Teachers’ Forced Compliance in Recognizing Classroom Adherence and Students’ Cognitive Dissonance Operation A Case Study of Third Year EFL Students at Chadli Bendjedid University –El Tarf
Teachers’ Forced Compliance in Recognizing Classroom Adherence and Students’ Cognitive Dissonance Operation A Case Study of Third Year EFL Students at Chadli Bendjedid University –El Tarf
No Thumbnail Available
Date
2020
Authors
Chaima Cheloufi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Chadli Bendjedid- El Tarf
Abstract
The human mind is built upon consistency that set clear a person’s attitudes and behaviours;
however, engaging in any action that decreases the mental harmony results in a state of
discomfort known as the cognitive dissonance. As any person, students in classes may
experience a similar state as a reaction to teachers’ pressure; technically, the forced
compliance paradigm. This work is exclusively exploring teachers’ use of forced compliance
in recognising the adherence of classrooms which results in students’ cognitive dissonance at
Chadli Bendjedid University. It aims at discovering students’ psychological state through the
negative consequences experienced when they are exposed to teachers’ counter attitudinal
affective factor and providing a manner of reduction to end the mental conflict of students.
The problematic of this work is hypothesised that students do experience the cognitive
dissonance when they are accustomed to the forced compliance; therefore, they require its
elimination in classrooms’ adherence. The study has been conducted through employing a
questionnaire as method of data collection and followed the qualitative and quantitative
approaches to data analysis. The questionnaire was delivered to 32 participants from the third
year level in the English department at Chadli Bendjedid University for the academic year
2019-2020. It held confirming results to the hypotheses provided by the researcher in the
sense of students mental well being is affected by their teachers’ forced compliance technique
that led to the state of dissonance causing series of psychological, physical and emotional
negative consequences. The results also held a strong agreement on the abundance of
teachers’ forced compliance as a way of inconsistency reduction. Hence, the main
recommendation was directed to teachers to amend their use of authority to target both of
classroom adherence and students’ well being.
إن العقل البشري يقوم على الاتساق الذي يحدد مواقف الشخص وسلوكياته؛ ولكن الانخ ا رط في أي عمل
يؤدي إلى الحد من التناغم العقلي ينتج حالة من عدم الارتياح تعرف باسم التنافر الإد ا ركي. وقد يعاني
الطلاب في الفصول الد ا رسية كأي شخص من حالة مماثلة كرد فعل للضغوط التي يمارسها المعلمون
ومن الناحية الفنية يتمثل في نموذج الالت ا زم ألقسري . يستكشف هذا العمل بشكل كامل استخدام المعلمين
للامتثال ألقسري في انضباط القسم، الأمر الذي أدى إلى حالة التنافر المعرفي للطلاب في جامعة
الشاذلي بن جديد. يهدف هذا العمل إلى اكتشاف الحالة النفسية للطلاب من خلال العواقب السلبية التي
قد تترتب على تعرضهم لعامل المواقف المضادة للمعلمين، وتوفير طريقة للحد من التضارب العقلي بين
الطلاب. يفترض أن مشكلة هذا العمل تفترض أن الطلاب قد جربوا التنافر المعرفي عندما مروا بأسلوب
الالت ا زم ألقسري؛ وبالتالي فإنهم يحتاجون إلى إلغائه في ضبط الالت ا زم في القسم وقد أجريت الد ا رسة من
خلال طريقة الاستبيانات لجمع البيانات والنهج النوعية والكمية لتحليل البيانات حيث تم تقديم الاستبيان
.2020- إلى 32 مشاركاً من طلاب السنة الثالثة في جامعة الشاذلي بن جديد للسنة الأكاديمية 2019
أكدت نتائج الد ا رسة الفرضيات التي قدمها الباحث التي تؤول إلى أن الطلاب تتأثر بأسلوب الالت ا زم
ألقسري الذي استخدمه معلموهم والذي أدى إلى حالة التنافر العقلي الذي بدو ره يؤدى إلى سلسلة من
العواقب السلبية النفسية والبدنية والعاطفية كما توصلت النتائج إلى أن الابتعاد عن استخدام هذا النموذج
هو طريقة لخفض التضارب وعلى هذا فقد تم توجيه التوصية الرئيسية إلى المعلمين لتعديل استخدامهم
للسلطة بهدف تحقيق انضباط القسم والحفاظ على الصحة العقلية للطلاب.