Langue Arabe
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Langue Arabe by Title
Results Per Page
Sort Options
-
Itemابعاد الحكاية الشعبية في ذهنية الطفل – الابعاد القيمة و الفنية(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) خليدة شوشانتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن الدور الذي تلعبه الحكاية الشعبية في تشكيل ذهنية الطفل، من خلال التركيز على الأبعاد القيمية والفنية التي تتضمنها. إذ تمثل الحكاية الشعبية أحد أهم الوسائط الثقافية التي تغرس القيم الأخلاقية والاجتماعية في ذهن الطفل بطريقة غير مباشرة ومحببة. كما تسهم في توسيع خياله وتنمية قدراته اللغوية والتعبيرية. ومن الجانب الفني، تحمل الحكاية بنية سردية غنية بالعناصر الجمالية كالوصف، الحوار، والتكرار، مما يعزز التذوق الأدبي لدى الطفل. وقد تناولت الدراسة نماذج مختارة من الحكايات الشعبية الجزائرية، محللة مضمونها ومقاربة تأثيرها في وجدان الطفل وسلوكه. توصلت الدراسة إلى أن الحكاية الشعبية تشكل أداة تربوية فعالة تمزج بين المتعة والتوجيه، وتساهم في بناء شخصية الطفل وتعزيز هويته الثقافية Résumé Cette étude vise à révéler le rôle que joue le conte populaire dans la formation de l'esprit de l'enfant, en se concentrant sur ses dimensions morales et esthétiques. Le conte constitue un support culturel essentiel qui transmet des valeurs sociales et éthiques de manière indirecte et attrayante. Il stimule également l’imaginaire de l’enfant et développe ses compétences linguistiques et expressives. Sur le plan artistique, le conte se distingue par une structure narrative riche, incluant la description, le dialogue et la répétition, ce qui renforce la sensibilité littéraire chez l’enfant. L’étude analyse des exemples de contes populaires algériens afin de cerner leur impact sur l’émotion et le comportement de l’enfant. Elle conclut que le conte populaire est un outil éducatif efficace combinant plaisir et orientation, participant à la construction de la personnalité et de l’identité culturelle de l’enfant. Mots-clés : Conte populaire, enfant, valeurs, imagination, structure narrative, éducation, esthétique, conscience culturelle, littérature populaire, développement mental. 🇬🇧 Abstract This study aims to explore the role of the folk tale in shaping the child's mind, focusing on its value-based and artistic dimensions. The folk tale is a vital cultural medium that subtly conveys moral and social values in an engaging manner. It also enhances the child’s imagination and develops their linguistic and expressive abilities. Artistically, folk tales feature rich narrative structures that include description, dialogue, and repetition, fostering literary appreciation. The study examines selected examples of Algerian folk tales, analyzing their content and influence on the child’s emotions and behavior. The findings indicate that the folk tale is an effective educational tool, blending entertainment with guidance, contributing to the child’s character development and cultural identity reinforcement. Keywords: Folk tale, child, values, imagination, narrative structure, education, aesthetics, cultural awareness, folk literature, mental development.
-
Itemاستثمار اللسانيات التداولية في العلمية التعلمية(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) إكرام حربي ; خريسي نسرينتناولنا الموضوع الموسوم ب استثمار اللسانيات التداولية في كتاب اللغة العربية لسنة الثانية متوسط نموذجا فتوصلنا إلى ان استعمال التداولية في العملية التعلمية يسهل على كل من المعلم والمتعلم على فهم واستيعاب مكونات الدرس من خلال آليات التداولية المعاصرة والمتمثلة في الافتراض المسبق افعال الكلام الاشاريات الحجاج السياق والخطاب التي يستعين بيها الباحثين والدارسين الأكاديمين وذلك لتنمية أبحاثهم. We discussed the topic entitled “Investing in Pragmatics in the Arabic Language Book for the Second Year of Middle School as a Model” and concluded that the use of pragmatics in the learning process makes it easier for both the teacher and the learner to understand and comprehend the components of the lesson through the mechanisms of contemporary pragmatics represented by the presupposition of speech acts, indicative argumentation, context and discourse, which are used by researchers and academic students to develop their research.
