الالعاب الالكترونية المرتبطة بالانترنات وعلاقتها بالعزلة الاجتماعية المراهقين دراسة ميدانية

No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
ماضي خلود
نجوعة ايمان
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد – الطارف
Abstract
تعتبر الألعاب الإلكترونية من أهم وسائل الترفيه التي تؤدي إلى الضغوط والمشاكل الحياتية، والمراهقون بطبيعتهم هم أكثر الفئات الباحثة عن الترفيه، وقد غيّر هذا العلاقة الفردية العديد من المفاهيم وتسببت في العديد من المشاكل في العلاقات الاجتماعية، بما في ذلك العزلة الاجتماعية لدى المراهقين، وقررنا دراسة هذا الجانب بطريقة ميدانية للوصول إلى نتائج ملموسة، وجاءت دراستنا بعنوان "الألعاب الإلكترونية المرتبطة بالإنترنت وعلاقتها بالعزلة الاجتماعية". فيما يلي الأسئلة الفرعية التالية: 1. ما هي عادات وأنماط المراهقين في استخدام الألعاب الإلكترونية المرتبطة بالإنترنت؟ 2. ما هي الدوافع وراء استخدام المراهقين للألعاب الإلكترونية المرتبطة بالإنترنت؟ 3. هل للألعاب الإلكترونية علاقة بإحداث العزلة الاجتماعية؟في هذه الدراسة تناولنا موضوع الألعاب الإلكترونية المرتبطة وعلاقتها بخلق العزلة الاجتماعية، من خلال دراسة ميدانية تم فيها توزيع استبيانات أُرسلت إلى عينة من المراهقين المتعلمين في المرحلة المتوسطة في بلدية الطارف في الفترة من أبريل إلى يونيو 2023. وقد جمعنا بين أداة المقابلة والاستبيان والملاحظة، والتي أُعدت لقياس درجة العزلة بين أعضاء العينة المكونة من 64 مراهقًا يدرسون في المرحلة المتوسطة، عباس أحمد الطارف في الأقسام السنة الأولى والثانية والثالثة والرابعة، وقمنا بإجراء المعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة الميدانية، والتي كانت متعلقة أساسًا بخمسة متغيرات، وهي كالتالي: الجنس، مستوى المراهقين، المستوى التعليمي للأب والأم، والعمر من أجل معرفة الاختلافات المختلفة في المستوى ودرجة التأثير Electronic games are among the most important means of entertainment that lead to pressures and life problems, and adolescents by nature are the most people in search of entertainment, and this single relationship has changed many concepts and caused many problems in social relations, including the social isolation of adolescents, and we decided to study this The aspect is in a practical field way to reach tangible results, and our study came under the title “Electronic games associated with the Internet and its relationship to social isolation.” Below are the following sub-questions: 1. What are the habits and patterns of adolescents in using electronic games related to the Internet? 2. What are the motives behind adolescents' use of electronic games related to the Internet? 3. Do electronic games have a relationship in creating isolation in creating social isolation in adolescents? In this study, we dealt with the subject of related electronic games and their relationship to creating social isolation, through a field study in which we distributed questionnaires sent to a sample of schooled adolescents in the intermediate stage in the municipality of El Tarf in the period from April to June 2023. Where we mixed the interview tool, the questionnaire, and the observation, which was prepared to measure the degree of isolation among the sample members consisting of 64 adolescents studying in the intermediate stage, Abbas Ahmed Al-Taref in the first, second, third, and fourth year departments, and we performed the statistical treatment of the field study data, which were related Basically with five variables, which are as follows: Gender, level of adolescents, educational level of the father and mother, and age in order to know the different differences in the level and degree of influence
Description
Keywords
Citation
Collections