دور مواقع التواصل الاجتماعي في تسهيل عملية الاشهار لدى المحلات التجارية دراسة ميدانية ببعض محلات ولاية -الطارف-
دور مواقع التواصل الاجتماعي في تسهيل عملية الاشهار لدى المحلات التجارية دراسة ميدانية ببعض محلات ولاية -الطارف-
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
بوخاري إبراهيم
عماري محمد
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
تعد هذه الد ا رسة من الد ا رسات التي تمهد الى معرفة دور مواقع التواصل الاجتماعي في تسهيل عملية
الاشهار لدى المحلات التجارية، وقد استهدفت الد ا رسة تجار محلات ولاية الطارف، حيث اعتمدت على
فرضية اساسية هي اقبال أصحاب المحلات التجارية في ت ا زيد مستمر على استخدام الفايسبوك، اما
الفرضية الفرعية الأولى هي يساعد الفايسبوك في طريقة تسوق المنتجات الخاصة بالمحلات التجارية عن
طريق الاشها ا رت، اما الفرضية الثانية تساهم مواقع التواصل الاجتماعي في عملية تسهيل الاشهار لدى
المحلات التجارية من خلال انشاء محتوى مرئي او نصي ونشره على مختلف المنصات الالكترونية، اما
الفرضية الثالثة يحظى التسويق التجاري باهتمام التجار في الج ا زئر من خلال الترويج الأكثر انتشا ا ر
والأسهل لسلعهم عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وتم استخدام المنهج الوصفي عبر تقنية الملاحظة
والاستمارة.
حيث اتبعنا أسلوب العينة القصدية العشوائية واخذنا 02 % من تجار محلات ولاية الطارف من على
أساس انهم يمثلون مجتمع البحث.
وفي الأخير توصلت هذه الد ا رسة الى جملة من النتائج أهمها:
- اغلبية تجار ولاية الطارف يتصفحون موقع الفايسبوك في ترويج سلعهم.
- افراد العينة يرون ان التسويق التجاري قادر على تحقيق جميع الميولات والاذواق المتعلقة بالخدمة
وبنسبة قدرت ب 100 % .
- الموقع الأكثر ترويجا للسلع هو موقع الفايسبوك.
This Study is one of the studies that pave the way to knowing the role pave the way to knowing the role of social networking sites in facilitating the advertising procrss in shops, the study targeted shop merchants in the state of el taref , it was based on a basic premise the increasing interest of shop owners in using facebook, the first sub-hypothesis is that facebook helps in the way of marketing special products in stores through advertisements, As for the second hypothesis, social networking sites contribute to the process of facilitating advertising in shops through creating visual or textual content and publishing it on various electronic platforms, The third hypothesis commercial marketing is of interest to merchants in Algeria through the most widespread and easiest promotion of their goods through social networking sites, The descriptive approach was used through observation and questionnaire techniques.
We followed the random purposive sampling method and took 20 merchants in stores in the state of el taref on the basis that they represent the research community.
Finally, this study reached a number of results, the most important of which are :
- The majority of AL-Tarf state merchants browse facebook to promote their goods.
- The sample members believe that commercial marketing is capable of achieving all inclinations and tastes related to service, with a percentage estimated at 100%.
- The most popular site for promoting good sis facebook.