انعكاسات استخدام شبكات التواصل الاجتماعي على القيم الاخلاقية لدى الطالبات الجامعيات دراسة على عينة من مستخدمي الفيس بوك بجامعة الطارف
انعكاسات استخدام شبكات التواصل الاجتماعي على القيم الاخلاقية لدى الطالبات الجامعيات دراسة على عينة من مستخدمي الفيس بوك بجامعة الطارف
No Thumbnail Available
Date
2018
Authors
عنون اسيا
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
في هذه الدراسة، نحاول الكشف عن انعكاسات استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على القيم الأخلاقية لدى طلاب الجامعة، كمثال على القيم الأخلاقية السائدة بينهم. ومن جهة أخرى، نسعى إلى غرس المبادئ النبيلة لدى الطالبات. وقد تبلورت مشكلة الدراسة الحالية في سؤال محوري: انعكاسات استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على القيم الأخلاقية لدى طالبات الجامعة، وقد انبثقت عن هذا السؤال أسئلة فرعية:
1- ما أكثر وسائل التواصل الاجتماعي استخدامًا لدى طالبات جامعة الشاذلي بن جديد؟
2- ما أنماط وعادات استخدام مواقع التواصل الاجتماعي لدى طالبات جامعة الشاذلي بن جديد؟
3- هل يؤثر اليوتيوب على القيم الأخلاقية لدى طالبات الجامعة؟
في دراستنا الحالية، اعتمدنا إجراءات وأسسًا منهجية في الميدان، حيث اخترنا المنهج الوصفي التحليلي. كذلك، تم اختيار أدوات البحث المستخدمة لجمع البيانات الميدانية، والتي كانت (ملاحظة شكلية). أما بالنسبة لتقنيات تفسير البيانات، فقد اعتمدنا على تفسيرها وتحليلها (كميًا، بيانيًا). وأخيرًا، خلصت دراستنا الحالية إلى عدد من النتائج: - استخدام الطالبات الجامعيات لمواقع التواصل الاجتماعي بشكل دائم بنسبة 60%. - الاستخدام الأكثر شيوعًا بين الطلاب هو موقع فيسبوك بنسبة 52.32%. - استخدام الطالبات لأكثر مواقع التواصل الاجتماعي شيوعًا في مجالات البحث العلمي قُدّر بنسبة 46.05%. - أما بالنسبة لنتائج استخدام الطالبات الجامعيات لهذه المواقع، فقد كانت الإجابات متقاربة لمدة ثلاث سنوات بنسبة 40%، ولمدة سنتين بنسبة 33%. ومنذ ذلك الحين، بلغت النسبة 28.33%، وكانت استخداماتهن أكثر من ذلك. - كانت نتائج المستجيبين حول تصفح الفيسبوك لجميع طلاب العينة لديهم صفحة شخصية بنسبة 100%. - نتائج مدى تشجيع الطلاب على الفيسبوك لثقافة الأزياء الفاضحة كانت النتائج تصل أحيانًا إلى 46.66%، ولكنها تقدر دائمًا بنسبة 50%. - كانت نتائج الإجابات حول عدد مرات تعرض طلاب الجامعات للصفحات التي تتحدث عن التسامح والأخوة عبر الفيسبوك أكثر من ثلاث مرات بنسبة 55.55%.
n this study, we try to uncover the implications of the use of social communication
on the ethical values of university students as an example of the moral values
prevalent among these students. On the other hand, we seek to instill noble
principles among female students.
The current study problem has crystallized on a central question: the implications
of the use of social networks on the moral values of female university students, and
the latter has spawned sub-questions as follows:
1_ What is the most social means of communication among students of the
University of Shazly Ben New?
2_ What are the patterns and habits of the use of social networks in the students of
the University of Shazly Ben New?
3_ Does YouTube affect the moral values of female university students?
In our current study, we have adopted systematic procedures and foundations in the
field, where we have chosen the descriptive analytical approach
As well as the selection of the research tools used to collect the field data, which
were in (form observation)
With regard to data interpretation techniques, we have relied on their interpretation
and analysis (quantitatively, quantitatively, graphically)
Finally, our current study concluded with a number of results: - I use female university students for networking sites permanently was 60% - The most common student use is the Facebook site at 52.32%. - The use of female students to the most social networking sites in the fields of
scientific research was estimated at 46.05%. - The results of the use of university students for these sites, the answers have been
close for three years 40% and two years 33%. Since 28.33% and their uses were
more than that. - The results of the respondents about the Facebook browsing were all sample
students have a personal page was 100%
Results of the extent of encouraging Facebook students on the culture of
scandalous fashion was the results sometimes lead to 46.66%, but always estimated
at 50% -The results of the answers on the number of times university students were
exposed to the pages that talk about tolerance and brotherhood through Facebook
were most of the answers more than three times 55.55%