Langue Arabe
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 179
-
Itemالكفاءات العرضية في كتب السنة الرابعة ابتدائي – دراسة وصفية تقويمية(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)تتناول هذه المذكرة موضوع الكفاءات العرضية في كتب السنة الرابعة ابتدائي، نظرًا لأهميتها في بناء شخصيّة المتعلم وتنمية قدراته الشاملة ، وتهدف الدراسة إلى الكشف عن مدى تمثل هذه الكفاءات في محتويات الكتب المدرسيّة ، اعتمدنا المنهج الوصفي التحليلي، من خلال تحليل عينة من كتابي اللّغة العربية والرياضيات حيث أظهرت النتائج وجود الكفاءات العرضيّة في كلا المادتين، غير أن غياب الوسائل ، وضيق الوقت، وضعف تمرس الأساتذة بها، يًحُولُ دون تفعيلها بشكل فعال. وتوصي الدراسة بإعادة التنسيق بين البرامج والمواقيت الرسميّة، مع إلزاميّة تفعيل هذه الكفاءات داخل القسم بعد تمكين المعلمين من تكوينات وتدريبات خاصة نظرًا لأهميتها في تطوير الفعل التربوي. Abstract: This mémorandum addresses the topic of incidental competencies in fourth-grade primary school tex books, given their importance in shaping the learner's personality and developing their comprehensive abilities. The study aims to reveal the extent to which these competencies are represented in textbook content. We adopted a descriptive-analytical approach, analyzing a sample of Arabic and mathematics textbooks. The results revealed the presence of incidental competencies in both subjects. However, the lack of resources, limited time, and teachers' lack of experience with these competencies prevent their effective implementation. The study recommends re-coordination between official programs and schedules, with the mandatory activation of these competencies within the classroom after providing teachers with specialized training and education, given their importance in developing educational practice.
-
Itemالتوجيه الصوتي والصرفي للقراءات الشاذة في سورة النساء دراسة موازنة في كتابي الحجة للفارسي والحجة لابن زنجلة(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)تهدف هذه الدراسة حول التوجيه الصوتي والصرفي للقراءات الشاذة الواردة في سورة النساء ودراسةموازنة بين كتابي الحجة للفارسي وحجة القراءات لابن زنجلة. حيث تناولنا كيفية تعامل هذين العالمين الجليلين مع القراءات وتتبع توجيههم للوقوف على الأسس التي استند إليهما في إيضاح الحجج والعلل.واقتضت طبيعة الموضوع أن يقسم إلى مقدمة ومدخل وفصلين وخاتمة.ففي المقدمة كان بيان الإشكالية ومنهج البحث وأهمية الموضوع وأسباب اختياره، وأما المدخل فجعلناه ترجمة للعالمين ومؤلفهما.أما الفصلين فكانا بمثابة الجانب التطبيقي للبحث، فتناولنا في الفصل الأول الجوانب الصوتية من إدغام وإتباع حركي والهمزة والتسهيل والإمالة، أما الفصل الثاني فقمنا بدراسة الصيغ الصرفية كأبنية الأفعال والمصادر والمشتقات ودراسة موازنة بين الكتابين والوقوف على أوجه التشابه والاختلاف. ثم كانت الخاتمة تتضمن أهم النتائج والتوصيات. This study aims to examine the phonetic and morphological analysis of the irregular Qur’anic readings (QirāʾātShādhah) found in Surah An-Nisā’, along with a comparative study between the two works: Al-Ḥujjah by Al-Fārisīand Ḥujjat al-Qirāʾāt by Ibn Zanjalah. We explored how these two eminent scholars approached the readings and traced their methods of analysis in order to identify the foundations upon which they based their explanations and reasoning. The nature of the topic necessitated its division into an introduction, a preface, two chapters, and a conclusion. The introduction presented the research problem, methodology, the importance of the topic, and the reasons for its selection. As for the preface, it was dedicated to biographical notes on the two scholars and their respective works. The two chapters represented the practical part of the study. In the first chapter, we discussed phonetic aspects such as assimilation, vowel harmony, hamzah, facilitation (tashīl), and imālah (vowel inclination). In the second chapter, we examined morphological structures such as verb patterns, verbal nouns, and derivatives, along with a comparative analysis of the two books, highlighting points of similarity and difference. Finally, the conclusion presented the main findings and recommendations.
