Langue Anglaise
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Langue Anglaise by Title
Results Per Page
Sort Options
-
ItemA Call to Apply Lab Rotation Blended Learning Model for Teaching Pronunciation. Case study: First year EFL students of Chadli Bendjedid University(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) Slimani Rehab ; Rihel FatihaThe present study submits a new idea of teaching pronunciation. An implementation of lab rotation blended learning. It is a hybrid model that rotates between traditional and technology environments that contributes in teaching learning process and enhances students’ pronunciation. This study aims at applying digital gadgets such as computer programs and different software into oral expression courses with the feedback of the teacher in charge, and make sure that students have an intelligible pronunciation. The study’s theoretical framework consisted of Mayer’s cognitive theory of multimedia learning and The Lingua Franca Core. This work is conducted in university of Chadli Bendjedid, it has been hypothesized that oral expression teachers and EFL students are willing to deal with technology for teaching purposes and will adopt the lab rotation blended learning as a reliable model for enhancing the students’ pronunciation. To confirm the hypothesis, we investigated the case of 36 first year EFL students using a descriptive method supported by an online questionnaire for both teachers and students. The results showed that both teachers and students supported the idea of applying the lab rotation blended learning model into oral expression courses. تُقدم هذه الدراسة فكرة جديدة لتدريس النطق، وهي تطبيقٌ لنموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري. وهو نموذج هجين يجمع بين البيئات التقليدية والتكنولوجية، مما يُسهم في عملية التعليم والتعلم ويُحسّن نطق الطلاب. تهدف هذه الدراسة إلى تطبيق الأدوات الرقمية، مثل برامج الحاسوب والبرمجيات المختلفة، في دورات التعبير الشفهي، مع مراعاة تغذية راجعة من المعلم المسؤول، والتأكد من أن الطلاب يتمتعون بنطق واضح. يتكون الإطار النظري للدراسة من نظرية ماير المعرفية للتعلم متعدد الوسائط، ومنهجية "اللغة المشتركة". أُجري هذا العمل في جامعة الشاذلي بن جديد، وافترض أن معلمي التعبير الشفهي وطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية مستعدون للتعامل مع التكنولوجيا لأغراض التدريس، وسيعتمدون نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري كنموذج موثوق لتحسين نطق الطلاب. لتأكيد هذه الفرضية، قمنا بدراسة حالة 36 طالبًا من طلاب السنة الأولى في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، باستخدام منهج وصفي مدعوم باستبيان إلكتروني لكل من المعلمين والطلاب. أظهرت النتائج أن كلًا من المعلمين والطلاب يؤيدون فكرة تطبيق نموذج التعلم المدمج بالتناوب المختبري في دورات التعبير الشفهي.
-
ItemAn Analysis of Medical Students Needs for English Language Case of 6th and 7th years in Annaba University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2020) Abidat ArefIn the last chapter, the research questions were discussed. Students‟ learning demands for medical topics and extra material, relationship between medical topics and vocabulary, and the highlight on the four major skills are all accordant with previous literature and other studies. Suggestions and recommendations for future research were provided. An Analysis of Medical Students Needs for English Language
-
ItemAnalysis The Role of Artificial Intelligence in Adaptive Learning(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Larabi Khaoula ; Mahfoudi IkramThe application of artificial intelligence (AI) in education has gained significant traction , particulary in the domain of adaptive learning . This study employs a mixed-method approach to investigate the role of artificial intelligence (AI) in adaptive learning and its impact on personalized learning experiences for students . Among students and teachers of English language Departement at Chadli ben Djdid University . The study addresses two hypotheses. H1:suggests that the use of AI in adaptive learning will result in improved personalized learning experiences for students .While H2:proposes that integrating AI into adaptive learning systems will enhance student engagement and learning outcomes.The research design includes a quantitative research approach .by administering a survey to students and a qualitative research approach by distributing a questionnaire to teachers .The findings from both data collection methods provide comprehensive insights into the effectiveness of AI in adaptive learning and its implications for enhancing students learning experiences لقد حظي تطبيق الذكاء الاصطناعي في التعليم بجدلية كبيرة، خاصة في مجال التعلم التكيفي، تعتمد هذه الدراسة على منهج وصفي لاستكشاف دور الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي و تأثيره على تجارب التعلم الشخصية للطلاب بين الطلاب و المدرسين في قسم اللغة الانجليزية في جامعة الشاذلي بن جديد. تتناول الدراسة اثنتين من الفرضيات الاولى تقترح ان استخدام الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي سيسؤدي الى تحسين تجارب التعلم الشخصية للطلاب بينما تقترح الثانية ان دمج الذكاء الاصطناعي في انماط التعلم التكيفي سيعزز انخراط الطلاب و نتائج التعلم. يتضمن تصميم البحث نهجا كميا، من خلال اجراء استطلاع للطلاب، و نهجا كيفيا يتم من خلال توزيع استبيان على المدرسين. تقدم النتائج من كلا الطريقتين في جمع البيانات رؤى شاملة حول فعالية الذكاء الاصطناعي في التعلم التكيفي وتأثيراته على تعزيز تجارب تعلم الطلاب.
