أثر التكامل المعرفي بين التداولية وتعليمية اللغة العربية ) دراسة بينية (

No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
إبتسام خلدون
بن طويلي إيمان
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
يتناول هذا البحث الذي يحمل عنوان ) اثر التكامل المعرفي بين التداولية وتعليمية اللغة العربية نموذج كتاب اللغة العربية للسنة ال ا ربعة متوسط )د ا رسة بينية ( للكشف عن الى أي مدى يمكن ان يهم التكامل المعرفي بين التداولية وتعليمة اللغة العربية في تطوير الكفاءة اللغوية والتواصلية لدى المتعلم، ويهدف البحث إلى: الكشف عن مظاهر التكامل بين التداولية و التعليمية وبيان أثر هذا التكامل في تحسين العملية التعليمية وتعزيز الكفاءة التواصلية لدى المتعلم ويحاول الباحث ان يجيب على أهم الإشكالات في الد ا رسة : - كيف يوظف كتاب اللغة للسنة ال ا ربعة متوسط مبادئ التداولية في تقديم محتوى تعليمي فعال ؟ وقد جاء البحث في خطه تتمثل في مقدمة ، ومدخل حول الد ا رسة البينية ثم الفصل الأول تناولنا فيه كل من التداولية والتعليمية ، وقسمناه بدوره الى مبحثين ، فالمبحث الاول تناول ماهية التداولية، اهم مبادئها ، علاقتها بالعلوم الأخرى ، يليه مبحث ثان بعنوان تعليمية اللغة العربية مفهومها أهدافها ، أنواعها علاقتها بالعلوم ، مع التركيز على المها ا رت اللغوية الأربعة ، ثم خصص الفصل الثاني ) الجانب التطبيقي ( بد ا رسة مبادئ التداولية و مهارتي الاستماع والتحدث و اثر تكاملها على العملية التعليمية من نصوص مختارة في كتاب اللغة العربية للسنة ال ا ربعة متوسط واعتمدنا في هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي مع الاستعانة بالمنهج البيني وقد خرج البحث بحملة من النتائج نتحى ان تكون في مستوى هذا البحث : أن توظيف مبادئ التداولية فى تعليمية اللغة العربية تساهم في تطوير مها ا رت المتعلم وخاصة الكفاءة التواصلية This research, entitled (The Impact of Cognitive Integration between Pragmatics and Arabic Language Instruction, a Model of the Arabic Language Book for the Fourth Year of Middle School (Interdisciplinary Study), aims to reveal the extent to which cognitive integration between pragmatics and Arabic language instruction can be important in developing the linguistic and communicative competence of the learner. The research aims to: reveal the aspects of integration between pragmatics and instruction and to show the impact of This integration improves the educational process and enhances learners' communicative competence. The researcher attempts to answer the most important questions in the study: -How does the fourth-year middle school language textbook employ pragmatics principles to provide effective educational content? The research is structured around an introduction, an introduction to the interdisciplinary study, and the first chapter, in which we address both pragmatics and educational issues We divided it in turn into two sections. The first section dealt with the nature of pragmatics, its most important principles, and its relationship to other sciences. It was followed by a second section entitled “Teaching the Arabic Language: Its Concept, Objectives, Types, and Relationship to the Sciences,” with a focus on the four linguistic skills. Then the second chapter (the applied aspect) was devoted to studying the principles of pragmatics and the skills of listening and speaking and the impact of The impact of its integration on the educational process from selected texts in the Arabic language textbook for the fourth year of middle school. In this research, we adopted the descriptive-analytical approach, utilizing the interdisciplinary approach. The research yielded a series of results that we hope will be on par with this research: The use of pragmatics principles in teaching Arabic contributes to the development of learners' skills, particularly communicative competence
Description
Keywords
Citation
Collections