Subéraie and Maquis in the region of El Kala (Algeria). The importance of invertebrates in tillage should be noted, as they are indicators of good soil quality and represent a resource for improving ecosystems. This study shows, in terms of abundance and spatial distribution of soil fauna in two different forests: a forest burned in Barabtia for 10 months and a maquis of Djebel Korci burned for 10 years. In this study, we sampled three depths, namely: the litter, the F horizon and the H horizon, under ten subjects of adult trees during the spring season. Once in the laboratory, the soil samples taken are sorted by eye, and the Berlése-Tullgren technique is used. The results obtained allowed us to identify 11 taxa and 212 invertebrates. By comparing the abundance of invertebrates in the two regions, the maquis appears to be higher in number than the cork oak. This comparison shows that there is a difference between stands in the density of fauna. The lowest density is found in La subéraie ten months after the fire. Keywords: soil fauna, fire impact, taxonomic richness, cork oak forest of Brabtia, Maquis of
-
ItemActualisation de la flore de Garâat Estah commune de Sebâa région d’El Tarf( 2024) Darzahaf Ines ; Raghdadi AbirRésumé Notre étude est réalisée sur un étang nommé Garâat Estah situé dans la commune de Sabâa région d'El Tarf, porte sur l'actualisation de la flore et la qualification physico-chimique de l'eau. L’objectif consistait à établir un inventaire de la flore existante associé à une analyse physico-chimique de l’eau. Le site est situé en bordure d'un champ de culture et se caractérise par une flore d'importance écologique et rare. L’inventaire floristique de Garâat Estah signale la présence de 36 espèces dans 89 relevées. Pour surveiller l’état actuelle de la qualité de l’eau, on été effectués quatre prélèvements au niveau de quatre station différentes sur une période du mois Mars et d’Avril 2024.Six paramètres physico-chimiques ont été analysés, à savoir la température, pH, conductivité, turbidité, TDS et MES. Mots clés : Garâat ; actualisation de la flore; inventaire floristique; analyse; de l’eau, Abstract Our study is carried out on a pond named Garâat Estah located in the commune of Sabâa region of El Tarf, focuses on the updating of the flora and the physico-chemical qualification of the water. The objective was to establish an inventory of the existing flora associated with a physico-chemical analysis of the water. The site is located on the edge of a crop field and is characterized by flora of ecological importance and rare. The floristic inventory of Garaat Estah reports the presence of 36 species in 89 surveys. To monitor the current state of water quality, four samples were taken at four different stations over a period of March and April 2024. Six physicochemical parameters were analyzed, namely temperature, pH, conductivity, turbidity, TDS and suspended matter. Key words: Garaat; updating of the flora, floristic inventory; analysis of water
-