-
ItemAnalyzing the Effectiveness of Gamification in Promoting Motivation and Engagement in Language Learning(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Djeffal Haroune ; Ghersi AmirThis descriptive study aims to investigate the effectiveness of gamification on motivation and engagement in language learning on second year students of English as a foreign language (EFL) at Chadli Bendjedid University. In order to answer the main research questions which are: does gamification increase motivation and engagement? Do students have experience with it? are there any the negatives of it? .And confirm the research hypotheses. A questionnaire was handed to ten teachers and another to 45 second year EFL students at the aforementioned university. The analysis of the results revealed that gamification of education does indeed increase the students’ motivation and engagement, which means that it could be a good way to involve students in their learning. It has also been found that student did experience gamification and it was an overall positive learning experience. Besides, the findings revealed that gamification can backfire when not applied correctly. We also have found different ways of applying gamification from the data gathered and provided them. تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في فعالية التحفيز من خلال الألعاب على الدافعية والانخراط في تعلم اللغة لدى طلاب السنة في جامعة الشاذلي بن جديد. للإجابة على سؤال البحث الرئيسي وهو: هل يزيد التحفيز من الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية خلال الألعاب من الدافعية والانخراط؟ وتأكيد فرضيات البحث، تم توزيع استبيان على عشرة معلمين وآخر على 45 طالباً من طلاب السنة الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجامعة المذكورة. كشفت نتائج التحليل أن التحفيز من خلال الألعاب في التعليم يزيد بالفعل من دافعية الطلاب وانخراطهم، مما يعني أنه يمكن أن يكون وسيلة جيدة لإشراك الطلاب في تعلمهم. كما تبين أن الطلاب قد جربوا التحفيز من خلال الألعاب وكانت تجربة تعليمية إيجابية بشكل عام. بالإضافة إلى ذلك، كشفت النتائج المختلفة لتطبيق أن التحفيز من خلال الألعاب يمكن أن يكون له تأثير عكسي إذا لم يتم تطبيقه بشكل صحيح. كما وجدنا طرقاً للتحفيز من خلال الألعاب من البيانات التي تم جمعها وقدمناها.
-
ItemBoosting Students’ Oral Performance via the Utilisation of Positive Self-talk The Case of Second Year Students at the Department of English, Chadli Ben Djedid University(Chadli Ben Djedid University, 2020) Ghada ZAIMI ; Nawel MERABETThroughout the made-up analysis from the data gathered from the questionnaires (teachers and students), it has become clear enough that positive self-talk plays an important role in bolstering the speaking skill. Therefore, students are required to adopt positive self-talk as a cognitive strategy to foster their academic performance in general and their speaking proficiency in particular. Additionally, it is noteworthy from the results that the students believe that using some self management strategies as positive self-talk (PST) is a key to be successful. The results also show the importance of adopting PST strategy during the process of speaking. Consequently, the present research’s hypothesis has been ensured about the functional impact of using PST strategy to enhance student’s speaking skill. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير إستراتيجية الحديث الايجاب ي الذاتي في تعزيز الكفاءة الشفهية للطلبة. تم افتراض أن استعمال إستراتيجية الحديث الايجابي الذاتي من طرف الطلبة من شأنه أن يعزز و يطور قدراتهم الشفهية. حيث اجري هذا البحث مع 31 طالبا من طلاب السنة الثانية للغة الانجليزية كلغة أجنبية في جامعة الشاذلي بن جديد الطارف و 09 أساتذة من نفس الجامعة. كما تم تقديم استبيانين لكل من الأساتذة و الطلاب لجمع البيانات المطلوبة من خلال طريقة البحث الوصفي لهذه الدراسة. وقد أظهرت النتائج التي تم جمعها من هذين الاستبيانين أن استخدام إستراتيجية الحديث الايجابي الذاتي تعزز كفاءة الطلاب في الأداء الشفهي أمام الحضور و التغلب على الصعوبات التي تعيق أدائهم الشفهي مثل: القلق، الخجل، استخدام اللغة الأم... الخ. يوصى الأساتذة بتحفيز طلابهم على استعمال الحديث الايجابي الذاتي بهدف مساعدتهم على استبدال الأفكار السلبية إلى أفكار ايجابية، والتي بدورها تحفزهم لأداء شفهي أفضل خلال عملية تعلمهم.
-
ItemBridging the Gap between Theory and Practice: An attempt to Boost Creativity in EFL classroom The case of Algerian EFL Secondary School Teachers in the Region of Skikda(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2019) BOUTEINA NakibThe central issue addressed in this study is the place creative practice hold in EFL classroom. More specifically, a questionnaire and interviews were designed to investigate teachers practice for creative and critical thinking strategies regarding their importance in bridging the theory practice gap in EFL teaching. The obtained results revealed that teachers implement creativity in their teaching. Most of them reacted positively to the importance creative teaching has in relation to the process of teaching and learning. This study enabled us to draw significant conclusions regarding the creative teaching skills in the Algerian secondary schools. To this regard, a great work is still to be done to make the implementation of creative environment as fruitful as expected and to make the conditions for better education more favorable. The finding revealed that the implementation of well creative and critical thinking needs creative teachers who are required to widen their knowledge about creativity and how to be a creative person. It is surely that classroom practice is very important to creative teachers because teaching requires both proficiency and creativity. Unlike the tradition method where it was expected from teachers to be the central of their own teaching neglecting creativity. If we consider our self to be one of those who hold this opinion, our work has been a modest attempt to prove it. Yet, in the field of education and scientific research the reader remains the best judge. This research hoped to give a clearer view on how creativity employed all in all in EFL teaching. The importance of creative practice that has been stressed by the teachers and inspectors help progressive education to manage more practice in nearly future and to expand creativity to every teaching and learning classroom.
