دور ابعاد جودة خدمات الصيرفة الاسلامية في تنحقيق رضا العميل دراسة ميدانيةلعينة من عملاء المصارف الاسلامية بولايتي عنابة و الطارف
دور ابعاد جودة خدمات الصيرفة الاسلامية في تنحقيق رضا العميل دراسة ميدانيةلعينة من عملاء المصارف الاسلامية بولايتي عنابة و الطارف
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
بوخاري ندى
منصري ريان
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشادلي بن جديد
Abstract
The study aims at determining the dimensions of the quality of Islamic banking
services in achieving customer satisfaction, and to achieve these results. A
questionnaire consisting of three parts was distributed to a sample related to the
subject of the study in both Annaba and El Tarf, and then the statistical gathered
program for social sciences 26.spss.v was used to analyze the collected data, based on
a number of statistical methods. The study reached a number of results, the most
important is the presence of a positive and moderate correlation between the
independent variable (the dimensions of the quality of Islamic banking services) and
the dependent variable (customer satisfaction), as the correlation coefficient between
them reached 0.566, and this indicates that customers are aware of the variables and
the dimensions of service quality. It works to develop the dimensions of the quality of
its services provided to develop the degree of customer satisfaction
تهدف الدراسة إلى تحديد أبعاد جودة الخدمات المصرفية الإسلامية في تحقيق رضا العملاء، وللوصول إلى هذه النتائج، تم توزيع استبانة مكونة من ثلاثة أجزاء على عينة ذات صلة بموضوع الدراسة في كل من عنابة والطارف، ثم تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي للعلوم الاجتماعية 26.spss.v لتحليل البيانات المجمعة، بالاعتماد على عدد من الأساليب الإحصائية. توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، أهمها وجود علاقة ارتباط موجبة ومتوسطة بين المتغير المستقل (أبعاد جودة الخدمات المصرفية الإسلامية) والمتغير التابع (رضا العملاء)، حيث بلغ معامل الارتباط بينهما 0.566، وهذا يدل على وعي العملاء بمتغيرات وأبعاد جودة الخدمة. وتعمل على تطوير أبعاد جودة خدماتها المقدمة لتطوير درجة رضا العملاء.