دور الدمج المدرس ي في تنمية مهارات التواصل لدى الطفل التوحدي دراسة ميدانية على مستوى الأقسام المتخصصة لولاية الطارف
دور الدمج المدرس ي في تنمية مهارات التواصل لدى الطفل التوحدي دراسة ميدانية على مستوى الأقسام المتخصصة لولاية الطارف
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
زينب حديد
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
موضوع الدراسة يدور حول "دور الدمج المدرسي في تطوير مهارات التواصل لدى الطفل المصاب بالتوحد." وهدفت الدراسة إلى دراسة طبيعة الدمج الذي يمارسه الأطفال المصابون باضطراب طيف التوحد في الأقسام الخاصة في تحسين التواصل اللفظي وغير اللفظي والتواصل الاجتماعي. لقد تناولنا الجزء النظري من الدراسة الذي تم تقسيمه إلى أربعة فصول، حيث كان الفصل الأول مقدمة عامة للدراسة، بينما تناول الفصل الثاني دراسة تحليلية للدمج المدرسي، وتناول الفصل الثالث مهارات التواصل لدى الطفل المصاب بالتوحد (التواصل اللفظي وغير اللفظي والاجتماعي). أما الفصل الرابع فقد تناول ما هو اضطراب التوحد، أما الجزء التطبيقي من الدراسة، والذي يمثل الفصل الخامس، فقد أُجريت الدراسة فيه على عينة من 16 معلماً ومعلمة من التربية الخاصة، من المدارس الابتدائية على مستوى ولاية الطارف، وقد استخدمنا طريقة شاملةتم جمع البيانات باستخدام استبيان مكون من 43 سؤالًا، بالإضافة إلى مقابلة شبه موجهة والملاحظة من أجل المعالجة الإحصائية للبيانات. اعتمد الباحث على المنهج الوصفي والتحليلي واستخدم برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). أظهرت نتائج الدراسة أن دمج الأطفال في المدرسة يساهم بدرجة معتدلة في تطوير مهارات الاتصال للطفل المصاب بالتوحد. وأكدت الدراسة أن دمج الأطفال في المدرسة يساهم في تطوير مهارات الاتصال غير اللفظية فقط، في حين أن الاتصال اللفظي و...
اجتماعياً، كانت النتائج أقل من المستوى المتوسط ويرجع ذلك إلى العديد من الأسباب التي استخرجناها من المقابلة. وأخيراً، تقدم الدراسة مجموعة من التوصيات التي من شأنها تعزيز دور الدمج في تحسين مستوى التواصل بين الأطفال المصابين باضطراب طيف التوحد.
The subject of the study revolves around “the role of school integration
in developing the communication skills of the autistic child.” The study aimed
to examine the nature of integration practiced by children with autism
spectrum disorder in special departments in improving verbal and non-verbal
communication and social communication. We have touched on The
theoretical part of the study was divided into four chapters, the first chapter
was a general introduction to the study, while the second chapter dealt with an
analytical study of school integration, and the third chapter dealt with the
communication skills of the autistic child (verbal, non-verbal and social
communication).
he fourth chapter addressed what autism disorder is, as for the applied part
of the study, which represents the fifth chapter, in which the study was
conducted on a sample of 16 male and female teachers of specialized
education, from primary schools at the level of the state of El Tarf, and we
used the comprehensive survey method. Data were collected using a
questionnaire consisting of 43 questions, in addition to a semi-directed
interview and observation for statistical processing of the data.
The researcher relied on the descriptive and analytical approach and used
the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program.
The results of the study showed that school integration contributes to a
moderate degree to the development of communication skills for the autistic
child. The study confirmed that school integration contributes to the
development of non-verbal communication skills only, while verbal
communication and..
Socially, the results were below average and this is due to many reasons that
we inferred from the interview.
Finally, the study provides a set of recommendations that would enhance the
role of integration in improving the level of communication among children
with autism spectrum disorder.