ItemAddressing Sparsity Problem In E-Commerce Recommender Systems(université chadli ben djedid eltarf, 2024) Abbas DjaberRecommendationsystemsareessential ine-Commerce,greatlyimprovingtheuserexperiencethrough personalisedproductsuggestionsandincreasingsales. Despitetheir importance, thesesystemsoften face the challengeof data sparsity, whereusers engageonlywitha limitedsubset of theavailable productcatalogue. Thisparsimonyprevents thesystemfromaccuratelypredictinguserpreferences, whichreduces thequalityof recommendations.This study focusesontheproblemof the scarcityof ecommercerecommendationsystems,examiningitseffectsonrecommendationaccuracyandexploring variousstrategiestoovercomethischallenge. Specifically, itusesthelatentDirichletallocation(LDA)for subjectmodelingtoimprovetherepresentationofraredataandexploitsconvolutionalneuralnetworks (CNN)toimprovetherecommendationprocess.Byaddressingtheissueofscarcity,thisstudyaimsto improvetheperformanceofrecommendationsystems,therebyincreasingusersatisfaction,engagement, andultimatelyrevenuegrowthfor e-Commerceplatforms.Weevaluate theproposedapproachusing measuressuchasMeanAbsoluteError(EAM).Theresultshighlighttheimportanceofaddressingdata scarcitytoimprovetheprecisionandrelevanceofrecommendations,contributingtoamorepersonalised andengaginguserexperienceine-commerceenvironments. Lessystèmesderecommandationsontessentielsdans lecommerceélectronique,améliorantconsidérable mentl’expérienceutilisateurgrâceàdessuggestionsdeproduitspersonnaliséesetstimulantlesventes. Malgré leur importance, cessystèmessontsouventconfrontésaudéfide lararetédesdonnées,oùles utilisateursnes’engagentqu’avecunsous-ensemblelimitéducataloguedeproduitsdisponibles.Cette parcimonieempêchelesystèmedeprédireavecprécisionlespréférencesdesutilisateurs,cequidiminue laqualitédesrecommandations.Cetteétudeseconcentresurleproblèmedelararetédessystèmesde recommandationducommerceélectronique,enexaminantseseffetssur laprécisiondesrecommandations etenexplorantdiversesstratégiespoursurmontercedéfi.Plusprécisément,elleutilisel’allocationDirichlet latente(LDA)pour lamodélisationdessujetsafind’améliorer lareprésentationdesdonnéesrareset exploitelesréseauxdeneuronesconvolutifs(CNN)pouraméliorerleprocessusderecommandation.En abordant laquestiondelarareté,Cetteétudeviseàaméliorer laperformancedessystèmesderecomman dation,augmentantainsi lasatisfactiondesutilisateurs, l’engagementet,finalement, lacroissancedes revenuspour lesplateformesdecommerceélectronique.Nousévaluonsainsi l’approcheproposéeàl’aide demesurestellesquel’erreurabsoluemoyenne(EAM).Lesrésultatssoulignentl’importancedes’attaquer àlararetédesdonnéespouraméliorerlaprécisionetlapertinencedesrecommandations,contribuantainsi àuneexpérienceutilisateurpluspersonnaliséeetplusengageantedans lesenvironnementsdecommerce électronique. أنظمة التوصية ضرورية في التجارة الإلكترونية، حيث تحسن بشكل كبير تجربة المستخدم من خلال اقتراح منتجات مخصصة وزيادة المبيعات. على الرغم من أهميتها، غالبًا ما تواجه هذه الأنظمة تحديًا يتمثل في ندرة البيانات، حيث يتفاعل المستخدمون فقط مع مجموعة محدودة من الكتالوج المتاح للمنتجات. هذه القلة تمنع النظام من التنبؤ بدقة بتفضيلات المستخدم، مما يقلل من جودة التوصيات. تركز هذه الدراسة على مشكلة ندرة أنظمة التوصية في التجارة الإلكترونية، وتبحث تأثيرها على دقة التوصيات وتستعرض استراتيجيات متنوعة للتغلب على هذا التحدي. على وجه التحديد، تستخدم الدراسة توزيع ديريشليه الكامن (LDA) لنمذجة الموضوعات من أجل تحسين تمثيل البيانات النادرة، وتستفيد من الشبكات العصبية التفافية (CNN) لتحسين عملية التوصية. من خلال معالجة مشكلة الندرة، تهدف هذه الدراسة إلى تحسين أداء أنظمة التوصية، مما يزيد من رضا المستخدمين وتفاعلهم، ونمو الإيرادات في النهاية لمنصات التجارة الإلكترونية. نقوم بتقييم النهج المقترح باستخدام المقاييس.تشير النتائج إلى أهمية معالجة ندرة البيانات لتحسين دقة وملاءمة التوصيات، مما يسهم في تجربة مستخدم أكثر تخصيصًا وجاذبية في بيئات التجارة الإلكترونية.
