التحليل الاستراتيجي كمدخل لبناء الميزة التنافسية -دراسة حالة مؤسسة اقتصادية
التحليل الاستراتيجي كمدخل لبناء الميزة التنافسية -دراسة حالة مؤسسة اقتصادية
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
بريش إنصاف
سايح حياة
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشادلي بن جديد
Abstract
This study aims to analyze the role of strategic analysis in enhancing the
competitive advantage of Ferrovial Annaba, an institution working in the
transportation and infrastructure sector. The study focuses on how the institution uses
strategic analysis tools to identify strengths, weaknesses, opportunities and threats,
and then formulate effective strategies to improve its competitive performance. .
The theoretical side of the topic was first addressed through the theoretical
framework of both competitive advantage and strategic analysis, leading to projecting
this onto the field side of the Ferrovial Foundation by applying analysis of the
internal and external environment.
The study finally concluded that an organization's strategic analysis affects its
competitive advantage by identifying its strengths and weaknesses, as well as its
resources and capabilities, which leads to its gaining a competitive position and great
position.
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل دور التحليل الاستراتيجي في تعزيز الميزة التنافسية لشركة فيروفيال عنابة، وهي مؤسسة تعمل في قطاع النقل والبنية التحتية. وتركز الدراسة على كيفية استخدام المؤسسة لأدوات التحليل الاستراتيجي لتحديد نقاط القوة والضعف والفرص والتهديدات، ومن ثم صياغة استراتيجيات فعّالة لتحسين أدائها التنافسي.
بدأت الدراسة بالجانب النظري للموضوع من خلال الإطار النظري لكل من الميزة التنافسية والتحليل الاستراتيجي، مما أدى إلى تطبيق ذلك على الجانب الميداني لمؤسسة فيروفيال من خلال تطبيق تحليل البيئة الداخلية والخارجية.
وخلصت الدراسة في النهاية إلى أن التحليل الاستراتيجي للمؤسسة يؤثر على ميزتها التنافسية من خلال تحديد نقاط قوتها وضعفها، بالإضافة إلى مواردها وقدراتها، مما يؤدي إلى اكتساب مكانة تنافسية مرموقة.