دور القيادة في تنمية الولاء التنظيمي للعاملين بالمؤسسة دراسة ميدانية مؤسسة موبيليس بولاية الطارف
دور القيادة في تنمية الولاء التنظيمي للعاملين بالمؤسسة دراسة ميدانية مؤسسة موبيليس بولاية الطارف
No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
تحري إلهام
لعبيدي مروى
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
هدفت دراستنا هذه إلى معرفة دور القيادة في تنمية الولاء التنظيمي للعاملين بمؤسسة
موبيليس بولاية الطارف كون القيادة لها تأثير و دور فعال على تنمية ولائهم و المساهمة في
تحسين و تطوير أدائهم و زيادة مردودهم المهني ، حيث قمنا بهذه الدراسة لمجموعة من الأسباب
تلخصت في الرغبة في فهم و تفسير طبيعة العلاقة بين القيادة و الولاء التنظيمي داخل المؤسسة و
أثرها على الأداء الوظيفي للعمال ، و تكمن أهمية الدراسة في كونها تسلط الضوء على دور القيادة
في كل مراحل العملية الإدارية للمؤسسة و في زيادة ولاء العاملين للهيكل التنظيمي للمؤسسة .
و في هذا الصدد طرحنا السؤال المركزي التالي : إلى أي مدى تسهم القيادة في تنمية الولاء
التنظيمي للعاملين بالمؤسسة ؟و تماشيا مع طبيعة هذه الدراسة و الأهداف المسطرة لها قمنا بتوظيف المنهج الوصفي التحليلي و
اخترنا العينة بالإعتماد على المسح الشامل حيث أخذنا كل العمال لأنهم معنيين بالدراسة و عددهم
17 عامل مستخدمين أدوات جمع البيانات الإستمارة و الملاحظة البسيطة و تم التوصل إلى النتائج
التالية منها :
- تعمل القيادة على الإهتمام بالعلاقات الإنسانية بين العاملين و على زيادة الولاء التنظيمي
لديهم . - تساهم القيادة في ترقية جودة الحياة المهنية بالمؤسسة في سبيل تنمية ولائهم التنظيمي . - الحوافز المادية و المعنوية تعتبر عاملا محوريا في تعزيز الولاء التنظيمي للعاملين .
This study aimed to understand the role of leadership in developing organizational loyalty among employees at Mobilis in El Tarf Province. Leadership has an effective influence on developing employee loyalty, contributing to improving and developing their performance, and increasing their professional output. We conducted this study for a number of reasons, most notably a desire to understand and explain the nature of the relationship between leadership and organizational loyalty within the organization and its impact on employee performance. The importance of the study lies in its ability to shed light on the role of leadership in all stages of the organization's administrative process and in increasing employee loyalty to the organization's organizational structure.
In this regard, we posed the following central question: To what extent does leadership contribute to developing organizational loyalty among employees within the organization? In line with the nature of this study and its stated objectives, we employed a descriptive analytical approach and selected the sample based on a comprehensive survey. We recruited all 17 workers, as they were relevant to the study. Data collection tools included questionnaires and simple observations. The following conclusions were reached :
- Leadership emphasizes human relations among employees and increases their organizational loyalty.
- Leadership contributes to improving the quality of work life within the organization, fostering organizational loyalty.
- Material and moral incentives are a pivotal factor in strengthening employee organizational loyalty.