Enhancing EFL Students’ Writing Skill through Brainstorming Case study: 2nd Year LMD Students of English at Chadli Bendjedid University El Tarf
Enhancing EFL Students’ Writing Skill through Brainstorming Case study: 2nd Year LMD Students of English at Chadli Bendjedid University El Tarf
No Thumbnail Available
Date
2020
Authors
Boukafa Anouar
Abd El Krim Khouloud
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Chadli Ben Djedid El Tarf
Abstract
Writing is a means of communication that allows students to express their ideas
and thoughts through written forms. This skill can be enhanced by using various
strategies such as brainstorming. The current research aims to study the concept of
brainstorming, its types and rules and how it boosts EFL learners’ writing skill.
Indeed, it has been hypothesized that brainstorming enhances students’ writing skill,
and EFL students’ consider brainstorming as an effective method that can enhance
their writing skill. In order to confirm the content of these hypotheses and bring up
validity to this study, we conducted a questionnaire for second year students of
English language at CHADLI BENJDID University so as to realize their perceptions
about the effectiveness of using brainstorming in reinforcing their writing skill.
Meantime, a questionnaire has been distributed to teachers of written expression.
After the analysis and the interpretation of the collected data, the results confirm our
hypotheses; brainstorming enhances EFL students’ writing skills. We finished our
study by highlighting some suggestions and recommendation for both students and
teachers with a view about the difficulties that learners may face in writing skill and
how teachers can overcome these problems.
الكتابة وسيلة تواصل تُمكّن الطلاب من التعبير عن أفكارهم وآرائهم كتابيًا. ويمكن تعزيز هذه المهارة باستخدام استراتيجيات مُختلفة، مثل العصف الذهني. يهدف البحث الحالي إلى دراسة مفهوم العصف الذهني وأنواعه وقواعده، وكيف يُعزز مهارة الكتابة لدى مُتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.
في الواقع، طُرح افتراض مفاده أن العصف الذهني يُعزز مهارة الكتابة لدى الطلاب، ويرى طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أن العصف الذهني أسلوب فعال يُمكن أن يُعزز مهارة الكتابة لديهم. ولتأكيد مضمون هذه الفرضيات وإثبات صحة هذه الدراسة، أجرينا استبيانًا لطلاب السنة الثانية في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الشاذلي بن جديد، وذلك لمعرفة آرائهم حول فعالية استخدام العصف الذهني في تعزيز مهارة الكتابة لديهم.
وفي الوقت نفسه، وُزّع استبيان على مُعلمي التعبير الكتابي.
بعد تحليل البيانات المُجمعة وتفسيرها، أكدت النتائج فرضيتنا؛ وهي أن العصف الذهني يُعزز مهارات الكتابة لدى طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. واختتمنا دراستنا بتسليط الضوء على بعض الاقتراحات والتوصيات لكل من الطلاب والمعلمين فيما يتعلق بالصعوبات التي قد يواجهها المتعلمون في مهارة الكتابة وكيف يمكن للمعلمين التغلب على هذه المشكلات.