محددات التوجه المقاوالتي لطلبةكليةالعلوم الاقتصادية والتجاريةوعلوم التسيير لجامعة الشاذلي بن جديد–الطارف–
محددات التوجه المقاوالتي لطلبةكليةالعلوم الاقتصادية والتجاريةوعلوم التسيير لجامعة الشاذلي بن جديد–الطارف–
No Thumbnail Available
Date
2020
Authors
بوحدادة خير الدين
عمي أشرف
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشادلي بن جديد
Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير محددات التوجه الريادي (الدعم، التمويل، المنافسة، التعليم الجامعي، والدين) على التوجه الريادي، وذلك بالاعتماد على عينة من طلبة قسم العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة الشاذلي بن جديد -الطارف-. تم الاعتماد على نمذجة المعادلات الهيكلية باستخدام طريقة المربعات الصغرى الجزئية (SEM-PLS)، حيث تم توزيع استبيان إلكتروني على عينة الدراسة (ن = 88)، وتم تحليله باستخدام برنامج Smart-PLS. وخلصت الدراسة إلى أن محددات التوجه الريادي (الدعم، التمويل، المنافسة، التعليم الجامعي، والدين) ليس لها تأثير على التوجه الريادي لدى طلاب العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة الشاذلي بن جديد -الطارف-. لذلك، يُقترح التركيز على محددات أخرى وتفعيل دور الجامعة في نشر ثقافة ريادة الأعمال، بالإضافة إلى فتح آفاق لمشاريع التمويل الإسلامي.
This study aims to identify the extent of the determinants’ impact of the
entrepreneurial orientation (support, financing, competition, university education and
religion) on the entrepreneurial orientation based on a sample of students of the
departement of economic, commercial and management sciences of Chadli Ben
Djedid university -El-Tarf- . The modeling of structural equations was relied on the
method of partail least squares (SEM-PLS), where an electronic questionnaire was
distributed to the study sample students )n (88= , and it was analyzed by using the
program Smart-PLS.
It was concluded that the determinants of the entrepreneurial orientation (support,
financing, competition, university education and religion) have no effect on the
entrepreneurial orientation on students of economic, commercial and management
sciences of Chadli Ben Djedid university -El-Tarf-. Therefore, it is suggested to focus
on other determinants and activate the university role in spreading the entrepreneurial
culture, in addition to opening opportunities for islamic financing projects .