أثر إدارة معرفة الزبون في تحسين الصورة الذهنية للمؤسسات الاقتصادية -دراسة حالة-
أثر إدارة معرفة الزبون في تحسين الصورة الذهنية للمؤسسات الاقتصادية -دراسة حالة-
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
لعبيدي سارة
بوقرة امال
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشادلي بن جديد
Abstract
This study highlights the importance of customer knowledge
management in improving the mental image of economic institutions,
as caring about customer knowledge means having a developed
database that reflects their interests and needs, which helps to create
products that live up to their aspirations, from this standpoint and
whenever the product is free from previous complaints, it creates a good
impression on The customer, or what is known as the mental image, so
this study aimed to define the customer's knowledge management and
its impact on improving the mental image of the Algiers Telecom
Corporation El-Taref Agency. clients, and SPSS was used to analyze
the data. The results of the study concluded that there is an impact of
the application of customer knowledge management in improving the
mental image of the institution, such as the one owned by Algeria
Telecom in the telecom operator’s market.
تُسلّط هذه الدراسة الضوء على أهمية إدارة معرفة العملاء في تحسين الصورة الذهنية للمؤسسات الاقتصادية، إذ إنّ الاهتمام بمعرفة العملاء يعني امتلاك قاعدة بيانات متطورة تعكس اهتماماتهم واحتياجاتهم، مما يُساعد على ابتكار منتجات تُلبي تطلعاتهم، ومن هذا المنطلق، فكلما كان المنتج خاليًا من الشكاوى السابقة، فإنه يُخلّف انطباعًا جيدًا لدى العميل، أو ما يُعرف بالصورة الذهنية. لذا، هدفت هذه الدراسة إلى تحديد إدارة معرفة العملاء وأثرها في تحسين الصورة الذهنية لعملاء مؤسسة اتصالات الجزائر (وكالة الطارف)، وتمّ استخدام برنامج SPSS لتحليل البيانات. وخلصت نتائج الدراسة إلى وجود أثر لتطبيق إدارة معرفة العملاء في تحسين الصورة الذهنية للمؤسسة، مثل تلك المملوكة لشركة اتصالات الجزائر في سوق مُشغّل الاتصالات.