الحراك المهني ودوره في أداء المؤسسة دراسة ميدانية بمركز التكوين المهني و التمهين مناجلية بشير –بوحجار – ولاية الطارف
الحراك المهني ودوره في أداء المؤسسة دراسة ميدانية بمركز التكوين المهني و التمهين مناجلية بشير –بوحجار – ولاية الطارف
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
رضا حلواني
محمد رفعي
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير الحراك المهني على أداء المؤسسة من خلال إجراء دراسة ميدانية على عينة من الموظفين بمؤسسة التكوين المهني مناجلية بشير –بوحجار – ولاية الطارف ، ومن خلال دراستنا حاولنا الإجابة على التساؤل الرئيسي و المتمثل في :
- كيف يؤثر الحراك المهني في تحسين أداء مؤسسة التكوين المهني مناجلية بشير – بوحجار (ولاية الطارف)؟
وقد أدرجنا مجموعة من التساؤلات الفرعية المتمثلة في :
- كيف يؤثر الحراك الداخلي على الأداء الوظيفي لموظفي مؤسسة التكوين المهني مناجلية بشير – بوحجار – بولاية الطارف؟
- كيف يؤثر الحراك الخارجي على الأداء الوظيفي لموظفي مؤسسة التكوين المهني مناجلية بشير –بوحجار – بولاية الطارف ؟
بالإضافة إلى تحديد أهداف الدراسة من أهمها :
- تأثيرالحراك المهني على الأداء الوظيفي في مؤسسة التكوين المهني مناجلية بشير - مركز - سواء كان ذلك تأثيرًا سلبيًا أو إيجابيًا.
- معرفة مدى تأثير الحراك الداخلي بجميع أشكاله على الأداء الوظيفي في المؤسسة.
- معرفة مدى تأثير الحراك الخارجي على الأداء الوظيفي في المؤسسة .
حيث إعتمدنا على المنهج الوصفي الذي يعتبر أحد اهم المناهج المعتمدة في الدراسات السوسيولوجية وهو الذي يتماشى مع هذه الدراسة ويعتمد على تفسير ووصف هذه الظاهرة ، كما إعتمدنا على أدوات جمع البيانات وهي الملاحظة والإستمارة و المقابلة .
وعليه فقد إخترت26 فرد من موظفي مؤسسة التكوين المهني مناجلية بشيرمن أصل 72 موظف ذكور وإناث كعينة قصدية ،وبناء على ماتقدم توصلت الدراسة إلى مجموعة من الإقتراحات و التوصيات :
.1تعزيز برامج التدريب والتكوين للموظفين لرفع كفاءاتهم وزيادة مهاراتهم.
2. تحسين سياسات الترقية لجعلها أكثر عدالة وشفافية.
3. ضمان توزيع المهام بشكل عادل بين الموظفين مع مراعاة الفروق الفردية.
4. تعزيز قنوات التواصل بين الإدارة والموظفين.
5. تسهيل عمليات النقل والإستيداع للموظفين الراغبين في تغيير مواقع عملهم أو أخذ إستراحة.
6. تعزيز التحفيز والولاء الوظيفي بين الموظفين لزيادة إنتمائهم للمؤسسة.
7. مراعاة الفروق الفردية بين الموظفين في جميع جوانب العمل.
This study aims to reveal the impact of professional mobility on the performance of the institution through a field study on a sample of employees at the Manajlia Bishir Vocational Training Institute in Bouhjar, El Tarf Province. The main research question is:
• How does professional mobility improve the performance of the Manajlia Bishir Vocational Training Institute in Bouhjar (El Tarf Province)?
Additionally, a set of sub-questions were addressed:
• How does internal mobility affect the job performance of employees at the Manajlia Bishir Vocational Training Institute in Bouhjar (El Tarf Province)?
• How does external mobility affect the job performance of employees at the Manajlia Bishir Vocational Training Institute in Bouhjar (El Tarf Province)?
The study's objectives include:
• Measuring the impact of professional mobility on job performance at the Manajlia Bishir Vocational Training Institute - Central, whether the impact is positive or negative.
• Determining the extent to which internal mobility affects job performance in the institution.
• Determining the extent to which external mobility affects job performance in the institution.
We adopted the descriptive method, which is one of the most important methods used in sociological studies, as it aligns with this study and relies on describing and interpreting this phenomenon. We also used data collection tools such as observation and questionnaires.
Therefore, we selected 26 employees (both male and female) from the Manajlia Bishir Vocational Training Institute out of a total of 72 employees as a purposive sample. Based on the findings, the study concluded with a set of suggestions and recommendations:
1. Enhance training programs to improve employees' competencies and skills.
2. Improve promotion policies to make them fairer and more transparent.
3. Ensure equitable task distribution among employees while considering individual differences.
4. Strengthen communication channels between management and employees.
5. Facilitate the processes of transfer and leave for employees wishing to change their work locations or take a break.
6. Enhance motivation and job loyalty among employees to increase their commitment to the institution.
7. Consider individual differences among employees in all aspects of work.