Droit
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 177
-
Itemالتحكيم الإلكتروني في منازعات عقود التجارة الإلكترونية(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)يعد اللجوء للتحكيم الإلكتروني لحسم منازعات عقود التجارة الإلكترونية أهم انعكاسات التقدم التكنولوجي على واقع التحكيم التجاري الدولي، فالثورة التكنولوجية وما أحدثته من تغيير في وسائل الاتصال أدى لاتجاه فكر متعاملي التجارة الإلكترونية لاستخدام الوسائل الإلكترونية لحل المنازعات المثارة، وآية ذلك اللجوء لاستخدام التحكيم الإلكتروني باعتباره صورة حديثة للتحكيم التقليدي، ويوفر هذا الأسلوب العديد من المزايا التي لا يوفرها أي نظام قانوني لحل النزاعات من بينها السرعة والفعالية وقلةالتكاليف، إلا أنه يواجه بعض الصعوبات مرجعها عدم مواكبة التشريعات الوطنية والاتفاقيات الدولية للتطور التكنولوجي بسبب عدم تخيل واضعيها ما سيفرزه هذا التطور من مستجدات. le recours à l’arbitrage électronique pour résoudre les litiges relatifs aux contrats de commerce électronique constitue l’une des principales réflexions du progrès technologique sur le domaine de l’arbitrage commercial international, la révolution technologique et l’évolution des moyens de communication on conduit les commerçants du commerce électronique à utiliser les outils électroniques pour résoudre les litiges soulevés, faisant de l’arbitrage électronique une forme moderne de l’arbitrage traditionnel, cette méthode offre plusieurs avantages qu’aucun système juridique ne prévoit pour la résolution des litiges, tels que la rapidité, l’efficacité et la réduction des couts, cependant, elle rencontre certaines difficultés liées au fait que les législation nationales et les accords internationaux ne suivent pas le rythme des avancées technologiques, en raison de l’incapacité de ses concepteurs à imaginer les nouvelles évolutions que ce développement pourrait engendrer .
-
Itemالمسؤولية الجزائية المترتبة عن مخاطر الذكاء الاصطناعي(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)تتناول هذه المذكرة موضوع المسؤولية الجنائية الناتجة عن مخاطر الذكاء الاصطناعي والتي تعتبر من بين أكبر التحديات القانونية نظرا لعدم وجود قوانين خاصة تضبط وتنظم استخدامات هذه التقنيات والتجاوزات التي قد تحدث عن ذلك، وقد تطرقنا للأراء الفقهية المتضاربة حول اسناد الشخصية القانونية للذكاء الاصطناعي من عدمه، ونتيجة ذلك تعددت الاطراف التي يمكن مساءلتها عن الجرائم التي ترتكب باستخدامه بين مصنع أو مبرمج أو مستخدم. ثم تم تسليط الضوء على مجموعة من الجرائم المستحدثة التي ظهرت نتيجة تزايد الاستخدامات السلبية للذكاء الاصطناعي مع محاولة تحديد العقوبات الخاصة بها من خلال اسقاط القواعد العامة للقانون الجنائي، مع تحديد الآليات والإجراءات المستحدثة للوقاية ومكافحة هذا النوع من الجرائم. وفي الأخير عرضنا مجموعة من النماذج للجرائم المرتكبة باستخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي. This memorandum addresse the issue of criminal liability arising from the risks of artificial intelligence (AI), which is considered one of the greatest legal challenges due to the lack of specific laws regulating the use of these technologies and the potential violations that may result from them. We addressed the conflicting jurisprudential opinions regarding whether or not AI has legal personality. As a result, the parties that can beheld accountable for crimes committed using AI have multiplied, including the manufacturer, the programmer, and the user. We highlighted a group of newly emerging crimes that have emerged because of the increasing negative uses of AI, with an attempt to define their specific penalties by overriding the general rules of criminal law. We also identified the new mechanisms and procedures for preventing and combating this type of crime. Finally, we presented a group of examples of crimes committed using AI technologies.
