Langue Anglaise
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Langue Anglaise by Title
Results Per Page
Sort Options
-
ItemA Call to Apply Lab Rotation Blended Learning Model for Teaching Pronunciation. Case study: First year EFL students of Chadli Bendjedid University(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) Slimani Rehab ; Rihel FatihaThe present study submits a new idea of teaching pronunciation. An implementation of lab rotation blended learning. It is a hybrid model that rotates between traditional and technology environments that contributes in teaching learning process and enhances students’ pronunciation. This study aims at applying digital gadgets such as computer programs and different software into oral expression courses with the feedback of the teacher in charge, and make sure that students have an intelligible pronunciation. The study’s theoretical framework consisted of Mayer’s cognitive theory of multimedia learning and The Lingua Franca Core. This work is conducted in university of Chadli Bendjedid, it has been hypothesized that oral expression teachers and EFL students are willing to deal with technology for teaching purposes and will adopt the lab rotation blended learning as a reliable model for enhancing the students’ pronunciation. To confirm the hypothesis, we investigated the case of 36 first year EFL students using a descriptive method supported by an online questionnaire for both teachers and students. The results showed that both teachers and students supported the idea of applying the lab rotation blended learning model into oral expression courses. تُقدم هذه الدراسة فكرة جديدة لتدريس النطق، وهي تطبيقٌ لنموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري. وهو نموذج هجين يجمع بين البيئات التقليدية والتكنولوجية، مما يُسهم في عملية التعليم والتعلم ويُحسّن نطق الطلاب. تهدف هذه الدراسة إلى تطبيق الأدوات الرقمية، مثل برامج الحاسوب والبرمجيات المختلفة، في دورات التعبير الشفهي، مع مراعاة تغذية راجعة من المعلم المسؤول، والتأكد من أن الطلاب يتمتعون بنطق واضح. يتكون الإطار النظري للدراسة من نظرية ماير المعرفية للتعلم متعدد الوسائط، ومنهجية "اللغة المشتركة". أُجري هذا العمل في جامعة الشاذلي بن جديد، وافترض أن معلمي التعبير الشفهي وطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية مستعدون للتعامل مع التكنولوجيا لأغراض التدريس، وسيعتمدون نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري كنموذج موثوق لتحسين نطق الطلاب. لتأكيد هذه الفرضية، قمنا بدراسة حالة 36 طالبًا من طلاب السنة الأولى في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، باستخدام منهج وصفي مدعوم باستبيان إلكتروني لكل من المعلمين والطلاب. أظهرت النتائج أن كلًا من المعلمين والطلاب يؤيدون فكرة تطبيق نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري في دورات التعبير الشفهي.
-
ItemA Descriptive Study of Problems Hindering students Reading Comprehension A Case Study of First Year Students of English(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2018) Kilani FadilaReading comprehension skill is considered as one of the four fundamental Language skills that an EFL learner must perform. This study aims at figuring out the most reading comprehension problems in English the study was conducted at Chadli Bendjidid University, as it dealt forty-eight students. The sample of the study has chosen randomly. A descriptive method was applied in the study .To achieve the stated aims, two research questions were raised to carry out the investigation; and hence, in order to confirm or reject the formulated hypotheses, two data gathering tools were used: a questionnaire and an interview.A questionnaire was carried out with the first year EFL students during the second semester, and an interview: administered to eight EFL teachers of different modules during the academic year of 2017-2018.The results show that most of EFL students experienced most of reading problems in the areas of linguistics in which 63% of the participants considered unfamiliar vocabulary and reading habit were their major problem in reading. In the light of the findings of the study, the researcher recommended holding training courses for the teachers to provide them with sufficient experience to teach their students reading in a right way. reading skills should put as a module n its own تُعتبر مهارة فهم المقروء إحدى المهارات اللغوية الأساسية الأربع التي يجب على متعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية إتقانها. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أكثر مشاكل فهم المقروء في اللغة الإنجليزية شيوعًا. أُجريت الدراسة في جامعة الشاذلي بن جديد، حيث شملت ثمانية وأربعين طالبًا. اختيرت عينة الدراسة عشوائيًا. وطبق المنهج الوصفي في الدراسة. ولتحقيق الأهداف المذكورة، طُرح سؤالان بحثيان لإجراء البحث؛ وبالتالي، لتأكيد أو رفض الفرضيات المُصاغة، استُخدمت أداتان لجمع البيانات: استبيان ومقابلة. أُجري استبيان مع طلاب السنة الأولى من مُتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية خلال الفصل الدراسي الثاني، ومقابلة مع ثمانية مُعلمي لغة إنجليزية كلغة أجنبية من وحدات دراسية مُختلفة خلال العام الدراسي 2017-2018. أظهرت النتائج أن مُعظم طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية واجهوا مُعظم صعوبات القراءة في مجالات اللغويات، حيث اعتبر 63% من المُشاركين أن المفردات غير المُألوفة وعادات القراءة تُمثل مُشكلتهم الرئيسية في القراءة. في ضوء نتائج الدراسة، أوصى الباحث بعقد دورات تدريبية للمعلمين لتزويدهم بالخبرة الكافية لتعليم طلابهم القراءة بطريقة صحيحة. ينبغي وضع مهارات القراءة كوحدة دراسية مُستقلة.
