اسهامات وسائل الاعلام في نشر ثقافة المواطن دراسة ميدانية بكلية العلوم الاجتماعية و الانسانية بجامعة الشاذلي بن جديد الطارف
اسهامات وسائل الاعلام في نشر ثقافة المواطن دراسة ميدانية بكلية العلوم الاجتماعية و الانسانية بجامعة الشاذلي بن جديد الطارف
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
دعبال منال
عاتي روميساء
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
جاءت الدراسة الحالية تحت عنوان "مساهمات وسائل الإعلام في نشر ثقافة المواطنة" بكلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة الشاذلي بن جديد، وتهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التلفزيون في تفعيل قيم المواطنة لدى الشباب الجزائري. وقد حددت مشكلة الدراسة بالسؤال الرئيسي: كيف ساهمت وسائل الإعلام في نشر ثقافة المواطنة لدى الشباب الجامعي؟ وقد انبثق عن هذا السؤال الرئيسي عدد من الأسئلة الفرعية، وهي: ما دور الشباب الجزائري في مشاهدة البرامج التلفزيونية؟ ما دور التلفزيون في تفعيل قيم المواطنة لدى الشباب؟ وقد قسمت الدراسة إلى جانبين: جانب نظري وجانب تطبيقي. في الجانب النظري، اشتملت الدراسة على ثلاثة فصول، حيث احتوى الفصل الأول على الإطار المفاهيمي للدراسة، وتضمن الفصل الثاني طبيعة الإعلام، وتناول الفصل الثالث طبيعة المواطنة. أما الجانب التطبيقي، فقد تضمن فصلاً تناول الإجراءات المنهجية والميدانية للدراسة، أي أننا استخدمنا المنهج الوصفي. أما بالنسبة لأدوات جمع البيانات، فقد استُخدمت الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات بالإضافة إلى الملاحظة، حيث وُزعت الاستمارة على جميع طلاب الجامعة بكلية العلوم الاجتماعية والإنسانية من مجتمع البحث، وقد قُدّر عددهم بـ 150 طالبًا، واعتمدنا على أسلوب المسح الشامل. في النهاية، توصلنا إلى النتائج التالية:
من خلال دراستنا لموضوع إسهامات الإعلام في نشر قيم المواطنة لدى الشباب الجامعي، اتضح أن للإعلام أهمية بالغة لدى الشباب الجامعي، إذ يُسهم في نشرها.
تُحقق البرامج التلفزيونية الرضا النفسي من خلال التغلب على الضغوط النفسية واكتشاف الذات وإبرازها.
ومن الدوافع التي تدفع الطلاب لمشاهدة التلفزيون دوافع ثقافية تتمثل في التعرف على قيم المواطنة، ودوافع اجتماعية ودينية.
يُعد محتوى البرامج التلفزيونية مقبولاً لدى طلاب الجامعات، إذ يُساعدهم على معرفة حقوقهم وواجباتهم.
وتُبث البرامج التلفزيونية قيمًا تتوافق مع الواقع المُعاش، وتُساعدهم على تفعيل قيم المواطنة من خلال القيم التي تجذب الطلاب أثناء مُشاهدة البرامج التلفزيونية، والقيم الاجتماعية والترفيهية
يشارك الطالب في مختلف القضايا المطروحة في المجتمع، ويلتزم بالمشاركة في الانتخابات والأعمال الخيريةيُطلع الطالب عبر التلفزيون على مختلف الحقوق والواجبات المعلنة
يُمارس الطالب الديمقراطية كإحدى قيم المواطنة
The current study came under the title Contributions of the
Media in Spreading the Culture of Citizenship at the Faculty of
Social Sciences and Humanities at the University of Chadli
Bendjedid, and this study aims to highlight the role of television in
activating the values of citizenship among Algerian youth.
The problem of the study was identified according to the main
question:
How did the media contribute to spreading the culture of
citizenship among university youth?
The main question resulted in a number of sub-questions, which
are listed as follows:
What is the role of Algerian youth in watching television
programs?
What is the role of television in activating the values of citizenship
among young people?
The study was divided into two sides, a theoretical side and an
applied one. In the theoretical side, there were three chapters,
where the first chapter contained the conceptual framework of the
study, and the other chapter contained the nature of the media,
and the third chapter dealt with the nature of citizenship.
As for the practical side, it included one chapter that was about
the methodological and field procedures of the study, that is, we
dealt with both the descriptive approach. As for the data
collection tools, the questionnaire was used as a main tool for data
collection in addition to the observation, where the form was
distributed to all university students at the Faculty of Social
Sciences. And humanity from the research community and was
estimated at 150 students, and we relied on the comprehensive
survey method.
In the end, the following results were obtained:
Through our study of the topic of the media’s contributions to
spreading the values of citizenship that occur among university
youth, it turns out that the media is of great importance to
university youth as it contributes to spreading the values of
citizenship.
Television programs provide psychological satisfaction by
overcoming psychological pressure and discovering and
highlighting the self
Among the motives that drive students to watch television are
cultural motives represented in learning about the values of
citizenship and social and religious motives.
The content of television programs is acceptable for university
students, as it helps them to learn about their rights and duties.
Television programs broadcast values that are in line with lived
reality and help them in activating the values of citizenship
through the values that attract students while watching television
programs, social values and entertainment.
The student participates in various issues raised in society and is
committed to participating in elections and charitable work.
The student is briefed on television about the various rights and
duties declared.
The student practices democracy as one of the values of
citizenship