-
Itemالوساطة القضائية كآلية بديلة لحل المنازعات الإدارية(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)تتناول هذه الدراسة موضوع الوساطة القضائية كآلية بديلة لتسوية المنازعات الإدارية، من خلال تحليل مفهومها، وبيان خصائصها وأنواعها، وكذا استعراض الأساس القانوني الذي تستند إليه في النظام القانوني الجزائري، مع التركيز على مدى مشروعيتها وتوافقها مع قواعد النظام العام. وقد بيّنت الدراسة أن الوساطة القضائية تمثل إحدى صور العدالة البديلة التي تهدف إلى حل النزاعات بطريقة ودية، من خلال تدخل طرف ثالث محايد (الوسيط القضائي) يسعى لتقريب وجهات النظر بين الإدارة والأطراف المتنازعة دون اللجوء إلى الحكم القضائي. كما أبرزت أن القاضي الإداري يلعب دورًا مهمًا في تفعيل الوساطة، سواء من خلال اقتراحها أو الإشراف على تنفيذ اتفاقها، إلى جانب تحديد صلاحيات الوسيط وشروط تعيينه ومهامه ومسؤوليته. وخلصت الدراسة إلى أن الوساطة This study addresses the topic of judicial mediation as an alternative mechanism for settling administrative disputes, by analyzing its concept, features, and types, as well as its legal basis within the Algerian legal system. It focuses on the legitimacy of judicial mediation and its compatibility with public order principles. The study reveals that judicial mediation is a form of alternative justice that aims to resolve disputes amicably through the intervention of a neutral third party (the judicial mediator), who facilitates consensus between public administration and the disputing parties without resorting to a judicial ruling. It also highlights the significant role of the administrative judge in proposing and supervising mediation, and outlines the mediator’s qualifications, responsibilities, and legal liabilities. The study concludes that judicial mediation alleviates pressure on administrative courts and promotes consensual justice that respects the unique nature of administrative relations, while emphasizing the need for legal safeguards to ensure the enforcement of mediated agreements.
-
Itemالمسؤولية الجزائية عن حوادث المرور في القانون الجزائري(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)تعتبر الجرائم المرورية سلوك نسائي غير مشروع في قانون المرور،يصدر من قائد أو مالك المركبة يعرض المصالح الجوهرية لأفراد المجتمع للخطر ،سواءا كان إيجابيا أم سلبيا حدد له المشرع الجزئي جزءا جنائيا على ضوء هذا المفهوم استخلصنا عناصر الجريمة المرورية و آثارها على الفرد و المجتمع و ما يميزها من خصائص في كونها سلوك غير مشروع و الأصل فيها العينية أي يعاين وقت وقوعها و نجد أكثرها مجسدة في المخالفات و الجنح الصورية و يمكن تقسيمها إلى ثلاث أصناف حسب المتسبب فيها . يحسب النتيجة المرورية و يمكن تقسيمها إلى ثلاثة أصناف حسب المتسبب فيها ،بحسب جسامتها و حسب النتيجة المحققة ،و الجرائم المرورية كغيرها من الجرائم لا تقوم بتوفر أركانها المتمثلة في الركن الشرعي ،المادي و المعنوي. نظرا للاستفحال الجريمة في بلادنا بات الضروري محاربتها و التمدي لها و لنا يتأنى ذلك باتجاع طرق و ميكانيزمات نوعية تتناسب و حجم الظاهرة هذه الأساليب نحصرها في جانبيين وقائي وردعي يتمثل الجانب الوقائي في جملة العمليات التحسيسية التي تعود الجور الأساسي فيها إلى جهات رسمية منها في الأجهزة الأمنية المختصة ،مركز الوقاية و الأمن عبر الطرق و أيضا وسائل الإعلام المختلفة و جهات أخرى غير رسمية كالجمعيات و المجتمع المدني . أما الجانب الردعي فيتمثل في التطبيق الصارم لقانون المرور المخالفين بكل حزم و يسهر على تطبيق هذه الإجراءات أعوان مؤهلون للقيام بمثل هذه المهام و هم رجال الدرك الوطني مصالح الأمن العمومي بجهاز الشرطة و مصالح أخرى متمثلة في مفتش النقل و الغابات و مهندس الأشغال العمومية و لكن في حدود معينة ضبطها و نظمها المشروع و ذلك باستعمال الوسائل القانونية و المتاحة و السلطات المخولة لهم بموجب القانون . Traffic crimes are considered an illegal female behavior in the traffic law, issued by the driver or owner of the vehicle that exposes the