-
ItemAI-powered language learning apps: Enhancing EFL students' engagement Case study: Master one students of English(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2025) Tachouche FadiaAs the world is evolving with digital innovation, Artificial Intelligence (AI) has been a game-changing element in the education domain, and language learning is no different. The present study investigates the impact of AI-powered language learning apps on the experience and language learning process of English as a Foreign Language (EFL) learners. It aims to explore three inherent aspects: (1) beliefs of EFL students on AI-powered language learning apps towards improved involvement, (2) most significant factors impacting the level of students' involvement with such apps, and (3) engagement with AI-powered apps and improved EFL students' language learning achievements. In order to answer the questions above, a mixed-methods research design was applied through a guided questionnaire face-to-face and online to a sample of 38 EFL students enrolled in the Department of English Language, ELTAREF University. Findings indicate an overall positive attitude of students towards the interactive nature of AI-powered apps attributing to their interactivity, personalized feedback, and gamification settings as drivers for learning. In addition, student engagement level was substantially impacted by factors like app usability, relevance of content, real-time interactive participation, and feedback quality. Continuous interaction with AI-powered software was also strongly correlated with observable improvement in speaking, vocabulary, and grammar, which are language skills. Taking these results into consideration, the study recommends utilizing AI-powered software to language instruction and pedagogy to facilitate more interaction and improved learning for EFL students تتناول هذه الدراسة تأثير تطبيقات تعلم اللغة المدعومة بالذكاء الاصطناعي على مشاركة، ودافعية، وأداء متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL). وباتباع منهج بحثي مختلط يجمع بين الاستبيانات الكمية والتأملات النوعية، تحلل الدراسة مواقف المتعلمين وأنماط استخدامهم، وما يحبونه أو لا يحبونه تجاه أدوات قائمة على الذكاء الاصطناعي مثل Duolingo وElsaSpeakوHelloTalkوتشير النتائج إلى أن هذه التطبيقات تسهم بشكل كبير في تعزيز استقلالية المتعلم، وزيادة دافعيته، وتحسين استخدامه للغة، خصوصاً في المهارات الإنتاجية كالكتابة والتحدث. وتُعدّ الميزات مثل التغذية الراجعة الفورية، والتلعيب (gamification)، والتعرف على الكلام، ومسارات التعلم المخصصة ذات أهمية خاصة لما توفره من بيئة تعليمية تفاعلية، مثيرة للاهتمام، ومنخفضة التوتر. ومع ذلك، فإن الدراسة تشير أيضاً إلى وجود بعض أوجه القصور في هذه التطبيقات، منها ضعف الذكاء العاطفي، وتكرار المحتوى، والتغذية الراجعة المتسرعة، وعدم الكفاءة في تسهيل الجوانب اللغوية أو السلوكية المعقدة. وعلى الرغم من مطالبة الطلاب بأن تُمكّن أدوات الذكاء الاصطناعي المهارات وتُعزز التفاعل، فإنهم أبدوا تحفظاً تجاه اعتمادها كبديل كامل عن المعلمين البشريين. وبدلاً من ذلك، يقترحون نموذجاً تكاملياً تُكمل فيه أدوات الذكاء الاصطناعي أساليب التعليم التقليدي، من خلال تقديم تجارب تعليمية تكيفية، مرنة، وغنية تواصلياً. وباختصار، تؤكد الدراسة على الوعد الثوري الذي تحمله حلول التعليم القائمة على الذكاء الاصطناعي، لكنها في الوقت نفسه تقرّ بالحاجة إلى مزيد من الابتكار لتحقيق التفاعل العاطفي، والثراء البيداغوجي، والملاءمة السياقية. ومع تطور العالم الرقمي، أصبح الذكاء الاصطناعي عنصراً مغيراً لقواعد اللعبة في مجال التعليم، ولم يكن تعلّم اللغات استثناءً. وتتناول هذه الدراسة أثر تطبيقات تعلم اللغة المدعومة بالذكاء الاصطناعي على تجربة متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) وعملية تعلمهم للغة. وتهدف إلى استكشاف ثلاثة جوانب رئيسية: (1) معتقدات طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حول تطبيقات تعلم اللغة المعتمدة على الذكاء الاصطناعي فيما يتعلق بتحسين المشاركة، (2) أبرز العوامل المؤثرة في مستوى مشاركة الطلاب مع هذه التطبيقات، و(3) العلاقة بين استخدام التطبيقات وتحسين تحصيل الطلاب في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وللإجابة على هذه الأسئلة، تم استخدام تصميم بحثي مختلط من خلال استبيان موجه تم تطبيقه وجهاً لوجه وعبر الإنترنت على عينة مكونة من 42 طالباً من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الطارف. وتشير النتائج إلى وجود مواقف إيجابية بشكل عام من قِبل الطلاب تجاه الطبيعة التفاعلية لهذه التطبيقات، حيث يُعزى ذلك إلى التفاعل، والتغذية الراجعة المخصصة، وخاصية التلعيب كعوامل محفّزة للتعلم. كما أن مستوى مشاركة الطلاب تأثر بشكل كبير بعوامل مثل سهولة استخدام التطبيق، وملاءمة المحتوى، والمشاركة التفاعلية في الوقت الحقيقي، وجودة التغذية الراجعة. وقد أظهر التفاعل المستمر مع البرمجيات القائمة على الذكاء الاصطناعي ارتباطاً قوياً بتحسين ملحوظ في مهارات التحدث، والمفردات، والقواعد، وهي من المهارات اللغوية. وبناء على هذه النتائج، توصي الدراسة باستخدام البرمجيات المدعومة بالذكاء الاصطناعي في تعليم اللغة وتعزيز التفاعل وتحسين تعلّم اللغة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.
