Sciences Sociale
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 33
-
Itemدور صحافة المواطن في حماية المستهلكة الجزائرية من الغش التجاري.دراسة وصفية تحليلية لعينة من منشورات صفحة " المنظمة الجزائرية لحماية المستهلك ومحيطه "على الفايسبوك حول الغش التجاري(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024)تهدف هذه الدراسة إ لى معرفة دور صحافة المواطن التي تعتمدها صفحة المنظمة الجزائرية لحماية المستهلك ومحيطه على الفايسبوك في حماية المستهلكة الجزائرية من الغش التجاري ، وذلك من خلال معرفة مدى اعتماد صفحة المنظمة الجزائرية لحماية المستهلك ومحيطه على الفايسبوك على صحافة المواطن في حماية المستهلكة الجزائرية من الغش التجاري، ومعرفة أكثر المستهلكات الجزائريات التي تهدف الصفحة إلى حمايتهن من الغش التجاري من خلال اعتمادها على صحافة المواطن، والكشف عن طبيعة السلع التي تهدف الصفحة الرسمية للمنظمة الجزائرية لحماية المستهللك ومحيطه على الفايسبوك إلى حماية المستهلكةالجزائرية من التعرض إلى الغش التجاري عند استهلاكها وذلك باعتمادها على صحافة المواطن، وكذا الوقوف على أساليب صحافة المو اطن التي تعتمدها الصفحة موضوع الد ا رسة في حماية المستهلكة الجزائرية من الغش التجاري. ولقد اعتمدت الدراسة على منهج تحليل المضمون ، وتمثل مجتمعها في جميع منشورات صفحة المنظمة الجزائرية لحماية المستهلك ومحيطه على الفايسبوك حول الغش التجاري والتي تستهدف بها جميع المستهلكين الجزائريين المتابعين لها بما فيهم المستهلكة موضوع الدراسة المتتبعة لهذه الصفحة والتي قدر عددها ب 80 منشور تم بثها خلال فترة قدرت ب: ستة أشهر من شهر ديسمبر 2023 إلى غاية شهر ماي 2024 . أما العينة فكانت حصصية وتمث لت في 16 منشور ، كما اعتمدت هذه الدراسة على الملاحظة البسيطة واستمارة تحليل المضمون كأد اتين لجمع البيانات ، حيث توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : تعتمد الصفحة على كل من صحافة المواطن بطريقة حصرية وصحافة المواطن بطريقة تشاركية ✓ بدرجة متساوية ، حيث تعتمد على صحافة المواطن و الحوار مع التلفزيون و صحافة المواطن و المكاتب الولائية وهذا فيما يتعلق بالطريقة التشاركية . تتمثل الأشكال الصحفية لصحافة المواطن و التي غلب على صفحة "المنظمة الج ا زئرية لحماية ✓ المستهلك و محيطه "اعتمادها في منشو ا رتها عن الغش التجاري ، التي استهدفت بها المستهلكة الج ا زئرية قصد التقليل من تلك الظاهرة السلبية في : التقرير الصحفي و الخبر في شكله العاجل و غير العاجل وكذا التحقيق الصحفي، و التي وضفتها الصفحة في تناولها لسلعا مغشوشة موجهة للمستهلكة أو أحد افراد أسرتها موضوع الدراسة . تظهر صحافة المواطن التي تعتمدها الصفحة في منشو ا رتها عن الغش التجاري والتي تستهدف بها ✓ المستهلكة الجزائرية سواء في سلع تخصها أو تخص افراد أسرتها أو سلع مشتركة بينهم جميعا على شكل بيان ،أو صورة فوتوغ ا رفية مصحوبة بتعليق ،أو فيديو لايف ،أو فيديو مصحوب بتعليق وكذا الصورة فقط ،والكاريكاتير . تهدف صفحة المنظمة الج ا زئرية لحماية المستهلك ومحيطه إلى حماية المستهلكة الجزائرية من الغش ✓ التجاري من خلال عرض السلع المغشوشة ذات الاستهلاك الشخصي للم أ رة أو الاستهلاك المشترك ،ومن بين أهم هذه السلع هي السلع الخاصة بالأطفال ومنها المواد الغير صحية أو السلع الخاصة بها شخصيا وأهمها مواد التجميل والسلع الرجالية وخاصة الألبسة والمكملات الغذائية . The mission of this study is to investigate the role of light journalism adopted by the page of an Algerian regulatory organization for consumer protection and its surroundings on Facebook in protecting the Algerian consumer from commercial fraud, and that is through knowing the extent of the reliability of an Algerian regulatory