المقارنة النصية و تأثيرها على تنمية المهارات اللغوية في السنة الرابعة من التعليم المتوسط
المقارنة النصية و تأثيرها على تنمية المهارات اللغوية في السنة الرابعة من التعليم المتوسط
No Thumbnail Available
Files
Date
2025
Authors
هاجر لوصيف
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
لا يفوت الاهتمام بالمقاربة النصية في هذه الدراسة، حيث تعالج مهارات لغوية وأدوات تحليل المحتوى في كتاب اللغة العربية للسنة الرابعة من التعليم المتوسط، وذلك باستخدام منهج الفصول وتحليل المحتوى.
توزعت المذكرة إلى فصلين:
أولاً: الجانب النظري، تناول أسس المقاربة النصية اللسانية والتعليمية من خلال مفاهيم مثل: النص، الخطاب، المهارة، البنية النصية، الاتساق، الانسجام، مع إبراز أهمية هذه المفاهيم في بناء درس يسلّط الضوء على الفرق بين النص والخطاب في إطار لغوي تواصلي متكامل.
ثانياً: الجانب التطبيقي، ركّز على توظيف الآليات اللسانية النصية من خلال تحليل محتوى كتاب اللغة العربية للسنة الرابعة متوسط، وذلك باستخدام دراسة ميدانية -استبيان موجه لأساتذة اللغة- لمعرفة كيفية تقديم النصوص والمهارات وتحليلها، وقياس مدى حضور عناصر النص من (الإحالة، الروابط، التكرار...) في بناء الأنشطة التعليمية.
The textual approach receives significant attention in this study, as it addresses linguistic skills and content analysis tools within the Arabic language textbook for the fourth year of middle school. The study adopts a chapter-based methodology and content analysis.
The thesis is divided into two chapters:
First: The theoretical part, which explores the foundations of the textual approach from both linguistic and educational perspectives, through concepts such as: text, discourse, skill, textual structure, cohesion, and coherence. It highlights the importance of these concepts in building a lesson that emphasizes the distinction between text and discourse within an integrated communicative linguistic framework.
Second: The practical part, which focuses on applying textual linguistic mechanisms by analyzing the content of the Arabic language textbook for the fourth year of middle school. This is done through a field study—a questionnaire directed at Arabic language teachers—to examine how texts and skills are presented and analyzed, and to measure the presence of textual elements (reference, connectors, repetition...) in the construction of educational activities.