واقع تعليم المحتوى الرقمي في مرحلة التعليم المتوسط –دراسة وصفية
واقع تعليم المحتوى الرقمي في مرحلة التعليم المتوسط –دراسة وصفية
No Thumbnail Available
Files
Date
2025
Authors
بوحادب خلود
تقيدة نريمان
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
التعليمية عنصاارجوهرايا في العملية التربوية، حيث تهدف إلى تنظيم وتخطيط عملية
التعلم بشكل منهجي يساعد المتعلمين على اكتساب المعارف والمهارات والقيم. وترتكز التعليمية
لمتعلمعلى مجموعة من العناصر الأساسية، أولها المعلم الذي يوجه التعلم ويُيسر فهم المحتوى، وا
الذي يمثل محور العملية التعليمية، ويُنتظر منه التفاعل والتطبيق. كما تشمل الأهداف التعليمية
التي تحدد ما ينبغي تحقيقه، والمحتوى الذي يتضمن المعارف والمها ارت الم ارد تعلمها. وتُستخدمفي العملية التعليمية وسائل وتقنيات تعليمية متنوعة تسهم في توضيح المفاهيم، إلى جانب طرائقوأساليب تدريسية تهدف إلى تحفيز التفكير والمشاركة، مثل التعلم النشط والتعاوني. وأخياار، يُعدالتقويم أداة مهمة لقياس مدى تحقق الأهداف وتقديم تغذية راجعة لتحسين العملية التعليميةبالاضافة الى ذلك يُعد المحتوى الرقمي من أبرز أدوات العصر الحديث لنقل المعرفة وتبادلالمعلومات، ويشمل كل مادة معرفية تُقَّدم بصيغة إلكترونية مثل النصوص، الصور، الفيديوهات،الصوتيات، أو التفاعلات الرقمية.
يتميز هذا النوع من المحتوى بسهولة الوصول إليه ومشاركته، وقابليته للتحديث المستمر،بالإضافة إلى تنوع وسائطه، مما يجعله فعاالا في مجالات متعددة كالتعليم، الإعلام، التسويق،والتدريب. وتتعدد أشكال المحتوى الرقمي لتشمل المحتوى النصي كالمقالات والكتب الإلكترونية،والمحتوى المرئي مثل الصور والفيديوهات، والمحتوى السمعي كبودكاست، إضافة إلى المحتوىالتفاعلي كالدورات الإلكترونية والألعاب التعليمية. وتبرز أهميته في كونه وسيلة مرنة وفّعالة تعززالتعلم الذاتي وتُمّكن الأف ارد من الوصول إلى المعلومات في أي وقت
Didactics is a fundamental component of the educational process, as it aims to
systematically organize and plan the learning process in a way that helps learnersacquire knowledge, skills, and values. Didactics is based on several essentialelements, the first of which is the teacher, who guides learning and facilitatesunderstanding of the content, and the learner, who is the central focus of theeducational process and is expected to interact and apply what is learned.
It also includes educational objectives, which define what should be achieved,
and the content, which encompasses the knowledge and skills to be learned. A
variety of instructional tools and technologies are used in the educational process toclarify concepts, along with teaching methods and strategies that aim to stimulatethinking and participation, such as active and cooperative learning
Finally, assessment is an important tool for measuring the extent to which
objectives are achieved and for providing feedback to improve the educational
process.
In addition, digital content is considered one of the most prominent tools of the
modern era for transmitting knowledge and exchanging information. It includes anyknowledge material presented in an electronic format, such as text, images, videos,audio files, or digital interactions.
This type of content is characterized by its ease of access and sharing, its ability
to be constantly updated, and the diversity of its media formats, making it effectivein various fields such as education, media, marketing, and training. Digital contentcomes in many forms, including text-based content such as articles and e-books,visual content such as images and videos, audio content like podcasts, and interactivecontent such as online courses and educational games.
Its importance lies in being a flexible and effective tool that enhances selfdirected learning and enables individuals to access information anytime and fromanywhere.