الاضطرابات اللغوية و تاثيرها على مهارة القراة - السنة الخامسة انموذجا
الاضطرابات اللغوية و تاثيرها على مهارة القراة - السنة الخامسة انموذجا
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
ركاب حميدة
رفعي نوال
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
تعد الاضطرابات اللغوية من بين الصعوبات التي تواجه الفرد بصفة عامة والتلميذ بصفة خاصة، باعتبارىا عجز لغوي وإعاقة وانحراف، يؤثر على فهم أو استعمال اللغة المنطوقة أو المكتوبة، فهي بدورىا تصيب الأطفال الصغار أكثر من الكبار، سواء اضطرابات كلامية كاللجلجة والحبسة أو اضطرابات نطقية كالإبدال أو قلب الحروف، أو اضطرابات صوتية بما فيها بحة الصوت وشدتو، مما يجعلهم عاجزين عن ممارسة مختلف المهارات اللغوية خاصة مهارة القراءة، فبعض الأطفال لا تنمو مهارة التواصل لديهم ، وأثار هذه الاضطرابات تكون ذات طبيعة معرقلة للنمو، خاصة في مجال الدراسة، وبما أنها تؤثر سلبا على حياة الطفل والمتعلم، ونظرا لتأثيرىا السلبي على العملية التعليمية والتعلمية، وفق العلماء في جعل موضوع الاضطرابات مجال اهتمام الدارسين، وعليه ينبغي تبني مجموعة من الحلول لعلاجهذه الظاىرة
وأخيرا يهدف ىذا البحث إلى كشف وبيان هذه الاضطرابات سواء العضوية منها أو النفسية أو الاجتماعية .وعليه يكون المعلم على دراية بها، وبالتالي إتباعه للطرائق المختلفة من أجل تعليم المصابين بهذه الاضطرابات و السعي إلى تحقيق نتائج إيجابية
the difficulties faced by individuals in general, and students in particular, as they constitute a linguistic impairment and deviation affecting the understanding or use of spoken or written language. These disorders tend to affect young children more than adults, including speech disorders like stuttering and aphasia, articulation disorders such as substitution or letter reversal, and voice disorders, including hoarseness and pitch issues. These challenges make it difficult for children to practice various linguistic skills, especially reading. Some children do not develop communication skills properly, and the effects of these disorders can hinder growth, particularly in the educational field. Given their negative impact on the child's and learner's life and the learning process, scientists have made the study of these disorders a focus of attention. Therefore, a range of solutions should be adopted to address this phenomenon.
Finally, this research aims to identify and clarify these disorders, whether they are organic, psychological, or social, so that teachers are aware of them. Consequently, they can follow different methods to educate those affected by these disorders and strive to achieve positive outcomes.