-
Itemاستثمار برامج الذكاء الاصطناعي في تعليمية اللغة العربية دراسة تحليلية وصفية لنماذج مختارة -(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) قاقي نور الهدىيعتبر الذكاء الاصطناعي من اهم المواضيع المعاصرة لأنه أصبحنا في عصر العوالم الافتراضية والتقدم التكنولوجي في مختلف المجالات، فالذكاء الاصطناعي فرع من فروع الحاسوب له قدرات وأدوات مبرمجة دكية ومتاحة في جميع المجالات خاصة في الجانب التعليمي، كما تميزت اللغة العربية باعتبارها طبعة وفرض مكانتها جعلها تدخل عالم الذكاء الاصطناعي وتأخذ حصتها منه، فانتشرت برامج تعليم اللغة العربية المدعمة بالذكاء الاصطناعي وتوفرت مجانيا وغير مجانيا وأتيحت على حسب مستويات فهم المتعلمين Artificial intelligence is considered one of the most important contemporary topics because we have become in the era of virtual worlds and technological progress in various areas. Artificial intelligence is a branch of computer science that has capabilities and intelligent programmed tools that are available in all fields, especially in the educational aspect. The Arabic language has also been distinguished as being malleable and imposing its status has made it enter The world of artificial intelligence and taking its share of it. Arabic language teaching programs supported by artificial intelligence have spread and are available free and not free and made available according to the levels of understanding of the learners
-
Itemاسهامات تمام حسان في العبور من التفكير المعياري الى اللسانيات الحديثة(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) روميسة بن نواروصل البحث إلى مجموعة من النتائج ندرجها كالآتي: - بنى تمام حسان تفكير اللساني على المنهج البنيوي الوصفي، ويعرضه بديلا للمناهج المعيارية في إحياء التراث اللغوي العربي، خاصة النحو منه. - اتسمت أعمال بالشمولية، فلم يترك مستوى من مستويات اللغة العربية إلا وتناوله بالدراسة و إن كان التفاوت بينها واضح للمدقق. - زاوج تمام بين العديد من المناهج ، كالمنهج الوصفي كنموذج دي سوسير والتوزيعيين ونموذج حلقة براغ في المجال الصوتي خاصة، كما كان حضور الوصف السياقي لأستاذه فيرث واضحا. - تأخر تمام حسان في الاطلاع على المنهج التحويلي، وكان في أول الأمر ناقدا له غير مقبل عليه، لكن نادى الى الاستعانة بهد في دراسة اللغة بعدها. - حاول تمام حسان التأصيل النظريات الحديثة على أساس المقاربات المفاهيمية التي وجدها تشبه المفاهيم التي سبقت في التراث العربي. - أقرّ في مؤلفاته الأخيرة بعدم كفاية النموذج البنيوي وحده لدراسة اللغة العربية، وعدم قدرته على تحليل اللغة الواصفة التراثية تحليلا شاملا. - عاش تمام حسان صراعا دائما بين المنهج الوصفي الذي ألزمته إياه عجلة التطور واتصاله بالثقافة اللسانية الغربية، ومنهجا متوازنا في التطبيق في كتابه اللغة العربية معناها ومبناها. - حوت كتبه الأربعة النظريّة اللسانيّة الحديثة لتمام حسان وهي: مناهج البحث في اللغة، اللغة العربية معناها ومبناها
-
Itemالاتساق و الانسجام في مختارات محمود درويش قصيدة بطاقة هوية انموذجا(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) تين اية ; قطاري اشواقيعد الاتساق و الانسجام النصي أبرز أهداف التحليل النصي، بل عد المميز بين النص و اللانص ، لذا فقد ركزت هذه الدراسة على أدوات الاتساق النصي و آليات الانسجام في قصيدة بطاقة هوية و أهميتها في تحقيق التماسك النصي . جاءت الدراسة مبتدئة بمقدمة ثم مدخل ثم فصلين و أخيرا خاتمة ، في المقدمة طرحت الإشكالية و خطة البحث و أهم المصادر و المراجع المعتمدة في البحث ، و كذلك الصعوبات التي اعترضت مسيرة البحث ؛ ففي المدخل تناولنا لمحة عن لسانيات و اللسانيات الوصفية اضاقة الى اللغة و الكلام ثم تطرقنا الى مفهوم الجملة عند القدامى و المحدثين و في الفصل الأول تناولنا نشأت اللسانيات النصية و مفهوم النص لغة و اصطلاحا و تناولت فيه أدوات الاتساق النحوية ، أدوات الاتساق المعجمية محاولا بذلك إبراز أهميتها في الربط النصي للقصيدة وفي الفصل الثاني تناولنا آليات الانسجام و الاتساق في قصيدة محمود درويش وتمثلت في الإحالة و التكرار و التضاد وفي الخاتمة لخصت أهم النتائج التي توصلت إليها من خلال الدراسة Cohesion and textual coherence are among the primary objectives of textual analysis, distinguishing between text and non text. This study focused on the tools of textual cohesion and the mechanisms of coherence in the poem "Identity Card," highlighting their importance in achieving textual cohesion. The study begins with an introduction, followed by a preface, two chapters, and finally a conclusion. In the introduction, I presented the research problem, the research plan, and the key sources and references used, as well as the challenges encountered during the research process. In the preface, we provided an overview of linguistics and descriptive linguistics, in addition to discussing the concepts of language and speech, and explored the notion of the sentence according to both classical and modern scholars. In the first chapter, we discussed the emergence of textual linguistics and the concept of text both linguistically and terminologically, addressing grammatical cohesion tools and lexical cohesion tools, thereby highlighting their significance in linking the poem. In the second chapter, we focused on the mechanisms of coherence and cohesion in Mahmoud Darwish's poem, represented through deixis, repetition, and contrast. In the conclusion, I summarized the main findings of the study. Keywords: Cohesion – Coherence – Cohesion Tools – Coherence Mechanisms – Poem "Identity Card
-