-
ItemE-learning in EFL classrooms : Investigating Students’ Performance and Attitude The Case of First Year Students at the Department of English, Chadli Ben Djedid University(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2021) Douniazed Frikh ; Oumaima BenzanaThis chapter was based on a case study in which the questionnaire was selected as a research tool to collect and analyses data. From the questionnaires (teachers and students), it has become clear enough that E-learning affects first year students’ performance and attitude positively and negatively.Also the majority of students argued that E-learning is better than face to face method while all teachers not argueed on the same point which is the opposit of our hypothesis.Finally, the major challenges argued by the two sample of students and teachers are less interaction with teachers and students, Mental health, stress, isolation, Difficulty with technology for coursework and personal motivation.
-
ItemEFL Teachers’ Use of Humor to Increase Students’ Motivation and Understanding(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) Amani Benchana ; Souaki AbirIn this chapter, a conclusion was drawn from the discussion of the results. Besides some implications were presented. Based on the implications and conclusion, a set of recommendations and pedagogical suggestions were provided by the researchers to pave the way for a successful implementation of humor in order to provide a positive, motivating, understandable learning environment at classrooms at chadli Bendjedid University
-
ItemEnhancing EFL Learners’ Oral Proficiency Through Teachers’ Positive Feedback Case Study: First Year EFL Students’ at Chadli Ben Djedid University El-Tarf(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2019) Sameh AMER MEDJAN ; Moufida BAHRThis study aims at investigating the importance of teachers' positive feedback in enhancing students’ oral proficiency. We hypothesized that teachers' positive feedback develops learners’ oral performances. Thus, we conducted this research with 30 first year students of English as a foreign language (EFL) at Chadli Ben Djedid University EL_ Tarf and nine(09) teachers from the same university. We administered two questionnaires for both teachers and students to gather the required data through descriptive research method for this study. Therefore, the results collected from those questionnaires showed that using teachers' positive feedback fosters learners' disposition to perform orally in front of audience and overcome the difficulties that affect their oral production such as: Anxiety, shyness, mother tongue use.... etc. It is recommended that teachers could provide students with the appropriate feedback to guide, correct and motivate them for promoting better oral productions throughout their learning process.
-
ItemEnhancing EFL Students’ Writing Skill through Brainstorming Case study: 2nd Year LMD Students of English at Chadli Bendjedid University El Tarf(University of Chadli Ben Djedid El Tarf, 2020) Boukafa Anouar ; Abd El Krim KhouloudWriting is a means of communication that allows students to express their ideas and thoughts through written forms. This skill can be enhanced by using various strategies such as brainstorming. The current research aims to study the concept of brainstorming, its types and rules and how it boosts EFL learners’ writing skill. Indeed, it has been hypothesized that brainstorming enhances students’ writing skill, and EFL students’ consider brainstorming as an effective method that can enhance their writing skill. In order to confirm the content of these hypotheses and bring up validity to this study, we conducted a questionnaire for second year students of English language at CHADLI BENJDID University so as to realize their perceptions about the effectiveness of using brainstorming in reinforcing their writing skill. Meantime, a questionnaire has been distributed to teachers of written expression. After the analysis and the interpretation of the collected data, the results confirm our hypotheses; brainstorming enhances EFL students’ writing skills. We finished our study by highlighting some suggestions and recommendation for both students and teachers with a view about the difficulties that learners may face in writing skill and how teachers can overcome these problems. الكتابة وسيلة تواصل تُمكّن الطلاب من التعبير عن أفكارهم وآرائهم كتابيًا. ويمكن تعزيز هذه المهارة باستخدام استراتيجيات مُختلفة، مثل العصف الذهني. يهدف البحث الحالي إلى دراسة مفهوم العصف الذهني وأنواعه وقواعده، وكيف يُعزز مهارة الكتابة لدى مُتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. في الواقع، طُرح افتراض مفاده أن العصف الذهني يُعزز مهارة الكتابة لدى الطلاب، ويرى طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أن العصف الذهني أسلوب فعال يُمكن أن يُعزز مهارة الكتابة لديهم. ولتأكيد مضمون هذه الفرضيات وإثبات صحة هذه الدراسة، أجرينا استبيانًا لطلاب السنة الثانية في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد، وذلك لمعرفة آرائهم حول فعالية استخدام العصف الذهني في تعزيز مهارة الكتابة لديهم. وفي الوقت نفسه، وُزّع استبيان على مُعلمي التعبير الكتابي. بعد تحليل البيانات المُجمعة وتفسيرها، أكدت النتائج فرضيتنا؛ وهي أن العصف الذهني يُعزز مهارات الكتابة لدى طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. واختتمنا دراستنا بتسليط الضوء على بعض الاقتراحات والتوصيات لكل من الطلاب والمعلمين فيما يتعلق بالصعوبات التي قد يواجهها المتعلمون في مهارة الكتابة وكيف يمكن للمعلمين التغلب على هذه المشكلات.