organization for consumer protection and its surroundings on Facebook over light journalism in protecting the Algerian consumer from commercial fraud. Learn more about the products of Algerian companies, which shed light on the official page of the Algerian Organization to Combat Commercial Fraud through their reliance on commercial fraud, and reveal the nature of the products that shed light on commercial fraud when consumed by their reliance on the press. , . As well as examining the methods of citizen journalism adopted by the page under study in protecting Algerian consumers from commercial fraud. The study relied on the content analysis approach, and its community was represented in all the posts of the Algerian Organization for Consumer Protection and its Environment page on Facebook about commercial fraud, which targets all Algerian consumers who follow it, including the consumer who is the subject of the study following this page, which was estimated at 80 posts that were broadcast during the period. Estimated at: six months from December 2023 to May 2024. The sample was quotas and represented 16 publications. This study also relied on simple observation and a content analysis form as two tools for collecting data. The study reached the following results:
-
Itemمرحلة عقود ما قبل الإدماج و تأثيرها على سيرورة العمل دراسة ميدانية ببلدية عين الكرمة – ولاية الطارف-(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024)تهدف هذه الدراسة الموسومة بـ "مرحلة عقود ما قبل الإدماج و تأثيرها على سيرورة العمل" دراسة ميدانية ببلدية عين الكرمة – ولاية الطارف،الى تقديم دراسة سوسيولوجية و توفير مادة علمية هذا من خلال تسليط الضوء واقع سياسية لادماج المهني ، و عقود ما قبل التشغيل في سوق العمل الجزائري، و هذا في محاول لمعرفة اسباب و اهداف هذه السياسية التشغلية و منه امكانية تقيم واقع سياسية الادماج المهني و عقود ما قبل التشغيل . ما تهدف هذه الدراسة ايضا الى محاولة معرفة واقع موظف الادماج المهني في المؤسسة . و تأثير هذه الاخيرة على سيرورة الاداء بالمؤسسة. وقد تبلورت إشكالية الدراسة بطرح التساؤل المركزي التالي: كيف تؤثر مرحلة ما قبل الإدماج على سيرورة العمل داخل المؤسسة؟ وطرحت التساؤلات الفرعية الآتية: ✔ لماذا وجدت عقود ما قبل الإدماج؟ ✔ هل تؤثر عقود الإدماج على مستقبل الموظف؟ ✔ ما تنوع التخصصات المستفيدين من عقود الإدماج يخدم المؤسسة؟ وتحقيقا لهذه الأهداف و اإجابة على التساؤلات فقد اعتمدنا في دراستنا منهجًا على استخدام المنهج الوصفي لدراسة، و تحليل و فهم سياسة الإدماج في المؤسسات الجزائرية، و كيفية تأثيرها على سيرورة العمل، أما عن ادوات فتمثلا في الاستمارة ،بالاضافة الى استخدام الملاحظة البسيطة و المقابلة الحرة لجمع المعلومات حول الموضوع . و قد تم جمع هذه المعلومات من عينة الدراسة العشوائية المنتظمة و التي كان حجمها 42 مفردة. واعتبارًا على ما تم ذكره، فقد وصلت الدراسة إلى النتائج التالية: يعد الإدماج المهني تكوينا و تربصا يكسب الموظف خبرة في مجال عمله , و هذا من بين الأهداف المسطرة من طرف الوكالة الوطنية لتشغيل في سعيها لتهيئة موظفي عقود ما قبل الإدماج . نستنتج أن عقود ما قبل الإدماج هي تهيئة لضمان منصب عمل و اكتساب خبرة مهنية و خروج من البطالة , و ضمان استقرار مهني يتبعه استقرار اجتماعي. يعتبر عقود ما قبل التشغيل بالنسبة للمؤسسة مورد بشري مؤهل مهنيا و قد ساعدت التخصصات للمستفيدين من تحسين الخدمة , اختصار الجهد و الوقت , ضمان سيرورة عمل جيدة داخل المؤسسة , تقديم خدمة أفضل تعتبر صعوبة التكيف , صعوبة الاتصال , عدم الانتماء من أهم معوقات الموظف بعقود ما قبل الإدماج داخل المؤسسة. كما أن لعقود ما قبل الإدماج تأثير سلبي و يتضح هذا التأثير حسب المبحوثين في التماطل في أداء العمل وزيادة الضغط على مكان العمل ,وتتمثل طبيعة العوائق المادية التي تعرقل السير الحسن للعمل في قلة وسائل الاتصال الاستغلال اللاعقلاني لوسائل المؤسسة. Shedding light on this study, which is titled “The stage of pre-comprehensive contracts and their impact on the work process - a field study in the municipality of Ain El Karma - El Tarf Province - to provide a sociological study and scientific material, and this is by shedding real light in a political manner on professional diversity and pre-employment contracts in the Algerian labor market. This research attempted to determine the reasons and objectives of these technical innovations and it is possible to actually evaluate the organization’s outstanding monthly and pre-operational contracts performance The problem of the study was crystallized by posing the following central question: How does the pre-maturity phase of the work process take place within the organization? The following sub-questions were posed: Why did pre-merger contracts exist? Do integration contracts affect the employee’s future? Does the diversity of specializations for beneficiaries of integration contracts serve the institution? In order to achieve these goals and answer the questions, in this study we have relied systematically on the use of the descriptive approach to study, analyze and understand the integration policy in Algerian institutions and how it affects the work process. As for the tools, they are mainly represented in the form, in addition to the use of simple observation and a free interview. To collect information about the topic. This information was collected from a regular random study sample, which was 42 individuals in size. Based on what was mentioned, the study reached the following results: Professional integration is considered training and training that gives the employee experience in his field of work, and this is among the goals set by the National Employment Agency in its effort to prepare employees for preintegration contracts. We conclude that pre-integration contracts are preparation for securing a job position, gaining professional experience, exiting unemployment, and ensuring professional stability followed by social stability. For the organization, pre-employment contracts are considered a professionally qualified human resource, and the specializations have helped the beneficiaries improve the service, reduce effort and time, ensure a good work process within the organization, and provide better service. Difficulty in adapting, difficulty in communication, and lack of belonging are considered among the most important obstacles for a contract employee before integration into the organization. Pre-comprehensive contracts also have a multiple impact, and this impact expands according to research into delaying the performance of work and pressure on the workplace, and they represent the types of social obstacles that hinder the good conduct of work, in addition to the means of communicating irrational exploitation and the institution of means.