-
ItemAIChatbotsasVirtualTutors:BenefitsandChallengesforEFLLearners CaseStudy: ThirdYearEFLStudentsofChadliBendjedidUniversity-ElTaref.(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2025) DouaaRahmaniArtificial Intelligence (AI) has become increasingly integrated into educational contexts, offering new opportunities for autonomous and personalized learning. This study investigates the use of AI chatbots as virtual tutors in English as a Foreign Language (EFL) learning. It aimstoexamineboththeir potentialbenefitsandthechallengesthey poseforlearners, aswell as to assess their overall impact on language acquisition. The research was conducted with third-year students from the Department of English at Chadli Bendjedid University. A mixed- method approach was employed, combining a questionnaire answered by 20 students and interviews conducted with 8 participants. The analysis of both questionnaire and interview data revealed that AI chatbots offer various benefits for EFL learners, including instant feedback, language practice, and increased motivation. However, learners also face notable challenges such as technical difficulties, occasional lack of contextual understanding, and limitations in deep conversation. Despite these issues, most learners perceived AI chatbots as effective virtual tutors that contribute positively to their English language development. The collected data also revealed that most learners view AI chatbots positively and find them helpful in improving various language skills, particularly vocabulary and writing. Participants highlighted benefits such as immediate responses, constant availability, and interactive engagement. However, the study also identified several drawbacks, including misunderstandings of complex expressions, lack of emotional or human-like communication, and occasional technical issues. Despite these concerns, learners expressed enthusiasm for continuingtouseAIchatbots,providedtheyareimprovedtobettermeet userneeds.Basedon these findings, the study concludes with several pedagogical recommendations aimed at improving the use of AI chatbots in EFL contexts and enhancing their effectiveness as virtual tutors. أصبحت تقنيات الذكاء الاصطناعي تندمج بشكل متزايد في السياقات التعليمية، مما أتاح فرصًا جديدة للتعلّم الذاتي والموجّه وفق احتياجات المتعلّم. تهدف هذه الدراسة الوصفية إلى استكشاف استخدام روبوتات المحادثة المدعومة بالذكاء الاصطناعي كمدرّسين افتراضيين في تعلّم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، من خلال التركيز على الفوائد المحتملة التي تقدمها، إضافةً إلى التحديات التي قد تواجه المتعلمين، مع تقييم أثرها العام على اكتساب اللغة. أُجريت الدراسة على طلبة السنة الثالثة من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد، باستخدام منهجية تعتمد على الدمج بين الطريقتين الكمية والنوعية، وذلك من خلال استبيان شمل 20 طالبًا، ومقابلات أُجريت مع 8 مشاركين. وقد أظهرت النتائج أن معظم الطلبة ينظرون بإيجابية إلى استخدام روبوتات المحادثة ويعتبرونها مفيدة في تحسين مهاراتهم اللغوية، لاسيما المفردات والكتابة. كما أشار المشاركون إلى ميزات مثل الردود الفورية، وتوفّر الخدمة في أي وقت، والتفاعل الجذّاب. ومع ذلك، تم تسجيل بعض السلبيات، من بينها عدم فهم بعض التعبيرات المعقّدة، وغياب الطابع الإنساني في التفاعل، إضافة إلى بعض المشكلات التقنية. وعلى الرغم من هذه التحديات، عبّر المتعلمون عن رغبتهم في مواصلة استخدام هذه الأدوات، شرط تحسين أدائها لتلائم احتياجاتهم بشكل أفضل. وتُختتم الدراسة بجملة من التوصيات البيداغوجية التي من شأنها تعزيز فعالية روبوتات المحادثة في سياقات تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
-
