دور تحليل البيئة التنافسية في تحديد الخيار الاستراتيجي دراسة حالة الشركتين نايكي و دانون باستخدام تحليل القوى الخمسةلمايكل بورتر
    
  
 
 
  
  
    
    
        دور تحليل البيئة التنافسية في تحديد الخيار الاستراتيجي دراسة حالة الشركتين نايكي و دانون باستخدام تحليل القوى الخمسةلمايكل بورتر
    
  
No Thumbnail Available
      Date
    
    
        2020
    
  
Authors
  بوطرفة هدى
  مرزوق اسماء
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
    
    
        جامعة الشادلي بن جديد
    
  
Abstract
    
    
        The objective of this study is to know the role of competitive environment analysis in
determining the strategic choice by using Porter's Five Forces Analysis in Nike and Danone
societies.
To achieve the goals of the research, using case study approach to understand the strategic
orientation of the societies.
Finally, the main results showed that the strategic choices of each society are represented by
Porter's Competitive strategies or Differentiation strategy and cost reduction strategy.
Thus, the study recommended that the society should utilize a Blue Ocean Strategy though
creation a new market place and creation a new demand in order to get rid of competitors
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور تحليل البيئة التنافسية في تحديد الخيار الاستراتيجي باستخدام تحليل القوى الخمس لبورتر في مجتمعي نايكي ودانون. ولتحقيق أهداف البحث، تم استخدام منهج دراسة الحالة لفهم التوجه الاستراتيجي للمجتمعين. وأخيرًا، أظهرت النتائج الرئيسية أن الخيارات الاستراتيجية لكل مجتمع تتمثل في استراتيجيات بورتر التنافسية أو استراتيجية التمايز واستراتيجية خفض التكاليف. وبالتالي، أوصت الدراسة بضرورة استخدام المجتمع لاستراتيجية المحيط الأزرق من خلال خلق سوق جديدة وخلق طلب جديد للتخلص من المنافسين.