Itemالاتساق والانسجام في ديوان أعذب قصائد بدر شاكر السياب نماذج مختارة(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) خلادي زبيدةتحاول اللسانيات النصية كشف الأنظمة اللغوية التي تجعل من النص كياناً قائمًا بذاته. كما أنها تسعى لجعل النص وحدة متناسقة من خلال عناصر متعددة، وأهمها آلية الاتساق، التي تعتبر من أبرز الظواهر اللسانية المساهمة في تحقيق تماسك النص. برزت هذه الآلية في ديوان "أعذب قصائد بدر شاكر السياب، وذلك من خلال أدوات الاتساق التي أظهرت مدى مساهمتها في تحقيق الترابط النصي عبر الروابط التركيبية والمعجمية. وتبين من خلال الدراسة أن شعر السياب يحتوي على مختلف الأدوات التي اختلفت نسبة ورودها، مما أظهر أن الاتساق ليس مجرد تتابع جمل، بل هو ترابط دلالي أيضًا. وبذلك نجد أن الشاعر اعتمد في شعره على مختلف الأدوات السياقية التي أسهمت في تماسك النص وترابطه، سواء من الجانب الدلالي أو النحوي. Text linguistics attempts to uncover the linguistic systems that make a text a self-contained entity. It also strives to make the text a coherent unit through multiple elements, the most important of which is the mechanism of cohesion, considered one of the most prominent linguistic phenomena contributing to the text's coherence. This mechanism is highlighted in the anthology "The Sweetest Poems of Badr Shakir al-Sayyab" through cohesion tools that demonstrate their contribution to achieving textual coherence via syntactic and lexical links. The study shows that al-Sayyab's poetry contains various tools with differing frequencies of occurrence, indicating that cohesion is not just a sequence of sentences but also a semantic linkage. Thus, we find that the poet relied on various contextual tools in his poetry, which contributed to the text's coherence and linkage, whether from the semantic or syntactic aspect . Keywords: text, discourse, cohesion, coherence.
-
Itemالاحتفالات الشعبية بالمولد النبوي الشريف بين شعوب المغرب العربي دراسة وصفية مقارنة(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) ياسين تواتي ; عادل عواليالمولد النبوي الشريف مناسبة دينية تحظى باهتمام كبير ومكانة معتبرة لدى شعوب المغرب العربي التي تحرص على إحياء هذه المناسبة وتستعد لها منذ مطلع شهر ربيع الأول من كل سنة، وتتنوع مظاهر الاحتفال بهذه المناسبة وتختلف في بعض التفاصيل وهذا الاختلاف والتنوع يعود إلى اختلاف العادات الثقافية والغذائية والشعبية. وعلى الرغم من الاختلاف في تفاصيل الاحتفال في تفاصيل الاحتفال بالمولد النبوي الشريف لدى شعوب المغرب العربي إلا أن الاختلاف لا يحجب وجود اتفاق على تأكيد القيم التي تحرص كل الشعوب العربية على ترسيخها وتأصيلها، حيث تعتبر هذه المناسبة فرصة لتعزيز الإيمان والتضرع لله والصلاة على النبي وقراءة القران ويعكس المولد النبوي الشريف روح التسامح والمحبة في الإسلام ويبرز أهمية الرسالة النبوية. The Prophet’s birthday is a religious occasion that enjoys great interest and respect among the peoples of the Arab Maghreb, who are keen to commemorate this honorable occasion and prepare for it since the beginning of the month of Rabi’ al-Awwal of every year. The aspects of celebrating this occasion are varied and differ in some details, and this difference and diversity is due to the difference in cultural and dietary customs. And popularity. Despite the differences in the details of the celebration among the peoples of the Arab Maghreb, the differences do not obscure the existence of an agreement to affirm the values that all Arab peoples are keen to consolidate and root, as this occasion is considered an opportunity to strengthen faith, supplicate to God, pray for the Prophet, and read the Qur’an, and reflects The Prophet’s birthday embodies the spirit of tolerance and love in Islam and highlights the importance of the prophetic message
-
Itemالاستراتيجيات الخطابية في الخطاب التعليمي في كتاب اللغة العربية للسنة الثالثة ثانوي(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) اميرة هماش ; بشرة شمامتضمنت دراستنا موضوع الاستراتيجيات الخطابية في الخطاب التعليمي لكتاب اللغة العربية وآدابها للسنة الثالثة ثانوي أنموذجا، وتأثيرها في العملية التعليمة، فالموضوع كان صفحة بحثية حديثة كونه يسلط الضوء على الدور الفعال للخطاب التعليمي الذي يعد أداة يمكن استخدامها لتحقيق الأهداف التعليمية، وهو من أهم الخطابات التي توليه مختلف دول العالم أهمية بالغة، فموضوع الدراسة يتطلب التمعن والدراسة الجيدة والتعمق من أجل إبراز قوة الأفعال ألإنجازي,للاستراتيجيات الخطابية على المتلقي لطلبة السنة الثالثة ثانوي محور الدراسة، ففي الوقت نفسه ينفذها ويتعلمها في استخداماته اللغوية لاحقا وفي شتى مجالات حياته Our study included the topic of rhetorical strategies in the educational discourse of the Arabic Language and Literature book for the third year of secondary school as a model, and their impact on the learning process. The topic was a recent research page because it highlights the effective role of educational discourse, which is a tool that can be used to achieve educational goals, and it is one of the most important discourses that it undertakes. Different countries of the world are of great importance, as the subject of the study requires careful consideration, good study, and in-depth in order to highlight the power of the achievement actions of the rhetorical strategies on the recipient of the third year secondary school students, the focus of the study, so at the same time he implements and learns them in his linguistic uses later and in various areas of his life.