ItemAlgerian EFL Students’ Perceptions of British and American Accents. A Case of Study of Second year EFL Students at Chadli Bendjedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2017) .Imen Kheireddine ; Messaouda FnidessThe current study investigates the attitudes of Chadli Bendjedid university EFL students, towards the British and the American accents and dialects, what urges to conduct this research is to examine the progress of learners speaking and writing abilities, and their capacity to distinguish the regional varieties of English. The present study investigates the attitudes of fifty students and five teachers from the department of English at Chadli Bendjedid University at el Tarf this issue has been explored through a questionnaire which was carefully designed to serve the purpose. The findings revealed the teachers’ awareness of the necessity of acquainting Algerian university students with both British and American varieties. Nonetheless, some teachers remain reluctant to the consideration of the latter. تبحث هذه الدراسة في مواقف طلبة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة الشاذلي بن جديد تجاه اللهجات والنُّطقين البريطاني والأمريكي. والدافع لإجراء هذا البحث هو دراسة تطور قدرات المتعلمين في مهارتي التحدث والكتابة، ومدى قدرتهم على التمييز بين التنوعات الإقليمية للغة الإنجليزية. تتناول الدراسة آراء خمسين طالبًا وخمسة أساتذة من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد بالطارف. وقد تم استكشاف هذه القضية من خلال استبيان صُمِّم بعناية لخدمة أهداف البحث. كشفت النتائج عن وعي الأساتذة بضرورة تعريف طلبة الجامعات الجزائرية بكلٍّ من الصيغتين البريطانية والأمريكية للغة الإنجليزية، ومع ذلك، لا يزال بعض الأساتذة متحفظين تجاه اعتماد الصيغة الأمريكية
-
ItemAmeliorating Students’ Participation through Dialogic Teaching Case Study: Second Year LMD English Students at Chadli Bendjedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2018) Abir HakimeThis study deals with how to Ameliorate Students’ Participation through Dialogic Teaching, this investigation was carried out in University of Chadli Bendjedid. Moreover, it aims to examine the role of dialogic teaching to enhance the English as Foreign Language students’ participation. In order to confirm or reject the two hypotheses: the different difficulties that EFL students face in participation, also the importance of Dialogic Teaching in ameliorating their participation, we went through descriptive method in which we used: a questionnaire for both teachers and students. Since they are second year EFL students they are intending to prepare their selves and their oral skills, and also to boot, enhance and empower their productive skills as well as their receptive skills, because they will get their bachelor degrees. So, some of them are facing some difficulties during participation. Results revealed that Dialogic Teaching will superpowery help them in ameliorating their oral skill and participation inside classroom at first and outside classroom. تتناول هذه الدراسة كيفية تحسين مشاركة الطلاب من خلال التدريس الحواري، وقد أُجريت هذه الدراسة في جامعة الشاذلي بن جديد. كما تهدف إلى دراسة دور التدريس الحواري في تعزيز مشاركة طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. ولتأكيد أو دحض الفرضيتين: الصعوبات المختلفة التي يواجهها طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المشاركة، وأهمية التدريس الحواري في تحسين مشاركتهم، اتبعنا المنهج الوصفي، حيث استخدمنا استبيانًا لكل من المعلمين والطلاب. ونظرًا لكونهم طلابًا في السنة الثانية في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، فإنهم يعتزمون إعداد أنفسهم ومهاراتهم الشفهية، بالإضافة إلى تعزيز وتمكين مهاراتهم الإنتاجية ومهاراتهم الاستقبالية، لاستعدادهم للحصول على درجة البكالوريوس. لذلك، يواجه بعضهم بعض الصعوبات أثناء المشاركة. وكشفت النتائج أن التدريس الحواري سيساعدهم بشكل كبير في تحسين مهاراتهم الشفهية ومشاركتهم داخل الفصل الدراسي في المحاضرات الأولى والخارجية.
