بناء المصطلح العلمي في كتاب التّربيّة العلميّة والتّكنولوجيّة –دراسة معجميّة في كتاب السّنة الخامسة ابتدائي-

No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
جويدة منيرة
ساكر رجاء
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
تروم هذه الدّراسة إلى تسليط الضوء على أهمّ الإشكالات الّتي تصادف المتعلّم أثناء العمليّة التّعليميّة وتحول دون تحقيق التّلقي الإيجابي لديه، ألا وهي قضيّة بناء المصطلح العلميّ الموّجه لمتعلّمي السّنة الخامسة من المرحلة الابتدائيّة . هذا الأمر كفيل بأن يدفع بنا إلى الوقوف على إظهار الآليّات المستعملة لوضع المصطلحات العلميّة واستقراء ما ورد من مصطلحات بالإحصاء والدّراسة في كتاب التّربيّة العلميّة والتّكنولوجيّة في محاولة للنّهوض بالمصطلح العلمي وتزويد كلّ الفاعلين في هكذا قاعدة تعليميّة حسّاسة بسجّل اصطلاحي غنّّ بمضامينه العلميّة This study aims to shed light on the major challenges that learners face during the educational process .which hinder their positive reception specifically the issue of constructing scientific terminology directed at fifth –grade elementary school students . This matter necessitates examining the mechanisms used to develop scintific terms And analyzing the vocabulary presented through statistical study in the science and technology educationt extbook the goal is to advance scientific terminology and provide all stakehohdres in such a sensitive educational foundation with a terminological record rich in scientific content
Description
Keywords
Citation
Collections