أهمية روح المقاولاتية في المؤسسات الناشئة -دراسة حالة-
أهمية روح المقاولاتية في المؤسسات الناشئة -دراسة حالة-
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
شريط إيمان
حربي إلهام
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشادلي بن جديد
Abstract
This study aims to identify the key personal characteristics that constitute
entrepreneurial spirit among entrepreneurs and examine their impact on the establishment and
success of their ventures. After reviewing relevant theoretical aspects and previous studies in
this field, and adopting a behavioral approach to studying entrepreneurship, the following key
characteristics of entrepreneurial spirit were identified: need for achievement, self-confidence,
creativity, independence and responsibility, risk-taking propensity, and initiative.
In the applied aspect of the study, an indirect interview was conducted to investigate
Spotify as a case study, and after analyzing the interview responses, it was found that the
dimensions of entrepreneurial spirit have a clear impact on the establishment and success of
startups.
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد السمات الشخصية الرئيسية التي تُشكل روح ريادة الأعمال لدى رواد الأعمال، ودراسة تأثيرها على تأسيس مشاريعهم ونجاحها. بعد مراجعة الجوانب النظرية ذات الصلة والدراسات السابقة في هذا المجال، واعتماد نهج سلوكي لدراسة ريادة الأعمال، تم تحديد السمات الرئيسية التالية لروح ريادة الأعمال: الحاجة إلى الإنجاز، والثقة بالنفس، والإبداع، والاستقلالية والمسؤولية، والميل إلى المخاطرة، والمبادرة.
في الجانب التطبيقي للدراسة، أُجريت مقابلة غير مباشرة لدراسة حالة سبوتيفاي، وبعد تحليل إجابات المشاركين في المقابلة، تبين أن لأبعاد روح ريادة الأعمال تأثيرًا واضحًا على تأسيس الشركات الناشئة ونجاحها.