-
Itemالكفاءة الاتصالية ودورها في تفعيل الأداء داخل المؤسسة التربوية دراسة ميدانية بمتوسطةزايدي عبد المجيد(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024)تهدف هذه الد راسة إلى تسليط الضوء على واقع الكفاءة الاتصالية في المؤسسة التربوية , و هذا من خلال معرفة دور الكفاءة الاتصالية في تفعيل الأداء في المؤسسة التربوية . و معرفة أساليب و طرق تفعيل الكفاءة الاتصالية في المؤسسة التربوية و دورها في تفعيل الأداء .وعلى هذا الأساس ف إن إشكالية الدراسة تتبلور في السؤال الرئيسي التالي : ما هو دور الكفاءة الاتصالية في تفعيل الأداء بالمؤسسة التربوية ؟ أما بخصوص الأسئلة الفرعية فتتمثل في : س 1 - ما هو دور أسلوب الإدارة بالأهداف في تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية ؟ س 2- ما هو دور أسلوب الإدارة بالمشاركة في تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية ؟ س 3- ما هو دور تكنولوجيا الاتصال الحديثة في تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية ؟ و منه ف إن د را ستنا هذه تند رج ضمن الد ا رسات الوصفية التحليلية و ذلك لاستخدامها المنهج الوصفي , و كذا أداة الاستمارة والملاحظة لجميع البيانات . و قد توصلت الد راسة إلى النتائج التالية : تساهم الكفاءة الاتصالية في تفعيل الأداء داخل المؤسسة التربوية . ✓ يعتبر أسلوب الإدارة بالأهداف من أهم مؤش ا رت الكفاءة الاتصالية و التي تساهم في تفعيل الأداء ✓ داخل المؤسسة التربوية . يعتبر أسلوب الإدارة بالمشاركة من أهم مؤش ا رت الكفاءة الاتصالية في المؤسسة التربوية و التي ✓ تساهم في تفعيل الأداء داخل المؤسسة . تعتبر تكنولوجيا الاتصال الحديثة من أهم وسائل تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية . This study aims to shed light on the reality of communication competence inthe educational institution, and this is through knowing the role of communication competence in activating performance in the educational institution. And knowing the methods and means of activating communication competence in the educational institution and its role in activating performance. On this basis, the problem of the study crystallizes in the following main question: What is the role of communication competence in activating performance in the educational institution? As for the sub-questions, they are: Q1 - What is the role of the management by objectives method in achieving communication efficiency in the educational institution? Q2- What is the role of the participatory management method in achieving communication efficiency in the educational institution? Q3- What is the role of modern communication technology in achieving communication efficiency in the educational institution? Hence, our study falls within the descriptive analytical studies in that it uses a survey method, as well as a questionnaire and observation tool for all data. The study reached the following results : Communication competence contributes to activating performance within the educational institution. The management by objectives method is considered one of the most important indicators of communication efficiency, which contributes to activating performance within the educational institution. Participatory management style is considered one of the most important indicators of communication efficiency in the educational institution, which contributes to activating performance within the institution. Modern communication technology is one of the most important means of achieving communication efficiency in the educational institution.
-
Itemالكفاءة الاتصالية ودورها في تفعيل الأداء داخل المؤسسة التربوية )دراسة ميدانية بمتوسطةزايدي عبد المجيد ((جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024)تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على واقع الكفاءة الاتصالية في المؤسسة التربوية , و هذا من خلال معرفة دور الكفاءة الاتصالية في تفعيل الأداء في المؤسسة التربوية . و معرفة أساليب و طرق تفعيل الكفاءة الاتصالية في المؤسسة التربوية و دورها في تفعيل الأداء .وعلى هذا الأساس ف إن إشكالية الد ا رسة تتبلور في السؤال الرئيسي التالي : ما هو دور الكفاءة الاتصالية في تفعيل الأداء بالمؤسسة التربوية ؟ أما بخصوص الأسئلة الفرعية فتتمثل في : س 1 - ما هو دور أسلوب الإدارة بالأهداف في تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية ؟ س 2- ما هو دور أسلوب الإدارة بالمشاركة في تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية ؟ س 3- ما هو دور تكنولوجيا الاتصال الحديثة في تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية ؟ و منه فان دراستنا هذه تند رج ضمن الدراسات الوصفية التحليلية و ذلك لاستخدامها المنهج الوصفي , و كذا أداة الاستمارة والملاحظة لجميع البيانات . و قد توصلت الد ا رسة إلى النتائج التالية : تساهم الكفاءة الاتصالية في تفعيل الأداء داخل المؤسسة التربوية . ✓ يعتبر أسلوب الإدارة بالأهداف من أهم مؤشرات الكفاءة الاتصالية و التي تساهم في تفعيل الأداء ✓ داخل المؤسسة التربوية . يعتبر أسلوب الإدارة بالمشاركة من أهم مؤشرات الكفاءة الاتصالية في المؤسسة التربوية و التي ✓ تساهم في تفعيل الأداء داخل المؤسسة . تعتبر تكنولوجيا الاتصال الحديثة من أهم وسائل تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية . This study aims to shed light on the reality of communication competence inthe educational institution, and this is through knowing the role of communication competence in activating performance in the educational institution. And knowing the methods and means of activating communication competence in the educational institution and its role in activating performance. On this basis, the problem of the study crystallizes in the following main question: What is the role of communication competence in activating performance in the educational institution? As for the sub-questions, they are: Q1 - What is the role of the management by objectives method in achieving communication efficiency in the educational institution? Q2- What is the role of the participatory management method in achieving communication efficiency in the educational institution? Q3- What is the role of modern communication technology in achieving communication efficiency in the educational institution? Hence, our study falls within the descriptive analytical studies in that it uses a survey method, as well as a questionnaire and observation tool for all data. The study reached the following results : Communication competence contributes to activating performance within the educational institution. The management by objectives method is considered one of the most important indicators of communication efficiency, which contributes to activating performance within the educational institution. Participatory management style is considered one of the most important indicators of communication efficiency in the educational institution, which contributes to activating performance within the institution. Modern communication technology is one of the most important means of achieving communication efficiency in the educational institution.
-
Itemالصراعات التنظيمية في بيئة العمل وأثرها على المؤسسة الاقتصادية الجزائرية -دراسة ميدانية بالمؤسسة العمومية الاقتصادية لصناعة معدات السكة الحديدية وتجهيزاتها عنابة-(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2024)إن الصراعات ظاهرة تسود مختلف المؤسسات أو المنظمات، بحيث أن تكون هناك الصراعات إيجابية والتي بدورها تتدخل فيها الإدارة، لهذا هدفت الدراسة إلى التعرف على الصراعات التنظيمية في بيئة العمل وأثرها على المؤسسة الجزائرية العمومية الاقتصادية لصناعة معدات السكة الحديد وتجهيزاتها _عنابة_، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في معالجة الموضوع، وذلك بتوزيع عينة مكونة 50 مبحوثا من أصل 573 مختارة بطريقة عشوائية بسيطة إلى جانب استخدام أدوات جمع البيانات خاصة أداة هامة والمتمثلة في الاستمارة. وقد خلص هذا البحث إلى مجموعة من النتائج كانت على التالي: الموظفين يقرون بوجود الصراع بالمؤسسة بنسبة كبيرة ولا يرتبط الصراع بالخدمات الاجتماعية أو الترقية، ويمكن أن يرجع ذلك إلى أسباب أخرى مثل أسباب شخصية أو اجتماعية. يمكن اعتبار الاجتماعية سببا في حدوث الصراع في المؤسسة. من خلال بحثنا هذا توصلنا إلى أنه يوجد داخل المؤسسة إلا أنه لا ترتبط دراستنا. Conflicts are a phenomenon that prevails in various institutions or organizations, such that there are positive conflicts in which the administration intervenes. Therefore, the study aimed to identify organizational conflicts in the work environment and their impact on the Algerian Public Economic Corporation for the Manufacture of Railway Equipment and Supplies - Annaba - and the approach was relied upon. Descriptive and analytical method in dealing with the subject, by distributing a sample of 50 respondents out of 573 selected in a simple random way, in addition to using data collection tools, especially an important tool represented by the questionnaire. This research concluded with a set of results that were as follows: Employees acknowledge the existence of conflict in the organization to a large extent, and the conflict is not related to social services or promotion. This could be due to other reasons, such as personal or social reasons. Social can be considered a cause of conflict in the organization. Through our research, we concluded that it exists within the institution, but it is not related to our study.