مسامهة السياحة في تحقيق التنمية المستدامة -دراسة حالة الجزائر-

No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
قريف هديل
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشادلي بن جديد
Abstract
Over the decades, tourism has witnessed continuous growth and deep diversification to become one of the fastest growing economic sectors in the world. Tourism is closely linked to development given the large financial returns it can provide in the medium and long term. As a result of the role of tourism as a pioneering and effective economic sector, working to achieve economic and social development is important to ensure the growth of this sector in a sustainable manner. This study aims to sensitize the richness that Algeria possesses with regard to tourism components of all kinds. Revitalizing tourism and integrating it into the global tourism market within the framework of sustainable tourism development conditions. For this purpose, the reality of Algerian tourism was presented within the data of the national economy by presenting and analyzing the most important tourism indicators represented in the number of tourists, the percentage of contribution to the domestic product, and the percentage of contribution to the balance of payments. These indicators, which proved weak in achieving the expected results and a significant departure from international standards in view of the available tourism wealth. على مر العقود، شهدت السياحة نموًا مستمرًا وتنوعًا عميقًا لتصبح من أسرع القطاعات الاقتصادية نموًا في العالم. ترتبط السياحة ارتباطًا وثيقًا بالتنمية نظرًا للعوائد المالية الكبيرة التي يمكن أن توفرها على المديين المتوسط ​​والطويل. ونظرًا لدور السياحة كقطاع اقتصادي رائد وفعال، فإن العمل على تحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية أمرٌ بالغ الأهمية لضمان نمو هذا القطاع بشكل مستدام. تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بالغنى الذي تتمتع به الجزائر في مقومات السياحة بمختلف أنواعها، وتنشيط السياحة ودمجها في سوق السياحة العالمية في إطار شروط التنمية السياحية المستدامة. ولهذا الغرض، تم عرض واقع السياحة الجزائرية ضمن بيانات الاقتصاد الوطني، من خلال عرض وتحليل أهم مؤشرات السياحة المتمثلة في عدد السياح، ونسبة المساهمة في الناتج المحلي، ونسبة المساهمة في ميزان المدفوعات. وهذه المؤشرات التي أثبتت ضعفها في تحقيق النتائج المتوقعة وابتعادها بشكل كبير عن المعايير الدولية في ظل الثروة السياحية المتاحة.
Description
Keywords
Citation