دور الاتصال البيداغوجي في تحفيز الطالب على العمل التطوعي دراسة ميدانية بتانوية بوراوي لعريضي الصادق الطارف

No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
وحيدة تريدي
زايدي مروى
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد – الطارف
Abstract
هذه الدراسة بعنوان: "دور التواصل التربوي في تحفيز الطالب على العمل التطوعي"، دراسة ميدانية في ثانوية بوروي للعريدي الصادق - الطارف - هدفت إلى معرفة دور التواصل التربوي في تحفيز الطالب على العمل التطوعي. حيث تمثل مشكلة الدراسة في السؤال الرئيسي: ما هو دور التواصل التربوي في تحفيز الطالب على العمل التطوعي؟ تحت هذا السؤال الرئيسي، تم تقسيم الأنشطة الفرعية التالية: ما هي الوسائل المعتمدة للتواصل التربوي التي تحفزما هي أهم البرامج التعليمية في البيداغوجيا؟ ما هي الصعوبات البيداغوجية (التواصل البيداغوجي) التي تواجهها؟ للإجابة على هذا السؤال، استخدمنا المنهج الوصفي واستخدمنا أدوات جمع البيانات (الملاحظة، المقابلة، الاستبيان). تم جمع البيانات الميدانية من خلال توزيع الاستبيان على 20 عينة، مقسمة على مدرسة بورروي لاريد صادق الثانوية.من خلال هذه الدراسة، تم التوصل إلى مجموعة من النتائج حول دور الاتصال التربوي في تحفيز الطالب على العمل التطوعي على النحو التالي: أهم وسائل الاتصال الموسعة التي توجه الطالب نحو العمل الخيري هي الوسائل الإلكترونية. أهم البرامج التعليمية في الاتصال التربوي أن هناك صعوبات تربوية تعرض لها الطالب أثناء مشاركته في العمل التطوعي، وتمثلت في (المادية و This study entitled: “The role of pedagogical communication in motivating the student to volunteer work”, a field study at Burawi High School for Aridi Al-Sadiq - El-Taref - aimed to know the role of pedagogical communication in motivating the student to volunteer work. Where the problem of the study is represented in the main question, what is the role of pedagogical communication in motivating the student to volunteer work? Under this main question, the following sub-activities are divided: What are the approved means of pedagogical communication that motivate students to volunteer? What are the most important educational programs in pedagogical What are the pedagogical difficulties (pedagogical communication) that the To answer this question, we used the descriptive approach and used data collection tools (observation, interview, questionnaire). Field data was collected by distributing the questionnaire to 20 samples,Through this study, the role of pedagogical communication in motivating the student to volunteer work has been reached to a set of results as follows: The most important means of extended communication that direct the student towards charitable work are electronic means. The most important educational programs in pedagogical communication That there are pedagogical difficulties that the student was exposed to during his contribution to voluntary work, represented in (the material and
Description
Keywords
Citation
Collections