-
ItemAI-powered language learning apps: Enhancing EFL students' engagement Case study: Master one students of English(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2025) Tachouche FadiaAs the world is evolving with digital innovation, Artificial Intelligence (AI) has been a game-changing element in the education domain, and language learning is no different. The present study investigates the impact of AI-powered language learning apps on the experience and language learning process of English as a Foreign Language (EFL) learners. It aims to explore three inherent aspects: (1) beliefs of EFL students on AI-powered language learning apps towards improved involvement, (2) most significant factors impacting the level of students' involvement with such apps, and (3) engagement with AI-powered apps and improved EFL students' language learning achievements. In order to answer the questions above, a mixed-methods research design was applied through a guided questionnaire face-to-face and online to a sample of 38 EFL students enrolled in the Department of English Language, ELTAREF University. Findings indicate an overall positive attitude of students towards the interactive nature of AI-powered apps attributing to their interactivity, personalized feedback, and gamification settings as drivers for learning. In addition, student engagement level was substantially impacted by factors like app usability, relevance of content, real-time interactive participation, and feedback quality. Continuous interaction with AI-powered software was also strongly correlated with observable improvement in speaking, vocabulary, and grammar, which are language skills. Taking these results into consideration, the study recommends utilizing AI-powered software to language instruction and pedagogy to facilitate more interaction and improved learning for EFL students تتناول هذه الدراسة تأثير تطبيقات تعلم اللغة المدعومة بالذكاء الاصطناعي على مشاركة، ودافعية، وأداء متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL). وباتباع منهج بحثي مختلط يجمع بين الاستبيانات الكمية والتأملات النوعية، تحلل الدراسة مواقف المتعلمين وأنماط استخدامهم، وما يحبونه أو لا يحبونه تجاه أدوات قائمة على الذكاء الاصطناعي مثل Duolingo وElsaSpeakوHelloTalkوتشير النتائج إلى أن هذه التطبيقات تسهم بشكل كبير في تعزيز استقلالية المتعلم، وزيادة دافعيته، وتحسين استخدامه للغة، خصوصاً في المهارات الإنتاجية كالكتابة والتحدث. وتُعدّ الميزات مثل التغذية الراجعة الفورية، والتلعيب (gamification)، والتعرف على الكلام، ومسارات التعلم المخصصة ذات أهمية خاصة لما توفره من بيئة تعليمية تفاعلية، مثيرة للاهتمام، ومنخفضة التوتر. ومع ذلك، فإن الدراسة تشير أيضاً إلى وجود بعض أوجه القصور في هذه التطبيقات، منها ضعف الذكاء العاطفي، وتكرار المحتوى، والتغذية الراجعة المتسرعة، وعدم الكفاءة في تسهيل الجوانب اللغوية أو السلوكية المعقدة. وعلى الرغم من مطالبة الطلاب بأن تُمكّن أدوات الذكاء الاصطناعي المهارات وتُعزز التفاعل، فإنهم أبدوا تحفظاً تجاه اعتمادها كبديل كامل عن المعلمين البشريين. وبدلاً من ذلك، يقترحون نموذجاً تكاملياً تُكمل فيه أدوات الذكاء الاصطناعي أساليب التعليم التقليدي، من خلال تقديم تجارب تعليمية تكيفية، مرنة، وغنية تواصلياً. وباختصار، تؤكد الدراسة على الوعد الثوري الذي تحمله حلول التعليم القائمة على الذكاء الاصطناعي، لكنها في الوقت نفسه تقرّ بالحاجة إلى مزيد من الابتكار لتحقيق التفاعل العاطفي، والثراء البيداغوجي، والملاءمة السياقية. ومع تطور العالم الرقمي، أصبح الذكاء الاصطناعي عنصراً مغيراً لقواعد اللعبة في مجال التعليم، ولم يكن تعلّم اللغات استثناءً. وتتناول هذه الدراسة أثر تطبيقات تعلم اللغة المدعومة بالذكاء الاصطناعي على تجربة متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) وعملية تعلمهم للغة. وتهدف إلى استكشاف ثلاثة جوانب رئيسية: (1) معتقدات طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حول تطبيقات تعلم اللغة المعتمدة على الذكاء الاصطناعي فيما يتعلق بتحسين المشاركة، (2) أبرز العوامل المؤثرة في مستوى مشاركة الطلاب مع هذه التطبيقات، و(3) العلاقة بين استخدام التطبيقات وتحسين تحصيل الطلاب في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وللإجابة على هذه الأسئلة، تم استخدام تصميم بحثي مختلط من خلال استبيان موجه تم تطبيقه وجهاً لوجه وعبر الإنترنت على عينة مكونة من 42 طالباً من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الطارف. وتشير النتائج إلى وجود مواقف إيجابية بشكل عام من قِبل الطلاب تجاه الطبيعة التفاعلية لهذه التطبيقات، حيث يُعزى ذلك إلى التفاعل، والتغذية الراجعة المخصصة، وخاصية التلعيب كعوامل محفّزة للتعلم. كما أن مستوى مشاركة الطلاب تأثر بشكل كبير بعوامل مثل سهولة استخدام التطبيق، وملاءمة المحتوى، والمشاركة التفاعلية في الوقت الحقيقي، وجودة التغذية الراجعة. وقد أظهر التفاعل المستمر مع البرمجيات القائمة على الذكاء الاصطناعي ارتباطاً قوياً بتحسين ملحوظ في مهارات التحدث، والمفردات، والقواعد، وهي من المهارات اللغوية. وبناء على هذه النتائج، توصي الدراسة باستخدام البرمجيات المدعومة بالذكاء الاصطناعي في تعليم اللغة وتعزيز التفاعل وتحسين تعلّم اللغة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.
-
ItemAIChatbotsasVirtualTutors:BenefitsandChallengesforEFLLearners CaseStudy: ThirdYearEFLStudentsofChadliBendjedidUniversity-ElTaref.(Université Chadli Ben Djedid d’El-Tarf, 2025) DouaaRahmaniArtificial Intelligence (AI) has become increasingly integrated into educational contexts, offering new opportunities for autonomous and personalized learning. This study investigates the use of AI chatbots as virtual tutors in English as a Foreign Language (EFL) learning. It aimstoexamineboththeir potentialbenefitsandthechallengesthey poseforlearners, aswell as to assess their overall impact on language acquisition. The research was conducted with third-year students from the Department of English at Chadli Bendjedid University. A mixed- method approach was employed, combining a questionnaire answered by 20 students and interviews conducted with 8 participants. The analysis of both questionnaire and interview data revealed that AI chatbots offer various benefits for EFL learners, including instant feedback, language practice, and increased motivation. However, learners also face notable challenges such as technical difficulties, occasional lack of contextual understanding, and limitations in deep conversation. Despite these issues, most learners perceived AI chatbots as effective virtual tutors that contribute positively to their English language development. The collected data also revealed that most learners view AI chatbots positively and find them helpful in improving various language skills, particularly vocabulary and writing. Participants highlighted benefits such as immediate responses, constant availability, and interactive engagement. However, the study also identified several drawbacks, including misunderstandings of complex