-
Itemالاضطرابات اللغوية و تاثيرها على مهارة القراة - السنة الخامسة انموذجا(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2023) ركاب حميدة ; رفعي نوالتعد الاضطرابات اللغوية من بين الصعوبات التي تواجه الفرد بصفة عامة والتلميذ بصفة خاصة، باعتبارىا عجز لغوي وإعاقة وانحراف، يؤثر على فهم أو استعمال اللغة المنطوقة أو المكتوبة، فهي بدورىا تصيب الأطفال الصغار أكثر من الكبار، سواء اضطرابات كلامية كاللجلجة والحبسة أو اضطرابات نطقية كالإبدال أو قلب الحروف، أو اضطرابات صوتية بما فيها بحة الصوت وشدتو، مما يجعلهم عاجزين عن ممارسة مختلف المهارات اللغوية خاصة مهارة القراءة، فبعض الأطفال لا تنمو مهارة التواصل لديهم ، وأثار هذه الاضطرابات تكون ذات طبيعة معرقلة للنمو، خاصة في مجال الدراسة، وبما أنها تؤثر سلبا على حياة الطفل والمتعلم، ونظرا لتأثيرىا السلبي على العملية التعليمية والتعلمية، وفق العلماء في جعل موضوع الاضطرابات مجال اهتمام الدارسين، وعليه ينبغي تبني مجموعة من الحلول لعلاجهذه الظاىرة وأخيرا يهدف ىذا البحث إلى كشف وبيان هذه الاضطرابات سواء العضوية منها أو النفسية أو الاجتماعية .وعليه يكون المعلم على دراية بها، وبالتالي إتباعه للطرائق المختلفة من أجل تعليم المصابين بهذه الاضطرابات و السعي إلى تحقيق نتائج إيجابية the difficulties faced by individuals in general, and students in particular, as they constitute a linguistic impairment and deviation affecting the understanding or use of spoken or written language. These disorders tend to affect young children more than adults, including speech disorders like stuttering and aphasia, articulation disorders such as substitution or letter reversal, and voice disorders, including hoarseness and pitch issues. These challenges make it difficult for children to practice various linguistic skills, especially reading. Some children do not develop communication skills properly, and the effects of these disorders can hinder growth, particularly in the educational field. Given their negative impact on the child's and learner's life and the learning process, scientists have made the study of these disorders a focus of attention. Therefore, a range of solutions should be adopted to address this phenomenon. Finally, this research aims to identify and clarify these disorders, whether they are organic, psychological, or social, so that teachers are aware of them. Consequently, they can follow different methods to educate those affected by these disorders and strive to achieve positive outcomes.
-
Itemالأخطاء اللغوية في التعبير الكتابي في مرحلة التعليم الثانوي: مقرر السنة الثانية آداب وفلسفة ثانوية حسين بن عماري الزيتونة-نموذجا-( 2024) مريم نصرإن تحليل الأخطاء اللغوية يعد من اهم المواضيع اللسانية الحديثة وهو من الم وضوعات التي تهتم بها اللسانيات التقابلية واللسانيات التطبيقية وذلك لما له من أهمية قصوى في تعليم القواعد اللغوية بمختلف الأخطاء أنواعها سواء كانت صوتية ام صرفية تم نحوية ام دلالية وذلك من خلال رصد مختلف الأخطاء اللغوية التي يرتكبها مستعملو اللغة بصفة عامة اولمتعلمون بصفة خاصة وذلك من اجل تصنيفها ومعالجتها لكي تبقى اللغة محافظة على سلامتها وفصاحتها وبعيدة عن اللحن سواء ي الجانب الشفوي ام الجانب الكتابي. The analysis of linguistic errors is considered one of the most important topics in modern linguistics. It is a subject of interest in both contrastive and applied linguistics due to its crucial importance in teaching grammatical rules for various types of errors, whether phonetic, morphological, syntactic, or semantic. This is achieved by identifying different linguistic errors committed by language users in general and learners in particular, in order to classify and address them. This ensures that the language remains intact, eloquent, and free from mistakes, both in spoken and written forms. Keywords: errors, linguistic errors, education, written expression.
-
Itemالأفعال الكلامية في خطابات البشير الابراهيمي -دراسة تداولية(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) غزلان علوشلقد أفرزت الدراسات التداولية في الآونة الأخيرة جملة من المصطلحات والمفاهيم والتي عرفت انتشارا واسعا في الأوساط البحثية الغربية، وقد أدرك اللسانيون العرب المحدثون أهمية هذا المنحى وضرورة الإلمام بأسبابه إلماما واسعا والإحاطة بنتائجه إحاطة شاملة. ونسعى من خلال هذه الورقة البحثية إلى تتبع المسار التطوري للتداولية كمجال معرفي متعدد المشارب، يمنحنا عددا من الآليات الاجرائية التي تسهم في دراسة الخطاب اللغوي والأدبي على حد سواء Recent pragmatic studies have produced a number of terms and concepts that have gained widespread popularity in Western research circles. Modern Arab linguists have recognized the importance of this trend and the necessity of thoroughly understanding its causes and comprehensively grasping its outcomes. Through this research paper, we aim to trace the evolutionary path of pragmatics as a multidisciplinary field, providing us with a number of procedural mechanisms that contribute to the study of both linguistic and literary discourse.
