الكفاءة الاتصالية ودورها في تفعيل الأداء داخل المؤسسة التربوية دراسة ميدانية بمتوسطةزايدي عبد المجيد
الكفاءة الاتصالية ودورها في تفعيل الأداء داخل المؤسسة التربوية دراسة ميدانية بمتوسطةزايدي عبد المجيد
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
تهدف هذه الد راسة إلى تسليط الضوء على واقع الكفاءة الاتصالية في المؤسسة التربوية , و هذا من
خلال معرفة دور الكفاءة الاتصالية في تفعيل الأداء في المؤسسة التربوية . و معرفة أساليب و طرق
تفعيل الكفاءة الاتصالية في المؤسسة التربوية و دورها في تفعيل الأداء .وعلى هذا الأساس ف إن إشكالية
الدراسة تتبلور في السؤال الرئيسي التالي : ما هو دور الكفاءة الاتصالية في تفعيل الأداء بالمؤسسة
التربوية ؟ أما بخصوص الأسئلة الفرعية فتتمثل في :
س 1 - ما هو دور أسلوب الإدارة بالأهداف في تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية ؟
س 2- ما هو دور أسلوب الإدارة بالمشاركة في تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية ؟
س 3- ما هو دور تكنولوجيا الاتصال الحديثة في تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية ؟
و منه ف إن د را ستنا هذه تند رج ضمن الد ا رسات الوصفية التحليلية و ذلك لاستخدامها المنهج الوصفي , و
كذا أداة الاستمارة والملاحظة لجميع البيانات .
و قد توصلت الد راسة إلى النتائج التالية :
تساهم الكفاءة الاتصالية في تفعيل الأداء داخل المؤسسة التربوية . ✓
يعتبر أسلوب الإدارة بالأهداف من أهم مؤش ا رت الكفاءة الاتصالية و التي تساهم في تفعيل الأداء ✓
داخل المؤسسة التربوية .
يعتبر أسلوب الإدارة بالمشاركة من أهم مؤش ا رت الكفاءة الاتصالية في المؤسسة التربوية و التي ✓
تساهم في تفعيل الأداء داخل المؤسسة .
تعتبر تكنولوجيا الاتصال الحديثة من أهم وسائل تحقيق الكفاءة الاتصالية بالمؤسسة التربوية .
This study aims to shed light on the reality of communication competence inthe
educational institution, and this is through knowing the role of communication
competence in activating performance in the educational institution. And
knowing the methods and means of activating communication competence in
the educational institution and its role in activating performance. On this basis,
the problem of the study crystallizes in the following main question: What is the
role of communication competence in activating performance in the educational
institution?
As for the sub-questions, they are:
Q1 - What is the role of the management by objectives method in achieving
communication efficiency in the educational institution?
Q2- What is the role of the participatory management method in achieving
communication efficiency in the educational institution?
Q3- What is the role of modern communication technology in achieving
communication efficiency in the educational institution?
Hence, our study falls within the descriptive analytical studies in that it uses a
survey method, as well as a questionnaire and observation tool for all data.
The study reached the following results :
Communication competence contributes to activating performance within the
educational institution.
The management by objectives method is considered one of the most
important indicators of communication efficiency, which contributes to activating
performance within the educational institution.
Participatory management style is considered one of the most important
indicators of communication efficiency in the educational institution, which
contributes to activating performance within the institution.
Modern communication technology is one of the most important means of
achieving communication efficiency in the educational institution.