آليات حماية حقوق المستهلك التعاقدية
آليات حماية حقوق المستهلك التعاقدية
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
عباس كميليا
رقامي نسرين
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
تعتبر مسألة حقوق المستهلك وحمايتها، إحدى أهم المفاهيم التسويقية الحديثة، التي طالما حددت
خيارنا في إقتصاد السوق والإنفتاح على الأسواق العربية والعالمية، فقد بات المستهلك عرضة للغش و
التظليل و التلاعب، فمن خلال عناصر المزيج التسويقي تمارس مختلف أساليب التحايل، سواء في
خصائص المنتجات و مكونا ا و صفا ا، أو من خلال فر أسعار لا تتناسب و مستوى دخل
المستهلك، أو إعتماد سياسة توزيع تزيد حاجة المستهلك للمنتج، إذ يتعمد المتدخل صعوبة حصوله
عليه في أماكن معينة دون الأخرى، ناهيك عن إستخدام طرق ترويج مظللة للمستهلك حيث تقنعه
بدفع قيمة المنتج أكبر من فائدته.
و طبعا الجزائر كغيرها من دول العالم الثالث لازالت حتى اليوم تعادي أسواقها من إنتهاكات
لحقوق المستهلك، فبالرغم من وضع أجهزة متعددة تعمل على حماية المستهلك من الممارسات المخلة
بحقوقه، و سن القوانين و التشريعات لضمان ذلك، إلا أن هذا لم يعد كفيلا لوضع حد لتلك التعديات
المستمرة عليه، خاصة أمام غياب الهيئات المنوط بها حمايته في الساحة الوطنية، حيث لا تزال د
صعوبة في الظهور كهيئات قوية لحمايته رغم الجهود المبذولة منذ إنشائها و حتى الآن، فمثلا بالنسبة
لجمعيات تعاني من ضعف الخبرة و عدم قدر ا على فهم أبعاد التجاوزات التي تقع على المستهلك،
إلى جانب عدم إستيعابها لوسائل الحماية القانونية بصفة عامة و ضعف الوسائل المادية لها، أين تواجه
هذه الأخيرة صعوبات علها تتردد في الإبلاغ عن المخالفات.
The issue of consumer rights and protection is one of the most important
modern marketing concepts, which has long defined our choice in the market
economy and openness to Arab and international markets, the consumer is now
vulnerable to fraud, shading and manipulation, through the elements of the
marketing mix practice various methods of circumvention, both in the
characteristics of products and their components and characteristics, or by
imposing prices that do not suit the level of consumer income, or adopting a
distribution policy that increases the consumer's need for the product, as the
intervention deliberately makes it difficult to obtain it in places that do not fit the
level of consumer income, or adopt a distribution policy that increases the
consumer's need for the product, as the interventionist deliberately makes it
difficult to obtain it in places that do not fit the level of consumer income. Certain
but not to mention using shaded consumer promotion methods that convince them
to pay more for the product than its usefulness.
Of course, Algeria, like other third world countries, is still hostile to its
markets from violations of consumer rights, despite the development of multiple
agencies that protect consumers from practices that violate their rights, and the
enactment of laws and legislation to ensure this, but this is no longer enough to
put an end to these ongoing infringements, especially in the absence of bodies
charged with protecting it in the national arena, where it still finds it difficult to
appear as strong bodies to protect it despite efforts since its inception and So far,
for example, for associations with poor experience and inability to understand the
dimensions of consumer abuses, as well as their lack of understanding of legal
protections in general and poor physical means, where the latter faces difficulties
in reporting irregularities.