expressions, lack of emotional or human-like communication, and occasional technical issues. Despite these concerns, learners expressed enthusiasm for continuingtouseAIchatbots,providedtheyareimprovedtobettermeet userneeds.Basedon these findings, the study concludes with several pedagogical recommendations aimed at improving the use of AI chatbots in EFL contexts and enhancing their effectiveness as virtual tutors. أصبحت تقنيات الذكاء الاصطناعي تندمج بشكل متزايد في السياقات التعليمية، مما أتاح فرصًا جديدة للتعلّم الذاتي والموجّه وفق احتياجات المتعلّم. تهدف هذه الدراسة الوصفية إلى استكشاف استخدام روبوتات المحادثة المدعومة بالذكاء الاصطناعي كمدرّسين افتراضيين في تعلّم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، من خلال التركيز على الفوائد المحتملة التي تقدمها، إضافةً إلى التحديات التي قد تواجه المتعلمين، مع تقييم أثرها العام على اكتساب اللغة. أُجريت الدراسة على طلبة السنة الثالثة من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد، باستخدام منهجية تعتمد على الدمج بين الطريقتين الكمية والنوعية، وذلك من خلال استبيان شمل 20 طالبًا، ومقابلات أُجريت مع 8 مشاركين. وقد أظهرت النتائج أن معظم الطلبة ينظرون بإيجابية إلى استخدام روبوتات المحادثة ويعتبرونها مفيدة في تحسين مهاراتهم اللغوية، لاسيما المفردات والكتابة. كما أشار المشاركون إلى ميزات مثل الردود الفورية، وتوفّر الخدمة في أي وقت، والتفاعل الجذّاب. ومع ذلك، تم تسجيل بعض السلبيات، من بينها عدم فهم بعض التعبيرات المعقّدة، وغياب الطابع الإنساني في التفاعل، إضافة إلى بعض المشكلات التقنية. وعلى الرغم من هذه التحديات، عبّر المتعلمون عن رغبتهم في مواصلة استخدام هذه الأدوات، شرط تحسين أدائها لتلائم احتياجاتهم بشكل أفضل. وتُختتم الدراسة بجملة من التوصيات البيداغوجية التي من شأنها تعزيز فعالية روبوتات المحادثة في سياقات تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
-
ItemAn Analysis of Medical Students Needs for English Language Case of 6th and 7th years in Annaba University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2020) Abidat ArefIn the last chapter, the research questions were discussed. Students‟ learning demands for medical topics and extra material, relationship between medical topics and vocabulary, and the highlight on the four major skills are all accordant with previous literature and other studies. Suggestions and recommendations for future research were provided. An Analysis of Medical Students Needs for English Language
-
ItemAnalysis The Role of Artificial Intelligence in Adaptive Learning(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Larabi Khaoula ; Mahfoudi IkramThe application of artificial intelligence (AI) in education has gained significant traction , particulary in the domain of adaptive learning . This study employs a mixed-method approach to investigate the role of artificial intelligence (AI) in adaptive learning and its impact on personalized learning experiences for students . Among students and teachers of English language Departement at Chadli ben Djdid University . The study addresses two hypotheses. H1:suggests that the use of AI in adaptive learning will result in improved personalized learning experiences for students .While H2:proposes that integrating AI into adaptive learning systems will enhance student engagement and learning outcomes.The research design includes a quantitative research approach .by administering a survey to students and a qualitative research approach by distributing a questionnaire to teachers .The findings from both data collection methods provide comprehensive insights into the effectiveness of AI in adaptive learning and its implications for enhancing students learning experiences لقد حظي تطبيق الذكاء الاصطناعي في التعليم بجدلية كبيرة، خاصة في مجال التعلم التكيفي، تعتمد هذه الدراسة على منهج وصفي لاستكشاف دور الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي و تأثيره على تجارب التعلم الشخصية للطلاب بين الطلاب و المدرسين في قسم اللغة الانجليزية في جامعة الشاذلي بن جديد. تتناول الدراسة اثنتين من الفرضيات الاولى تقترح ان استخدام الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي سيسؤدي الى تحسين تجارب التعلم الشخصية للطلاب بينما تقترح الثانية ان دمج الذكاء الاصطناعي في انماط التعلم التكيفي سيعزز انخراط الطلاب و نتائج التعلم. يتضمن تصميم البحث نهجا كميا، من خلال اجراء استطلاع للطلاب، و نهجا كيفيا يتم من خلال توزيع استبيان على المدرسين. تقدم النتائج من كلا الطريقتين في جمع البيانات رؤى شاملة حول فعالية الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي وتأثيراته على تعزيز تجارب تعلم الطلاب.
-
ItemAnalyzing the Effectiveness of Gamification in Promoting Motivation and Engagement in Language Learning(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Djeffal Haroune ; Ghersi AmirThis descriptive study aims to investigate the effectiveness of gamification on motivation and engagement in language learning on second year students of English as a foreign language (EFL) at Chadli Bendjedid University. In order to answer the main research questions which are: does gamification increase motivation and engagement? Do students have experience with it? are there any the negatives of it? .And confirm the research hypotheses. A questionnaire was handed to ten teachers and another to 45 second year EFL students at the aforementioned university. The analysis of the results revealed that gamification of education does indeed increase the students’ motivation and engagement, which means that it could be a good way to involve students in their learning. It has also been found that student did experience gamification and it was an overall positive learning experience. Besides, the findings revealed that gamification can backfire when not applied correctly. We also have found different ways of applying gamification from the data gathered and provided them. تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في فعالية التحفيز من خلال الألعاب على الدافعية والانخراط في تعلم اللغة لدى طلاب السنة في جامعة الشاذلي بن جديد. للإجابة على سؤال البحث الرئيسي وهو: هل يزيد التحفيز من الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية خلال الألعاب من الدافعية والانخراط؟ وتأكيد فرضيات البحث، تم توزيع استبيان على عشرة معلمين وآخر على 45 طالباً من طلاب السنة الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجامعة المذكورة. كشفت نتائج التحليل أن التحفيز من خلال الألعاب في التعليم يزيد بالفعل من دافعية الطلاب وانخراطهم، مما يعني أنه يمكن أن يكون وسيلة جيدة لإشراك الطلاب في تعلمهم. كما تبين أن الطلاب قد جربوا التحفيز من خلال الألعاب وكانت تجربة تعليمية إيجابية بشكل عام. بالإضافة إلى ذلك، كشفت النتائج المختلفة لتطبيق أن التحفيز من خلال الألعاب يمكن أن يكون له تأثير عكسي إذا لم يتم تطبيقه بشكل صحيح. كما وجدنا طرقاً للتحفيز من خلال الألعاب من البيانات التي تم جمعها وقدمناها.
