اثر ممارسات الموارد البشرية الخضراء في تحسين اداء المنظمة  - دراسة حالة بمؤسسة  اتصالات الجزائر الطارف
    
  
 
 
  
  
    
    
        اثر ممارسات الموارد البشرية الخضراء في تحسين اداء المنظمة  - دراسة حالة بمؤسسة  اتصالات الجزائر الطارف
    
  
No Thumbnail Available
      Date
    
    
        2023
    
  
Authors
  غربي نور الهدى
  جبالي ايمان
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
    
    
        جامعة الشادلي بن جديد
    
  
Abstract
    
    
        This study aims to measure the impact of green human resource management practices,
including green recruitment, green training and development, green performance
assessment, green motivation, and green health and safety management, on improving
organizational performance and benefiting from them in dealing with future human
resources. It sheds light on the reality of the Algerian Telecommunications Company
in El Tarf Province and its level of interest in green human resource management to
enhance its performance. Additionally, it raises awareness about the concepts of green
human resource practices and organizational performance. The descriptive-analytical
method and case study approach were used, focusing on the case of the Algerian
Telecommunications Company in El Tarf Province. The questionnaire method was
adopted as one of the main research tools for obtaining information, and the statistical
package for social sciences (SPSS) version 26 was used for statistical analysis of the
questionnaire results
تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر ممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء، بما في ذلك التوظيف الأخضر، والتدريب والتطوير الأخضر، وتقييم الأداء الأخضر، والتحفيز الأخضر، وإدارة الصحة والسلامة الخضراء، في تحسين الأداء التنظيمي والاستفادة منها في التعامل مع الموارد البشرية المستقبلية. وتُلقي الدراسة الضوء على واقع الشركة الجزائرية للاتصالات بولاية الطارف ومدى اهتمامها بإدارة الموارد البشرية الخضراء لتحسين أدائها. كما تُسهم في رفع الوعي بمفاهيم ممارسات الموارد البشرية الخضراء والأداء التنظيمي. وقد استُخدم المنهج الوصفي التحليلي ومنهج دراسة الحالة، مع التركيز على دراسة حالة الشركة الجزائرية للاتصالات بولاية الطارف. واعتمدت الدراسة على أسلوب الاستبيان كأحد أدوات البحث الرئيسية للحصول على المعلومات، كما استُخدم برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) الإصدار 26 للتحليل الإحصائي لنتائج الاستبيان.