-
ItemAn Analysis of Medical Students Needs for English Language Case of 6th and 7th years in Annaba University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2020) Abidat ArefIn the last chapter, the research questions were discussed. Students‟ learning demands for medical topics and extra material, relationship between medical topics and vocabulary, and the highlight on the four major skills are all accordant with previous literature and other studies. Suggestions and recommendations for future research were provided. An Analysis of Medical Students Needs for English Language
-
ItemAN ASSISTANT VIRTUEL INTELLIGENT AU SERVICE DES INTERNAUTES D’UN ETABLISSEMENT UNIVERSITAIRE(université chadli ben djedid eltarf, 2022) MAALEM SamiLes ChatBots sont des agents virtuels conversationnels développés grâce à l’intelligence artificielle. Ils sont de plus en plus prisés dans les services commerciaux, bancaires, sanitaires, etc., mais ils trouvent également leur application dans d’autres secteurs d’activité. Il est de nos jours possible, et surtout avantageux, de commencer à faire leur entrée dans les établissements d'enseignement supérieur. Ces outils numériques basés sur l’exploitation de bases de données par l’intelligence artificielle ont connu des avancées technologiques considérables qui les rendent de plus en plus indispensables à nos activités quotidiennes. Écoles et universités ne sont pas en reste, qui intègrent progressivement des agents virtuels à leurs activités. Ces assistants virtuels permettent de répondre à de nombreuses sollicitations récurrentes de manière quasi automatique. Ils répondent « automatiquement » aux demandes des visiteurs. En cette période où le présentiel n’est plus possible à 100% ce genre de systèmes est tout à fait intéressant pour cette situation. Dans notre établissement, on souhaite explorer ce nouveau mode de communication avec les différents publics. Il a تشات بوتس هي وكلاء افتراضيون محادثون تم تطويرهم باستخدام الذكاء الاصطناعي. إنهم يزدادون شعبية في مجالات الأعمال والبنوك والخدمات الصحية، إلخ، لكنهم يجدون أيضًا تطبيقاتهم في صناعات أخرى. أصبح من الممكن الآن، ومفيدًا بشكل خاص، البدء في استخدامها في مؤسسات التعليم العالي. هذه الأدوات الرقمية القائمة على استغلال قواعد البيانات بواسطة الذكاء الاصطناعي قد شهدت تقدمًا تقنيًا كبيرًا يجعلها أكثر فأكثر ضرورية لأنشطتنا اليومية. لم تُترك المدارس والجامعات وراء الركب، حيث تقوم تدريجيًا بدمج الوكلاء الافتراضيين في أنشطتها. تسهّل هذه المساعدات الافتراضية الاستجابة للعديد من الطلبات المتكررة بطريقة شبه آلية. فهي تستجيب "آليًا" لطلبات الزوار. في هذه الفترة حيث لم يعد التفاعل وجهًا لوجه ممكنًا بنسبة 100%، يعد هذا النوع من الأنظمة مهمًا جدًا في هذا الوضع. في مؤسستنا، نرغب في استكشاف هذا الجديد pour but de compléter naturellement nos outils traditionnels. Notre projet vise à garder le contact avec les étudiants, de continuer de les informer et les rassurer. Qu’il s’agisse d’une candidature en licence, en master, etc. Chacun a des questions et il nous a semblé essentiel de mettre à leur disposition des outils digitaux pour les aider à trouver un premier niveau de réponse très rapidement. Il permet de prospecter des étudiants et de favoriser leur engagement directement depuis le site internet ou les médias sociaux de l’établissement. Il peut également aider les étudiants à trouver des réponses à leurs questions. Il se positionne ainsi comme un outil d’orientation indispensable pour présenter les offres de formations de l’université. ChatBots are conversational virtual agents developed using artificial intelligence. They are becoming increasingly popular in business, banking, health services, etc., but they are also finding their application in other industries. It is now possible, and especially advantageous, to start using them in higher education institutions. These digital tools based on the exploitation of databases by artificial intelligence have undergone considerable technological advances that make them more and more indispensable to our daily activities. Schools and universities are not left behind, as they progressively integrate virtual agents into their activities. These virtual assistants make it possible to respond to many recurring requests in an almost automatic manner. They "automatically" respond to visitors' requests. In this period where face-to-face interaction is no longer 100% possible, this type of system is very interesting for this situation. In our institution, we wish to explore this new mode of communication with the various publics. It is a natural complement to our traditional tools. Our project aims to keep in touch with students, to continue to inform them and reassure them. Whether they are applying for a bachelor's degree, a master's degree, etc. Everyone has questions and it seemed essential to us to provide them with digital tools to help them find a first level of answer very quickly. It allows us to prospect for students and encourage their engagement directly from the institution's website or social media. It can also help students find answers to their questions as an essential orientation tool.
