مسامهة الخدمات المصرفية الالكترونية في تحسين جودة الخدمة المصرفية -دراسة حالة-
مسامهة الخدمات المصرفية الالكترونية في تحسين جودة الخدمة المصرفية -دراسة حالة-
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
ســـــــــــالم شيـــــمــــــــاء
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشادلي بن جديد
Abstract
دور المعاملات الإلكترونية في تحسين جودة الخدمات المصرفية في ظل التطورات الراهنة، والمتعلقة بشكل رئيسي بثورة تكنولوجيا المعلومات، والتي زادت من اهتمام المؤسسات باستخدام الوسائل الإلكترونية في تقديم الخدمات المصرفية بهدف تحسين جودتها بما يُمكّنها من التفوق. هدفت هذه الدراسة إلى بيان مدى مساهمة الخدمات المصرفية الإلكترونية في تحسين جودة الخدمة المصرفية من وجهة نظر عينة من موظفي مجموعة من البنوك بولاية الطرف. ولتحقيق هذا الهدف، تم تصميم استبيان. وفي تحليل الاستبيان، اعتمدت الدراسة على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، حيث توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: إن لاستخدام الخدمات المصرفية الإلكترونية أثر إيجابي في تحسين جودة الخدمة المصرفية من خلال الأبعاد التالية: الموثوقية، والاستجابة، والأمان، والملموسية، والتعاطف.
The role of electronic transactions in improving the quality of banking services in
light of the current developments related mainly to the information technology revolution,
which has increased the interest of institutions in using electronic means in providing banking
services with the aim of improving their quality that enables them to excel.
This study aimed to demonstrate the extent to which electronic banking services
contribute to improving the quality of banking service from the point of view of a sample of
employees of a group of banks in the state of Al-Tarf. To achieve this goal, a questionnaire
was designed. In analyzing the questionnaire, the study relied on the Statistical Package for
the Social Sciences (SPSS) program, where the study reached results. The following: The use
of electronic banking services has a positive impact in improving the quality of banking
service through the following dimensions: reliability, responsiveness, security, tangibility, and
empathy.