أدب الرحلة بين التجسيد والتخييل رواية حديث عيسى بن هشام للمويلحي - أنموذجًا –

No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
سعيدة لعبيدي
سليم خريسي
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
يعتبر فن الرّحلة قديم قدم الانسان اذ عرفها منذ زمن بعيد ، وقد بدأ التأريخ لها منذ القرن 91 وقد ساعدت الرّحلة على اكتشاف موطن الإنسان ومدى انتشاره في بقاع الأرض. ورغم اختلاف دوافع السفر وتنوع مواد ووساءل الرّحلة فهي تصور بدرجة كبيرة بعض ملامح حضارة أو عصر ما سواء كانت الرّحلة فعلية أو خيالية ، فبواسطة المنهج الأنثروبولوجي التحليلي استطاع المويلحي أن يكشف لنا عن جانب من جوانب الحياة في مصر وباريس في فترة زمنية محدّ دة . ويعتبر كتابه من الكتب التأسيس يّة للرواية العربية حيث خاطب الأدباء والخواص وقدم للعامة منهجا يرتقي بالنفس الإنسان يّة ويرفع من كرامة الفرد ،كلّ هذا في إطار فني بديع ولغة موسيقية اتسمت بطرافة السجع وعلامة التركيب معا. حيث يتعرض من خلال رحلته إلى وصف واقع معاش وهو احوال مصر وأخلاق الناس في المجتمع ومعاملاتهم وتقييمها، وطبيعة علاقاتهم في الطبقات الاجتماعية المختلفة، فيتحدث عن طبائع الناس ونقائص الأخلاق وعيوبهم داعيا الى تجنبها ، وينتقد المجتمع المصري والتغييرات التي طرأت على الإصلاحات في الفترة الأخيرة من الامبراطورية العثمانية في النظام القضائي والشرطة والتعليم والمسرح و مسألة الأصالة والحداثة بالنسبة للمدينة الغربية في فرنسا وكل هذا في قالب خيالي من خلال تجول عيسى بن هشام في مقبرة للتأمل ويواجه باشا عثماني بعث من بين الأموات ، ثم يدور الحديث بينهما ويأخذه في رحلة عبر مصر وباريس. The art of travel is considered as old as man, who has known it for a long time. Its history began in the 19th century, and travel helped discover man’s homeland and the extent of his spread throughout the earth. Despite the different motives for travel and the diversity of materials and means of the trip, it largely depicts some features of a civilization or era, whether the trip was actual or imaginary. Using the analytical anthropological approach, Al- Muwailihi was able to reveal to us an aspect of life in Egypt and Paris in a specific period of time. His book is considered one of the foundational books of the Arabic novel, as he addressed writers and the elite and presented to the public an approach that elevates the human soul and raises the dignity of the individual, all of this within a wonderful artistic framework and a musical language characterized by the humor of assonance and the sign of composition together. Through his journey, he describes the lived reality, which is the conditions of Egypt, the morals of people in society, their dealings and evaluation, and the nature of their relationships in the different social classes. He talks about the natures of people and the shortcomings of morals and their defects, calling for them to be avoided. He criticizes Egyptian society and the changes that occurred due to the reforms in the last period of the empire. Ottomanism in the judicial system, the police, education, theater, and the issue of authenticity and modernity in relation to the western city in France, and all of this is in a fictional form through Issa bin Hisham wandering in a cemetery to meditate and confronting an Ottoman pasha resurrected from the dead, then the conversation takes place between them and takes him on a trip through Egypt and Paris. His book is considered a distinctive work of Arabic prose and is divided into two parts. The first is a conflict and comparison between Egypt’s past and its present and the conflict between the classical genres and the emerging traditions of the modern Arab imagination. The second section describes Western civilization and the extent of its influence on the Arabs. It was later published in book form in 1907, where The narrator takes him to Paris to visit the Universal Exhibition of 1900, where he criticizes European society, its modernity, and the role of Western imperialism throughout the world. He discovers that it is the source of affliction and is finally convinced that it is not all evil, but rather that we can benefit from it in a way that serves the values of our Arab Muslim society
Description
Keywords
Citation
Collections