-
Itemالألفاظ الحضارية في كتاب التربية العلمية والتكنولوجية -السنة الرابعة والخامسة ابتدائي(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) بكوش وفاء ; بكوش أمينةبعد استحضار الالفاظ الحضارية وهي ظاهرة تنوعت بتنوع الحضارات وتغير العصور التاريخية، وبهذا فالالفاظ الحضارية هي الالفاظ المبدعة أو الحداثية التي برزت من خلال علاقة الانسان بالكون وموجوداته ومنه فقد أفادت اللغة العربية الخاضعة لقانون التطور والتجدد والتغيير بفعل التقدم الزمني والحضاري وشهدت بذلك معاجمها اللغوية وموسوعاتها العلمية وهذا ما تداولناه في كتابي التربية العلمية للسنتين الرابعة والخامسة ابتدائي من ألفاظ حضارية Distinguished professors, esteemed committee members, Dr. Nawar Obaidi, Dr. Ramadan Abed, and Dr. Qaddour Kahala, our esteemed professors who honored us by attending, our honorable family, my fellow students, honorable audience, may God’s peace, mercy, and blessings be upon you. We stand before you today to discuss a master’s thesis entitled: Civilized Words in the Scientific and Technological Education Book for the Fourth and Fifth Years of Primary School. When recalling these cultural terms and their meaning and concept, which have become a contemporary phenomenon in the textbooks of primary education of the second generation, and as future teachers, we have a great desire regarding this topic from the subjective aspect to study cultural terms and keep up with the times. As for the objective motive, it is the majority of students resorting to Choosing the blog novel as a topic for their memoirs,We wanted a study that would fill a gap in our subject to obtain a master’s degree, concerned with the Arabic language and its literature, so we resorted to choosing this topic and applying it to the books of the fourth and fifth years of primary school. After invoking civilizational words, which is a phenomenon that has varied with the diversity of civilizations and the change in historical eras, thus, civilizational words are creative or modern words that have emerged through man’s relationship with the universe and its beings. Hence, the Arabic language, which is subject to the law of development, renewal, and change, has benefited due to temporal and cultural progress, and its linguistic dictionaries and scientific encyclopedias attested to this. This is what we discussed in my books on scientific education for the fourth and fifth years of primary school, from cultural words and classifying them within semantic fields. We find in the two books for the fourth and fifth years of primary school some cultural and synthetic words that have their own significance and meanings. All of this shows the reader or researcher the extent of the development of the second generation’s textbooks that keep pace with the times, even if they deviate from the title or topic that we aimed to study. In order to track the linguistic and semantic cultural words in the school book, which have an impact on enriching the learner’s language at the various educational levels, this is what we did by placing the cultural words with their semantic fields, and we found that they keep up with the modern era and are in line with it. -We also found that the scientific education books for the fourth and fifth years of primary school, the second generation, are full of many scientific, cultural terms. In this research, we have tried to answer the following problem: 1-What is the importance of researching cultural, linguistic and semantic words? 2-Does the textbook contain such cultural terms? 3- What are the cultural terms that enrich the learner’s language at the various educational levels? 4- In which semantic fields do these cultural terms fall? 5-Are these cultural terms old or are they keeping up with the modern era? By tracing the phenomenon of cultural expressions in the scientific education books for the fourth and fifth years of primary school, we will try to answer these and other questions, by drawing up a plan consisting of two chapters, a theoretical chapter and an applied chapter, preceded by an introduction and an introduction, followed by a conclusion and a list of the sources and references that we relied on in accomplishing this. Search -Introduction: It included an introduction to the subject, its problem, its purpose, the methodology followed, as well as the sections of the research, the most important sources and references approved in it, and even the difficulties, with thanks to all who contributed to the completion of this research. - Introduction: In which we discussed a general definition of the textbook, its conditions, and its relationship to teaching strategies and semantics. -The meanings of cultural words, their presence in the Arab heritage, and our chapter on it -The concept of semantics linguistically and terminologically -The most important issues of semantics and their various relationships, including synonymy, antithesis, and verbal hidden things. -The duality of truth and metaphor and their effect on the meaning of words and structures -Then we discussed in the second part of the first chapter: “The theory of semantic development and the theory of semantic fields.” We discussed: - Its meanings, its subject matter, and its places of presence in the Arab heritage. -The second chapter (applied): We chose applied models about some examples of cultural words in the school book To accomplish this research, we employed the descriptive approach, because it is the most appropriate and appropriate to the nature of the subject. After this humble and quiet scientific tour in the expanse of cultural words and their scientific meanings in the textbook for scientific education for the fourth and fifth years of primary school, the second generation of primary education, we have stopped at the most important linguistic topics that are related to it. Semantically, we arrived at the following set of results: - They represent semantic fields, which have a relationship in synonymy and verbal commonality. They are models of semantic fields linked by lineages, and even the subject of truth or metaphor constitutes the most prominent manifestations of semantic development. The phenomenon of semantic fields or semantics. Through research on it, it became clear that this science was known to the Arabs before the West knew it in the 19th century. The scientific education book for the fourth and fifth years of primary education, second generation, contains cultural terms such as (civilized terms related to the human body): first aid - the psychological system - exhalation - inhalation - digestion. Thus, it can be said that the book for the fourth and fifth years of primary education, the second generation, contains great justifications from the various semantic fields that have their linguistic context. -This makes it easier for the student to absorb and understand the texts stipulated in the educational curriculum, and this is also through the use of cultural words that are in line with the times. We hope that research in this field will not stop here, but rather studies must be conducted from different aspects and angles, because the topic is rich, deep, and capable of exploration. In conclusion, we renew our thanks to the members of the discussion committee, which took the trouble to read and correct the shortcomings, so thank you, thank you, and may the peace, mercy, and blessings of God Almighty be upon you.