-
Itemالأنساق المضمرة في التراث القصصي العالمي للأطفال- بابا سنفور أنموذجا-(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)وشهد الاهتمام بأدب الأطفال تطورًا ملحوظًا في ظل التحولات الثقافية والفكرية، مما دفع إلى إعادة النظر في مكوناته ومضامينه من زوايا نقدية جديدة. يسلط هذا البحث الضوء على موضوع الأنساق الثقافية المضمرة في أدب الأطفال من خلال دراسة تطبيقية على قصة "السنافر". تم التطرق في الجانب النظري إلى مفهوم النسق والنسق المضمر، وشروط تحققه، وأهميته في فهم الخطابات الأدبية الموجهة للأطفال. كما تم تحليل العلاقة بين الأدب والأنظمة الإيديولوجية التي قد تمرر رسائل خفية عبر السرد. في الجانب التطبيقي، تم تحليل القصة الأصلية والمحورة للسنافر، مع التركيز على السياق التاريخي والثقافي وظهور مجموعة من الأنساق مثل النسق الجماعي، الأبوي، الكولونيالي، الذكوري، ونسق الطفولة الموجهة. وخلص البحث إلى أن أدب الأطفال يحمل في طياته أبعادًا ثقافية وإيديولوجية تستدعي قراءات نقدية معمقة. The abstract: The growing focus on children'sliterature hassig nificantle volvedin light of cultural and intellectual transformations, prompting a reevaluation of its contentand structure through new critical perspectives. This study shed slight on the hidden cultural patterns (implicitcodes) in children's literature through an applied analysis of The Smurfsstory. The theoretical section addresses the concept of the code and the implicit code, the conditions for itsemergence, and it simport an
-
Itemالبنى الاستعارية في رواية العنابي شهيدًا في غزة للدكتور محمد الطاهر حمازة _مقاربة عرفانية(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)ملخص الدراسة (باللغة الإنجليزية): تستكشف هذه الدراسة الأبعاد البلاغية والمعرفية للاستعارة المفاهيمية في الخطاب السردي، مشددةً على أن البلاغة لم تعد مجرد أداة زخرفية، بل تطورت لتصبح أداةً فعّالة لفهم التجربة الإنسانية. باتباع نهج لغوي معرفي، يؤكد البحث على أن اللغة متشابكة بعمق مع الفكر والإدراك، وأن الاستعارات المفاهيمية آليات عقلية أساسية يستخدمها البشر لفهم العالم وتنظيم تجاربهم الحياتية. من خلال تحليل رواية مختارة، تُظهر الدراسة أن الاستعارات لم تُستخدم لأغراض جمالية فحسب، بل للتعبير عن مواضيع رئيسية كالوطن والهجرة والاستشهاد والهوية. وتُمثل شخصيات الرواية تمثيلات رمزية للمعاناة الإنسانية والصراعات الوجودية، أكثر من كونها عناصر سردية فحسب. كما تكشف الدراسة أن البيئات المكانية في الرواية تحمل معانٍ رمزية عميقة، وأن الخطاب الصوفي يعتمد بالمثل على الاستعارة للتعبير عن تجارب روحية عميقة يصعب نقلها من خلال اللغة الحرفية. في الختام، يؤكد البحث أن البلاغة الحديثة أداة معرفية لفهم الفكر الإنساني والواقع. فتحليل النصوص الأدبية من منظور الاستعارة المفاهيمية يتيح فهمًا أعمق لمعاني جوهرية كالانتماء والمقاومة والهوية. Study Summary (in English): This study explores the rhetorical and cognitive dimensions of conceptual metaphor in narrative discourse, highlighting that rhetoric is no longer merely decorative but has evolved into a powerful tool for understanding human experience. Adopting a cognitive linguistic approach, the research emphasizes that language is deeply intertwined with thought and perception, and that conceptual metaphors are fundamental mental mechanisms humans use to comprehend the world and structure life experiences. Through the analysis of a selected novel, the study demonstrates that metaphors were employed not just for aesthetic purposes, but to express major themes such as homeland, migration, martyrdom, and identity. The characters in the novel serve as symbolic representations of human suffering and existential struggles rather than just narrative elements. The study also reveals that spatial settings in the novel carry deep symbolic meanings, and that Sufi discourse similarly relies on metaphor to express profound spiritual experiences that are difficult to convey through literal language. In conclusion, the research affirms that modern rhetoric is a cognitive tool for understanding human thought and reality. Analyzing literary texts through the lens of conceptual metaphor allows for a deeper grasp of essential meanings such as belonging, resistance, and identity.
-
Itemصورة الكاهنة في راوية – زمن القلب- لمحمد العالي عرعار(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)تُعدّ الكاهنة من أبرز الشخصيات التاريخية والأسطورية في شمال إفريقيا. في هذه الدراسة، استكشفنا أصولها الأمازيغية، والغموض المحيط باسمها ودينها، ومكانتها في التاريخ والذاكرة الجماعية. اكتشفنا تباينًا كبيرًا في الروايات التاريخية عن حياتها، مما فتح المجال أمام الأسطورة والخيال لإضافة بُعد رمزي لشخصيتها، لا سيما فيما يتعلق بشجاعتها وحكمتها ونبوءاتها. من خلال دراسة رواية "زمن القلب" للكاتب محمد العلي عرار، التي تدور حول طبيب جزائري ممزق بين عاطفته وواجبه الوطني خلال فترة الاستعمار الفرنسي، نرى بروز شخصية الكاهنة الأسطورية لدعمه في مقاومته. تتشابك الرواية بين الفترات الزمنية، وتقنيات السرد، والخيال الأدبي، ورمزية المقاومة والهوية، من خلال إحياء الذاكرة التاريخية في مواجهة الاستعمار، مما يمنح الشخصية عمقًا رمزيًا وتأمليًا وتاريخيًا. Summary The priestess is one of the most prominent historical and legendary figures in North Africa. In this study, we explored her Amazigh origins, the mystery surrounding her name and religion, and her place in both history and collective memory. We discovered that there is significant variation in historical accounts of her life, which opened the door for myth and imagination to add a symbolic dimension to her character— especially regarding her courage, wisdom, and prophecies. Through the study of the novel Zaman Al-Qalb (Time of the Heart) by the writer Mohamed Al-Ali Arar, which centers around an Algerian doctor torn between his emotions and national duty during the French colonial period, we see the legendary figure of the priestess emerge to support him in his resistance. The novel intertwines time periods, narrative techniques, literary imagination, and symbolism of resistance and identity by reviving historical memory in the face of colonialism, giving the character a symbolic, reflective, and historical depth