-
ItemArtificial Intelligence and Gamification: Enhancing Motivation in EFL Learning The Case Study of Master one EFL Students at Chadli Bendjedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2025) Nour EL-Houda Taif ; Amel BoualiaEnglish language proficiency possesses a recognizably capitalized role in the contemporary globalized era, which necessitates addressing the enduring challenge of sustaining student motivation in English as a Foreign Language (EFL) learning. This research endeavors to explore the influence of implementing cutting-edge educational technologies, specifically the amalgam of artificial intelligence (AI) and gamification on energizing learner enthusiasm along with examining the transformative potential of such pedagogical instruments to significantly enhance learner engagement, self-efficacy, and crucially, motivation in EFL contexts .Seizing the opportunity presented by this potent approach, the current research aims settings affects leaners motivation, with the primary objective of evaluating AI’ to personalize EFL gamified experiences ; and analyzing the subsequent influence of combining AI-driven personalization with gamification on EFL learners proficiency. A mixed-methods approach was employed with 27 Master one students of English at Chadli Bendjedid University in the department of English language to accomplish the established objectives. Data collection procedures comprised the distribution of questionnaires to the targeted population. Complementary, semi-structured interviews with EFL teachers at the aforementioned institution were conducted to gather nuanced insights on their perspectives and observations regarding the potential of AI and gamification in language learning, and any obstacles or opportunities they foresee. The findings revealed that the adaptation of AI and gamification offer a remarkably positive avenues to bolster EFL learners’ motivation and persistence. The results suggest that strategically incorporating AI and gamification holds considerable promise for consolidating EFL students' motivation, as the engaging orientation of such confluence can induce more productive and stimulating learning experiences, ultimately leading to optimized language mastery. L'acquisition de la maîtrise de la langue anglaise joue un rôle prépondérant et reconnu à l'ère mondialisée contemporaine, ce qui exige de relever le défi constant de maintenir la motivation des étudiants dans l'apprentissage de l'anglais comme langue étrangère (ALE). Cette recherche vise à explorer l'impact de l'application de technologies éducatives avancées, spécifiquement la combinaison de l'intelligence artificielle (IA) et de la gamification, sur la stimulation de l'enthousiasme des apprenants, en plus d'examiner le potentiel transformateur de ces outils éducatifs pour améliorer l'engagement des apprenants, leur auto-efficacité, et, plus important encore, leur motivation dans les contextes d'apprentissage de l'ALE. Saisissant l'opportunité offerte par cette approche robuste, la présente recherche vise à évaluer comment les environnements d'apprentissage de l'ALE influencent la motivation des apprenants, avec l'objectif principal d'évaluer la capacité de l'IA à personnaliser les expériences d'apprentissage de l'ALE basées sur la gamification ; et d'analyser l'impact subséquent de la combinaison de la personnalisation pilotée par l'IA et de la gamification sur l'efficacité des apprenants d'ALE. Une méthodologie mixte a été utilisée avec 27 étudiants de Master 2 en langue anglaise du département de littérature et langues anglaises de l'Université Chadli Benjedid pour atteindre les objectifs spécifiés. Les procédures de collecte de données quantitatives ont inclus la distribution de questionnaires au groupe cible. En complément, des entretiens structurés ont été menés avec des enseignants d'ALE de l'institution susmentionnée afin de recueillir des informations qualitatives précises sur leurs points de vue et observations concernant le potentiel de l'IA et de la gamification dans l'apprentissage des langues, ainsi que les obstacles ou opportunités qu'ils anticipent. Les résultats ont révélé que l'adaptation de l'IA et de la gamification offre des moyens significativement positifs d'améliorer la motivation et la persévérance des apprenants d'anglais. Les résultats indiquent que l'intégration stratégique de l'IA et de la gamification est très prometteuse pour renforcer la motivation des étudiants en ALE, car l'orientation attrayante de cette convergence peut conduire à des expériences d'apprentissage plus productives et stimulantes, menant finalement à une maîtrise optimale de la langue.
-
ItemBetweenPerceptionsandPerformanceAComparativeStudyof EFLStudentsinOnlineandFaceto-FaceLearning Environments CaseStudy:ThirdYearEFLStudentsatChadliBendjedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2025) sFezari Kaouther ; Ayad Dalila RayenOnline and face-to-face learning are two distinct pedagogical modalities within EFLeducation.Online learning is defined as virtual learning developed via digital platforms, while face-to-facelearning occurs in traditional classrooms. This study investigates the perceptions of AlgerianEFLstudents regarding online and face to face learning , and how this attitudes affect their academicperformance. In the context of rapidly evolving educational technologies, understanding students experienceswith modes of instruction is essential. The research aims to compare the effectiveness, participation,accessibility, and overall quality of online and face-to- face instruction. A mixed-methoddesignwasemployed to obtain both quantitative and qualitative insights. With a structured questionnaire,containing both closed and open-ended questions, the participants were 30 third-year LMDstudentsfrom the department of English at Chadli BenjdidUniversity . The findings reveal that while students appreciated the convenience and flexibilityofonlinelearning . They encountered challenges with motivation, interaction, and technical problems.Conversely, face-to-face learning was preferred due to its structured environment ,higher teacher-student interaction and improved concentration . Academic permanence was generallyhigherintraditionaleducation , with student reporting greater confidence and clarity infacetofaceinstructions . This study concludes that although online learning serves as a useful supplement, it cannot fullyreplace the traditional classroom in the Algerian EFL context. It emphasizes the needforenhanceddigital infrastructure and strategies to promote learner autonomy in online settings. Ultimately, theresearch highlights the importance of aligning teaching methods with learners’ preferences andneedsto improve educational outcomes. L'apprentissage en ligne et en présentiel sont deux modalités pédagogiques distinctes au sein de l'enseignement en ligne. L'apprentissage en ligne est défini comme un apprentissage virtuel développé via des plateformes numériques, tandis que l'apprentissage en présentiel se déroule dans des salles de classe traditionnelles. Cette étude examine les perceptions des étudiants algériens d'anglais langue étrangère (EFL) concernant l'apprentissage en ligne et en présentiel, et l'impact de ces attitudes sur leurs résultats scolaires. Dans un contexte d'évolution rapide des technologies éducatives, il est essentiel de comprendre l'expérience des étudiants avec les différents modes d'enseignement. Cette