-
Itemالألفاظ العربية البدوية في نماذج من نصوص الكتاب المدرسي الجزائري والتونسي دراسة تعليمية موازنة - السنة الخامسة ابتدائي نموذج ا(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) خميري نادية ; عون وردةتعد إشكالية ضمور الألفاظ البدوية في نصوص القراءة للسنة الخامسة ابتدائي في المدونتين الجزائرية والتونسية ،من أهم القضايا البيداغوجية التي وجب البحث فيها والسعي إلى إنماء كفايات المتعلم اللسانية والتواصلية والاجتماعية، ومن ثم فإن هذه المذكرة الموسومة ب:الألفاظ العربية البدوية في نماذج من نصوص الكتاب المدرسي التونسي والج ا زئري د ا رسة تعليمية موازنة تهدف إلى : إبراز أهمية الألفاظ البدوية في إظهار جمالية النصوص التعلي مية، والدعوة للحفاظ على هويتنا الثقافية وإرثنا اللغوي البدوي ،كما تسعى إلى ربط المدرسة بالحياة الاجتماعية . وقد انتقينا كتاب اللغة العربية للسنة الخامسة ابتدائي أنموذجا لدارستنا باعتباره أكثر الكتب احتواء على هذه الألفاظ بحيث حاولنا استق ا رءها ورصدنا حتى نصل إلى الإجابة على الإشكالية التالية :هل حقا لا يزال النص التارثي يبن حسب القراءة والقيم ؟ مامدى بروز الألفاظ العربية البدوية المهمشة في المقررين الج ا زئري والتونسي ؟ هل ساهمت المناهج في إحداث تحوي ا رت في المجتمع لتثبيت الأفكار والحفاظ على الإرث اللغوي المعجمي الاجتماعي ؟ The problem of the atrohy of Bedouin words in reading texts for the fifth year of primary school in the Algerian and tunisian blogs is one of the most important pedagogical issues that must be researched and sought to develop the learners linguistic, communicative,and social competencies. Hence,this memorandum is tagged with ʺBedouin Arabic words in examples of textbook texts.ʺthe Tunisian and Algerian educational study aims to : Highlighting the importance of Bedouin vocabulary in demonstrating the beauty of educational texts,and calling For the preservation of our cultural identity and our bedouin linguistic heritage .it also seeks to link school with social life .we chose the arabic language book for the fifth year of primary school as a model for our study as it is the most popular book . It contains these words ,so we tried to extrapolate and monitor them until we arrived at the answer to the following problem :does the traditional text really still build a sense of reading and values ? Did the curricula contribute to making changes in society to stabilize ideas and preserve them ?socio lexical linguistic inheritance ? Keywords :bedouin vocabularw ,individual units ,curriculum ,language educational dictionary arabic
-
Itemالأنساق الثقافية في رواية:"ليلة هروب فجرة" لأحمد زغب(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) حكيم سوداني ; فتح الله بوستةتهدف هذه الدراسة إلى إبراز الأنساق الثقافية في الرواية ، ومن خلالها تطرقنا إلى رواية (ليلة هروب فجرة) للكاتب أحمد زغب، التي كانت زاخرة بالأنساق الثقافية، فكان عنوان بحثنا الأنساق الثقافية في رواية ليلة هروب فجرة لأحمد زغب، ومن أجل تحقيق هذا الهدف، قسمنا عملنا البحثي إلى فصلين: نظري وتطبيقي حيث تناولنا في الفصل النظري الأنساق الثقافية كقراءة مفاهيمية إضافة إلى إشكالية مصطلح الرواية، وتفاعلها مع الأنساق الثقافية، أما الفصل الثاني فقد عالجنا فيه مختلف الأنساق الثقافية الموجودة في الرواية، وقمنا باستخراجها مع إعطاء أمثلة داعمة من الرواية. وقد توصلنا إلى نتائج حول هذه الدراسة، إلى أن الكاتب أحمد زغب عالج هذه الأنساق بلغة سردية، مشبعة بالرمزية والدلالة الثقافية، فقد وظف الأنساق الثقافية بطريقة مشوقة، فليلة هروب فجرة هي الليلة الهاربة من ليالي ألف ليلة وليلة، وقد آن لها العودة والانكشاف بأسلوب روائي مميز ، وبلغة بسيطة حاملة بساطة من تحكي عنهم وتسرد آمالهم، وزمن لا تختلف أحداثه عن حياة العرب قديماً من حيث الكرم والشهامة والنبل .والذوق والإبداع ، فهنيئا لأحمد زغب هذا الإنجاز المميز، آملين له دوام التألق والتوفيق في مشواره الروائي. This study aims to highlight the cultural patterns in the novel, focusing on Laylat Hurub Fajrah (The Night of Fajrah’s Escape) by the writer Ahmed Zaghab, which is rich in cultural patterns. Accordingly, the title of our research is Cultural Patterns in the Novel Laylat Hurub Fajrah by Ahmed Zaghab. To achieve this objective, our research work was divided into two chapters: theoretical and practical. In the theoretical chapter, we explored the concept of cultural patterns and addressed the problematic nature of the term "novel" and its interaction with cultural patterns. The second chapter dealt with the various cultural patterns found in the novel, which we identified and