-
ItemEnhancing English Language Proficiency among Young Learners in Algerian Primary Schools: Strategies and Adaptation(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) GHANES.Narimen ; SENNAOUI.KamiliaThe global dominance of English as a language of communication (lingua franca) has prompted many developing countries, including Algeria, to integrate English language instruction into their primary school curriculum. This shift aims to equip young learners with the necessary skills to navigate the increasingly interconnected world. However, effectively implementing such programs presents unique challenges. Studies suggest that teacher training, access to appropriate resources, and adapting methodologies to suit young learners' cognitive development are crucial factors for successful English language acquisition at the primary level. For instance, research by Larsen-Freeman (2003) highlights the importance of teachers having a strong understanding of child development and employing age-appropriate teaching methods to cater to young learners' specific learning styles and cognitive abilities. Additionally, access to engaging and culturally relevant resources can significantly enhance student motivation and language acquisition. This study explores the strategies and adaptations employed by Algerian primary school teachers to enhance English language proficiency among young learners. Employing a mixed-methods approach, the research involved observing one teacher's practices and distributing questionnaires to ten teachers from various primary schools in El TARF, Algeria. The findings revealed that while teachers hold positive views on the introduction of English and its benefits for young learners, they also face significant challenges such as a lack of teaching materials, limited class time, and large class sizes. The research suggests that improvements and considerations are necessary in the current English language teaching program for Algerian primary schools to maximize student benefits. قد دفعت الهيمنة العالمية للغة الإنكليزية كلغة من لغات الاتصال (اللغة المشتركة) العديد من البلدان النامية، بما فيها الجزائر، إلى إدماج تعليم اللغة الإنكليزية في مناهجها الدراسية الابتدائية. ويهدف هذا التحول إلى تزويد المتعلمين الشباب بالمهارات اللازمة للتنقل في العالم المتزايد الترابط. بيد أن التنفيذ الفعال لهذه البرامج يطرح تحديات فريدة. وتشير الدراسات إلى أن تدريب المعلمين، والحصول على الموارد المناسبة، وتكييف المنهجيات لتلائم التطور المعرفي للتلاميذ الشباب، هي عوامل حاسمة للنجاح في اكتساب اللغة الإنكليزية في المرحلة الابتدائية. فعلى سبيل المثال، تسلط البحوث التي أجراها مركز لارسن فريمان (2003) الضوء على أهمية أن يكون لدى المعلمين فهم قوي لنماء الطفل، واستخدام أساليب تعليمية تتناسب مع العمر لتلبية احتياجات التلاميذ من أساليب التعلم والقدرات المعرفية الخاصة بهم. وبالإضافة إلى ذلك، يمكن أن يؤدي الوصول إلى الموارد القائمة على المشاركة والملائمة ثقافيًا إلى زيادة تحفيز الطلاب واكتسابهم اللغوي. وتستكشف هذه الدراسة الاستراتيجيات والتعديلات التي يستخدمها مدرسو المدارس الابتدائية الجزائرية لتعزيز إتقان اللغة الإنكليزية لدى المتعلمين الشباب. واستحدث البحث منهجًا مختلطًا، وشمل مراقبة ممارسات أحد المدرسين وتوزيع استبيانات على عشرة مدرسين من مختلف المدارس الابتدائية في الطارف. وكشفت النتائج أنه، في حين أن المدرسين لديهم آراء إيجابية بشأن إدخال اللغة الإنكليزية وفوائدها بالنسبة للشباب المتعلمين، فإنهم يواجهون تحديات كبيرة مثل الافتقار إلى المواد التعليمية، وضيق الوقت الدراسي، وضخامة حجم الفصول الدراسية. وتشير البحوث إلى أن التحسينات والاعتبارات ضرورية في البرنامج الحالي لتعليم اللغة الإنكليزية في المدارس الابتدائية الجزائرية من أجل زيادة فوائد الطلاب إلى أقصى حد.
-
ItemEnhancingStudents’Achievements throughTaskBasedLanguage Instruction:TeacherPerspectivesand Practices(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Amira El WafaGUERITI ; RayeneHERCHAThis dissertation examines the use of task-based language teaching to enhance students’ achievements in the English department at Chadli Bendjidid University, which is located in ‘‘El Tarf’’, Algeria. The teachers at this university are the focus of our research. Its initial goal is to determinewhetherTBLT isusedbyuniversityEFL teachers. Additionally, thegoalofthisstudy is to investigate how TBLT enhances learners' academic achievement and language learning outcomes. For collecting data, sixteen (16) online questionnaire were sent to EFL teachers at Chadli Bendjidid University in addition to a questionnaire that was submitted to all of the master's one students at the same university. In terms of data analysis, we have used a mixed- methods approach involving both quantitative and qualitative methods. The rule of three is applied in the descriptive statistical method for analyzing the quantitative data. The Qualitative Content Analysis (QCA) is used to analyze the qualitative ones. According to the results of the onlinequestionnaire,majorityoftheteachers employTBLT toraisetheirstudents’achievement levels. Teachers have positiveattitudetowards implementing task- based language instruction in teaching English as foreign language although they did not