دور القيادة الادارية في تنمية الثقافة التنظيمية لدى العاملين دراسة ميدانية بمؤسسة التجارة الكبرى للشرق ولاية الطارف gem

No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
العيادي شيماء
بوناصري شيماء
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على دور القيادة الإدارية في تنمية الثقافة التنظيمية لدى العاملين في شركة التجارة الكبرى بالشرق - الطرف. من خلال طرح السؤال المحوري التالي:  ما دور القيادة الإدارية في تنمية الثقافة التنظيمية لدى العاملين في شركة التجارة الكبرى بالشرق - الطرف؟  انبثقت عن هذا السؤال ثلاثة أسئلة فرعية:  السؤال الفرعي الأول: ما دور القيادة الإدارية في تطوير بيئة العمل الداخلية للمؤسسة؟ السؤال الفرعي الثاني: ما دور القيادة الإدارية في تطوير وتفعيل النظام الداخلي للمؤسسة؟ السؤال الفرعي الثالث: ما دور القيادة الإدارية في تطوير وتفعيل التواصل داخل المؤسسة؟ تم تطبيق الدراسة على عينة مكونة من 30 موظفًا من موظفي الشركة. وقد اتبعنا المنهج الوصفي في دراستنا. لجمع البيانات، استخدمنا أدوات جمع البيانات، حيث تم الاعتماد على الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات، مقسمة إلى أربعة محاور رئيسية: المحور الأول: البيانات الشخصية. المحور الثاني: يتعلق بمساهمة القيادة الإدارية في تطوير بيئة العمل الداخلية في المؤسسة. المحور الثالث: يتعلق بمساهمة القيادة الإدارية في تطوير وتفعيل النظام الداخلي للمؤسسة. المحور الرابع: يتعلق بمساهمة القيادة الإدارية في تطوير وتفعيل التواصل داخل المؤسسة. توصلت الدراسة الحالية إلى النتائج التالية: معظم عينة الدراسة من الذكور. تتراوح أعمارهم بين 30 و40 عامًا. وخلصت الدراسة إلى أن معظم المبحوثين لديهم مستوى تعليمي متوسط. كما توصلت الدراسة إلى أن معظم العاملين في المؤسسة لديهم أقدمية في العمل من 10 سنوات فأكثر. للقيادة الإدارية دورٌ في تطوير بيئة العمل الداخلية للمؤسسة وتنميتها، وذلك بتهيئة مناخ مناسب للعمل وتوفير ظروف عمل جيدة، سواءً مادية أو معنوية، تُشجع على زيادة الإنتاج وتُساعد العامل على أداء عمله على أكمل وجه. وللقيادة الإدارية دورٌ في تطوير وتفعيل النظام الداخلي لمؤسسة الشرق للتجارة الكبرى، ويعود ذلك إلى شخصية القائد التي ساهمت في بناء خطة استراتيجية محكمة تُحقق الأهداف المرجوة، وتُتيح له الوصول إلى الإبداع والابتكار. وللقيادة الإدارية دورٌ في تطوير وتفعيل التواصل داخل هذه المؤسسة، وذلك من خلال مساعدة العاملين في كيفية التواصل مع القائد الإداري من خلال الحوارات والتعليمات والمعلومات التي يتبادلونها من خلال التواصل، ومشاركتهم في تحقيق المنفعة العامة للطرفين في المؤسسة. The current study aims to identify the role of administrative leadership in the development of organizational culture among workers in the Greater Trade Corporation of the East - El Tarf -. By asking the following central question:  What is the role of the administrative leadership in developing the organizational culture among the employees of the Greater Trade Corporation for the East - El Tarf ?  Three sub-questions emerged from this question:  The first sub-question: What is the role of the administrative leadership in developing the internal work environment of the institution? • The second sub-question: What is the role of the administrative leadership in developing and activating the internal system of the institution? • The third sub-question: What is the role of administrative leadership in developing and activating communication within the organization? The study was applied to a sample of 30 employees of the company. We followed the descriptive approach in our study. To collect data, we used data collection tools, where the questionnaire was relied on as the main tool for data collection, divided into four main axes: The first axis: personal data. The second axis: concerning the contribution of the administrative leadership to the development and development of the internal work environment in the institution The third axis: concerns the administrative leadership’s contribution to the development and activation of the institution’s internal system. The fourth axis: is concerned with the contribution of the administrative leadership to the development and activation of communication within the organization. The current study reached the following results: Most of the study sample is in the male category. Indicates most of their ages from 30 to 40 years. It was concluded that most of the respondents have an intermediate level of education The study also found that most of the employees of the establishment have seniority in work from 10 years and above. The administrative leadership has the role of developing and developing the internal work environment of the institution by creating a suitable atmosphere for work and providing good working conditions, whether material or moral, which encourage increased production and help the worker to perform his work to the fullest. The administrative leadership has a role in developing and activating the internal system of the Greater Trade Corporation of the East, and this is due to the personality of the leader who contributed to building a tight strategic plan that achieves the desired goals and access to creativity and innovation. The administrative leadership has a role in developing and activating communication within this organization by assisting workers in how to communicate with the administrative leader through conversations, instructions and information they exchange through communication and their participation in achieving the general benefit of both parties in the institution.
Description
Keywords
Citation
Collections