essential interests of members of society to danger, whether positive or negative. The partial legislator has determined a criminal part for it. In light of this concept, we have extracted the elements of the traffic crime and its effects on the individual and society and what distinguishes it from. Characteristics of it being an illegal behavior and its origin is its being objective, meaning it is witnessed at the time of its occurrence. We find most of it embodied in formal violations and misdemeanors and it can be divided into three categories according to the person who caused it. The traffic result is calculated and can be divided into three categories according to the person who caused it, according to its seriousness and according to the achieved result. Traffic crimes, like other crimes, do not have their elements represented by the legal, material and moral elements. Due to the spread of crime in our country, it has become necessary to fight it and to extend it, and for us this is done slowly by adopting specific methods and mechanisms that are proportionate to the size of the phenomenon. We limit these methods to two aspects: preventive and deterrent. The preventive aspect is represented in a set of awareness-raising operations in which the basic injustice is attributed to official bodies, including: The relevant security agencies, the Center for Prevention and Road Safety, as well as various media outlets and other unofficial bodies such as associations and civil society. The deterrent aspect is represented by the strict application of the traffic law against violators with all firmness, and the implementation of these procedures is overseen by agents qualified to carry out such tasks, namely the National Gendarmerie, the Public Security Services of the Police Department, and other services represented by the Transport and Forestry Inspector and the Public Works Engineer, but Within certain limits set and regulated by the project, using legal and available means and the powers granted to them by law.
-
Itemالمؤسسات العقابية ودوها في إعادة إدماج المحبوسين(جامعة الشاذلي بن جديد الطارف, 2025)في إطار مواكبة التحولات الحديثة في مجال العدالة العقابية، سعى المشرع الجزائري على غرار غيره من التشريعات،إلى إرساء نظام قانوني متكامل ينظم آليات المعاملة العقابية للمحبوسين داخل مختلف أصناف المؤسسات العقابية وخارجها، وذلك بموجب القانون 05/04 المتعلق بتنظيم السجون وإعادة الإدماج الاجتماعي للمحبوسين، وهذا من خلال تبنيه للسياسة العقابية الحديثة التي تقوم على تكريس مبادئ الإدماج والإصلاح وفقا لما هو معمول به في الإتفاقيات الدولية،ضمانا لحقوق المحكوم عليه من أي انتهاكات أو تجاوزات أثناء مرحلة التنفيذ العقابي، التي تخضع إلى إشراف كل من الجهات الإدارية والقضائية، لاسيما ما تعلق منها بأساليب المعاملة العقابية وأنظمة إعادة الإدماج. In the context of keeping pace with modern transformations in the field of penal justice, the Algerian legislator, like other legislations, sought to establish an Integrated legal system that regulates the mechanisms of punitive treatment of detainees inside and outside various types of penal institutions, pursuant to law 04/05 relating to the organization of prisons and the social reintegration if detainees. This is through its adoption of a modern penal policy based on the consecration of the principles of integration and reform In accordance with what is practiced in international agreements to guarantee the right of the convict from any violations or transgressions during the phase of penal implementation, which in subject to the supervision of both administrative and spatial authorities, especially with regard to methods of punitive treatment and reintegration systems.