حماية المستهلك من مخاطر الإشهار التجاري المضلل
حماية المستهلك من مخاطر الإشهار التجاري المضلل
No Thumbnail Available
Date
2020
Authors
عواطف عمارة
سمية حلواني
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
يُعتبر الإعلان التجاري وسيلةً فعّالة للترويج للسلع والخدمات، إذ يُقدّم معلوماتٍ أساسيةً وضروريةً عن العلامات التجارية، ما يدفع المستهلكين إلى شرائها اقتناعًا بجودتها.
يُعدّ الإعلان المصدر الأول للمعلومات عن المنتج الذي يمتلكه المستهلك، إلا أن بعض المُعلنين، بهدف زيادة المبيعات والفوائد، قد يلجأون إلى ممارساتٍ غير أخلاقيةٍ لاستغلال المستهلك من خلال إخفاء الحقيقة في المعلومات المُقدّمة بهدف الخداع.
ونظرًا لهذا الانحراف في الإعلان عن دوره وأهدافه الأصلية، يبدو من الضروري حماية المستهلك من الإعلانات المُضلّلة والزائفة من خلال سنّ قوانين أكثر صرامةً لمعاقبة الشركاء الماليين والشركات.
Commercial advertising is considered as being an effective way of promoting goods and services since it provides necessary and basic information about the brands, thus, it makes the consumers purchase them because they are convinced of their good quality.
Advertising is the first source of information about the product that the consumer has, however, some advertisers, in order to increase the sales and benefits, might adopt some unethical practices to abuse the consumer by hinding the truth in the provided information for the sake of betraying.
Owing to this deviation of advertising from its initial role and objectives it has being created for, it seems necessary to protect the consumer from misleading and fake adverts by passing stricter laws to punish the financial partners and businesses.