recherche vise à comparer l'efficacité, la participation, l'accessibilité et la qualité globale de l'enseignement en ligne et en présentiel. Une méthode mixte a été utilisée pour obtenir des informations quantitatives et qualitatives. Trente étudiants de troisième année de LMD du département d'anglais de l'Université Chadli Benjdid ont participé à un questionnaire structuré, comportant des questions fermées et ouvertes. Les résultats révèlent que les étudiants ont apprécié la commodité et la flexibilité de l'apprentissage en ligne. Ils ont rencontré des difficultés de motivation, d'interaction et des problèmes techniques. À l'inverse, l'apprentissage en face à face a été privilégié en raison de son environnement structuré, de son interaction enseignant-élève plus intense et de sa concentration améliorée. La permanence académique était généralement plus élevée dans l'enseignement traditionnel, les étudiants faisant état d'une plus grande confiance et d'une plus grande clarté dans les instructions en face à face. Cette étude conclut que, bien que l'apprentissage en ligne constitue un complément utile, il ne peut remplacer complètement la salle de classe traditionnelle dans le contexte algérien de l'anglais langue étrangère. Elle souligne la nécessité d'une infrastructure numérique améliorée et de stratégies pour promouvoir l'autonomie des apprenants dans les environnements en ligne. Enfin, la recherche souligne l'importance d'aligner les méthodes d'enseignement sur les préférences des apprenants et la nécessité d'améliorer les résultats scolaires. يُعد التعلم عبر الإنترنت والتعلم وجهاً لوجه طريقتين تربويتين متميزتين في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. يُعرّف التعلم عبر الإنترنت بأنه تعلم افتراضي يُطور عبر منصات رقمية، بينما يحدث التعلم وجهاً لوجه في الفصول الدراسية التقليدية. تبحث هذه الدراسة في تصورات طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية الجزائريين تجاه التعلم عبر الإنترنت والتعلم وجهاً لوجه، وكيف تؤثر هذه المواقف على أدائهم الأكاديمي. في سياق التقنيات التعليمية سريعة التطور، يُعد فهم تجارب الطلاب مع أساليب التدريس أمرًا بالغ الأهمية. يهدف البحث إلى مقارنة فعالية التعليم عبر الإنترنت والتعلم وجهاً لوجه، ومشاركتهما، وسهولة الوصول إليهما، وجودتهما العامة. استُخدم تصميم مختلط الأساليب للحصول على رؤى كمية ونوعية. باستخدام استبيان مُهيكل، يحتوي على أسئلة مغلقة ومفتوحة، شارك فيه 30 طالبًا من السنة الثالثة في برنامج ماجستير إدارة الأعمال من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد. تكشف النتائج أن الطلاب قدّروا سهولة ومرونة التعلم عبر الإنترنت. واجهوا تحديات في التحفيز والتفاعل والمشكلات التقنية. وعلى العكس من ذلك، كان التعلم وجهاً لوجه مفضلًا نظرًا لبيئته المنظمة والتفاعل العالي بين المعلم والطالب وتحسين التركيز. كان الاستمرار الأكاديمي أعلى بشكل عام في التعليم التقليدي، حيث أبلغ الطلاب عن ثقة ووضوح أكبر في التعليمات وجهاً لوجه. تخلص هذه الدراسة إلى أنه على الرغم من أن التعلم عبر الإنترنت يعد مكملًا مفيدًا، إلا أنه لا يمكن أن يحل محل الفصل الدراسي التقليدي تمامًا في سياق اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية الجزائري. وتؤكد على الحاجة إلى بنية تحتية رقمية محسّنة واستراتيجيات لتعزيز استقلالية المتعلم في البيئات عبر الإنترنت. في النهاية، يسلط البحث الضوء على أهمية مواءمة أساليب التدريس مع تفضيلات المتعلمين واحتياجاتهم لتحسين النتائج التعليمية. الكلمات المفتاحية: تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، التعلم عبر الإنترنت، التعليم وجهاً لوجه، تصورات الطلاب، الأداء الأكاديمي، تحديات التعلم الرقمي، التعليم العالي الجزائري.
-
ItemBoosting Students’ Oral Performance via the Utilisation of Positive Self-talk The Case of Second Year Students at the Department of English, Chadli Ben Djedid University(Chadli Ben Djedid University, 2020) Ghada ZAIMI ; Nawel MERABETThroughout the made-up analysis from the data gathered from the questionnaires (teachers and students), it has become clear enough that positive self-talk plays an important role in bolstering the speaking skill. Therefore, students are required to adopt positive self-talk as a cognitive strategy to foster their academic performance in general and their speaking proficiency in particular. Additionally, it is noteworthy from the results that the students believe that using some self management strategies as positive self-talk (PST) is a key to be successful. The results also show the importance of adopting PST strategy during the process of speaking. Consequently, the present research’s hypothesis has been ensured about the functional impact of using PST strategy to enhance student’s speaking skill. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير إستراتيجية الحديث الايجاب ي الذاتي في تعزيز الكفاءة الشفهية للطلبة. تم افتراض أن استعمال إستراتيجية الحديث الايجابي الذاتي من طرف الطلبة من شأنه أن يعزز و يطور قدراتهم الشفهية. حيث اجري هذا البحث مع 31 طالبا من طلاب السنة الثانية للغة الانجليزية كلغة أجنبية في جامعة الشاذلي بن جديد الطارف و 09 أساتذة من نفس الجامعة. كما تم تقديم استبيانين لكل من الأساتذة و الطلاب لجمع البيانات المطلوبة من خلال طريقة البحث الوصفي لهذه الدراسة. وقد أظهرت النتائج التي تم جمعها من هذين الاستبيانين أن استخدام إستراتيجية الحديث الايجابي الذاتي تعزز كفاءة الطلاب في الأداء الشفهي أمام الحضور و التغلب على الصعوبات التي تعيق أدائهم الشفهي مثل: القلق، الخجل، استخدام اللغة الأم... الخ. يوصى الأساتذة بتحفيز طلابهم على استعمال الحديث الايجابي الذاتي بهدف مساعدتهم على استبدال الأفكار السلبية إلى أفكار ايجابية، والتي بدورها تحفزهم لأداء شفهي أفضل خلال عملية تعلمهم.
-
ItemBridging the Gap between Theory and Practice: An attempt to Boost Creativity in EFL classroom The case of Algerian EFL Secondary School Teachers in the Region of Skikda(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2019) BOUTEINA NakibThe central issue addressed in this study is the place creative practice hold in EFL classroom. More specifically, a questionnaire and interviews were designed to investigate teachers practice for creative and critical thinking strategies regarding their importance in bridging the theory practice gap in EFL teaching. The obtained results revealed that teachers implement creativity in their teaching. Most of them reacted positively to the importance creative teaching has in relation to the process of teaching and learning. This study enabled us to draw significant conclusions regarding the creative teaching skills in the Algerian secondary schools. To this regard, a great work is still to be done to make the implementation of creative environment as fruitful as expected and to make the conditions for better education more favorable. The finding revealed that the implementation of well creative and critical thinking needs creative teachers who are required to widen their knowledge about creativity and how to be a creative person. It is surely that classroom practice is very important to creative teachers because teaching requires both proficiency and creativity. Unlike the tradition method where it was expected from teachers to be the central of their own teaching neglecting creativity. If we consider our self to be one of those who hold this opinion, our work has been a modest attempt to prove it. Yet, in the field of education and scientific research the reader remains the best judge. This research hoped to give a clearer view on how creativity employed all in all in EFL teaching. The importance of creative practice that has been stressed by the teachers and inspectors help progressive education to manage more practice in nearly future and to expand creativity to every teaching and learning classroom.