attend any training session or workshop on TBLT since it is not affordable. This investigation demonstrates that TBLT enhances students’ achievements through practicing language skills authentically and spotting their learning weaknesses, promoting active learning, critical thinking, problem-solving, communicative skills, and students’ engagement and motivation. Moreover, EFL teachers who adopt TBLI approach report higher levels of job satisfaction and perceived effectiveness in meeting students’ learning needs compared to those using traditional methods. Despite all of thosebenefits,teachersfacemanychallengesinimplementingTBLT suchasfindingappropriate and authentic tasks that align with learning objectives and students’ interests, providing support and feedback to students, especially when working with a large class or students of varying proficiency levels, and consuming a lot of time. Furthermore, the students’ questionnaire findings show that they are aware of the benefits of TBLT on enhancing and supporting their performance. Additionally, the learners’ experience with it is satisfactory since teachers’ guidanceandsupportiswell,yettheystillfacesomedifficulties. تدرس هذه المذكرة استخدام أسلوب التعليم القائم على المهام لتعزيز تحصيل الطلاب في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة "الشاذلي بن جديد" الواقعة في "الطارف" بالجزائر. يركز بحثنا على أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالجامعة، ويتمثل هدفه الأساسي في تحديد ما إذا كان أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالجامعة يستخدمون أسلوب التعليم القائم على المهام، بالإضافة إلى ذلك يهدف البحث إلى دراسة كيفية عمل أسلوب التعليم القائم على المهام على تعزيز التحصيل الأكاديمي لمتعلمي اللغة ونتائج تعلمهم. لجمع البيانات، تم إرسال 16 استبيانًا عبر الإنترنت إلى أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة "الشاذلي بن جديد"، بالإضافة إلى استبيان تم تقديمه لجميع طلاب الماستر بالجامعة نفسها. فيما يتعلق بتحليل البيانات، فقد استخدمنا منهجية مختلفة تشمل كل من الأساليب الكمية والنوعية. تم تحليل البيانات الكمية باستخدام الأساليب الإحصائية الوصفية مع قاعدة الثلاثة، بينما تم تحليل البيانات النوعية باستخدام تحليل المحتوى النوعي. وفقًا لنتائج الاستبيان عبر الإنترنت، فإن غالبية الأساتذة يستخدمون أسلوب التعليم القائم على المهام لرفع مستوى تحصيل طلابهم، يتمتع الأساتذة بموقف إيجابي تجاه تطبيق أسلوب التعليم القائم على المهام في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، على الرغم من أنهم لم يحضروا أي جلسات تدريبية أو ورش عمل حول أسلوب التعليم القائم على المهام لعدم توفر الإمكانيات المادية. يوضح هذا البحث أن أسلوب التعليم القائم على المهام يعزز تحصيل الطلاب من خلال ممارسة مهارات اللغة بطريقة عملية، واكتشاف نقاط ضعفهم في التعلم، وتعزيز التعلم النشط، والتفكير النقدي، وحل المشكلات، ومهارات الاتصال واندماج الطلاب وتحفيزهم. علاوة على ذلك، أبدى أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية الذين يعتمدون أسلوب التعليم القائم على المهام مستويات أعلى من الرضا الوظيفي والفعالية المتصورة في تلبية احتياجات التعلم للطلاب مقارنة بالذين ينتهجون الأساليب التقليدية. على الرغم من كل هذه الفوائد، فإن الأساتذة يواجهون العديد من التحديات في تنفيذ أسلوب التعليم القائم على المهام، مثل العثور على مهام مناسبة وحقيقية تتماشى مع أهداف التعلم واهتمامات الطلاب، وتقديم الدعم والملاحظات للطلاب، خاصة عند العمل مع فصول كبيرة أو طلاب بمستويات مختلفة، واستهلاك الكثير من الوقت. علاوة على ذلك، تشير نتائج استبيان الطلاب إلى أنهم يدركون فوائد أسلوب التعليم القائم على المهام في تحسين أدائهم ودعمه، بالإضافة إلى ذلك، فإن تجربة المتعلمين مرضية حيث يكون توجيه الأستاذ ودعمه جيدًا، إلا أنهم لا يزالون يواجهون بعض الصعوبات.
-
ItemExploring EFL Students’ Attitudes towards the Teaching and Learning of Civilization. Case Study of Second Year EFL Students at the University of Chadli Benjdid, ElTarf(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) ABADA Hanine ; ZOUAOUI Laiche KhawlaIn this chapter, the researcher discussed the hypotheses in relation to the results of the study. The first research question aimed at exploring students’ attitudes towards the civilization course and the historical content they receive. From the obtained results, it was detected that the majority of them do not like the content they receive because it does not reflect their interest and it is taught in dull way. Teachers’ perceptions were obtained through a questionnaire distributed specifically to all the civilization teachers at the English department. The findings collected from the later asserted that students are not aware about the significance of this course. Furthermore, the second question of this study intended to know 66 the extent to which the techniques and materials used to teach this course are successful to students. The obtained results are negative as well, and it comes with a set of multiple constraints faced by the target teachers in EFL classrooms. The presented pedagogical implications of the research attempt to raise awareness towards the significance of teaching civilization in EFL classes. Besides, a set of recommendations and suggestions for further researches concerning the same subject of the study are highlighted.