supported with examples from the text. Our findings indicate that Ahmed Zaghab approached these patterns with a narrative style filled with symbolism and cultural significance. He employed cultural patterns in a captivating way—Laylat Hurub Fajrah is the night that escaped from the tales of One Thousand and One Nights, and it is time for it to return and be revealed in a distinctive narrative style. The language used is simple, reflecting the simplicity of those whose stories it tells, Along with their hopes and dreams. The events depicted bear a strong resemblance to the lives of Arabs in the past, in terms of generosity, nobility, elegance, and creativity. We congratulate Ahmed Zaghab on this remarkable achievement and wish him continued brilliance and success in his literary journey.
-
Itemالأنساق الثقافية و تجليها في الحكاية الشعبية العراقية لكاظم سعد الدين(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) إلهام بوقرة ; كريمة بلحسنيهدف بحثنا إلى دراسة الأنساق الثقافية وتجليها في الحكايات الشعبية العراقية في سياقاتها الثقافية، والاجتماعية، والسياسية وكانت دراستنا هذه بعنوان "الأنساق الثقافية المضمرة وتجليها في الحكاية الشعبية العراقية لكاظم سعد الدين، وحاولنا من خلالها البحث والتنقيب خلف الفن الجمالي بهدف استخراج أنساق تعطي الحكايات بعدا ثقافيا يزيد من قيمتها كنص أدبي خصب قادر على تمثيل ومحاكاة الواقع والخوض في الكثير من قضاياه وميادينه. Our dissertation aims to study the cultural human and its manifestation in Iraqui folk tales in their cultural, social and political contexts. Our study was entitled , the implicit cultural patterns and its manifestation in the Iraqui Folk tales » for the scholar saad al din. We tried to search and dig behind the art of labor with the aim of extracting details that give the tales a conventional dimension that increases their value as a fertile literary text capable of representing and simulating reality and delving into many of his issues and valu. Keywords : Cultural Systems ;Iraqi Folktale ;Revelation/ Manifestation ; Implicit Consistency ; Popular Symbols ; Cultural Dimensions.
-
Itemالأنساق المضمرة في التراث القصصي العالمي للأطفال- بابا سنفور أنموذجا-(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) كدراوي لمياء ; بوزندة فطيمةوشهد الاهتمام بأدب الأطفال تطورًا ملحوظًا في ظل التحولات الثقافية والفكرية، مما دفع إلى إعادة النظر في مكوناته ومضامينه من زوايا نقدية جديدة. يسلط هذا البحث الضوء على موضوع الأنساق الثقافية المضمرة في أدب الأطفال من خلال دراسة تطبيقية على قصة "السنافر". تم التطرق في الجانب النظري إلى مفهوم النسق والنسق المضمر، وشروط تحققه، وأهميته في فهم الخطابات الأدبية الموجهة للأطفال. كما تم تحليل العلاقة بين الأدب والأنظمة الإيديولوجية التي قد تمرر رسائل خفية عبر السرد. في الجانب التطبيقي، تم تحليل القصة الأصلية والمحورة للسنافر، مع التركيز على السياق التاريخي والثقافي وظهور مجموعة من الأنساق مثل النسق الجماعي، الأبوي، الكولونيالي، الذكوري، ونسق الطفولة الموجهة. وخلص البحث إلى أن أدب الأطفال يحمل في طياته أبعادًا ثقافية وإيديولوجية تستدعي قراءات نقدية معمقة. The abstract: The growing focus on children'sliterature hassig nificantle volvedin light of cultural and intellectual transformations, prompting a reevaluation of its contentand structure through new critical perspectives. This study shed slight on the hidden cultural patterns (implicitcodes) in children's literature through an applied analysis of The Smurfsstory. The theoretical section addresses the concept of the code and the implicit code, the conditions for itsemergence, and it simport an
-
Itemالأنسـاق الـثقافية في شــعر : محمـد بلخير(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) سلطاني أمانيملخص : تهدف هذه المذكرة إلى دراسة تجليات الأنساق الثقافية الظاهرة (الدينية، التاريخية، والاجتماعية في شعر محمد بلخير، بالاعتماد على آليات المقاربة الثقافية. وقد تطرقت في شقها النظري إلى مفاهيم النسق الثقافة، والدراسات الثقافية، أما الشق التطبيقي فخصص لتحليل نماذج شعرية تكشف عمق البنى الرمزية في الخطاب الشعبي المقاوم Resume : This dissertation aims to study the manifestations of visible cultural codes (religious, historical, and social) in the poetry of Mohamed Belkhir, using the tools of cultural criticism. The theoretical part discusses the concepts of code, culture, and cultural studies, while the applied part analyzes poetic models that reveal the depth of symbolic .