-
ItemDescriptive Study of Students Language Strategies to Overcome their Learning Difficulties in EFL Classroom(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2023)The present study deals with some difficulties facing EFL learners’ participation while and when they produce the language in oral expression courses at the English department, University of Chadli Bendjedid El Taref . In this study, we hypothesize that students do not participate in oral courses because of psychological and linguistic obstacles ; for example, anxiety , fear , shyness , lack of vocabulary, fear of making pronunciation mistakes , and also due the lack of motivation. To improve these hypotheses, we investigated the case of first year students (LMD) at the department of English, University of Chadli Bendjedid and the teachers of oral expression at the same department. Our work is divided into three chapters . A theoretical part, it includes chapter one in which we did a general overview about speaking skills , the importance and teaching speaking . In addition, we state the teachers role in the class . Also, we figure out the difficulties that faced the learners in oral and the activities that should be used to facilitate and motivate students to speak From the other hand, we suggest some strategies that teachers of foreign language have saw it as solutions for the stated obstacles . Therefore, the chapter two is the practical part or we can say field of investigation , in which we analyze the questionnaires that are administered to both students and teachers of oral expression in English department at University of Chadli Bendjedid El Taref. The data collected from the two questionnaires indicate that there are some factors influence the students’ participation in oral expression course. Furthermore, the third chapter includes the suggestions and recommendations La présente étude traite de certaines difficultés rencontrées par la participation des EFL apprenants pendant et quand ils produisent la langue dans les cours d'expression orale au Département d'anglais, Université Chadli Bendjedid. Dans cette étude, nous émettre l'hypothèse que les étudiants ne participent pas aux cours d'expression orale en raison d'obstacles psychologique et linguistiques ; par exemple, l'anxiété, la peur, la timidité, le manque de vocabulaire, la peur de faire des erreurs de prononciation, et aussi par le manque de motivation. Pour améliorer ces hypothèses, nous avons étudié le cas des étudiants de première année (LMD) au Département d'anglais, Université Chadli Bendjedid et les professeurs d'expression orale dans le même département. Notre travail est divisé en trois chapitres. Une partie théorique, elle inclut le premier chapitre dans lequel nous avons fait un aperçu général sur les compétences orales, l'importance et l'enseignement de la parole. De plus, nous précisons le rôle des enseignants dans la classe. En outre, nous identifions les difficultés rencontrées par les apprenants dans l'oral et les activités qui devraient être utilisées pour faciliter et motiver les étudiants à parler. D'autre part, nous suggérons quelques stratégies que les enseignants de la langue étrangère l'ont vu comme des solutions aux obstacles indiqués. Par conséquent, le chapitre deux contient la partie pratique ou on peut dire le champ d'investigation, dans lequel on analyse les questionnaires administrés aux étudiants et aux enseignants d'expression orale au Département d'anglais à l'Université Chadli Bendjedid El Tarf. Les données recueillies à partir des deux questionnaires indiquent que certains facteurs influencent la participation des étudiants au cours d'expression orale. De plus, le troisième chapitre est consacré pour les suggestions et les recommandations.
-
ItemDeveloping Critical Reading Strategies for EFL Students – Tracking the Impact of Mind Mapping on the Reading Comprehension of Second Year Students(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2025) Sedraya Aya DouaaThe present study investigates the effectiveness of mind mapping as a critical reading strategy in enhancing the reading comprehension skills of EFL (English as a Foreign Language) learners. An experimental design was employed, involving two groups: an experimental group that received mind mapping strategy treatment and a control group that followed traditional reading instruction without exposure to the treatment. Both groups were administered pre-tests and post-tests to assess their reading comprehension performance. The results indicated a significant improvement in the post-test scores of the experimental group compared to their pre-test results, suggesting the positive impact of mind mapping on their critical reading abilities. Conversely, the control group demonstrated only marginal improvement, which may be attributed to natural learning progression rather than strategic intervention. The statistical analysis, including means and standard deviations, supported these findings, showing a marked difference between the two groups after the intervention. These results underscore the value of integrating mind mapping into EFL reading instruction to foster better comprehension and critical engagement with texts. The study recommends the incorporation of such visual learning strategies in EFL classrooms to promote deeper text analysis and improve learners’ overall reading proficiency. تتناول هذه الدراسة فعالية استخدام خرائط العقل كإستراتيجية للقراءة النقدية في تعزيز مهارات الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL). وقد تم اعتماد تصميم تجريبي شمل مجموعتين: مجموعة تجريبية خضعت لتدريب على استراتيجية خرائط العقل، ومجموعة ضابطة تلقت تعليمًا تقليديًا في القراءة دون التعرض لهذه الاستراتيجية. خضعت كلتا المجموعتين لاختبارات قبلية وبعدية لقياس أدائهما في الفهم القرائي. وأظهرت النتائج تحسنًا ملحوظًا في نتائج الاختبار البعدي للمجموعة التجريبية مقارنة بنتائجها في الاختبار القبلي، مما يشير إلى التأثير الإيجابي لخرائط العقل على قدراتها في القراءة النقدية. في المقابل، أظهرت المجموعة الضابطة تحسنًا طفيفًا فقط، يُحتمل أن يكون ناتجًا عن التقدم الطبيعي في التعلم وليس نتيجة لتدخل إستراتيجي. وقد دعمت التحليلات الإحصائية، بما في ذلك المتوسطات والانحرافات المعيارية، هذه النتائج، حيث أظهرت فرقًا واضحًا بين المجموعتين بعد تطبيق الاستراتيجية. وتؤكد هذه النتائج على أهمية دمج خرائط العقل في تعليم القراءة باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، من أجل تعزيز الفهم الأفضل والتفاعل النقدي مع النصوص. وتوصي الدراسة باعتماد مثل هذه الاستراتيجيات البصرية في أقسام تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بهدف دعم التحليل العميق للنصوص وتحسين الكفاءة العامة في القراءة لدى المتعلمين.
-
ItemDidacticity of Audible Texts and its Impact on the Development of Competency-Based Approach Case Study: Fourth Year in Three Middle Schools in Tarf(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2023) Maroua BOUGHERARA ; Rayane OUCHEKDIDEducation took a new turn towards the development of communication skills once the competency-based approach (CBA) was first introduced to middle schools in Algeria. This approach emphasizes the importance of developing competencies through implicit language skills teaching. Listening, particularly, is taught through the use of audio aids presenting audible content to work on. Thus, our study aims at inspecting the application of audio texts in real contexts and their influence on the drives of the competency-based approach. We addressed these questions: How are audible texts implemented under the competency-based approach and how they are used to develop learners' communicative skills? Also, what impact does the use of audio texts have on competency-based approach teachings? Adopting a mixed method, we used two major research instruments to gain meaning and build on the available data: An interview that was conducted with eight middle school teachers of English and a document analysis that was made on fourth-year middle school listening scripts and textbook listening tasks. Also a third supporting tool was applied to help confirming the results: A questionnaire that was distributed to 59 fourth-year middle school pupils. The findings reveal that audible texts are not presented in a communicative way that would help learners enhance their communicative skills. Furthermore, audio materials offer little to promote the development of competency-based approach principles. To conclude, it is necessary to establish effective ways to present audio materials to support competency-based learning rather than skill-based one. اتخذ التعليم منعطفاً جديداً نحو تطوير مهارات التواصل بمجرد اعتماد المنهج القائم على الكفاءات لأول مرة في المدارس المتوسطة في الجزائر. يؤكد هذا المنهج على أهمية تطوير الكفاءات من خلال تدريس المهارات التربوية ضمنياً. يتم تدريس الاستماع بخصوصه، من خلال استخدام الرسائل السمعية التي تقدم محتوى مسموعاً للعمل عليه. وبالتالي، تهدف دراستنا إلى فحص أداة تطبيق النصوص السمعية في سياقات حقيقية، وتأثيرها على محركات المنهج القائم على الكفاءة. لقد تناولنا هذه الأسئلة: كيف يتم تنفيذ النصوص المسموعة في إطار المنهج القائم على الكفاءة وكيف يتم استخدامها لتطوير مهارات التواصل لدى المتعلمين؟، وأيضاً، ما هو تأثير استخدام النصوص السمعية على تعليم المنهج القائم على الكفاءة؟ لجمع البيانات و الإجابة عن الأسئلة المذكورة سابقا قمنا بتباع منهج البحث الميداني، مستخدمين أداتين بحثيتين رئيسيتين لتعزيز الفهم و بناء على البيانات الناتجة. مقابلة أجريت مع ثمانية مدرسين للغة الإنجليزية في المدرسة المتوسطة ، و تحليل مستند للوثائق الخاصة بالنصوص السمعية، إضافة إلى أنشطة الكتاب المرافقة. كما تم تطبيق أداة داعمة ثالثة للمساعدة في تأكيد النتائج: استبيان تم توزيعه على 59 تلميذاً في السنة الرابعة من المرحلة المتوسطة. كشفت النتائج أن النصوص المسموعة لا تتم بطريقة روتينية من شأنها أن تساعد المتعلمين على تعزيز مهارات التواصل لديهم. علاوة على ذلك، لا تقدم المواد السمعية سوى القليل لتعزيز تطوير مجالي المنهج القائم على الكفاءة. في الختام، من الضروري إنشاء طرق فعالة لتقديم المواد السمعية لتعزيز التعلم القائم على الكفاءة بدلاً من التعلم القائم على المهارات.