-
ItemExploring the Antecedents of Students’ Boredom in EFL Classes: Teachers’ and Students’ Perspectives A Case Study of Third Year EFL Students at Chadli Bendjedid University –El Tarf-(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2018) Ibtissem MEDELLELL'ennui est l'émotion le plus fréquents d'expérience dans les milieux académique. Il se produit en raison de nombreux facteurs et causes. La présente étude a pour objectif d’explorer les antécédents de l’ennui des étudiants d’anglais de langue étrangère (EFL). Par ce travail, nous supposons, des perspectives des étudiants et des enseignants, que l’ennui des étudiants EFL est en raison de méthodes utilisées, manque de motivation et d’engagement, l’épuisement, discussions monotones, centrage de l'enseignant, ou l’enseignant lui-même. Pour vérifier cette hypothèse, on a appuyé sur la méthode descriptive. Par conséquent, deux questionnaires ont été administrés pour la collecte de données, l'un pour 40 étudiants d'anglais de troisième année inscrits pour l'année universitaire 2018/2019, et le second, destiné aux enseignants d'anglais de l'Université Chadli Bendjedid. Les résultats obtenus à partir du questionnaire des étudiants ont montré que les principaux antécédents d'ennui des étudiants dans les classes d'anglais étaient les approches et techniques d'enseignement utilisées, la médiocre explication de la conférence, la personnalité de l'enseignant, l'environnement de la classe, le manque de possibilité de participer et d'interagir, la routine et discussion monotone. D’autre part, les résultats du questionnaire destiné aux enseignants ont révélé que les étudiants s’ennuyaient en raison de méthodes monotones et répétitives, centrage de l'enseignant, manque de motivation, fatigue. Sur la base de ces résultats, les enseignants ont conseillés de prendre en compte les antécédents de l’ennui des étudiants et d’offrir diverses activités et stratégies pour améliorer leurs motivation et l’engagement الملل هو أحد العواطف السلبية الأكثر تجريبا في الأوساط الأكاديمية. يحدث نتيجة للعديد من العوامل والأسباب. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف السوابق التي وراء ملل طلاب اللغة الأجنبية الانجليزية. من خلال هذا العمل، نفترض أن الملل، من خلال وجهات نظر كل من الطلاب و المعلمين، أن ملل طلاب اللغة الأنجليزية راجع إلى المنهجيات المستخدمة، نقص التحفيز و الارتباط، التعب، المناقشات الرتيبة، تركز المعلم، أو المعلم في حد ذاته. للتحقق من هذه الفرضيات، اعتمد طالب سنة ثالثة أنجليزية 40الباحث على المنهجية الوصفية. بالتالي، تم إدارة استبيانين لجمع البيانات، احدهما موجه إلى و الثاني موجه إلى معلمي اللغة الأنجليزية كلغة أجنبية في جامعة الشاذلي بن 2019/2018المسجلين بالموسم الجامعي جديد. أظهرت النتائج التي تم الحصول عليها من استبيان الطلاب أن السوابق الرئيسية لملل الطلاب في فصول اللغة الأنجليزية هي مناهيج التدريس و التقنيات المستخدمة، سوء شرح الدرس، شخصية المعلم، بيئة القسم، التوقيت، قلة فرص كشفت نتائج استبيان المعلمين أن الطلاب يشعرون ، المشاركة و التفاعل، الروتين، و رتابة المناقشة. من ناحية أخرى . والإرهاق والتعب ، نقص الحافز ، تركز المعلم ، بالملل بسبب رتابة و تكرار المنهجية نصحُ ، بناء على هذه النتائج ي وتوفير أنشطة واستراتيجيات متنوعة لتحسين حافزو المشاركة ، المعلمون بأخذ سوابق الملل لدى الطلاب بعين الإعتبار لدى الطلاب.
-
ItemEXPLORING THE EFFECTS OF WATCHING AMERICAN TV SERIES ON VOCABULARY USE IN CLASSROOMS: EFL STUDENTS’ PERCEPTIONS AND TEACHERS’ PERSPECTIVES. CASE STUDY: SECOND YEAR EFL STUDENTS AT CHADLI BENDJEDID UNIVERSITY.(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2019) Abderrahmane TahentiThe present study scouts about the effects of watching American TV series on vocabulary use in EFL classrooms. It seeks to verify the suggested hypotheses on second year EFL students’ perceptions and EFL teachers’ perspectives toward the issue at Chadli Bendjedid University. The study followed a quantitative descriptive method in analysing the data gathered from the administered questionnaires for both EFL students and teachers at the above mentioned university during the academic year 2018/2019. The obtained results from the gathered data give clear image about watching American TV series. It is demonstrated that EFL students have negative vocabulary outcomes concerning their awareness about formal and informal use of vocabulary inside the classroom. In addition, the findings showed that teachers are against that American TV series involving in enriching EL vocabulary or in learning in general. While a minority reported that students need guidance to extract what is only good for their sake and by following some instructions that will fulfil their objectives. When seeing students’, who are more aware of the matter, questionnaires, we can see that their amount of watching these series is fewer than the other group of students. Moreover, their external activities are embodied in reading, listening to audiobooks which is a better way to enrich vocabulary. Compared to the opposite group of students, who depend on subtitles and sit most of their times in front of TV, the gap is very huge between the two groups. And it is understood that everything is related to each other, the more you watch, with subtitles, wasting time on chat and music, with no contact with books nor academic stuff, the unaware you ,will become and vice versa. . This study was limited to second year EFL students at Chadli Bendjedid University, and it would be more practical to explore this subject area with larger population and to broaden it to see the effects of books and series or movies working together to provide and prepare a rich quality of students, not wealthy with rich but rich with knowledge.
-
ItemExploring The Implementation of Teachers’ Pedagogical Content Knowledge within EFL Classes Case Study: Teachers of English at Chadli Bendjedid University(University of Chadli Bendjedid – El Tarf, 2020) Salhi MarouaOverall, it may be said that this chapter has thoroughly interpreted the gathered results from the teachers’ questionnaire in which resulted in confirming our suggested hypothesis and answering our research questions. Moreover, it also covers the limitations that defied this work Implementation of PCK Within EFL Classes and suggested recommendations to be explored for future research. In point of fact, the whole chapter revolves around the expounding of the findings.
