Exploring EFL Learners’ Vocabulary Memorizing Strategies Case Study of Second Year EFL Students at Chadli Bendjedid University
Exploring EFL Learners’ Vocabulary Memorizing Strategies Case Study of Second Year EFL Students at Chadli Bendjedid University
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Ahlem Messabhia
Malak Bouhala
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf
Abstract
Learning a new language entails various challenges. One of these is grasping the vocabulary of the
language. The present study has been conducted in order to explore the efficient strategies used by
the second-year English Foreign Language students at Chadli Bendjedid University in vocabulary
learning. Furthermore, to investigate the main difficulties encountered by English-speaking
foreign language students while learning vocabulary. The main hypothesis of the following study
is that students who use effective vocabulary learning strategies would enrich and develop their
vocabulary understanding. The main question of this study is: What are the vocabulary
memorizing strategies most used by English Foreign Language students in learning and
understanding new vocabulary? The method used in this study is a mixed approach, by combining
both quantitative and qualitative methods. In order to collect the data needed for the study,
questionnaires were administered to English Foreign Language students and teachers in the
department of English. A sample of 46 students and eight (8) teachers answered the questionnaires.
The results obtained revealed that English Foreign Language students who use vocabulary-
learning strategies would enrich and develop their vocabulary understanding. On the basis of the
obtained results, some recommendations have been proposed to help students use different
techniques in learning vocabulary items, which contribute to their productivity. Those
recommendations were suggested to the teachers, emphasizing their role in teaching vocabulary
and how to provide their students with different strategies that help them learn more vocabulary
items.
يتطلب تعلم لغة جديدة على تحديات متنوعة، من بينها استيعاب مفرداتها. وقد أُجريت هذه الدراسة لاستكشاف الاستراتيجيات الفعّالة التي يستخدمها طلاب السنة الثانية في قسم اللغات الأجنبية الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد في تعلم المفردات. كما تهدف إلى تحديد الصعوبات الرئيسية التي يواجهها طلاب اللغات الأجنبية الناطقون باللغة الإنجليزية أثناء تعلمهم للمفردات. وتتمثل الفرضية الرئيسية للدراسة في أن الطلاب الذين يستخدمون استراتيجيات فعّالة لتعلم المفردات سيُثريون ويُطوّرون فهمهم للمفردات. ويتمثل السؤال الرئيسي لهذه الدراسة في: ما هي استراتيجيات حفظ المفردات الأكثر استخدامًا من قِبل طلاب اللغات الأجنبية الإنجليزية في تعلم وفهم المفردات الجديدة؟ اعتمدت الدراسة على نهج مختلط يجمع بين المنهجين الكمي والنوعي. ولجمع البيانات اللازمة للدراسة، وُزّعت استبيانات على طلاب ومعلمي اللغات الأجنبية الإنجليزية في قسم اللغة الإنجليزية. أجابت عينة من 46 طالبًا وثمانية (8) معلمين على الاستبيانات. أظهرت النتائج أن طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية الذين يستخدمون استراتيجيات تعلم المفردات يُثريون فهمهم للمفردات ويُطورونه. بناءً على هذه النتائج، طُرحت بعض التوصيات لمساعدة الطلاب على استخدام تقنيات مختلفة في تعلم المفردات، مما يُسهم في إنتاجيتهم. وقُدّمت هذه التوصيات للمعلمين، مؤكدةً على دورهم في تدريس المفردات وكيفية تزويد طلابهم باستراتيجيات مختلفة تُساعدهم على تعلم المزيد من المفردات.