-
ItemDifficulties That second Year pupils face During the Listening Comprehension. Case Study :2nd year pupils of Abdel Kerim Middle school El Tarf(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2022) Ghemari RawnekThis dissertation presented the existence of the difficulties that second year pupils of Abdel- Kerim Midlle School face during the listening comprehension . There are various causes that pupils complain about the listening comprehending texts because it is still a handicap for them . The aim of this descriptive study is to gain reflect and prudence into second year pupil’s . However , The study describe to noticed their difficulties during the listening sessions . This work showed a description instruments which included some questions , Those questions are used to gather the data from the participants and tries to find some solutions to those problems. This selected data was hypothesize from the institution of Abdel kerim Middle school . The result of this study is the use of Arabic language during English sessions and they have a poor quality of listening to texts this reasons to the miss understanding the language which make listening comprehension sessions so difficult for them and make the lecture not interesting . عرضت هذه الاطروحة عده صعوبات واجهها طلاب السنة الثانية متوسط مدرسه عبد الكريم اثناء حصص السمع التي قدمت من طرف استاذ اللغة الانجليزية مم لاحضنا وجود عدة مشاكل و اسبا ب مختلفة يشكو منها التلاميذ المتمثلة في صعوبة فهم اللغة و التكرار الدائم للاسئلة المقدمة من طرف الاستاذ و كذلك الشرح الدائم مع استعمال اللغة العربية و هذا العائق من نتاج ضعف الاستماع الى النصوص و استعاب فهم اللغة مما جعل حصص الفهم السمعي صعبة للغاية بالنسبة لهم والمحاضرة غير ممتعه
-
ItemDiversity of Learners: a Study about how Individual Differences Affect the EFL Learning Process(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2025) Amel Menadi ; Mounya DjedidEducation is increasingly concerned with understanding and meeting the needs of diverse learners, particularly in English as a Foreign Language (EFL) classroom, where individual differences greatly influence the learning process. This study aims at exploring the impact of individual learner differences such as motivation, cognitive abilities, emotional factors, and learning styles on the EFL learning experience. It also seeks to identify the challenges teachers face in addressing these differences and the strategies they employ to support students. It is hypothesized that learner diversity significantly affects language learning outcomes and that teachers perceive differentiated instruction as essential in EFL settings. To test these hypotheses, a descriptive mixed methods research design was adopted. Two data collection tools were used: a questionnaire administered to 40 fourth-year middle school Learners from Mellouki Othman Middle School in Ain Karma and Heriri Abd Middle School in Berdjilate, and interviews conducted with six EFL teachers from the same schools. The results revealed that individual differences play a crucial role in shaping Learners' engagement, participation, and academic performance. Teachers confirmed that adapting instructional approaches to meet learner diversity is necessary, although it presents practical challenges. Most participants acknowledged the importance of recognizing individual learner traits for effective teaching and learning. Based on the findings, the hypotheses are confirmed. The study concludes by offering recommendations for implementing inclusive teaching practices and suggestions for future research in the field of EFL education. هدف التعليم عادةً ما إلى فهم وتلبية احتياجات المتعلمين المتنوعين، خصوصًا في صفوف اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL)، حيث تلعب الفروق الفردية دورًا كبيرًا في عملية التعلم. تهدف هذه الدراسة الوصفية إلى استكشاف تأثير الفروق الفردية للمتعلمين، مثل الدافعية، الذات المعرفية، العوامل الطبقية، وأنماط التعلم، على تجربة تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. كما تسعى إلى تحديد التحديات التي يواجهها المعلمون في التعامل مع الفروق، والاستراتيجيات التي يستخدمونها لدعم الطلاب. تفترض الدراسة أن تنوع المتعلمين يؤثر بشكل ملحوظ على نتائج تعلم اللغة، وأن المعلمين يَرَون التعليم الموجه حسب الفروق الفردية أمرًا ضروريًا في بيئات EFL. لاختبار هذه الفرضيات، تم اعتماد تصميم بحث بطرق مختلفة بأسلوب استكشافي، حيث استخدمت أدوات جمع البيانات التالية: استبيان وزّع على 40 تلميذًا في السنة الرابعة من مدرستي “المكي عيادان” في عين كرمة، و“حرودة عبد” في بوحجار، ومقابلات أُجريت مع معلمي اللغة الإنجليزية في نفس المدارس. كشفت النتائج أن الفروق الفردية تلعب دورًا أساسيًا في تشكيل تفاعل الطلاب، ومشاركتهم، وأدائهم الأكاديمي. وأكد المعلمون أن تنويع طرق التدريس لمراعاة تنوع المتعلمين أمر ضروري، رغم التحديات العملية التي يواجهونها. وأقرّ غالبية المشاركين بأهمية التعرف على خصائص المتعلم الفردية لتحقيق تعليم وتعلم فع
-
ItemE-learning in EFL classrooms : Investigating Students’ Performance and Attitude The Case of First Year Students at the Department of English, Chadli Ben Djedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2021) Douniazed Frikh ; Oumaima BenzanaThis chapter was based on a case study in which the questionnaire was selected as a research tool to collect and analyses data. From the questionnaires (teachers and students), it has become clear enough that E-learning affects first year students’ performance and attitude positively and negatively.Also the majority of students argued that E-learning is better than face to face method while all teachers not argueed on the same point which is the opposit of our hypothesis.Finally, the major challenges argued by the two sample of students and teachers are less interaction with teachers and students, Mental health, stress, isolation, Difficulty with technology for coursework and personal motivation.