-
ItemExploring the Importance of Verbal Feedback in Improving English Language Students’ Oral Performance Case Study: First Year EFL Students of Chadli Bendjedid University - El Taref(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) Khantouche Djaouhara Aicha ; Kherouf AmelGenerally, inside the EFL classrooms, verbal feedback is a significant tool that most teachers use to improve their students’ learning. In this context, this study aims at exploring the importance of verbal feedback in improving First year LMD English language students’ oral performance at Chadli Bendjedid University. In order to answer the main research question : is verbal feedback important to improve EFL students’ oral performance ? And confirm the hypotheses, a mixed method was followed by using three data gathering tools. An interview was run with eight EFL teachers, a questionnaire was given to 20 first year LMD students at the aforementioned university, in addition to, a classroom observation that has been conducted during two sessions to gather more data about the topic under question. The analyses of the results revealed that EFL teachers use verbal feedback as a means to let their students know their weakenesses and correct their errors to improve their oral performance . Besides, the findings show that students perceive their teachers’ verbal feedback and actually use it to enhance their oral performance in the next performances. Based on these findings, some pedagogical recommendations have been suggested to be taken into consideration by both teachers and students for the better use of verbal feedback to enhance students’ oral skills. بشكل عام، داخل فصول تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، يُعَدّ التقييم الشفهي أداة هامة يستخدمها معظم المعلمين لتحسين تعلم الطلاب. في هذا السياق، تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف أهمية التقييم الشفهي في تحسين الأداء الشفهي لطلاب السنة أولى ليسانس في جامعة شاذلي بن جديد. من أجل الإجابة على سؤال البحث الرئيسي: هل الدعم اللفظي مهم لتحسين الأداء الشفهي لطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية؟ وتأكيد الفرضيات، تم اتباع طريقة منهجية مركبة باستخدام ثلاث أدوات لجمع البيانات. تم إجراء مقابلة مع ثمانية معلمين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية، وتم تقديم استبيان لـ 20 طالباً من السنة الأولى في الجامعة المذكورة، بالإضافة إلى ملاحظة صفية تم تنفيذها خلال جلستين لجمع المزيد من البيانات حول الموضوع الذي قيد البحث. كشفت تحليلات النتائج أن أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية يستخدمون الدعم اللفظي كوسيلة لإعلام طلابهم بنقاط ضعفهم وتصحيح أخطائهم لتحسين أدائهم الشفهي. بالإضافة إلى ذلك، أظهرت النتائج أن الطلاب يفهمون الدعم اللفظي من معلميهم ويستخدمونه بالفعل لتحسين أدائهم الشفهي في العروض القديمة. بناءً على هذه النتائج، تم اقتراح بعض التوصيات التربوية التي يجب أخذها في الاعتبار من قبل المعلمين والطلاب لتحقيق أفضل استخدام للدعم اللفظي لتعزيز المهارات الشفهية للطلاب.
-
ItemExploring the Pros and Cons of Using ChatGPT in EFL Context Case Study: Second Year Master Students of English at Chadli Bendjedid University El-Tar(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) SAIFIA AyoubThis dissertation explores the implementation of ChatGPT, a powerful conversational language generation model, in English as a Foreign Language (EFL) classrooms. The explosion of artificial intelligence technologies has given rise to a growing interest in the application of ChatGPTs in language learning. Nevertheless, little is known about the potential mechanisms involved or the potential advantages and disadvantages of its use in educational settings. This study seeks to bridge this gap by providing an in-depth examination of the opportunities, and challenges, associated with the integration of ChatGPT in EFL teaching. The methodology employed involves a descriptive method, where both qualitative and quantitative techniques are used to collect the data. In order to answer all these questions, and as a first of its kind study, EFL instructors and second year LMD Master students will have a higher perception of effectiveness scores of ChatGPT in English language learning related activities. Results presents different opportunities with ChatGPT in EFL class. To this end, ChatGPT enables real time feedback and adaptive guidance experiences that are personalized based on each learner's unique needs. In addition, it has an interactive characteristic which if you consider it the right way, there are a high chance that you can make your students or learners speak more, to attain more communicative language learning strategies. Furthermore, it is quite good at being a general language practice suite for grammar, vocabulary, and fluency. In spite of these advantages, the examination similarly uncovers various difficulties that are identified with ChatGPT execution in EFL guidance. At the light of this study many recommendations are set for the sake of future research في تعليم OPENAI من شركة chatgptتهدف هذه الدراسة الى تقصي فكرة ادماج روبوت الذكاء الاصطناعي المعروف ب اللغة الانجليزية كلغة أجنبية و بالتحديد في مستوى الماستر. من الجلي أن تقنيات الذكاء الاصطناعي قد اقتحمت العديد من المجالات عنوة و أحدثت جدلا كبيرا يطرح العديد من التساؤلات حول كيفية عمل هذه التقنيات و الموقف الذي ينبغي أن يتخذ تجاهها. من بين هذه الميادين نجد أن التعليم قد مسته هذه الطفرة التقنية و بالتالي تقرر دراستها عن كثب لمعرفة ايجابيات و سلبيات دمجها في الأوساط التعليمية لقسم الأداب و اللغات الخاص باللغة الانجليزية و محاولة وضعها تحت المجهر لتبين العقلية المثلى لاستغلالها في اطار القانون و من دون حدوث اي انتهاكات تجاه المثل و القيم الاجتماعية. باستعمال كل من الاساليب النوعية و الكمية, تم طرح استبيانات على طلبة السنة الثانية ماستر و مجموعة من أساتذة قسم اللغة الانجليزية بجامعة الشادلي بن جديد كأداة لجمع المعلومات المتعلقة باستعمال هذه التقنية و النتائج المتحصل عليها اثر ذلك. أظهرت النتائج اقبالا شديدا على تبني فكرة الذكاء الاصطناعي و ضرورة استغلاله في هذا المجال بشكل أفضل بالتنسيق مع كل من الاساتذة, الطلبة و ادارة القسم.