-
ItemAN EVOLUTIONARY APPROACH TO SEARCHING THE SHORTEST PATH FOR THE MOBILE ROBOT(université chadli ben djedid eltarf, 2020) AHLEM MELLOUKDepuis quinze ans, la conception de systèmes artificiels a connu une révolution épistémologique. Elle a consisté à surmonter l'opposition classique entre les mondes organique et inorganique en cherchant à doter les machines des capacités d'adaptation et d'autonomie propres aux systèmes vivants. La robotique évolutive vise à concevoir des machines capables d'apprendre continuellement de nouvelles compétences dans un monde continu, incontrôlé et changeant. Cette méthode a permis de construire avec succès de vrais robots présentant des comportements réactifs complexes.Sur la base de cette observation, nos travaux offrent une vision non exhaustive des thématiques de recherche associées au domaine de la robotique mobile, et présentent les obstacles scientifiques qui restent à lever pour aboutir au développement d'un robot autonome. L'autonomie de ce dernier nécessite la réalisation coordonnée de tâches de contrôle et de perception de l'environnement. Parmi celles-ci, la navigation joue un rôle fondamental dans l'interaction du robot avec son environnement évolutif. Il s'agit de la détermination des trajectoires réalisables par le robot pour suivre une trajectoire préétablie, tout en contournant les obstacles mobiles ou fixes. Pour effectuer cette tâche, notre approche est basée sur les algorithmes génétiques de plus court chemin. Le problème de navigation est ensuite modélisé sous la forme d'un problème d'optimisation des contraintes dont la fonction de fitness quantifie la différence entre le meilleur chemin du robot et les autres chemins aléatoires. Les obstacles sont intégrés sous forme de contraintes en pénalisant le mouvement des robots; l'objectif étant de permettre à ces robots de changer de position tout en évitant les obstacles. Notre approche a été mise en œuvre et plusieurs scénarios ont été testés. Les résultats obtenus démontrent la robustesse de la méthode déployée ainsi que ses performances.
-
ItemAn Intelligent recommendation system based on context(université chadli ben djedid eltarf, 2021) AIOUAZ SAFIAThe use of applications, such as social networking and e-commerce, is increasing exponentially, leading to an increase in content. Context-based recommendation systems play an important role in these applications. It filters only relevant information from a large amount of available content. Content based filtering (CBF) is the most widely used method for designing such a system. In recent years, deep learning has achieved great success across the board. However, its application in the field of recommendation is relatively new. In this work, this system helps to find the application that the user is looking for through MLP we have extracted the category from the description L'utilisation d'applications, telles que les réseaux sociaux et le commerce électronique, augmente de façon exponentielle, entraînant une augmentation du contenu. Les systèmes de recommandation contextuels jouent un rôle important dans ces applications. Il filtre uniquement les informations pertinentes à partir d'une grande quantité de contenu disponible. Le filtrage basé sur le contenu est la méthode la plus largement utilisée pour concevoir un tel système. Ces dernières années, l'apprentissage en profondeur a connu un grand succès à tous les niveaux. Cependant, son application dans le domaine de la recommandation est relativement nouvelle. Dans ce travail, ce système aide à trouver l'application que l'utilisateur recherche à travers MLP nous avons extrait le contexte de la description يزداد استخدام التطبيقات، مثل شبكات التواصل الاجتماعي والتجارة الإلكترونية، بشكل كبير، مما يؤدي إلى زيادة المحتوى. تلعب أنظمة التوصية السياقية دورًا مهمًا في هذه التطبيقات. فهي تقوم بتصفية المعلومات ذات الصلة فقط من بين كمية كبيرة من المحتوى المتاح. التصفية القائمة على المحتوى هي الطريقة الأكثر استخدامًا لتصميم مثل هذا النظام. في السنوات الأخيرة، حقق التعلم العميق نجاحًا كبيرًا على جميع المستويات. ومع ذلك، فإن تطبيقه في مجال التوصية لا يزال حديثًا نسبيًا. في هذا العمل، يساعد هذا النظام في إيجاد التطبيق الذي يبحث عنه المستخدم من خلال الشبكة العصبية متعددة الطبقات (MLP)، حيث قمنا باستخراج السياق من الوصف.