-
ItemEFL Students’ Oral Performance Progress and Anxiety case study: Second Year Pupils at Khaldoun Bachir High School, El-kala.(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2022) Roumaissa BougradjaA great deal of study has been conducted on the issue of foreign language anxiety. (FLA). Even though it is well recognized as a multifaceted component in foreign language learning, language anxiety may be both a facilitator and a hindrance in terms of learning and performance. It could be due to the difficulties learners have learning and using the target language L2/ FL. This study aims to determine how anxiety affects students educational progress, and to provide some remedies that would be beneficial to both students and teachers in reducing anxiety. The study theoretical framework consisted consisted of a definition for language anxiety, its causes and its effects on pupils learning process. This research was carried out at khaldoun Bachir High School in the second semester of the academic year 2021-2022, has been hypothesized that: 1. Anxiety can negatively and positively affect pupils educational progress. 2. The use of various classroom strategies enables teachers to intervene with anxious pupils disorders. We investigated thirty five(35) participants in this study to confirm the hypothesis; thirty pupilss learning English as a foreign language and five Khaldoun Bachir English teachers. A qualitative descriptive research method was used, which was supplemented by a questionnaire for both teachers and pupils. Our hypotheses were confirmed by our questionnaire. According to the findings, both teachers and pupils believe that anxiety is the most significant emotional factor influencing student performance, whether positively or negatively. Teachers and pupils can both play an important role in reducing learning anxiety while performing. The study suggests some strategies that pupils and teachers can use to help pupils cope with foreign language speaking anxiety and effectively learn the language (FL). أُجريت الكثير من الدراسات حول قضية قلق اللغة الأجنبية. (FLA). وعلى الرغم من أنه معروف جيدًا بأنه مكون متعدد الأوجه في تعلم اللغة الأجنبية، إلا أن قلق اللغة قد يكون عاملًا ميسرًا وعائقًا في الوقت نفسه من حيث التعلم والأداء. وقد يكون ذلك بسبب الصعوبات التي يواجهها المتعلمون في تعلم واستخدام اللغة الهدف L2/ FL. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد كيفية تأثير القلق على التقدم التعليمي للطلاب، وتقديم بعض العلاجات التي ستكون مفيدة لكل من الطلاب والمعلمين في الحد من القلق. يتكون الإطار النظري للدراسة من تعريف لقلق اللغة وأسبابه وآثاره على عملية تعلم التلاميذ. أُجري هذا البحث في مدرسة خلدون بشير الثانوية في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2021-2022، وقد افترض أن: 1. يمكن أن يؤثر القلق سلبًا وإيجابًا على التقدم التعليمي للتلاميذ. 2. إن استخدام استراتيجيات الفصل الدراسي المختلفة يمكّن المعلمين من التدخل مع اضطرابات التلاميذ القلقين. لقد حققنا في خمسة وثلاثين (35) مشاركًا في هذه الدراسة لتأكيد الفرضية؛ ثلاثون طالبًا يتعلمون اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، وخمسة معلمين من مدرسة خلدون بشير للغة الإنجليزية. استُخدمت منهجية بحث وصفي نوعي، مُلحقة باستبيان لكل من المعلمين والطلاب. وقد تأكدت فرضياتنا من خلال الاستبيان. ووفقًا للنتائج، يعتقد كل من المعلمين والطلاب أن القلق هو العامل العاطفي الأكثر أهمية الذي يؤثر على أداء الطلاب، سواءً كان إيجابيًا أو سلبيًا. يمكن للمعلمين والطلاب أن يلعبوا دورًا مهمًا في الحد من قلق التعلم أثناء الأداء. تقترح الدراسة بعض الاستراتيجيات التي يمكن للطلاب والمعلمين استخدامها لمساعدة الطلاب على التعامل مع قلق التحدث بلغة أجنبية وتعلم اللغة بفعالية.
-
ItemEFL Teachers’ Use of Humor to Increase Students’ Motivation and Understanding(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) Amani Benchana ; Souaki AbirIn this chapter, a conclusion was drawn from the discussion of the results. Besides some implications were presented. Based on the implications and conclusion, a set of recommendations and pedagogical suggestions were provided by the researchers to pave the way for a successful implementation of humor in order to provide a positive, motivating, understandable learning environment at classrooms at chadli Bendjedid University
-
ItemEmpowering Writing Style Through the Use of Extensive Reading The Case of Second Year EFL Students at Chadli Benjedid's University in El Taref(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2018) Rania SebbagAs it is known writing is one of the most difficult skills, especially academic writing which has an interrelationship with reading in which it creates an ease and familiarity with the process of writing because reading develops students writing through obtaining a large amount of grammar and vocabulary, acquiring new knowledge and improving language proficiency. This study is designed to assess the hypotheses and investigates the role of extensive reading in empowering student’s writing skills; it aims at developing student’s writing abilities through the use of extensive reading. In order to collect the needed data; we've administrated two different questionnaires. The first one was submitted to EFL teachers while the second one was administered to fifteen of their students at the department of English at Chadli Bendjedid's University at El-Taref. The obtained results demonstrate the role of extensive reading in empowering the students’ writing abilities. Well the final results and discussions of this study will be presented in the following chapters. هذه الدراسة تسلط الضوء على تحديد تأثير القراءة المتوسعة على مستوى التلميذ فيما يخص تحسين وتطوير قدراته الكتابية حيث تحتوي على فوائد المطالعة وتضم برنامج متكامل لمساعدة وتحفيز التلاميذ على القراءة للمساهمة في تحسين مهاراتهم الكتابية من خلال توسيع وتطوير الأفكار والتمرن على قواعد اللغة وتعلم مفردات جديدة. أنسب طريقة للتحقق من هذه الفرضية هي توجيه استبيانين مختلفين أحدهما لأساتذة اللغة الانجليزية والاخر لطلاب الصف الثاني لغة انجليزية في جامعة الشاذلي بن جديد في الطارف. يحتوي كل استبيان على أسئلة معتبرة لمعرفة ما ان كان طلاب اللغة الانجليزية في الجزائر يتمتعون بقدرات كتابية عالية أو العكس ولمعرفة ما ان كانوا يعانون من الصعوبات المذكورة في هذا البحث لمحاولة التوصل لحلول لتحسين قدراتهم الكتابية من خلال تكثيف المطالعة. تهدف هذه الدراسة أيضا الى توعية الأساتذة والتلاميذ الى مدى أهمية المطالعة وتقترح فكرة الاعتماد على القراءة المكثفة لخلق جو محفز لهم و مساعدهم على تحصيل نتائج أفضل في التعابير الكتابية