-
ItemExploring the Role of Situational Language Teaching on Enhancing Student’s Speaking Skill Case of Study: Students at the Privet School of Foreign Languages “WAN LI QIAO”in Algiers(University of ChadliBendjedid – El Tarf, 2020) Rim Kardi ; Salima DjedounSituational Language Teaching (SLT) is considered as one of the fundamental effective instructional method of teaching –learning speaking in English Foreign Language. This descriptive research characterizes the role of using SLT on enhancing student’s speaking skill.Thus ,the study aims to provide vocabularies and sentence patterns with their frequent situations to communicate fluently and accurately .The research was conducted at Wan Li Qiao Private School ,Algiers as it dealt with a short group consists of 14 EFL students.We have used one data gathering tool which is the questionnaire during the academic year of 2019/2020.In or achieve the addressed aims ,two research questions were raised to carry out the invistigation to confirm or reject the formulated hypothesis .In addition, both of qualitative and quantitative methods are applied to achieve the adequate results.Hence, the results show that EFL student of Wan Li Qiao sufficiently benefited from SLT method of teaching to enhance their speaking skill .In the light of findings ,the researchers concluded the work by some suitable recommendations that would highlight the significance of SLT to enhance student’s speaking skill. يعتبر تدريس اللغة الظرفية احد الاساليب التعليمية الاساسية الفعالة في التدريس و تعلم اللغة الانجليزية ,يميز هذا البحث الوصفي تاثيرات اللغة الانجليزية كلغة اجنبية في تحسين مهارة التحدث لدى الطلاب ,تهدف الدراسة الى توفير المفردات و انماط الجمل مع مواقفها المتكررة للتواصل بطلاقة و دقة .تم اجراء البحث في مدرسة وان لي تشياو الخاصة بالجزائر العاصمة حيث تناول عينة صغيرة تتكون من اربعة عشر طالبا في اللغة الانجليزية كلغة اجنبية,استخدمنا اداة واحدة لجمع 2020 .لتحقيق الاهداف التي تم تناولها ,تم طرح سؤالين بحثيين _ البيانات وهي الاستبيان خلال العام الدراسي 2019 لاجراء التحقيق لتاكيد او رفض الفرضية المصوغة ,بالاضافة الى ذلك,يتم تطبيق كل من الاساليب النوعية و الكمية لتحقيق النتائج المناسبة .ومن ثم تظهر النتائج ان طلاب اللغة الانجليزية كلغة اجنبية في وان لي تشياو استفادوا من هذه المنهجية لتعزيز مهارات التحدث و تعلم اللغة.في ضوء النتائج ,احتتم الباحثون العمل ببعض التوصيات المناسبة التي من شانها ان تسلط الضوء على اهمية هذه المنهجية لتعزيز مهارات التحدث لدى الطلاب . الكلمات المفتاحية: تدريس اللغة الظرفية,طرق التعليم و التعلم,تحسين مهارات التحدث
-
ItemEXPLORING THE USE OF MOBILE APPLICATIONS IN ENHANCING VOCABULARY ACQUISITION IN EFL CLASSROOMS CASE OF 1st YEAR EFL STUDENTS OF CHADLI BEN DJEDID UNIVERSITY AT EL-TARF (ALGERIA)(University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf, 2024) GUERFA NOUR EL ISSLAM ; ZEMOURI SOUHAIB ABDELMALEKThis study aims to investigate the integration of Mobile Applications (Mob Apps) to enhance Vocabulary Acquisition (Voc Acq) in English as a Foreign Language (EFL) education in the English department of Chadli Ben Djedid University of El-Tarf. The primary objective of this study is to explore the attitude of the students and the teachers towards the use of Mob Apps for enhancing Voc Acq in EFL education, and whether these Apps are helpful and beneficial for this learning purpose of not. This study adopts a descriptive design through the use of mixed methods approach. Two questionnaires were administered to gather data from 34 first year EFL students and from 7 EFL teachers of the previously mentioned department. The findings of the study aligned with the research hypotheses, indicating that both students and teachers are supportive of integrating Mob Apps such as “Duolingo” and “Quizlet” and others to enhance Voc Acq in EFL education. Based on these findings, pedagogical recommendations and strategies were developed to facilitate the learning and teaching process of Voc Acq through the effective use of Mob Apps. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف دمج تطبيقات الهاتف المحمول لتعزيز اكتساب المفردات في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد بالطارف. يتمثل الهدف الرئيسي لهذه الدراسة في استكشاف مواقف الطلاب والمعلمين تجاه استخدام تطبيقات الهاتف المحمول لتعزيز اكتساب المفردات في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، وما إذا كانت هذه التطبيقات مفيدة ونافعة لهذا الغرض التعليمي أم لا. تعتمد هذه الدراسة على تصميم وصفي من خلال 34استخدام منهجية مختلطة. تم توزيع استبيانين لجمع البيانات من ا في السنة الأولى لتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ًطالب 7ومن حيث أظهر كل من الطلاب ، ا مع فرضيات البحث ً ا .أظهرت نتائج الدراسة توافق ً معلمين في القسم المذكور سابق ا لدمج تطبيقات الهاتف المحمول مثل ً والمعلمين دعم "Duolingo" و"Quizlet" وغيرها لتعزيز اكتساب المفردات في تعليم على هذه النتائج، تم تطوير توصيات واستراتيجيات تربوية لتسهيل عملية التعلم والتعليم ً اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية .بناء .لاكتساب المفردات من خلال الاستخدام الفعال لتطبيقات الهاتف المحمول