-
Itemالإصلاح التربوي في الجزائر، دليل تقييم المكتسبات السنة الخامسة ابتدائي أنموذجا دراسة وصفية تحليلية(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) أسماء سايحللسنة الخامسة من التعليم الابتدائي أنموذجا د ا رسة وصفية تحليلية " إلى تسليط الضوء على ما جد في حقل الاصلاح التربوي في الج ا زئر وذلك في إطار استحداث تقييم شامل يكون تعويضيا لشهادة التعليم الابتدائي وهو ما سمي بامتحان تقييم المكتسبات الذي يهدف إلى تشخيص مدى تحصيل الكفاءات وتحديد النقائص لدى كل تلميذ قصد معالجتها لتفادي أثارها السلبية على مساره الد ا رسي أيضا الانتقال من التقييم الكمي إلى التقييم النوعي . The aim of this study entitled "Educational Reform in Algeria: A Descriptive-Analytical Study of the Evaluation Guide for the Fifth Year of Primary Education" is to shed light on the developments in the field of educational reform in Algeria, within the framework of introducing a comprehensive evaluation that compensates for the primary education certificate. This is what is called the "Acquisition Evaluation Exam," which aims to diagnose the level of competence acquisition and identify deficiencies in each student in order to address them and avoid their negative effects on their academic path. The study also aims to move from quantitative evaluation to qualitative evaluation. Keywords: Reform, Educational Reform in Algeria, Acquisition Evaluation Exam. Keywords: Reform - Educational reform in Algeria - Assessment exam
-
Itemالبعد الدلالي و التداولي في كتاب ''إيضاح المحصول من برهان الأصول ''لــمازري(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025) غفران خلدون ; هدى بكارقدمنا في هذا البحث دراسة حول البعد الدلالي و التداولي في كتاب ''إيضاح المحصول من برهان الأصول للمازري'' ، وذلك من خلال مقارنة لغوية أصولية ، في الجانب الدلالي ركزنا على الحقول الدلالية و أنواعها مع إبراز ملامحها كالمطلق و المقيد أما الجانب التداولي فخصصا لمفهوم التداولية و أهم ملامحها وذلك من خلال المقاصد الكلامية كالأمر و النهي وعليه خلصت الدراسة إلى أن التداخل بين الدلالية و التداولية يفرز الفهم النصوص الأصولية ويكشف عمقا المعرفي و اللغوي . SUMMARY: Dans cette recherche, nous avons présenté une étude sur les dimensions sémantique et pragmatique dans l'ouvrage « Clarification du prédicat à partir de la preuve des principes d'Al-Mazari », à travers une comparaison linguistique et fondamentaliste. Du point de vue sémantique, nous nous sommes concentrés sur les champs sémantiques et leurs types, en soulignant leurs caractéristiques telles que l'absolu et le restreint. Quant à l'aspect pragmatique, nous avons consacré son étude au concept de pragmatique et à ses principales caractéristiques à travers les objectifs. Le verbal est comme le commandement et l’interdiction, et en conséquence l’étude a conclu que le chevauchement entre la sémantique et la pragmatique produit la compréhension des textes fondamentalistes et révèle la profondeur cognitive et linguistique.
-
Itemالبناء الأسطوري في كتابات '' واسيني الأعرج '' دراسة في نماذج(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024) نجيب خريف ; فتحي لعروسواسيني الاعرج يستخدم الاسطورة كأداة رئيسية لتشكيل عوالمه الروائية القديمة والحديثة كما هو ملاحظ في الروايتين رمل الماية ورواية حكاية العربي الاخير Through our study of the research entitled: “The Mythological Structure in the Writings of Wasini Al-Araj,” it became clear to us that "Wassini Al-Araj" uses myth as a main tool to shape his ancient and modern narrative worlds, as is observed in the two novels "The Sand of the Water" and the novel "The Tale of the Last Arab." It evokes history and orients the future, and myth is not just a background for conveying symbolic messages and deep messages through its use that contribute to discovering identity, memory, and social justice in a charming, experimental way. The use of myth expresses renewal and modernization, as it seeks to combine various modern narrative forms to create and produce texts that go beyond the familiar and known in order to open new horizons for the reader. The myth reflects the novelist's feeling and thinking. These ideas are an ancient popular heritage that expresses its originality and modernity. Myth has value in literature and culture. It plays an important role in shaping individual and collective identity. It highlights values, beliefs, and traditions. It is a means of criticizing social and political conditions through symbols and revelations. It also carries educational moral lessons. It is a means of linking the past and the present and reflects... The deep psychological aspects of humans.